Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


blik

blik

12-11-2016 om 13:05

klaar!

Ik ga weer beginnen!
Ik blijf nu rond de 71 k schommelen, en dat is niet vreemd.
We eten niet heel ongezond, maar toch veel suikers momenteel.
Chocolade, en het sluipt erin dat ik weer met steeds meer suikers kook.
Maak bijv vaker zuurvlees, zo lekker. Maar zoveel suiker.
Ook veel koolhydraten, weer steeds meer brood etc.
Partner lijkt ook niet echt af te vallen ondanks vastendieet. Hij eet dan weer geen chocolade maar neemt makkelijk klodder mayo bij het eten soms.
Ik ben het zat, en wil echt suikers en koolhydraten gaan aanpakken.
Partner morrelt erg tegen. Liever had ik hem mee, kookt wat makkelijker.
Maar doet hij niet mee doe ik het alleen. Ik begin vandaag!
Iemand nog lekkere tips voor koolhydraatarm recept?
( ik wil minderen met brood en pasta etc, niet met fruit, groente enz)
Partner is jammer genoeg niet dol op ei, daar kun je natuurlijk alle kanten mee op. Ook heeft hij klachten waardoor hij even weinig zuivel gebruikt om te kijken wat dat met zijn klachten doet.
Maakt het wel beperkt, zeker voor ontbijt en lunch. Hij is wel dol op salade en soep maarja, altijd dat is ook zoiets.

Pirata

Pirata

12-11-2016 om 13:38

soep

Ik las laatst ergens (maar waar?) dat als je elke avondmaaltijd begint met een bord soep, je tijdens die hele avondmaaltijd ongeveer 20% minder eet. Dus ik zou zeggen: minder avondeten serveren, maar wel met een bordje groentesoep vooraf.
Mayo eet ik trouwens veel. Goede mayo, niet die jam die Calve als mayonaise in de schappen heeft staan. Heerlijk bij mijn airfryerfrietjes. Goede mayo bevat haast geen suiker of koolhydraten, want bestaat uit vet en eiwitten.
Soms smeer ik het ook op mijn brood. Liever mayo dan halvarine ofzo. Vet geeft smaak en verzadigt goed.

blik

blik

12-11-2016 om 13:43

oke

Op zoek naar goede mayo dus!
(of eens zelf maken)
(ben ook niet zo tegen mayo, maar zoek naar producten waar partner op kan bezuinigen omdat hij af MOET vallen, anders is hij me binnen 10 jaar ziek)
Soep, ja, maken we steeds vaker, maar ik zou daar toch niet iedere dag voor kiezen.
Om het smakelijk te maken (voor de lastige eters hier) moet er tóch redelijk wat zout in.
Moeilijk bouillon echt lekker te maken met weinig zout, vind ik.

Marja

"Ik mag geen fris meer, behalve spa met een smaakje of water met een smaakje, zolang er maar niks inzit. Die flessen zijn bijna 2 a 3 keer zo duur dan wat ik normaal koop."

Drink water uit de kraan, da's zo goed als gratis. Ik heb mezelf opgelegd geen frisdrank of vruchtensap meer te drinken. Na enige tijd ga je water écht lekker vinden.

skik

Pirata

Pirata

12-11-2016 om 15:23

blik

Laat je man meedoen in dit topic. Als Stoffer.
Hij was toch al iets afgevallen? Misschien toch elke dag soep geven. Kan ook diepgevroren en dan ff opwarmen. Mijn eigen man is er gek op. Qua zout: probeer dan Jozo Bewust. Daar zit maar 1/3 natrium in.
Mayo: ik koop in nederland meestal Hellmans. In het buitenland is alle mayo lekkerder (want niet zoet).

