Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


Marja

Marja

23-12-2016 om 12:38

Wow

Dat zijn cijfers waar ik van droom. Hier zal dat waarschijnlijk niet meer gebeuren, dat is jammer. Maar supergoed van jullie!

Juno het gevaar is als je je iets beter voelt dat je gaat rennen. Toen ik ergens (hier?) jouw rijtje activiteiten zag, las dacht ik al:waar blijft tijd voor herstel? Ik leef daarom eerder afhoudend, omdat ik die neiging ook krijg als ik me wat dagen beter voel. Kleine stapjes, dan hoef je jezelf niet teleur te stellen als het eens even wat minder gaat. Neem, claim tijd. Je krijgt met kerst een doos met 10uur NIETS van mij.

Succes allemaal

blik

blik

23-12-2016 om 13:59

jaaa

Juno, Marja heeft gelijk!
Ik zie ook overeenkomsten bij mezelf, en bij mij is er ook een bekend patroon van rennen instorten en gelijk weer rennen. (want door het instorten is er zoveel blijven liggen)

Marja, die medicatie waardoor je makkelijk aankomt, daar valt niks meer aan te morrelen/veranderen?

blik

blik

25-12-2016 om 14:10

mmhhh

Overleven jullie de kerst?
Ohohoh, zoo moeilijk hier!
Dat kerst vaak overdaad betekent is natuurlijk bekend, maar bij mij is het toch confronterend nu ik zo bewust met eten bezig ben, nu dan tweede jaar met feestdagen.
Hebben jullie dat niet?
Voorheen wist ik het wel maar nu zie ik veel meer en ook een stukje ongezelliger!
Het is zo én én én.
Ik zie partner dan ook toch én én én doen en dan moet ik echt op mn tong bijten.. (want hij is ook zo goed bezig eigenlijk)
Ik kan ook niet op én en én en én nee blijven zeggen, beetje veel dus ga behoorlijk de mist in.

Lastig, met deze dagen zie ik dat gezond(er) eten nog zo niet in ons systeem écht geintegreerd is.
In ons gezin niet maar in gezinnen waar partner en ik van komen ook niet.
(maar als ik in supermarkt kijk zijn we niet de enigen)
Wilde dat ik zelf al het eten zou regelen met deze dagen maarja anderen willen ook wat.
(dit jaar regel ik helemaal niks zelfs, moet ik volgend jaar toch anders regelen!)
Merk ook dat mijn weerstand meteen in elkaar dondert en dat ik weer meer zin krijg in ongezond voer.
Even doorbijten, is dit ook weer geweest.

Pirata

Pirata

25-12-2016 om 15:32

kerst

Het gaat goed, heb al een halve fles bubbels op en een mega-tiramisu in elkaar gezet. Of bedoel je dat niet
Ik eet vanavond extra courgette, paprika, paddestoelen bij het gourmetten ipv ladingen vlees. Dat bedoel je wel zeker?
Fijne kerst nog. Wel even genieten he!

blik

blik

26-12-2016 om 02:24

ja genieten

Alleen wel wat teveel genoten vandaag!
Doen we dus niet meer, al was het wel echt superleuk.
Morgen nog met familie maar ik houd me wel in dit keer.

ach

hier gewoon genieten van het samen zijn inclusief de lekkere hapjes. Een plak kerststol bij het kneuterige kerstontbijt in de ochtend. Bij het gourmetten genoten van zalm en biefstuk, en ja ook een plakje stokbrood met warme camembert. Maar bijna geen sausjes gehad, en alleen water en thee gedronken. Er was hier ook tiramisu achteraf, daar heb ik een heel mini-stukje van gehad voor de smaak. En wat was dat heerlijk. kortom, ik heb genoten maar tegelijkertijd grote schade voorkomen door water te drinken en sausjes te beperken.

vandaag de 2e ronde, weer een kerstontbijt gehad met weer een plakje kerststol en straks weer gourmetten. Volgens mij valt de schade mee als ik zo door ga. En morgen staat er weer sporten op het programma.

