Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


Hulpmiddel

Klopt, het soepdieet is ook meer een richtlijn. Ik kan dit makkelijk combineren met de maaltijden die de andere gezinsleden eten.
Het dieet helpt mj bewust te worden van wat ik eet en biedt een vervanging voor de moeilijke momenten omdat een kopje uiensoep smaakvol is en vult. Het is dus niet zo dat ik 's avonds alleen maar soep eet. Ik eet 's avonds met de pot mee maar pas de bereidng en hoeveelheid wel aan.
Dus vb hutspot met minder aardappel en meer groenten zodat het voor de anderen ook prima te doen is. Ik bak alleen een braadworst voor de anderen. Als ik wil afvalllen moet ik daar ook nee tegen kunnen zeggen. Zo allesbepalend is die braadworst niet.

Vaste veranderingen doorvoeren kost meer tijd. Ik wil ook voorkomen dat ik extreem ga diëten en weer ga jojoën. Dat is ook vaak het geval met sporten; intensief sporten en kilo's afvallen maar door hongergevoel aan eten denken. Het aangepaste soepdieet helpt mij met het verschuiven van mijn eetpatroon zonder snaaibehoefte of opkomende hoofdpijn wegens brandstoftekort.

Het eiwittengehalte wil ik in stand houden met een bakje avtiviayoghurt. Eerst even aankijken als de uiensoep niet te veel op de darmen inwerken. Anders eet ik in de ochtend een eitje ter aanulling van de eiwitten en een sneetje brood minder.

Ik denk dat alles draait om hoeveelheden. Als ik normaal een bak yoghurt met muesli eet, is dit eerder een schaal met 200 ml plus muesli. Ik verkies nu de kleine groene bakjes yoghurt om niet in verleiding te komen meer te eten dan nodig.

Na twee dagen geen koek te hebben gegeten, beloonde ik mij gistenen op een koekje. Ik merkte dat de zucht naar zoetigheid was veranderd want het koekje deed mij niet zo veel.
Bij de koffie gaf manlief mij ook een koekje . Hij had niet zo in de gaten dat ik bewuster was geworden met voedsel. Dat koekje nam ik aan uit dankbaarheid voor het feit dat iemand mij een kopje koffie inschonk. Maar volgende keer wil ik alleen een kopje drinken.

Vanochtend woog de weegschaal 0,7 kilo minder dan de dag ervoor. Een fijne opsteker want de eerste twee dagen gebeurde er nagenoeg niets. Bewijst wel dat verandering helpt. En deze vandering is makkelijk vol te houden. Wel minderen maar niet doorslaan. Een citrussapdieet zal effectiever zijn maar op den duur minder eenvoudig vol te houden.

https://www.vetvrij.com/soepdieet.html

Marja

Marja

04-01-2017 om 13:07

eiwitten

Ik moet ongeveer 70 g eiwitten hebben. Ik haal dat uit kipfilet/kalkoenfilet bij het avondeten en als heel dik beleg op brood( moet je voorstellen dat je bij een ons kipfilet nog niet op die 70 gram zit).
Daarnaast ook nog een bak zuivel (kwark) en dan nog moet ik er iets van een ei bijhebben of wat zuiveldrank zonder suiker.

Let daarom goed op je eiwitten, met een klein bakje en een ei als vervanging van brood (gewoon erbij, dat kan best) red je het niet. Je gaat dan wel hard afvallen, maar je komt het net zo hard en waarschijnlijk extra weer bij.

Gezien je eerste post dacht ik dat je alleen nog maar op de groente/fruit/soep zat. Je eet gevarieerder maar het is wel weinig en niet voldoende aan hoeveelheden. Hutspot op jouw manier is wel weer een hele goede. Maar let met name op gevarieerd en voldoende eiwitten voor je spieren.

Pirata

Pirata

04-01-2017 om 13:45

proteïne

Met mijn gewicht, moet ik volgens mijn dietist niet minder dan 50 gr proteïne per dag eten om geen spierweefsel te verliezen. En ik mag niet meer dan 68 gram, overigens is het heel moeilijk om daaronder te blijven met een normaal eetpatroon. Als ik de Eetmeter gebruik is dat gemakkelijk te zien. Dus Marja, ik denk dat jij de proteïnen uit andere voedingsmiddelen niet meerekent?
Ik ga zelfs deels veganistisch/vegetarisch eten om niet boven die 68 gram te komen.

blik

blik

04-01-2017 om 14:18

wauw

Wat hebben jullie het goed gedaan met de feestagen!
En ik slecht
Nu pas weer op gewicht van voor feestdagen.
En nog niet echt 'in de flow', gister hele zak choco pinda's gegeten

Maar jouw reden was minder leuk Pirata! Hoop dat je toch een leuke reis hebt gehad!

