Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


Marja

Marja

14-12-2016 om 15:33

nou

Ik ben 1.5 week van het pad af geweest. Ik kreeg het niet voor elkaar. Ben erg (slaap)moe, spieren doen pijn (geen griep hoor) en had overal even genoeg van.
Vandaag wel weer beter gelukkig.
Ik moet dus ook niet fout gaan, want de weg terug is te lang. Ik ben ook wel een alles of nietser.
Een normaal mens komt met mijn eetgewoontes niet aan, maar door mijn medicatie ik helaas wel. Strenger dan streng dus weer.

Over vet gesproken: ik eet ook wel volle producten, maar moet maat houden ivm cholesterol, hoge bloeddruk en een verhoogde glucose. Aangezien alles bij mij in de familie voorkomt met als gevolg hart/vaatziektes, diabetes, moet ik gewoon erg uitkijken met wat ik naar binnen stop aan vet, koolhydraten, suikers en zout.
Vandaar voor nu even extra streng omdat al die dingen te hoog waren.
Ik eet nu veel meer eiwitten. Niet mijn favovoedsel, maar het vult, is licht verteerbaar en je hebt er langer plezier van.
Denk dat mijn glucose nog wel kan zakken, maar dan moet er toch echt wat af aan kilo's.

Doe rustig aan met het afkicken van toegevoegde suikers. Fruitsuikers zijn ook suikers, en als je het perst komt het sneller in je bloedbaan dan wanneer je een sinaasappel eet. Probeer je suikerbehoefte niet te hard te vervangen door andere suikers. Het is lastig, weet er alles van, ik ben geen zoetekauw, maar kan momenteel zo een pot jam leegeten als ik m in huis haal...ahhhhh!!!
Ze hoeven maar te zeggen: beter van niet en je krijgt er trek in he...

Krijg je ook ritme in je eten?
Dat vind ik namelijk ook heel moeilijk. Zodra ik moetttt heb ik spontaan geen zin meer. Drie keer goed eten. Ik eet momenteel maar 2 maaltijden...ik vergeet het gewoon.
Dus eet ik weer te weinig. Het blijft lastig

blik

blik

14-12-2016 om 17:35

suikers

Ik bedoelde dat het juist heel goed gaat zonder (veel) suikers.
Die jus d'orange, dat is dus nu ik ziek ben.
Beetje bang om terug te vallen nu.
Terwijl het me juist zo verbaasd dat mijn zin in zoet zo veel minder is. (buiten vandaag dan)
Wederom de ervaring dat het bij mij iig blijkbaar wel zo werkt: hoe meer suikers hoe meer trek in zoet.
Of misschien omdat ik door vervangende maaltijden meer voedingsstoffen binnenkrijg, kan natuurlijk ook.
Ik zou als ik alleen was nog minder suiker willen eten (ja dat alles of niets he) maar dat is me nu te ingewikkeld met het gezinsleven. Probeer dus toch die middenweg wat te bewandelen. Maar echt snoepen durf ik nu niet, dan ben ik zo weer terug bij af.
Een ritme, nee dat heb ik niet. Ga ik ook maar opgeven geloof ik. Mijn leven is op vele fronten erg onregelmatig en onvoorspelbaar, het zij zo. Wat ik wel regelmatig probeer (maar niet altijd) is echt even tijd vrijmaken om een maaltijd voor mezelf te maken. 'vroeger' lukte me dat echt nooit.
Ik neem meer tijd voor mezelf, zorg wat beter voor mezelf. Een salade klaarmaken en ervoor gaan zitten om die op te eten voelt nu echt als een feestje want zo vaak lukt dat niet.
Maar meestal eet ik als ik honger heb. (avond is wel vast moment met gezin)
Door onregelmatige leven is dat ook onregelmatig. En ik eet gewoon waar ik op dat moment trek in heb en wat er is, als het maar redelijk gezond is.
Wat goed Marja dat je weer begonnen bent.
Pirata, waarom nog afvallen als de spiegel vertelt dat het goed is?

blik

blik

14-12-2016 om 17:37

Marja

Maar jij moet natuurlijk eigenlijk regelmatig eten met diabetes?