Pirata

Pirata

26-12-2016 om 11:21

2e kerst

Ik eet alleen fruit tot aan het kerstdiner (restaurant). En ik ga daarvoor nog even sporten.

blik

blik

26-12-2016 om 13:09

wat goed

Jaa zoals jullie het beschrijven zo wil ik het ook doen!
Volgend jaar beter dan want dit ging niet goed.
Ik heb problemen met chocolade, al heel lang. Het zit ook zo in onze families verweven, over en weer wordt er veel chocolade kado gedaan, altijd al.
En veel iets met choco geserveerd, constant. En bakken kransjes die ik krampachtig hele avond negeer, dat soort dingen.
Al bij al is het aanbod zo enorm en wordt ik er zo mee geconfronteerd dat ik op bepaald moment toch toegeef, na nodige borrels en bubbels. En dat na al machtige toetjes etc waar mensen dan zo hard op hebben gewerkt dat ik het sneu vind af te slaan. En gewoon lekker eten natuurlijk.
En dan sla ik volkomen door en blijf eten vd chocolade...
(ook, hoop ik dan, omdat ik me niet erg stabiel voel en vooral erg slecht slaap)
Hoe dan ook weken hard werken naar de mallemoer, voor mijn gevoel.

Nuja, volgend jaar ga ik me beter voorbereiden en beter communiceren met de rest van te voren.
En vandaag niet één chocolaatje, wat ik ook krijg!

Alison

Alison

26-12-2016 om 13:11

Quote

Las ik laatst ergens:
Je wordt niet dik van de periode tussen kerst en oud op nieuw maar van de periode tussen oud en nieuw en kerst!

Sterkte allemaal

En geniet nooit met mate

Pirata

Pirata

26-12-2016 om 15:39

haha Alison

Mooie uitspraak. ☺

blik

blik

27-12-2016 om 16:01

mooi

Ja, maar klopt minder voor mij schaam.
Ik ben werkelijk dik geworden in die korte tijd. Ben echt iemand van extremen.
Laatste dag goede voornemens en ging ook best oke, tot er familie gedoe was.
Was wel even echt heel heftig.
'gelukkig' had ik teveel gedronken om naar tankstation te rijden voor sigaretten.
Maar de zoete zooi was in extreme mate voorhanden en daarin heb ik me dan naar uitgekuurd.
Tsja. Vandaag toch maar weer eens vasten (als lukt, komt nog bezoek) durf de schade niet echt onder ogen te komen.

Maarja, toch wat geleerd, hoop ik dan maar
Dit wil ik iig NIET meer, weken goed bezig teniet doen in 3 dagen, hoe stom kun je zijn.

Pirata

Pirata

27-12-2016 om 16:48

mandarijnen

Ik heb er geen moeite mee de dag na een etentje grotendeels door te komen op mandarijnen (vandaag ook). Het gaat om de balans.
Vanavond vooral groente op tafel. Misschien een aardappeltje erbij.

Juno

Juno

27-12-2016 om 20:18

Hier

Ik probeer zo na het kerstgeweld weer in het ritme te komen maar dat valt niet mee. Ik heb heel erg vanuit mijn jeugd dat je eten niet weggooit. Mijn kinderen hebben daar totaal geen last van, die eten rustig wat fruit als ontbijt terwijl ik met man de kerststol wegeet. Die weliswaar heerlijk is, maar het is al de tweede en nummer drie ligt ook te wachten. Niet zelf gekocht, alles gekregen. Van zus een kilo zelfgemaakte koekjes gekregen, chocola en truffels, kan ik moeilijk weggooien.
Ik ga gewoon nog even niet op de weegschaal, ik weet zo ook wel dat ik bij a tien kilo zwaarder ben dan september.
Het gaat wel iedere dag wat beter. Man had snijboontjes vandaag en morgen hebben we andijviestamp. Het komt wel weer goed. Het enige is dat ik me echt rot voel in mijn lijf en dat had ik vroeger met een zwaarder gewicht niet. Als ik loop voel ik die extra laag om mijn billen, ik heb een dikke buik en als ik lees voel ik mijn onderkin. Als ik ga hardlopen voel ik het extra vet van mijn bovenbenen bewegen. Nou ja, ik word wel erg geconfronteerd met mijn lijf. Ik moet echt aan de slag, ik wandel wel maar nog niet genieg, hardlopen even mee gestopt ivm een rare pijn bij mijn heup en eigenlijk wil ik een leuke sport maar ik weet niet wat.