Wat restjes betreft bedoel ik dat nog niet goed in ons systeem zit portie grootte van restje goed in te schatten. Dus dan blijkt restje te veel na ontdooien/opwarmen oid en dan durf ik het niet nog eens te bewaren...
Maar alles met kleine stapjes! Al een hoop structurele/minder structurele aanpassinkjes doorgevoerd en langsaam komen we er ook wel. Pindasaus met pindakaas zonder toevoegingen zit er bijv in nu hier en me rot gezocht naar mayo met weinig suiker en dat viel nog niet mee.
Ik gebruik geen mayo maar dochter wel graag en die is nu ook serieus aan het lijnen.
Waar ik trouwens dubbel in sta maar we blijven maar goed in gesprek en ik probeer wat te laveren. Voorheen hield ik het snaaien verborgen voor haar en nu een beetje het lijnen haha.

Pirata

Pirata

04-01-2017 om 14:41

mayo

Blik, ik koop tegenwoordig Hellman als mayonaise, als ik geen echte franse kan krijgen.
En ik kon toch nog dingen doen in de vakantie, dankzij de Diacure Voortaan de vleeswaren beter gekoeld bewaren :-p
En je bedoelt natuurlijk: nu AL op het gewicht van voor de feestdagen. Het is pas 4-1, en nu al gecompenseerd!!
Vanavond roti, met kip voor het gezin en voor mij met tempeh.

Marja

Marja

04-01-2017 om 16:39

Pirata

20 uit Griekse yoghurt
30 uit kipfilet/beleg
3 uit drinkyoghurt
3 uit pindakaas(ongeveer)
Dan zit ik op 60 gram. Moet ik er nog 12. Ik rond dat maar af want dan heb ik er al genoeg van letterlijk
Ik ben denk ik zwaarder en heb echt moeite om er aan te komen want diep in mijn hart ben ik geen zuivel/eiwit mens.
Welke eiwit producten dacht je dat ik niet meetelde?

Pirata

Pirata

04-01-2017 om 16:48

marja

Eiwitten zitten ook in brood, pasta, rijst, peulvruchten, aardappelen.... en als je dat meetelt, gaat het heel hard op een dag! 1 snee bruinbrood is ook al 3,4 gram eiwit! 75 gram rauwe pasta: 9,2 gram...
Je eiwitbehoefte wordt berekend naar je gewicht overigens. Tenminste dat doet mijn dietist. Dus ongeveer 1 gram per kilo lichaamsgewicht per dag.

Marja

Marja

04-01-2017 om 19:41

Pirata

Weeg jij 56?
Ik wel iets meer en meer dan iets haha ik haal uit brood 6 gram, pasta en rijst eet ik niet, aardappelen 1 kleine en niet dagelijks. Peulvruchten eens per week of als vleesvervanger. Kaas minimaal. Voor mij haal ik uit die producten niet zoveel omdat ze om andere redenen minder goed voor me zijn.
Ik ga met diëtiste uit van 0.8 GR per kg lichaamsgewicht

Juno

Juno

04-01-2017 om 19:45

Het ging goed

Het ging goed tot ik thuiskwam na een heel naar gesprek. Hulpverlener gaat melding doen bij jeugdzorg omdat hij zich zorgen maakt. We staan open voor hulp, sterker nog we hebben zélf om meer en andere hulp gevraagd maar we willen niet mee in het traject dat hij voor ogen heeft omdat we menen dat dit niet goed is voor ons kind. Als we deze hulp niet accepteren komt er melding en ots.
Nou ja, ik ben weliswaar anderhalve kilo lichter dan begin dit jaar maar heb net veel kruudploatjes en chocola op. En we moeten nog gaan eten.

Pirata

Pirata

04-01-2017 om 19:51

Juno

Van mij mag je een grote reep chocola! Ik leef met je mee. Eh, kruudploatjes? Klinkt als pepernoten?

Marja, ik mag voorlopig nog 1,0 maar dat zal wel afzakken (heb nierschade). Vandaar mijn semi-veganisme..., ik bereid me vast voor :-p
Als ik 56 zou wegen zou ik een draadje openen: Hoe kom ik aan? Ik woog een paar jaar geleden 57 en als ik nu de foto's zie.... wat een scharminkel was ik.