Pirata

Pirata

14-12-2016 om 17:45

vetten

Marja, krijg je dan ook een hoger cholesterol van "goede" vetten? Het lijkt me erg lastig als je zo op alles moet letten. Hoe lang is dat al zo? Zelf mag ik ook niet alles eten (ik heb een ziekte :-p) maar ik merk dat ik er gewend aan begin te raken wat ik wel en niet kan eten. Ik heb nu alternatieven gevonden. Bv. ik eet knackebrod ipv boterhammen of ik bak het zelf met veel minder zout erin. Ik eet verse geitenkaas ipv boerenkaas vanwege het zout. Chips met 0,5g zout per 100 g ipv chips met 3 gram zout. Etc. etc. En soms doe ik waar ik zin in heb en dan compenseer ik dat bij de volgende maaltijd en zelfs op de volgende dag.
Blik, ik wil wat speelruimte over houden want ik weeeeet dat die wijzer op de weegschaal toch wel weer omhoog gaat kruipen op den duur. Ik ben teveel een lekkerbek.

blik

blik

14-12-2016 om 18:09

zout en vet

Ik merk zelf dat ik veel minder eet van vollere (melk) producten.
Zout probeer ik ook te minderen (geen medische noodzaak maar partner en ik niet echt fit laatste jaren, familiair nogal belast en ik denk dat we veel te veel zout aten, zoals wel meer mensen)

Pirata, je kunt met wat bouillon en mandarijntjes toch nauwelijks uitkomen boven een paar 100 cal?

Marja

Marja

14-12-2016 om 18:13

reactie

Blik: ik heb gelukkig nog geen diabetes, maar mijn glucose (langwaarde) is al 3 keer te hoog geweest. Niet extreem, daarom denk ik dat ik met gewichtsverlies winst behaal, maar wel zo dat ik tegen verstoorde glucosetoleantie aanzit. (voorland diabetes)Regelmatig eten helpt daarbij zeker, maar ik ben een onregelmatig eter en ook vaak te weinig. Tot die keer dat ik eens in de zoveel tijd eens los ga door wat voor oorzaak ook

Pirata: klopt helemaal, dat gebeurt niet, die vetten mag ik ook zeker hebben. Maar in het kader van heel moeizaam kunnen afvallen door medicatie letten we nu gewoon overal op. Alles mag, maar met mate. En dan eind deze maand kijken wat de bloedwaardes zijn en of het wat heeft opgeleverd allemaal

Pirata

Pirata

14-12-2016 om 18:14

ha nee

Zometeen eet ik er dan sperziebonen en kipfilet achteraan. Met een lepeltje pindasaus
En in de bouillon zat nog wat extra groente.

blik

blik

14-12-2016 om 18:26

oke!

Nog steeds niet heel veel toch?
Ik doe het ook zo (vergeet cal te tellen) we hebben een nieuw soort van dieet?
Ik snap dat je speling wilt. Mijn doel is eerst eens goed!
(nee, eerst groen gebied volgens bmi wijzers want daar zit ik nog niet aan
Zit nu ook een ander gewicht aan vast want ik kom nu op een andere lengtemeting uit, vreemd, krijg het iig niet precies. Maakt natuurlijk ook geen bal uit maar groen gebied zou gewoon leuk zijn!

Marja, ben erg benieuwd naar je waardes straks!

Pirata, gebruik je voor pindasaus pindakaas en zoja standaard of zonder suiker?
Ik ben zoo dol op pindasaus maar partner vond pindakaas zonder suiker die ik kocht helemaal niets.

Pirata

Pirata

14-12-2016 om 19:38

pindasaus

Ik ben even barbaars geweest en heb opwarm-pindasaus genomen.
Nu heeft mijn puber tenminste zijn groenten en 2 porties rijst op, bedolven onder de saus. Hij moet fors eten want is al iel en zegt dat hij geen brood kan eten met zijn beugelsnuit.
Ik heb maar een lepeltje genomen dus dan let ik niet zo op de soort.
Blik, als je trouwens nog wat kunt groeien in de lengte dan is je BMI sneller in het groen.