Pirata

Pirata

27-12-2016 om 21:14

al dat lekkers

Al die lekkere dingen die je gekregen hebt maar eigenlijk (nu) niet wilt eten: hup, de vriezer in, in hapklare porties. Misschien gaat de kwaliteit iets achteruit maar dat is beter dan het tegen heug en meug opeten.
Dat kerstbrood kan je gedoseerd opeten in plaats van koekje bij de koffie.
Probeer 90% van de dag gezond te eten en voel je niet rot over die 10%. Tenminste, dat is mijn streven. Hoe je die 90% verdeelt over je dag/bord, dat maakt niet zoveel uit denk ik. Die 10% zat vandaag bij mij in de roomkaas die ik door de aardappelschotel had geroerd. Voor de rest was bijna alles groente en fruit.

Juno

Juno

27-12-2016 om 21:29

Eten

Ik wil ook de hele tijd eten, heel raar. Ik heb best gezond gegeten vandaag en zeker genoeg maar ik blijf maar zoeken naar meer. Vroeger heb ik dat ook wel gehad maar niet zo extreem en dan at ik ((veel) kauwgum. Ik heb een beugel dus dat mag nu niet. Maar die drang tot eten, daar word ik wel eens gek van.
Koekjes van zus hebben we net weggedaan, waren slof geworden. Ik ga morgen maar eens bijhouden wat ik eet, kan best zijn dat ik te weinig eiwitten binnenkrijg.

blik

blik

27-12-2016 om 23:36

drang tot eten

krijg ik echt van suikers.
Hoe minder suikers, hoe minder ik eet. Bij mij ongelofelijk verschil.

Tsja, dat vuilnisbakgedrag. Partner heeft dat ook heel sterk. Met kieskeurige kinderen in huis zijn er áltijd restjes, en partner at ze altijd op. Daarom weegt hij nu 100+.
Ik vind restjes opeten terwijl je geen voedsel nodig hebt minstens zo zonde als weggooien.
Ik vind dat ook weggooien, maar dan ook nog eens met het kwalijke gevolg dat je je gezondheid schaadt.
Breng een stol naar de voedselbank of loop de stad in, een hongerig mens is zo gevonden.

Snel afgevallen, nu behouden!

Hallo,
Mijn partner en ik hebben op 9 nov. de deuren van ons eigen restaurant geopend. We hebben de uren, dagen, weken erna keihard gewerkt, weinig geslapen, nog minder gegeten, en heel wat stress gehad. Het restaurant loopt goed en daar zijn we blij om. De kilo's vlogen eraf! Ik van 76 naar 64 = 12 kg en partner van 98 naar 87. Heel fijn allemaal, want we konden allebei best wat missen, maar nu wil ik graag mijn maatje 38 behouden...en hoe doe ik dat, nu ik wat tijd begin te krijgen om uit te puffen, en dus meer eetlust heb. Ik ben deze week alweer 1 kg bijgekomen, maar ik wil niet dat dat verder oploopt. Hoe pak ik dit aan?

Marja

Marja

30-12-2016 om 19:52

Ook nog niet

Al een week of 5 door stress meer snaaidrang. Ik was zo goed op weg ahh!

Zwelgje, wat je er af krijgt door stress of crashen is er meestal zo weer bij, sorry voor het slechte nieuws. Wat je wel kunt doen is voldoende en eiwitrijk eten. Gewoon gezond en licht verteerbaar. Gefeliciteerd met jullie restaurant!

Ik gooi als alleenstaande ook meer weg dan me lief is en erg zeker nu daarmee ook meer. Zondag..Zondag ga ik weer van start. Hellup!