Marja

Marja

12-11-2016 om 15:26

Skik

Doe ik, op werk en thuis vaak thee, koffie, water, maar zo eens per dag wil ik toch wel iets zoets, vandaar; het gaat om max 75-150 ml in de avond. Waar ik bij de start van het traject de light versie mocht, was die bij de tweede keer ineens "verboden" als in liever niet.
Aangezien ik dit echt een kans wil geven, doe ik alles wat ze zeggen. Het moet alleen wel kunnen en eten zoals zij mij dat willen laten doen is gewoon echt duurder.
Het zijn alle beetjes samen.
Afgelopen keer wilde ze dat ik gezond beleg er dik op ging doen ivm de eiwitten en het vollere gevoel te krijgen. Dus gerust een half pakje kipfilet of bv rosbief op je brood.
Dagelijks, niet als traktatie. Ik ben nu aan het zoeken naar dingen die net zo goed zijn maar toch wel minstens de helft goedkoper.
Ik lijk een piepert, ik zie het mezelf typen: wat wil je nou!
Maar ik heb een parttime baan, geen toeslagen en woon alleen en moet gewoon een budget aanhouden.

Heb trouwens wel het idee dat er weer wat af is.
Zoals altijd gaan de eerste kilo's aan de voorkant tussen borst en navel en nu voel ik de zijkanten ietwat smelten

Juno

Juno

12-11-2016 om 16:14

Marja, wat ideetjes

Houmous is niet duur. Heeft wel een aparte smaak, niet iedereen houdt er van. Ik vind het heerlijk, smeer het dik op een volkoren boterham met flinterdunne plakjes komkommer en eventueel kiemgroente. Kiemgroente heb je een bak voor een euro bij de Albert Heijn, Houmous is dacht ik onder de twee euro in het koelvak. Houmous met graan (brood) kan je beschouwen als een vleesvervanger.

Ook lekker vind ik een pot met gemalen olijven. Staat in het italiaanse schap. Ook op brood, eventueel met komkommer of tomaat. Lekker hartig. Geen pesto, echt olijven en dan als spread.

Je kan ook zelf een kipfilet braden en hier plakjes van snijden. Wat ikzelf ook lekker vind is eierpreu: paar eitjes koken, fijn snijden, wat peper, zout en mayo erdoor en een lenteuitje. Voor bijna niets heb je dan een grote bak beleg en een stuk lekkerder dan die mayoflots met overgevlogen ei uit de supermarkt.

Voor een zoet drankje kan je ook een hele lekkere (losse) thee kopen en die laten afkoelen. Rooibos doet het wat dat aangaat hier altijd wel goed. Losse thee is best duur maar je doet er zo ontstellend lang mee dat het eigenlijk wel meevalt. En er zit dan geen suiker in wat bij Lipton vaak wel het geval is.Of een sinaasappel uitpersen en die aanvullen met spa rood. Of partjes sinaasappel of citroen komkommer munt whatever in een fles water stoppen zodat dit zijn smaak aan het water afgeeft. Op internet barst het van de lekkere combinaties.

Nou ja, zomaar wat ideetjes.

Hoe word ik honderd?

http://www.npo.nl/hoe-word-ik-100/09-11-2016/POW_03344642

Programma van Omroep Max waar mensen die al gezondheidsklachten hebben geholpen worden met gezond eten en bewegen. Want daar komt het eigenlijk op neer. Ook zonder koolhydraten.

blik

blik

12-11-2016 om 17:06

haha

Stoffer ja.
Hij wil er nog steeds niet aan hoor!
Was idd afgevallen maar staat nu volgens mij stil, en mag nog wel wat!
Lekker op brood: banaan! Ik eet ook graag tonijn op brood, in aanbieding niet zo heel duur.
Of toch overstappen op andere maaltijd, soep of salade en dan een sneetje brood erbij.