blik

blik

14-12-2016 om 21:15

was dat maar waar

Ik meet nu weer 1 cm korter, maar meet vast niet precies.
Te lui de meter weer te zoeken etc, ik houd het maar even hier op. Wil gewoon even een ijkpunt, nog 2 kilo te gaan!
Pindasaus doet het hier ook goed bij de groentjes etc. Maar er wordt sowieso veel pindakaas gegeten (ik niet, vind het alleen warm lekker) ga toch eens proberen de warme saus iig suikerarmer te krijgen. (zonder lijkt me niet lekker, moet toch altijd iets van sojasaus oid in lijkt me)
Knap dat je een lepeltje kunt nemen, zover ben ik nog lang niet.
(hoewel, vandaag waren er frietjes en ik heb er iets van 5 (kleintjes) gehad!!)

hier vandaag de mijlpaal: bmi is in het gezonde bereik! 1.76. met 77,2kg, en dat ondanks sinterklaas en een flinke griep twee weken geleden. ben er erg blij mee. nog 6,2 kilo te gaan.

blik

blik

16-12-2016 om 23:28

hee gruffalo

Mooi!
Leuk is dat he, kan ik me nog wel herinneren van vorig jaar.
Toen dus weer aangekomen helaas, nu weer weg terug!
Hier ook wat beweging, nog 1, 5 kg te gaan!
(tot groen gebied dan)

kerst

Blik nog 1,5 kilo te gaan, dat zou een mooi streven zijn om het nieuwe jaar met een groen-gebied-BMI in te gaan. Wel lastig met de feestdagen die er aan komen, maar dat motiveert misschien ook wel?

ik vind weekend zo moeilijk. de hele dag thuis, alles in kerstsfeer, haard aan. ik heb dan zin in chocolade kerstkransjes, warme chocolademelk enzovoort. dochter wil vanavond lasagne eten, heerlijk wintereten met bechamelsaus en parmezaanse kaas hmmmm....

tot nu toe nog niets gehad behalve gister 1 chocolade kerstkransje met kaneel, hopelijk kom ik vandaag ook goed door. ik stap meestal maandag op de weegschaal, dus er is motivatie om het goed vol te houden.

Pirata

Pirata

18-12-2016 om 11:15

lasagna

Gruffalo je kunt ook slankere lasagna maken? Je maakt minder pastalaagjes en je vult de lasagna met kip en veeeel tomatensaus(niet die dunne uit een potje) en spinazie, en dan alleen bovenop iets romigs met kaas.
Hier weer een klein pondje minder gelukkig. Ik eet nu vaker mandarijnen als ontbijt. En ik eet elke week een paar keer veganistisch. Vanwege het milieu en het is ook erg gezond.

lasagna

Pirata, ik maak zelf bolognaise saus, zo'n recept met veel verse groente en vlees, en dat staat dan 3-4 uur te pruttelen. daar is mijn dochter zo gek op. wat minder laagjes pasta kan ik doen. ik probeer de meeste bechamel bovenop te doen en daar dan zelf zo weinig mogelijk van te nemen.

mooi dat je een pondje minder weegt, dat motiveert!

blik

blik

18-12-2016 om 22:22

oke

Gaat me niet lukken hoor, in die korte tijd maar zou leuk zijn.
Sporten probeer ik af en toe maar lukt nog niet echt. (krijg dan veel last)
Sporten zou schelen denk ik. (krijg al last als ik teveel wandel of fiets)
Wat goed Pirata, weer wat eraf!

1 kerstkransje, dat kan ik dus niet. Dus maar even niets, voor zolang als dat lukt.
(Kreeg vd week bij tanken zakje chips kado, bah wat zijn ze toch geniepig! Had het niet moeten aannemen maarja. Wel 2 uur lang getwijfeld over wat ermee te doen! Was erg moe dus weinig weerstand en ik dacht steeds ach dat kleine zakje..Uiteindelijk thuis pas open gemaakt en zo prullebak in gemieterd. Kan zoiets over een poosje misschien bewaren voor een ander maar nu nog even niet.
Zo'n zakje kán natuurlijk best, maar de kans dat het weer goed misgaat is bij mij dan groot.

blik

blik

19-12-2016 om 10:55

misschien toch

Nog 1 kilo te gaan.
Zou misschien nog kunnen lukken ook.
Feestdagen maak ik me niet eens zo druk om, hoewel hier nog niet helemaal duidelijk is wie wat kookt etc. Waarschijnlijk gaan we steengrillen oid, normaal hekel aan maar nu eigenlijk ideaal kan ik zelf alles doseren.
Maar dagen zijn erg druk nu en slaap slecht, ben meer bang dat ik door dat soort dingen mist inga.
Nu bijv niets in huis! Ontbeten met kaas...