Sorry

Ik dacht dat ik een nieuw draadje had gestart, maar blijkbaar zat ik in een bestaande!

Marja

Marja

30-12-2016 om 20:11

Blijf

Blijf gezellig hangen?

blik

blik

31-12-2016 om 13:02

ja blijf

hangen!

Hier nog steeds 1 kilo meer dan voor feestdagen
Nouja, het wás meer, gaat weer goede kant op
Feestdagen zijn natuurlijk nog niet voorbij.
Eetpatroon is ook nog niet hersteld weer helemaal.
Veel sociale dingetjes en minder gefocused.
(ik moet het nog helemaal hebben van focus anders eet ik gedachteloos vanalles wat zich aandient)
Wel minder/geen choco meer maar genoeg momenten dat ik voor de bijl zou zijn gegaan als ik het in huis had gehad.
Ik focus me maar even op januari...

Juno

Juno

31-12-2016 om 13:53

Hier

Het gaat hier beter. Ik eet meer zodat ik minder snaai. Vandaag en morgen traditiegetrouw veel oliebollen en champagne, overmorgen weer bussiness as usual.

blik

blik

03-01-2017 om 08:39

hier ook

weer iets beter.
Gewicht werkt nog niet zo goed mee
Maar eetpatroon ben ik weer een stuk tevredener over.
Eet weer meer gezond en minder vaak trek in 'zooi'. En de ene keer geef ik er wel aan toe (maar dan geen reep chocolade maar boterham met hagelslag, bijv, beetje compromis) en de andere keer stel ik succesvol uit.

Wat ik wel nog soms lastig vind is het aanpassen op alle gebied.
Belangrijk voor mij bijv is ook portie grootte. Hebben we deels opgevangen door tegenwoordig in keuken op te scheppen, voorheen was dat op tafel, werpt drempel op om nog eens op te scheppen.
Maar restjes bijv bewaren we vaak nog standaard in te grote porties. En dan moet ik dus kiezen tussen opeten terwijl ik genoeg heb of weggooien want het mag niet meer bewaard. Partner kiest uiteraard voor eerste!
En ik blijf vinden dat het aanbod zo overweldigend is, overal en altijd. Kopje koffie kun je niet ergens drinken zonder lekkers (bij mensen thuis of in cafeetje) glaasje wijn niet zonder allerlei hapjes, winkels puilen uit met lekkere dingen, op werk staat altijd wel lekkers overal/deelt er wel iemamd wat uit enz.
Pfft, vind ik soms wel vermoeiend hoor. Word dan ook constant geconfronteerd met feit dat 'ik lijn' en dat wil ik helemaal niet. Maandje naar rustig plekje met basic voeding lijkt me heerlijk!

Pirata

Pirata

03-01-2017 om 11:07

voedselvergiftiging

Net terug van een cruise van een week. "Gelukkig" thuis vooraf iets gegeten dat achteraf niet in orde was. Dus de hele tijd last van de ingewanden gehad. Erg gezond gegeten, maar heel weinig. Vooral fruit en groente, de kok maakte speciaal voor mij gezonde hap.
Ik vermoed dus dat ik een kilootje lichter ben, maar heb nog niet gewogen. Mijn man is ook een kilo lichter, die had hetzelfde probleem met de ingewanden als ik.
Overigens, vreseljk wat mensen bij zo'n reis op hun bord laden. 3 Volle borden ongezond eten zijn geen uitzondering. Het zien daarvan beneemt me de eetlust al. Ook veel mensen met ernstig overgewicht aan boord. Dat terwijl er genoeg gezond eten te krijgen is op zo'n boot.

Pirata

Pirata

03-01-2017 om 11:10

zwelgje

Hoe je op gewicht blijft? Eerst driekwart van je bord volscheppen met groente en/of fruit. De lege plekken aanvullen met wat proteinen en koolhydraten. Leuk dat het restaurant zo goed gaat, wat is het voor een zaak?

Suiker

Suiker

03-01-2017 om 13:30

restjes, ja graag!