Marja, een gekookt ei op brood is ook lekker vullend en niet zo duur. Als je maar één klein glaasje Spa met een smaakje drinkt haal je 8 glazen uit een literfles van 1,05 euro, als traktatie is dat toch wel te overzien? Ik vind Sterrenmixthee erg lekker als zoetigheidje, nog lekker warm ook in deze koude dagen. 89 Cent voor 15 zakjes.

skik

Marja

Marja

12-11-2016 om 21:19

Super

Leuke lekkere ideetjes! Heb vanavond Spa rood met slympie(oid)siroop voor een smaakje, citroenen, heb houmous en tonijn en eieren gehaald dus goed op weg naar andere opties. Dat wilde ze ook, afwisseling. Bedankt allemaal. 29e weer wegen.

blik

blik

12-11-2016 om 21:32

poeh Marja

Wat een geduld heb jij, pas de 29e wegen, weeg je je dan niet stiekum thuis?
Gebakken ei is ook lekker op brood.
Hier vanavond maar eens overstag gegaan en aan de courgetti...
Blikken van partner weerstaan! Hij had nog honger en heeft de (heel lekkere!) avocado saus opgemaakt op toastjes, maakt niet uit, hij probeert het iig, zonder al te veel weerstand.
Ik voel me bijzonder gezond bezig. (niet echt hoor, heb rode wijn gehad en beetje vanille vla in yoghurt, maar voor mijn doen dan!) Heb gewoon heeel veel groente gehad; veel olijven, ui, knoflook, paprika, komkommer, courgette en avocado. Zo.

Marja

Marja

12-11-2016 om 23:33

Blik

Nee, omdat ik door mijn medicatie erg schommel is dat beter van niet om teleurstelling en daarmee een kelderende motivatie te voorkomen. Ik heb thuis expres geen weegschaal om die reden zelfs mijn metingen schelen per uur dus ook die eens per maand. Zo zie ik wat ik op de lange duur verlies en dat is voor mij iets betrouwbaarder.

Wat goed al die groente, valt niet mee om er dagelijks zoveel aandacht aan te geven he?

blik

blik

14-11-2016 om 12:59

ik heb

meer korte-termijn stimulatie nodig
De weegschaal laat me nu zien dat ik de afgelopen 2 dagen niet voor niets geploeterd heb
Ben nog niet zo suiker-vrij als ik zou willen, maar ik bouw bewust een beetje af om terugval te voorkomen.
Vandaag weer een vastendag, wordt steeds makkelijker.
Vind het wel leuk dat het eten zo extra goed smaakt op vastendag!
Nu al veel zin in de pompoensoep van straks.

Marja

Waarom doe je niet gewoon een flinke schijf citroen of limoen in je water ipv zo'n scheut uit een fles light siroop?

Ik vind waterige ranja echt lang niet zo lekker als fris water met limoen en een paar ijsblokjes. Volgens mij zit dat alleen maar tussen de oren dat er iets van zoetigheid in moet......

Ingrid

blik

blik

15-11-2016 om 23:35

tussen de oren

Ja haha Ingrid, het hele gezond eten/ lijn verhaal zit natuurlijk tussen de oren...
Niemand heeft koek nodig of cola of taart of patat. Maarja.
Wel het eerste waar ik op bezuinigd heb; drinken. Drink bijna niets meer met cal of zoetstoffen. (zoetstoffen deed ik toch al niet) behalve af en toe gezonde smoothies, vers geperst sinasappelsap of alcohol.
Tsja, zo heeft iedereen wel wat, ik laat mijn glaasje wijn denk ik pas staan als ik echt niet anders kan, veel te lekker.
Water met limoen is idd erg lekker.

hier

ik ben 'gewoon' aan het lijnen: geen snoep/koek/chips, geen vet eten en zoveel mogelijk gezond. water en thee drinken in plaats van iets met calorieën. daarnaast zo'n drie keer sporten per week. En de eerste halve kilo is er af! nog 9,5 kilo te gaan....

blik

blik

18-11-2016 om 08:18

super toch?