blik hoe gaat het nu? hou je het nog vol, 1 kilo is te overzien! en steengrillen kan juist heel mager zijn als je een beetje oplet. met kaas ontbijten is dan weer wat minder

ik ben na het weekend weer op de oude manier verder gegaan, door de week gaat het zo veel makkelijker. sporten in de ochtend, en dan werken. tijdens het werk denk ik niet aan eten. De kantine wordt gedaan door een cateraar dus altijd gezond en lekker eten tussen de middag. en 's avonds gewoon eten.

met kerst plan ik vooral in dat ik alleen water en thee ga drinken, dat scheelt al veel calorieën. en verder zien we het wel. ik ga twee dagen gourmetten (bij familie en schoonfamilie) dus dan kan ik ook zelf gezonde keuzes maken. ben alleen bang voor al het lekkers vooraf en bij de koffie/thee.

Deze ook: hoe word ik 100

http://www.npo.nl/hoe-word-ik-100/14-12-2016/POW_03344647

De laatste aflevering van 6 deelnemers die gezonder leerden leven.
Ze sluiten het af met de Airborne wandeltocht.
Je ziet ook een impersonator van Andre Hazes die als compensatie voor het verlies van zijn opgepofte uiterlijk nu een nepbuik voordoet als hij gaat optreden.
Het is het bekende werk. Betere routines, vers koken, meer bewegen. Maar het is ze wel gelukt om gezonder te gaan leven, minder medicatie, geen insuline meer spuiten.

blik

blik

20-12-2016 om 18:54

ik weet het niet AnneJ

Heb altijd wel zo mn twijfels bij dat soort programma's.
Neemt niet weg dat ik snap dat het stimulerend kan werken, zo'n team en camera's.
En ik vind het programma ook wel positief omdat ik denk dat het een grote groep aanspreekt en dat het effect kan hebben, er leven veel verkeerde ideeën over voeding, gezond etc.
De dingen die je noemt zijn open deuren, maar ook juist de moeilijke dingen voor veel mensen. We moeten erin keuzes maken. Wat is vers koken? Eigen moestuintje? Eigen kippen?
Beweging blijft hier lastig want blijf last houden van bepaalde klachten en beweeg vaak teveel..(huishouden, hond, werk)
Routines vind ik heel lastig omdat ik door diverse factoren heel onregelmatig leef.
Bij jou klinkt het heel goed qua routines Gruffalo!
Sporten en gezond eten op werk, dat wil ik ook!
Ben ook bang voor al het lekkers. Blijf er nu vanaf maar voel dat ik erg weinig weerstand heb.
Daar maar eens aan gaan werken eerst!
Dus, gaat qua eten wel goed en weegschaal doet ook mee, maar ik voel nu geen controle voor de langere termijn, en dat lijkt me eigenlijk belangrijker.

Pirata

Pirata

20-12-2016 om 21:23

gezien

Ik heb de slotaflevering van dat programma gezien en ik was onder de indruk!
Het kwam (in die ene aflevering) beter over dan veel andere programma's. Meer onderbouwd. Eén persoon kon al na 1(!) week stoppen met het spuiten van insuline. Eén persoon had voor het eerst in haar leven groente gesneden.
Nu kiezen ze vast extreme gevallen uit voor dat programma. Ik zou nooit in aanmerking komen, ik beweeg te veel en eet teveel groente. Maar ik denk er steeds aan terug als ik mijn obese collega met suikerziekte weer een worstebroodje zie nemen voor de lunch. Ik heb het al opgegeven hem aan de sla te krijgen. Hopeloos. Laatst wilde hij aardbeien, bleek hij een grote bak ijs met erop 2 gesneden aardbeien gehaald te hebben. Hij kiest per definitie het verkeerde.