Ik bewaar restjes altijd in de koelkast of vriezer voor de lunch. Bijv. pastasaus op een (koolhydraatarme) boterham is erg lekker. Restje soep: heerlijk! Ik heb veel diepvriesbakjes die erg goed afsluiten, het gaat makkelijk mee naar het werk, daar even in de magnetron en klaar!

Het vasthouden aan het dieet was best lastig tijdens kerst en oud en nieuw. Een aantal keren ben ik echt los gegaan en dat betekent dat er niks afgegaan is, maar zelfs een halve kilo erbij! Dus gisteren weer gewoon terug op het oude dieet, de knop moet weer om.

ik ben ook weer terug in het gareel
vorige week vanaf kerst tot en met nieuw jaar genoten van heerlijk eten, chocolade en oliebollen. Niet te veel maar me ook niet teveel ingehouden. Wel alleen water en thee gedronken, dat scheelde wel. En nu 300gram zwaarder dan eerst. Dat valt me reuze mee. Na zo'n week vind ik het geen probleem om me weer aan het gezonde eten te houden, en om weer te gaan sporten. Na twee dagen voel ik me al weer veel fijner.

wat betreft restjes: ik vries ook alles in, ook kleine beetjes. Soms eten we dan een dag 'restjes' dus diverse bakjes die ik had ingevroren. Ideaal, en ook lekker.

Voor mij nu ook de hoogste tijd..

Door langdurig knieprobleem staat een mogelijke kijkoperatie voor de deur. Ik weet dat men ook verwacht dat ik drastisch ga afvallen voor een goed herstel. Sporten gaat nog niet lukken, knie te instabiel. Ik moet vooral op het eten letten.

Ik las over de 7-dagen soepdieet. Dat zag er realistisch uit. Dus meteen een grote pan uiensoep gekookt. Ik merk dat uiensoep erg 'vult': het gebruikelijke tussendoortje een paar uur later gewoon overgeslagen. 'S Avonds een 'oma'bordje eten opgeschept met rijst spitskool en gehakt. Spitssmoor was wel met de helft minder gehakt bereidt.

Ik hou mij niet helemaal exact aan het dieet. Ik snap ook niet waarom men 100% fruitdagen instelt terwijl je de volgende dag weer alleen groenten mag eten. Alsof je stofwisseling ook zo snel omschakelt. Ik eet op alle dagen wat fruit en groenten.
Ik maak wel gerechten met de helft minder vlees en ik maak de groentensmoor ook wateriger.

Ik drink veel thee en heb nog geen frisdrank aangeraakt.

In het soepdieet mag je geen brood. Dat vind ik raar. Is brood dan echt zo ongezond?
Voor ontbijt eet ik twee volkoren sneetjes tevredenheid ( dus zonder beleg). Bruin volkorenbrood heeft voldoende smaak om kaal gegeten te worden.

Ik verwacht niet zoals het 7-daagse soepdieet pretendeert 4 kilo per week af te vallen maar bewust eten is wel een begin van de min 20, mijn einddoel.

Marja

Marja

03-01-2017 om 23:15

Leuk

Nog een afvaller erbij.
Ik zit weer redelijk in het gareel. Kan nog wat beter maar ik heb een virus en eet te weinig en te makkelijk.

Flanagan kijk je uit dat je niet crasht? Eet je genoeg eiwitten? Dat vult en is licht verteerbaar.

Brood is niet slecht, ik eet wel koolhydraatarm brood, smaakt hetzelfde eigenlijk.

Fruit vind ik weer niet zo lekker, in de zomer wel. Ik doe mijn best maar krijg momenteel nog niet elke dag een stuk fruit binnen.

Vaste veranderingen doorvoeren kost veel langer dan drie maanden zoals vaak wordt gezegd, lastig blijft het

Pirata

Pirata

04-01-2017 om 10:34

soepdieet?

Ik vind het ook te radicaal klinken. Waarom niet 2 dagen in de week soep eten? En de rest van de tijd meer groente en fruit en minder KH? Anyway, je hebt het al aangepast met "normaal" eten erbij, begrijp ik. Maar is het dan nog een soepdieet?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.