Fijn als het resultaat geeft wat je doet (je bent toch ook gestart met sporten? Spieren zijn zwaarder!)
Hier gaat het nu ook even goed, hoop dat ik het vast kan houden. Begin er een beetje in te komen, net als vorig jaar.
Hier doet gezond eten heel wat, daarbij minder koolhydraten doet nog meer. Of het daarbij juist gezonder of ongezonder wordt, is me niet duidelijk, meningen zijn blijkbaar verdeeld.
Het afvallen werkt iig stimulerend.
Partner valt ook af. Maar hij eet meer koolhydraten, valt ook langsamer af. (ik wijt dat tenminste aan de koolhydraten) Maar hij probeert al te minderen, voor hem heel wat.

Pirata

Pirata

18-11-2016 om 08:33

compliment

Ik kreeg een compliment dat ik duidelijk strakker werd, dit na in enkele dagen een pak speculaas leeggegeten te hebben. Nu maar even ontbijten met mandarijntjes

blik

blik

18-11-2016 om 09:16

haha

Leuk Pirata!
Ik zit hier aan mijn favo ontbijt vd laatste tijd; vette (Griekse) yoghurt met veel fruit (meestal 2 mandarijn 1 banaan) wat zaadjes waaronder lijnzaad en flink wat kleingemaakte noten.
Enorme caloriebom en zooo lekker...ik houd het er ontzettend lang op uit.

blik

blik

27-11-2016 om 02:09

hoe gaat het met iedereen?

Nog puf om mee te doen?
Hier gaat het half goed. Weer flink teruggevallen maar voor mij wel echt *een moment*, wil dat nu niet meer. (althans zoo erg terugvallen dan)
Weer vastbesloten te beginnen, wil nu doorpakken. Vandaag begonnen.
Met partner ook half half, hij doet het nog steeds niet zo goed als hij zelf denkt
Hij heeft toch al snel zoiets van ach, dit kan toch geen kwaad? Normaal zou ik ook nog dit, en ook nog dat...Heeft hij ook wel gelijk in, hij doet het al heel veel beter. Of het genoeg zal zijn..
Hij valt iig wel af, zij het heel langsaam.
Ben erg benieuwd naar hoe het bij jullie gaat!

jammer van de terugval blik, maar goed dat je nu de knop om hebt gedraaid!

bij mij gaat het erg goed. 5 keer per week sporten ipv 1 keer. Nog steeds niet snoepen en snaaien. Water en thee dus drinken zonder calorieën. Ik ben nu al 2,5 kilo kwijt, en volgens de weegschaal op de sportschool is dat geen vocht, vooral vet. Ook iets spieren dus op de dagen dat ik sport moet ik iets meer (eiwit) eten. maar het sporten bevalt goed, en het eten is ook prima vol te houden. Ik eet wat ik normaal eet maar dan bijna zonder tussendoortjes. en als ik een tussendoortje eet dan is het gezond.

Pirata

Pirata

27-11-2016 om 09:59

Langzaam

Goed om te horen, Gruffalo! Die 2,5 kg zijn al zichtbaar zeker?
Blik, over je man: verandering gaat langzaam! Al mooi dat hij wat kleine verbeteringen heeft aangebracht. Misschien regelmatig een wandeling maken na het eten?
Hier gaat het veranderen ook langzaam. Gisteren voor het eerst in tijden een snackloze zaterdagmiddag gehad. En ik ben weer voorzichtig begonnen met de crosstrainer, naast het roeien. Dan met gewichten aan de gang.. En daarna probeer ik me 10 keer op te drukken. De kinderen lachen zich rot om mij.

blik

blik

28-11-2016 om 00:06

super

met jullie dus, ben wel benieuwd hoe het met de anderen gaat?
Gruffalo, wat fijn zo vaak sporten!
Ik heb het veel te druk maar ga toch maar eens puzzelen naar wat mogelijk is.
Jij dus ook flink aan het sporten Pirata!
Af en toe probeer ik eens wat thuis, om het vervolgens weer 3 weken te laten liggen, schiet niet op dus.
Partner heeft het ook wat druk, waardoor echt regemaat in beweging/sport lastig blijft.
Helemaal geen gesnaai, top!