blik

blik

21-12-2016 om 17:08

nog 0,5

kilo te gaan
Wie weet gaat het toch nog lukken?
En dat terwijl ik (verrukkelijke) chocolade heb gehad
Maar hee, ik heb daar lang over gewikt en gewogen. Had het gekregen en na een poos verdeeld en er zelf een groot deel van gegeten. Maar voor mij nog steeds een erg klein deel.
Ik moest echt een drempel over, voelde bijna fysiek een grens rondom die chocolade, in mijn hoofd is het toch verboden gebied geworden.

blik

blik

22-12-2016 om 17:55

ben benieuwd

naar hoe het gaat bij iedereen?
Hier wel oke.
Heb iets meer moeite weer met afblijven van lekkers sinds mijn chocolade-uitstapje maar lukt nog wel eraf te blijven.
Wordt wel veel geconfronteerd met snoepende mensen momenteel. Lukt steeds beter dat niet op mezelf te betrekken, net als met rokende mensen.
He, nu wil ik idd echt op gezond bmi komen dit jaar! Ben benieuwd of het lukt, kom iig niet bij nu dus prima.
Voel me weer helemaal terug in de fase waar ik dit voorjaar in beland ben na de start.
Ben toen (nagelezen) op 2 kilo lichter uitgekomen dan nu, ik kom in de buurt dus. Toen ziek geworden en gehele controle kwijtgeraakt. Dat wil ik nu echt niet meer. Goh, ben dus in feite echt in het jojo-en terecht gekomen, daar wil ik uit!

Heb trouwens toch gezondere pindasaus gemaakt, met pindakaas zonder toevoegingen. Vond het lekker! Dochter ook, alleen vriend morde flink. Die moet maar wennen! Maar dochter mopperde dan weer flink over al de groente in de nasi zucht het valt soms niet mee lekker en gezond voor iedereen te koken. Iedereen hier in huis is op zijn manier prima bezig gezonder te eten, maar het allemaal goed/makkelijk combineren wil nog niet zo lukken!
Dochter vind ik wel negatief worden over haar gewicht, ze is naar mijn idee super mooi nu, slank maar niet mager, maar zelf uit ze zich toch redelijk negatief. Lastig de balans, vooral op puberleeftijd.

Juno

Juno

22-12-2016 om 18:13

Hier

Hier toch niet zo goed na een aanvankelijke goede herstart. Het is zoals het is, ik heb goede hoop dat het straks beter gaat. Nu ben ik alleen heel erg moe, terugval in de burnout. Huisarts opperde voorzichtig dat ik wat meer moest gaan bewegen. Ik vind het toch wel fijn zoals de kerst nu valt, dan heb ik het meteen achter de rug en kan ik snel weer eten zoals ik wil.

blik

blik

22-12-2016 om 19:47

he bah

Juno, wat rot dat het nug niet loopt allemaal.
Die vermoeidheid, kan dat ook te maken hebben met wat je eet momenteel?

Juno

Juno

22-12-2016 om 22:36

Blik

Niet helemaal. Ik heb een burn out, mijn reïntegratie verloopt niet goed (die hele wet Poortwachter wordt niet uitgevoerd) en ik heb zelf een andere plek gevraagd om te reïntegreren. Ik werk nu op een andere locatie, in een ander dorp, andere collega's, klanten zijn net even ander publiek, de doelen zijn hetzelfde maar hoe ze bereikt moeten worden is ook net even anders. Dat zijn geloof ik te veel prikkels momenteel. Ik had thuis al aardig wat taken op mijn bordje genomen en het was bijna business as usual.
Vorig weekend ging het mis in een winkel, achteraf denk ik dat het hyperventilatie is geweest. Onbedaarlijke huilbui, gevoel van flauwvallen. Echt heel prettig in centrum Den Haag op de drukste winkeldag van het jaar, not. Ik had thuis al aangegeven taken weer te gaan afstoten maar daar wordt niet op gereageerd. Voor kerst is nog niets geregeld, geen menu of boodschappen en het is echt een vieze bende. Mijn chaostolerantie is best hoog en ik wil best een doekje ergens langs zwieren maar niet als ik eerst twee uur moet puinruimen. Nou ja, zo zijn er nog wat dingen en ik ben heel hard mijn best aan het doen om het niet op te lossen.
Het is deels voeding maar ik merk dat mijn hersens niet zo goed functioneren als voor de verandering van werkplek. Nadenken over eten kan ik er echt niet bij hebben, het liefst wil ik dat er iedere dag wat gezonds op tafel staat maar het wordt niet voor me gedaan en ik kan het momenteel niet.

