Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ursa

Ursa

22-07-2020 om 12:26

Boos op puberdochter: testen op corona maar wacht niet thuis de uitslag af


@Emma

@Emma

24-07-2020 om 10:22

Huisartsen

Nee natuurlijk moeten huisartsenposten geen zoete (test-) inval worden voor al of niet besmette mensen en andere patiėnten door elkaar. De ggd kan dat beter op een ruimere locatie organiseren.
Het was meer ironisch bedoeld na jouw opmerking dat huisartsen er zijn voor reguliere zorg.
Ik hoop dat die van mij weer snel normaal patiėnten gaat zien en die van mijn dochter ook.
Als je op de website kijkt die je echt grote rode gevarentekens en "niet naar de praktijk komen" en "alleen telefonisch". Dat is echt niet normaal. Terwijl fysiotherapeuten, tandarsten enz gewoon weer hun werk doen.

Pluk

Pluk

24-07-2020 om 10:39

Hier ook

Als ik de huisarts bel krijg ik nog steeds te horen: als het niet noodzakelijk is, bel dan vooral niet.

Tine Winkel

Tine Winkel

24-07-2020 om 10:42

Pluk

idd negatief, dus wij kunnen toch nog op vakantie. Jongste voelde zich al schuldig dat we door hem niet op vakantie zouden kunnen gaan. We hadden al allerlei plannen van dingen te doen in en rond het huis om de verveling tegen te gaan, maar ik ben heel blij dat we toch gewoon naar een camping in NL kunnen gaan - geeft toch beduidend meer vakantiegevoel dan dat 1 van ons alleen boodschappen doen als uitje heeft.

Vervelende test

Ik snap jouw dochter op zich wel, het is een vervelende test, zo met dat ding in je neusgat!! Toen ik het deed bij de GGD kwam er niks uit, dus uitslag negatief. Had toch klachten en deed een antistof test bij de huisarts, was positief.
Dus vraag een antistof test aan bij de huisarts, is met wat bloed zo gedaan. Geen ding in je neus geduwd!!

Anca

Anca

30-07-2020 om 18:08

Raar Flowroma

Die test met wattenstaafje kriebelt een beetje, dat is echt geen reden om hem niet te laten afnemen. De betrouwbaarheid is 98%.

De antistoffentest is een bloedtest die maar 70% betrouwbaar is.

Wat heb je liever, een wattenstaafje of of een naald? 98% of 70%?

Waar haal jij je cijfers vandaan?

Anca, waar haal jij jouw cijfers vandaan? De antistof test is 95-100% zoals het Reinier Lab dat zegt over een RIVM goedgekeurde test (bron: https://www.rhmdc.nl/rivm-goedgekeurde-antistoftest-voor-covid-19-aan-te-vragen-bij-rhmdc/)

Het gaat om wat het makkelijkste en meest haalbare is voor de dochter. Die wattenstaaf werd echt wel hard ingeduwd bij mij, misschien bij jou niet, dan heb je geluk.

Anca

Anca

31-07-2020 om 08:11

Ik ben getest

Ik heb de antistoffentest zelf ondergaan en kreeg erbij te horen dat die maar 70% betrouwbaar was.

ElenaH

ElenaH

31-07-2020 om 08:58

Anca

'Ik heb de antistoffentest zelf ondergaan en kreeg erbij te horen dat die maar 70% betrouwbaar was.'

Van wie kreeg je dat te horen?

MoederVan3

MoederVan3

31-07-2020 om 09:15

Antistoftest is geen vervanging test GGD

Flowroma,
Heb je de tekst van je eigen link gelezen?
Antistoffen worden pas na 2-3 weken infectie aantoonbaar. Incubatietijd is gemiddeld zo'n 5-6 dagen. Dus er is een periode dat iemand nog seronegatief is en de GGD-test wel al resultaat geeft.
De meeste huisartsen zullen dan ook niet mee willen werken met een test, zonder dat er eerst een test bij de GGD is afgenomen.
Zie richtlijn: https://www.nhg.org/downloads/advies-serologische-antilichaamtests-naar-covid-19?tmp-no-mobile=1
Anca heeft waarschijnlijk een sneltest gedaan.

Moedervan3

Nee, had de tekst nog niet helemaal gelezen. Ik ben het met je eens hoor, de antistoftest is niet ter vervanging van de GGD test. Het ligt ook echt aan wat de dochter wil natuurlijk, als ze echt geen GGD test wil, dan is het beste alternatief de antistoffen test zou ik zeggen. Natuurlijk na 2w ja.