Marja

Marja

29-11-2016 om 15:01

1 pond

Vier weken buffelen voor 1 pond er af.
Het is eraf, ik weet het, maar na mijn eerste 3 weken 3.5 kg en nu 4 weken later, had ik toch wel een kilo of 1.5 gehoopt. 4 kg in 7 weken dus.

Dietiste meer dan tevreden, want tel maar op en deel door aantal weken en je ziet dat je nog boven het gemiddelde afvallen zit.
Ik weet het.
Maar ik ken mijn lijf en weet dat nu waarschijnlijk de spaarstandknop wijdopen gaat en mijn medicijn de boel weer zal verstieren.
Vorige keer ook een half jaar stilgestaan na de eerste paar kilo's.
In elk geval: er is iets af, dat is mooi, na de kerst weer even een weging.
Heb weer meer tips gekregen, vervangende producten geleerd, mag eventueel wat meer brood eten als ik honger heb. (sinds de kou).
Uitkijken dat ik niet te weinig eet, want die neiging heb ik, al zou je dat niet zeggen

Blik, de dietiste zegt liever langzaam maar gestaag dan knallen met kilo's want dat geeft juist een jojo-effect. Dus doe rustig aan, verander liever kleine dingen tegelijk dan dat je moet hongeren.

Gruffalo: knap hoor! Mijn bewegen is iets beter geworden door mijn blessure, maar nog niet op goede niveau. Wat me wel lastig lijkt als je ineens veel gaat sporten: houd je dat heel lang vol? Mijn dochter ging 6 keer per week en viel af als een trein. Daarna kwam daar de klad in en de kilo's weer bij. Ik heb er wel ongelofelijk bewondering voor trouwens!

Pirata: Ik zie het gebeuren hoe de kinderen dan lachen. Deden ze bij mij toen ik ging hoelahoepen. Toen ze me filmden snapte ik waarom! Speculaas...och och dat zijn van die weinige koekjes die ik lekker vindt maar niet per stuk kan wegkrijgen. Wel per pak.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

29-11-2016 om 16:08

mwa

hier gaat het niet zo goed. Sporten lukt momenteel tijdstechnisch haast niet (man is met studie begonnen, veel weg, ondanks mijn tijdelijke ouderschapsverlof dag extra vrij gaat dat op aan andere dingen). ik ben dus ook weer iets aangekomen, en verder loop ik een beetje tegen een burnout aan dus ben erg moe, en emotioneel bij vlagen, gevaar voor emo-eten is er dan ook. Ben dus niet zo scherp momenteel.

Sneeuwitje

Pirata

Pirata

30-11-2016 om 10:09

nogmaals langzaam

Nog even over langzame veranderingen: die werken bij mij het best.
In het begin vond ik mezelf al knap als ik 3 minuten op de crosstrainer hing. Heel langzaam ben ik dat gaan uitbouwen totdat ik het miste als ik trainingen oversloeg. Het is nu een must voor mij geworden en daarom kan ik het ook gemakkelijker doen. Geen stiekume weerstand.
Zo ook met het veranderen van een eetpatroon, radicaal werkt niet op de lange termijn. Kleine dingen veranderen is gemakkelijker, zoals bijvoorbeeld geen pakje of potje saus meer bij je avondmaaltijd serveren maar het eten puur of alleen met kruiden proeven. Ben je daar aan gewend, dan zet je weer eens een andere stap voorwaarts.
Ik denk dat met die kleine ingesleten stapjes je je ook minder schuldig voelt als je een keer uit de band springt. Sommigen geven het dan kennelijk op, als ze radicaal bezig waren. Lijkt me dat dat komt door het ervaren van een gevoel van falen. Je kunt jezelf ook toestaan niet perfect te zijn en het soms "niet goed" te doen. Als je het merendeel van je tijd maar enige vooruitgang boekt.
Wel, mijn royale ontbijt van 1 mandarijn zit erin, tijd om te gaan trainen nu. Je snapt het, het is mijn wekelijkse ongeveer-600-kcal-dag. Ik ben weer erg gemotiveerd nadat ik een foto van mezelf in korte broek zag (geen recente foto, maar zo wil ik er niet meer bijlopen ).