blik

blik

22-12-2016 om 23:00

ach

Lieve Juno, wat §¥₩₹¤¬฿﷼ ook even allemaal!!
Ik hoop zo dat je de rust vindt hiervan op te knappen en weer wat meer regie kunt krijgen.
(helaas voor groot gedeelte ook herkenbaar)

ach

wat vervelend voor je juno! ik kan me voorstellen dat eten nu even de laagste prioriteit heeft. Is het een mogelijkheid om van die relatief gezonde kant-en-klare dingen te halen, die je juist nu veel in de supermarkt hebt? dan hoef je je daar geen zorgen om te maken. ik hoop dat je toch wat rust kunt vinden tijdens de kerstdagen.

blik fijn dat het bij jou goed gaat! nog even doorzetten, en dan een gezond bmi. Ik heb ook twee dochters in de pubertijd en die vinden zich zelf ook te dik. Maar het zijn juist lange slanke meiden. Er is weinig tegen te beginnen denk ik, vooral niet te veel aandacht aan schenken zodat het geen 'ding' wordt.

bij mij gaat het oke, tijdens werkdagen gaat het meestal goed. Maar ja nu is het kerstvakantie 1,5 week. Aan de ene kant heerlijk, ik ben er echt aan toe. maar voor het lijnen wordt het lastig, met al die kerstdiners, verjaardagen, al het lekkers. Ik ben nu 4,5 kilo afgevallen, en ik wil echt niet meer zwaarder worden. Mijn doel is om op gewicht te blijven in de vakantie, en dan in het nieuwe jaar de laatste 5-6 kilo er af.

fijne feestdagen allemaal!

blik

blik

23-12-2016 om 10:44

feestdagen

Gruffalo, wat een goed idee van je om in de feestdagen als doel te stellen gelijk te blijven in gewicht.
Juno, lukt het om alles even heel simpel te houden met eten? Kant en klaar zoals Gruffalo zei?
Of hapjes van dat wat anderen maken, en dan zelf even aanvullen met iets als een zak worteltjes, zak mandarijtjes en een gekookt eitje?
Zelf merk ik iig dat ik de lat te hoog leg en teveel lekkere gezonde maaltijden op tafel wil, dat dat gewoon niet altijd lukt maar ook niet altijd hoeft.
Gister was ik zelf ook weer gefrustreerd omdat partner de boodschappen paar dagen had overgenomen, en dat dan weer vreselijk weinig fruit en groente in huis is.
Ik wil dan teveel dat hij er ook goed op let, uit zichzelf.
Uiteindelijk bleek ik nog wat champignons te vinden waardoor de maaltijd (pasta met spinazie en tonijn) net wat meer groente had. (kinderen eten vooral rauwe groente maar die was er dus niet, alleen mijn komkommer die ik dus moest afstaan) en had ik nog ergens blikjes ananas staan en dat dan maar voor fruit genomen. Gaat ook allemaal prima eigenlijk maar kost me zelf toch even wat om dat ook prima te vinden.
Gewoon wat simpele dingen: yoghurt, noten, daar kom je al een eind mee.

blik

blik

23-12-2016 om 10:59

oh en

Had me nog niet gewogen, net gedaan en nu onder de 67 kilo, dus groen bmi.
Gaat me eigenlijk toch wat snel en echt snappen doe ik het niet, want ondanks dat ik echt heel gezond eet en buiten die ene keer chocolade niet snoep eet ik volgens mij wel veeel.
Ik heb niet veel zicht op hoeveel precies, houd dat niet bij en is heel onregelmatig omdat ik onregelmatig leef oa door heel onregelmatig werk. Ik heb iig nooit honger en zodra ik honger heb (ook heel onregelmatig) ga ik meteen eten. Het 'vasten' schiet er laatste tijd bij in.
Maargoed, dat snelle herinner ik me ook nog wel van vorige keer.

Heb nog niet echt gevoel 'op gezond gewicht' te zitten door nu één keertje de weegschaal te hebben zien stoppen bij groen hoor
Nu maar even insteken op stabiel op gezond gewicht komen, en blijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.