Anca

Anca

31-07-2020 om 12:35

Elena

Van mijn huisarts, die de test ook afnam. Of dat een snelle of trage test was, weet ik niet. Er werd een buisje bloed afgenomen en ik mocht twee dagen later bellen voor de uitslag.

Emmawee

Emmawee

31-07-2020 om 13:01

Gorgelen

Ik hoorde laatst op BNR dat iemand was getest, waarbij hij had moeten gorgelen. Het lijkt me dat met zo'n test de testbereidheid toch wel omhoog gaat.

Verder lijkt me dat elke individuele test een gerandomiseerd nummer kan krijgen krijgen, waarvan je online gewoon de uitslag kunt opvragen.

Maar voorlopig is het zoals het is en daar moeten we het maar mee doen.

Testen

Ik vind het wel vervelend dat het lang duurt. Mijn dochter heeft zondag in ochtend gebeld voor afspraak, ze kan dinsdagochtend om 10uur terecht.Toen ze donderdagochtend om 12 uur nog geen uitslag had heeft ze zelf gebeld. Uitslag (negatief) was toen we binnen. Ze heeft dus 4,5 dag binnen gezeten en niemand gezien. Dat is best lang voor een 18-jarige. Ik weet niet hoe groot animo is om bij wijze van spreken over week bij een neusverkoudheid opnieuw te laten testen.
Als de drempel testen omlaag moet dan moet het sneller

Pennestreek

Pennestreek

13-08-2020 om 16:10

Druk op GGD wordt opgevoerd...

Intussen is inderdaad wel duidelijk dat de factor tijd een hele belangrijke is. Zowel vanwege de bereidheid om te testen, als vanwege de effectiviteit (hoe sneller je weet dat iemand positief is hoe sneller je omgeving kunt informeren en besmettingen beperken).
Nu werk ik zelf in de ouderenzorg in de periferie van Rotterdam, mijn werkgever heeft een deal gesloten met het St. Franciscus. Wij kunnen dagelijks tot 12 uur testen bij ze inleveren die wij zelf op onze eigen locaties afnemen bij bewoners en medewerkers. De volgende dag hebben we dan de uitslag. Dat werkt heel prettig en daardoor is de impact op inzetbaarheid van personeel en de impact op de afdelingen (elke afdeling waar een bewoner of medewerker besmet is gaat dicht, tot alle overige medewerkers en bewoners negatief getest zijn) beperkt. Het zou natuurlijk eigenlijk altijd zo moeten kunnen. Zeker nu we van de deskundigen horen dat de tweede golf er wellicht al in september aan komt. Als ik kijk naar het aantal besmettingen in (de omgeving van) Rotterdam dan ben ik daar ook bang voor. Het zijn hier inmiddels geen op zich staande incidenten meer...
Ik houd mijn hart vast. Veel van mijn collega's zijn geestelijk en lichamelijk nog niet of niet meer in staat om weer zorg te verlenen zoals tijdens het dieptepunt van de crisis. En dat is dan nog 'maar' de ouderenzorg, dan heb ik het nog niet over de medewerkers op de IC's... Ik hoop zo dat iedereen weer/nog zijn verantwoordelijkheid neemt. We moeten ons echt allemaal houden aan de social distancing en de handhygiëne.

Overigens, voor de mensen die het nut van mondkapjes in twijfel trekken: hier zijn onlangs een paar medewerkers positief getest, die tussen moment van besmetting en de test gewoon gewerkt hebben. Op geen enkele afdeling heeft dat geleid tot meer besmettingen, niet bij bewoners en niet bij medewerkers.

ElenaH

ElenaH

13-08-2020 om 16:34

Pennestreek

Ik vind het schandalig dat de druk op de GGD's wordt opgevoerd. Alsof die mensen er iets aan kunnen doen dat onze regering maar 5 uur beschikbaar stelt voor contactonderzoek terwijl overal in de wereld 12 uur gehanteerd wordt. Schofterig gewoon.