Marja

Marja

04-01-2017 om 20:13

Pirata/juno

Ah vandaar, ik begrijp het, slim van je om daar rekening mee te houden. Zo hier ook voor mijn net (nog)niet kwalen.

Juno, sterkte! Vreselijk als er een soort chantage als pressiemiddel wordt gebruikt terwijl je al van goede wil bent.

Juno

Juno

04-01-2017 om 21:43

Pirata

Kruukploatjes zijn koekjes die je in de pan moet bakken. Kind heeft ze gemaakt maar ik geloof dat er een half pond boter, een half pond basterdsuiker, stroop, meel en kaneel in zit. Lekker maar niet zo gezond. Voor kind dankzij OOL een plan van aanpak gemaakt, ik zit nu niet meer ijskoud en kokhalsend op de bank.
Morgen maar weer door.

blik

blik

04-01-2017 om 23:44

Juno

Jee wat afschuwelijk!
Ik zou vooral proberen goed voor jezelf te zorgen waar dat lukt, gezond eten zoveel mogelijk. Dat afvallen komt wel weer toch?
Heel veel sterkte!

blik

blik

06-01-2017 om 08:35

Juno

Hoop dat het een beetje gaat bij jullie?

Marja, in noten, zaden en pitten zitten ook eiwitten. En ook een beetje in sommige groente/fruit.
Het zit nog niet zo in mijn systeem, maar ik probeer hier en daar wat maaltijden/gerechten op te pimpen met wat extra eiwitten. (vooral omdat dochter graag minder vlees wil eten)
Een dipsausje (gemaakt met yoghurt of kwark) bij de rauwkost, wat kaas of room op of door een gerecht, ansjovis erdoor of noten/zaden/pitten.
Als dressing op salade gebruik ik eigenlijk altijd olijfolie, misschien moet ik dat toch meer afwisselen met mayo of yoghurt of kaas erdoor.

Juno

Juno

06-01-2017 om 10:00

Blik

Het gaat. Zodra ik wakker word tuimelen de gedachten over me heen en weet ik niet goed waar te beginnen. Er is zo veel om aan te moeten denken en ik mag hierin absoluut geen fout maken. Man is wat naief, die had het erover dat als het voor de rechter mocht komen we een jaar verder zijn. Ik heb hem uit de droom geholpen, in het ergste geval heb je 24 uur en anders drie weken. Ik zit niet meer te kokhalsen van de stress, heb het wel koud.

Ik zou niet zo gauw olie door mayonaise gaan vervangen, de hoeveelheid eiwitten is minimaal. En kaas en room bij gerechten is wel lekker maar volgens mij niet een hele gezonde keuze. Als dipje kan je ook nog van die kruiden kopen die je in olie moet laten wellen. Xenos heeft ze vaak, in een andere prijsklasse kan je het ook bij oil en vinegair krijgen. Mijn kinderen zijn dol op houmous, momenteel lusten ze alleen die van de lidl. Ik vind dat eigenlijk alleen in de zomer lekker.

Eiwitten kan je ook binnen krijgen door peulvruchten te eten, liefst in combinatie met een graan. Chili met rijst en bonen, boterham met pindakaas. In iedere cultuur zitten gerechten met een combinatie van peulvruchten en graan. Ikzelf ben dol op linzen en maak vaak een supersimpel soepje. Zo klaar, kost niets en je eiwitten heb je weer binnen.

Marja

Marja

06-01-2017 om 13:16

Blik

Ik zou geen mayo/kaas nemen. Kaas en mayo is erg vet, olijfolie gezond.
Groenten had ik even over het hoofd gezien, dom van mij. Peulvruchten eet ik wel maar niet dagelijks. Noten mag ik 30g en dat is ongeveer een lepeltje. Wel meteen veel calorieën, dus dan kies je iets groters om te eten. Na 30gr noten kanik NL niet stoppen