Pirata

Pirata

30-11-2016 om 11:08

Zo dat was een lekkere korte training, nu koffie met 1/3 plak ontbijtkoek. Je ziet ik geniet er zelfs nog van op mijn magerdag.
Als lunch heb ik sla, vanavond ga ik los met 1 zoete aardappel en 1 lapje vlees.
En dan morgen weer normaal, dwz ontbijt van fruit met 1 dl volle yoghurt en een scheut jus d'orange voor het zoet, en dan met echte muesli. Lunch is 4 of 5 volkoren knackebrod met lekker beleg. Ik eet in de ochtend ook altijd een koek. In de middag eet ik chips en 's avonds macaroni met ham, kaas en een of andere groente. Daarna niks meer. Zo is een normale weekdag voor mij.

Wegen bij de fitness

Eén keer in de maand word ik bij fitness gewogen. De laatste maanden ben ik regelmatig 100 gram gegroeid en als ik dat een jaar doe, weeg ik aan het eind van het jaar meer dan een kilo meer. Er waren ook een paar maanden tussen waarbij ik juist weer 100 gram was afgevallen, maar dat waren dan enkel spiermassa die ik kwijtraakte, en dan zijn ze juist bij fitness niet blij.
Ik zal ook op mijn gewicht moeten letten, maar dat valt met verjaardagen, sinterklaas en kerst niet mee.

blik

blik

30-11-2016 om 17:43

hee Sneeuwitje

Klinkt niet fijn! Pas goed op jezelf!
Ik ken het al te goed, en volgens mij kom je ook heel snel weer in negatieve spiralen; slechter voor jezelf zorgen en daarom weer minder fut etc.
Dat emo-eten speelt weer goed op hier. Vind steeds maar een goed excuus mezelf te troosten met.

Maar nog steeds vastbesloten hier, al kost het helemaal omschakelen me weer even flink moeite, heb er wel alle vertrouwen in dat het weer gaat lukken, heb ook al wel weer positieve stappen gezet ook al is het nog niet voldoende.
Ik blijf rond 70 schommelen al weken of misschien maanden. Dat blijft beter dan mijn start vorig jaar, bijna 80, dreigde flink uit de hand te lopen. Ik blijf er blij om maar wil nu wel weer afvallen, toch nog liefst 5 kilo iig.

Helpt wel dat milieu hier thuis enorm anders is dan vorig jaar. Er wordt zoveel minder gesnoept door iedereen, het wordt nu ook gezien als iets speciaals. Iedereen vindt gezond nu steeds belangrijker, er is minder gezeur als ik gezonde maaltijden voorzet en smaken lijken langsaam te veranderen.
En partner, tsja, eigenlijk doet hij het goed ja! Dank jullie voor de feedback, ik wil te veel en te snel en eigenlijk doet hij het met momenten zoveel beter dan ik. Snoepen doe ik wel nog en hij echt nauwelijks. Hij vergeet ook nooit zijn vastendagen, zoals ik weer vandaag
Ach, hij is geen 20 meer, leeft al zolang op een bepaalde manier en verandering kost natuurlijk tijd.
We (hij ik of samen) maken steeds vaker een lunch voor hem die hij mee neemt zodat hij minder terug valt op kantine op werk, nu meestal soep of goed gevulde salade.
We hebben eigenlijk al heel veel veranderd, eten zoveel verser en gezonder en met veel meer groente en minder suiker en zout. Partner ziet dat allemaal wel maar ik ben altijd eerder geneigd naar stuk te kijken dat nog niet goed gaat. (met alles)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.