Pennestreek

Pennestreek

13-08-2020 om 16:45

Elena

natuurlijk moeten de GGD's daarvoor gefaciliteerd worden. Waar het me om gaat is dat snelheid en testbereidheid allebei omhoog moeten om een tweede crisis te voorkomen. En dat we met zijn allen ons nog steeds aan de richtlijnen moeten houden.
Nu zijn het nog voornamelijk jongeren die besmet worden, maar die besmetten natuurlijk uiteindelijk wel weer de mensen om hen heen die wel ouder en dus kwetsbaarder zijn. Mensen nemen het allemaal niet meer zo nauw met de maatregelen heb ik het idee. Ik zie hier in het verpleeghuis te vaak bezoek dat zonder mondkapje over de gangen loopt. Dat hebben ze dan bij pa of ma op het appartement afgedaan, want 'pff, dat hou ik niet uit hoor, veel te warm', en vergeten het weer op te zetten. Onbegrijpelijk vind ik dat.
Ik kom ook nog steeds niet bij mijn ouders binnen. We spreken buiten af. Ik heb nog steeds nauwelijks afspraken met anderen. En ook dan weer buiten en op afstand. Geldt ook voor man. En voor de kinderen. Die hebben ook nog steeds een voornamelijk digitaal sociaal leven. Nee, het is niet ideaal, maar noodzakelijk vind ik. Ik ben ook voor een mondkapjesplicht in het openbare leven, al was het maar zodat we ons er allemaal van bewust blijven dat er iets aan de hand is.

Flavia

Flavia

13-08-2020 om 16:53

Anca

Jij vond de test kriebelen, mijn dochter toch echt niet snel van de pijntjes (eerst de wedstrijd afmaken met 2 gescheurde enkelbanden) vond 'm bijzonder pijnlijk. Het bloedde ook. Hoe je het beleefd hangt ook af van hoe hard of zacht de test wordt afgenomen dat verschilt van persoon tot persoon.

Uitslag was er binnen 24 uur. Waarbij er eerst een half contacten onderzoek werd gedaan voor ze de uitslag vertelden. We dachten al dat ze positief was ipv negatief.

ElenaH

ElenaH

14-08-2020 om 06:34

Pennestreek

'Overigens, voor de mensen die het nut van mondkapjes in twijfel trekken: hier zijn onlangs een paar medewerkers positief getest, die tussen moment van besmetting en de test gewoon gewerkt hebben. Op geen enkele afdeling heeft dat geleid tot meer besmettingen, niet bij bewoners en niet bij medewerkers.'

Ach, op Terschelling waren 133 van de 134 jongeren negatief getest na een corobabesmetting oo de camping. En daar droeg niemand een mondkapje. Dus zijn ze niet nodig.

Niet helemaal Elena

Buiten heb je minder kans op besmetting dan binnen, maar toch ook kans. Je kunt ook meer afstand nemen, hoewel de jongeren dat vermoedelijk niet veel gedaan zullen hebben.

Binnen, in het verpleeghuis, loop je veel meer risico op besmetting omdat het virus minder snel vervliegt, ook nog afhankelijk van de ventilatiemogelijkheden. Maar ook is er sprake van grotere dichtbijheid in de zorg, veel momenten waarop geen afstand gehouden kan worden.

En zorgmedewerkers kunnen het virus uit hun eigen kring van een onbepaalde hoeveelheid contacten meenemen naar hun werk.

https://nos.nl/artikel/2343825-jongerencamping-op-terschelling-eerder-dicht-na-coronabesmettingen.html

Twee jongeren, van de Appelhof, bleken bij thuiskomst besmet.
Na bron- en contactonderzoek lijkt het er volgens de GGD niet op dat de jongeren op het eiland contact hebben gehad met oudere of kwetsbare mensen, of met mensen van buiten de camping.

Later bleken er, na testen dus nog 6 mensen besmet, waar er dus na grootschalig testen gisteren nog 1 bijkwam.

Ook vandaag wordt er nog getest, en krijgen een aantal mensen nog een uitslag.
En bovendien wordt er mogelijk over een paar dagen nog een hele groep getest vanwege de mogelijkheid dat het virus pas na een paar dagen positief test.

Buiten heb je bij social distancing geen mondkapje nodig.

Binnen kan het het verschil maken blijkbaar gezien het bericht van Pennestreek.
Wel besmet en toch dichtbij kwetsbare bewoners is er blijkbaar niemand besmet.

Piep

Piep

14-08-2020 om 07:26

Conclusie

Het gebruik van mondkapjes door medisch personeel is natuurlijk totaal niet te vergelijken met mondkapjes gebruikt door leken. Bovendien weten we niet of het hier om medische mondkapjes gaat. Daarnaast is het de vraag of deze mensen klachten hadden een dus besmettelijk waren (hopelijk hadden ze geen klachten, want dan zou je wel fout bezig zijn om te gaan werken).