blik

blik

07-01-2017 om 10:27

ik ben juist

dol op vetten! Eet ze nu meer en regelmatiger dan ooit, denk eigenlijk dat ik ze vroeger te weinig at.
(gezonde vetten dan, ben het wel eens dat gezondheid vetten in mayo twijfelachtig is, ontdekte dat er meestal zonnebloemolie in zit)
We zijn vooral dol op afwisseling. Vind ik iets moeilijker zonder vlees vooralsnog, ben nog niet thuis in vegetarische keuken en veel groenten worden nog niet zo goed gegeten hier. Ben ik wel mee bezig, probeer steeds meer groente uit en ook op verschillende manieren te maken. Het helpt bij dochter goed veel groente heel klein te verwerken
Noten hebben veel calorieën maar ook veel eiwitten.
Ik eet er niet aan door, alleen aan de pistache noten maar dat komt vast weer door het zout.
Ik eet ze ook niet los maar verwerk in gerechten meestal in yoghurt.
Ik let dus echt op zout, suiker, koolhydraten, slechte vetten en mijn eigen hongergevoel. (stoppen als ik vol zit) Op de rest let ik niet of probeer ik juist zoveel mogelijk te eten. Hoe vetter ik eet, hoe meer verzadigd ik ben en hoe minder trek in allerlei ongezonds.

Pirata

Pirata

07-01-2017 om 11:07

klinkt goed

Goed bezig, Blik!
Over mayo: volgens mijn dietist is dat gezonder dan boter. Echte mayo dan. Geeeeen fritessaus (yek). En niet die gesuikerde mayo. Ik zag dat Calve nu ook belgische mayo verkoopt, ik heb het nog niet geproefd maar er zat weinig suiker in volgens het etiket.
Hier gaat het goed, mandarijn-eten raakt ingesleten bij mij.

Marja

Marja

07-01-2017 om 11:56

mayo/boter

"Als dressing op salade gebruik ik eigenlijk altijd olijfolie, misschien moet ik dat toch meer afwisselen met mayo of yoghurt of kaas"

Daar reageerde ik op
Boter gaat op je brood en neem je niet zoveel van als mayo. Mayo door de sla en kaas geeft niet zoveel eiwitten, als wel meer vet/koolhydraten Natuurlijk mag je en moet je gewoon je vetten eten. Alleen je krijgt er al snel teveel van binnen, mayo is gewoon "vet lekkah!"
Er zijn trouwens online hele leuke testjes te vinden over het grofweg gebruik van bv zout. De nierstichting heeft er eentje online staan.

Uiensoep

De uiensoep pruttelt weer. Naast het vullende effect, heeft het ook een waterafstotend effect. Wel nuttig vanwege het meer drinken en minder snaaien gedrag.

Gisteren een etentje genoten in een restaurant (. 4-gangen). Ik was vanochtend prompt een kilo zwaarder. Ik had o.a. ipv een carrotcake als desert, er verstandiger aan gedaan een kop thee te bestellen. Leermomentje om ook buiten de deur keuzes te maken. Het is wel gezelliger voor een gezelschap als je aan een voorgerecht of desert meedoet, maar de rekening krijg je de volgende dag alsnog op je bord.

Pirata

Pirata

07-01-2017 om 16:10

mayo

Mayo op brood smeren is imho lekkerder dan boter ☺

Juno

Juno

07-01-2017 om 16:19

Pirata

Bij hagelslag heb ik toch liever boter!

Pirata

Pirata

07-01-2017 om 16:26

haha

Dat is zo. Zoals je ziet eet ik nooit hagelslag

Juno

Juno

07-01-2017 om 16:38

Boter

Ik eet dus nooit boter op brood tenzij het moet plakken. Muisjes, hagelslag, dat werk. En soms bij rosbief. Daarom vind ik die standaard lijstjes zo suf, ze gaan uit van boter of juist niet maar het komt niet bij de makers op dat er meerdere wegen naar Rome leiden en dat niet iedereen of wel, of geen boter eet.
En dan wel graag roomboter. Ik ben ooit bij een dietiste geweest met wie ik absoluut geen klik had, ik moest van haar op elke boterham een of ander smeerspul doen. Ik weet niet meer wat, halvarine of zo. Nu krijg ik al overgeefneigingen van hartig beleg met boter maar als dat vervangen wordt door margarineachtige zaken heb ik liever gewoon honger. Ik voel mijn maag al omhoog komen als collega's het op brood hebben. Leverpastei en bekertjes met restjes koffie vind ik ook zo'n gruwel.
Maar een verse boterham met wat mayo, goede salami en wat augurk vind ik heerlijk!

Zoet broodbeleg

Ik bemerkt hier dat de behoefte aan zoetigheid sterk is verminderd. Zelfs de m&m smaakten naar niets en het viel mij op hoe oud de pinda's in de m&m smaakten. Ik ben verbaasd hoe snel je smaakvermogen veranderd.

De eeste dieten zijn suikervrij. Jullie volgen all langer een dieet. Vinden jullie zoetigheid op brood dan nog wel lekker?
Waarom smeren jullie mayo op brood? Salami plus augurk op brood lijkt mij al smaakvol genoeg. Zelf eet ik dan meergranenbrrod. Dat. Is smaakvol van zichzelf en heeft eigenlijk geen beleg nodig, alleen een paar koppen thee.

Gisteren wel een bolletje ijs gegeten, zo lekker. Ik moet dus echt geen ijs in huis halen.

Pirata

Pirata

07-01-2017 om 20:11

brood

Ik eet bijna geen brood meer, dus ook geen broodbeleg en ook geen mayo eronder. Alleen soms en dan is wat mayo bij mijn zelfgegrilde kipfilet wel lekker. Meestal eet ik knackebrod met verse geitenkaas als ik iets dergelijks eet. Of ik maak met die mayo en kip zelf kipkerriesalade voor op het knackebrod.
Maar brood en aanverwanten eet ik hoogstens 3 dagen per week.

Juno

Juno

07-01-2017 om 20:23

Flanagan

Die extra pure chocoladehagelslag van De Ruyter met extra kleine korreltjes in zo'n klein donker pakje vind ik héérlijk. Af en toe een beschuitje met geboortemuisje lust ik ook graag. Ik heb zoete tanden, ben ook dol op snoep. Het kost mij echt moeite om het te laten staan, zodra ik er aan begin ga ik voor de bijl.

Ballon

Ballon

07-01-2017 om 20:45

zal ik maar meedoen?

Hier een BMI van 31. Zal ik dan maar meedoen?

Wat doe ik fout? Ik weet het precies hoor, het is eigenlijk heel eenvoudig: veel te weinig bewegen (geen sport, af en toen fietsen naar mijn werk), te veel eten (zowel avondeten als snoep en koek).

Ik ben overal te dik (gezicht, bovenbenen, heupen, bovenarmen) maar het allermeest bij mijn buik. Mijn maag is ook behoorlijk opgezet. Ik word echt niet goed van mijn almaar uitgedijde lichaam.

Ook al weet ik dus wat ik verkeerd doe, de knop om is best moeilijk te vinden. Als ik eten zie, is het moeilijk dat te laten staan. Gisteren en vandaag heb ik wel heel matig gegeten ('s morgens musli met yoghurt, dan koffie/+melk zonder iets erbij, middag 3 kleine boterhammen (1 teveel vind ik) waarvan 2 met kaas (misschien ook niet zo verstandig) maar ook groente erbij (tomaat), middag thee met niks, avondeten wel 2e keer opgeschept maar in ieder geval niet 3x. Ja, erg he....

Dus kan ik bij dit clubje supporters?

Pirata

Pirata

07-01-2017 om 20:57

Ballon

Jazeker! Meer dan welkom!

blik

blik

08-01-2017 om 02:06

Ballon

Hier vorig jaar begonnen met bmi van bijna 30, nu zit ik onder de 25.
Het kan dus heel goed! Als ik het kan...
Wat mij heel goed hielp in het begin was omschakelen naar ander, nieuw gezond voedsel.
Iets 'nieuws' dus, waar ik me op kon richten. Dus niet: ik mag dit en dit niet meer, maar aandacht verplaatsen naar nieuwe, lekkere smaken. Ik heb mezelf helemaal volgeduwd met gezond voer
Inmiddels kan ik heel goed met minder voedsel toe, heb inmiddels ook veel meer beheersing en controle. Die ik wel weer geregeld kwijtraak maar steeds makkelijker weer vind.
Mijn theorie: je gooit je lichaam (oa) zo vol met eten omdat je tekorten oploopt qua voedingsstoffen. (gebeurt heel makkelijk met standaard menu van tegenwoordig) Je lichaam snakt naar die stoffen en blijft daarom vragen om eten. Eerst maar eens die tekorten wegwerken door er veel gezonds in te duwen, dan krijg je vanzelf meer controle en regie.
Vanochtend mijn standaard ontbijt gegeten, ik weeg nooit iets af maar zal ongeveer hetzelfde zijn steeds. Nu zat ik echter halverwege al vol..ik denk dat ik eraan moet wennen dat ik minder nodig heb nu ik minder weeg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.