Dus een conclusie is helemaal niet te trekken.

Ik ben benieuwd hoe de besmetting op Appelhof is gegaan. Hier komen vrijwel aleen maar 18minners, die dus geen afstand hoeven te houden. Ze zijn continu buiten of in hun tent natuurlijk. Interessant om te weten of het om tentgenootjes gaat met enkele 'logees'. Of dat ze inderdaad uit elkaars bierflesje dronken. Of dat ze heel dicht op elkaar hebben staan schreeuwen en zingen. In dat laatste geval zou je meer besmettingen verwachten want dat doen ze daar allemaal.

ElenaH

ElenaH

14-08-2020 om 07:27

AnneJ

'Twee jongeren, van de Appelhof, bleken bij thuiskomst besmet.'

In het verpleeghuis van Pennestreek waren ook 'enkele medewerkers' besmet. Dus?

Dus

In het verpleeghuis volgden verder geen besmettingen. De medewerkers hebben verder, ondanks de omstandigheden in het verpleeghuis, binnen, geen social distancing mogelijk, verder niemand besmet.

Op de camping volgden na de 2 jongeren nog een aantal jongeren die elkaar vermoedelijk hebben besmet. En er komen er mogelijk nog een aantal bij. Waarbij het niet spontaan 'ontbrand' is.

Dus, ja anecdotisch want incidenteel, een mondkapje heeft in gehad.

Zin

Zin gehad.

Piep

Piep

14-08-2020 om 08:41

Inderdaad

Uit geen van de twee gebeurtenissen kunnen wij conclusies trekken op basis van de info die wij hebben. Het is beide wel interessant voor nader onderzoek lijkt me. Het een zou iets kunnen zeggen over het gebruik van mondkapjes binnen, mits er niet-medische mondkapjes gebruikt werden want van medische mondkapjes is de werking al bewezen. Overigens worden mondkapjes al geadviseerd als je binnen geen afstand kan houden, zie vliegtuig en OV.

De situatie op Appelhof zou iets kunnen zeggen over de besmettelijkheid van pubers onderling, maar ook over de besmettelijkheid in de buitenlucht. Dat laatste vind ik erg interessant. Tot nu toe zijn uitbraken in de openlucht eigenijk nooit echt vastgesteld, noch uitgesloten. Ik ben benieuwd of over een week veel meer campinggasten besmet blijken. Of dat de bierflesjestheorie klopt.

ElenaH

ElenaH

14-08-2020 om 08:58

AnneJ

'Buiten heb je bij social distancing geen mondkapje nodig.'

Maar de discussie over de mondkapjesplicht gaat juist over buiten. Over parken en winkelstraten.

Juist

Niet juist maar ook over buiten, in de speciale gevallen dat social distancing een probleem is.

Zoals te lezen valt in het bericht dat je van mij gekopieerd hebt. Social distancing dus.

Je weet dat het in beide grote steden, Amsterdam en Rotterdam, gaat om drukke winkelstraten met zoveel bezoekers dat mondkapjes als extra bescherming mogelijk kan zorgen dat er, ondanks buiten, maar mensen dicht op elkaar, geen besmetting optreedt.

Dus bij een gebrek aan social distancing, buiten, worden volgens de laatste inzichten/nog steeds geen harde feiten, mondkapjes een issue.

ElenaH

ElenaH

14-08-2020 om 09:04

AnneJ

'Niet juist maar ook over buiten, in de speciale gevallen dat social distancing een probleem is.'

Tuurlijk joh, die 134 jongeren op Terschelling deden de hele vakantie aan social distancing.

Piep

Piep

14-08-2020 om 09:22

Precies

En daarom ben ik ook zo benieuwd wat we over een week zullen zien mbt Appelhof.

Piep

Er is laatst vziw wel degelijk een uitbraak in de buitenlucht vastgesteld, toen na een thuisfeestje in Dokkum in de buitenlucht 14 jongeren besmet bleken. Hoe eea er precies aan toe ging, weten we niet (althans, in de krant las ik verder niets behalve feestje, thuis, en buitenlucht). Maar als ze allemaal dronken gezellig om elkaars nek gehangen hebben, dan is een besmetting niet zo verwonderlijk.

Groeten,

Temet

Piep

Piep

14-08-2020 om 18:04

Dokkum

Dat klopt, maar ik vond dat een onduidelijk verhaal. Niet echt bewijs daardoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.