Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


zebra

zebra

22-10-2016 om 11:40

tot nu toe

weer goed bezig, al heb ik me nog niet gewogen. Gisteren een paar volkorenboterhammen met pindakaas gegeten voordat ik moest werken en ik had geen hongergevoel totdat het weer bijna tijd was voor het avondeten. Wel een avondmaaltijd met veel calorieën maar zonder pakjes en zakjes, wel veel groenten erin verwerkt.
Zojuist ook volkorenbrood gegeten, 1 boterham met appelstroop en 2 met avocado. Moet vanmiddag nog werken namelijk (bijna 4 uur bezig, denk ik zo). Wel wat water mee maar als het wat kouder is, drink ik niet zoveel meer tijdens het werk.

oke Skik, geen sprookje

Wat leuk, roeien. Hoe ben je daar zo op gekomen? Wat een goed idee. Ga je met anderen samen of alleen? Inderdaad is het heerlijk om buiten en op het water te zijn. Kun je vlakbij huis roeien?

Bromvlieg

Roeien leek me altijd wel leuk maar ik had het nooit serieus overwogen. Dacht dat het een typische studentensport was. Toen mijn dochter ging studeren en een bezigheid zocht heb ik haar roeien aangeraden. Zij is lid geworden en heeft er ook erg veel lol in. Ik ben in het voorjaar mee geweest naar de ouderdag op de roeivereniging, heb in een boot gezeten, meegedaan aan de ergo-competitie voor ouders én die gewonnen en had het virus te pakken.

Van de zomer heb ik instructie gehad met een groepje dat nu mijn ploegje is. De roeivereniging is op 4 kilometer van mijn huis, het fietsritje daar naar toe is mijn warming up. Mijn ploegje is nu afgeroeid, wat betekent dat we zonder coach het water op mogen. Ik wil hierna instructie volgen om in zo'n smal skiffje te leren varen. En lekker door roeien met mijn ploeggenoten.

Het leuke van roeien is dat je het tot op hoge leeftijd kan doen. Ik zie regelmatig zeventigers en zelfs tachtigers roeien. Langzaam, maar ze roeien!

skik

blik

blik

22-10-2016 om 23:00

wat leuk

roeien! Lijkt me super!
(maar hier even geen tijd voor structureel sporten)
Toch maar nieuwe batterijen in de weegschaal en yes, partner is afgevallen.
Ben heel blij voor hem. (en ach, ik nog niet maar komt wel weer!)
Hij is pas 2 kilo afgevallen maar het begin is gemaakt.
(en ik vind hem echt al anders uitzien)
Hij stelde alleen voor vandaag pizza te bestellen...(we waren met 2)
Goede nieuws is dat ik het echt VIES vond. Wie had dat gedacht?
Voor mij voorlopig niet voor herhaling vatbaar.
(ik was echt dol op pizza)
Slechte nieuws is dat partner het geloof ik niet met me eens was
Ach, ik ben al wat verder geloof ik.
Voor het eerst sinds lang dat we zo weinig voedzaam aten, gaat dus best oke.

Pirata

Pirata

25-10-2016 om 10:18

Roeien

Ik vind roeien ook heel leuk, alleen ik doe het op zolder! Buiten is natuurlijk nog leuker, maar ik ken mezelf, dan ga ik niet omdat het regent ofzo.
Helaas ben ik nog steeds fors geblesseerd, dus het is me nog niet gelukt iets meer te doen dan het maken van een wandelingetje. Morgen misschien maar weer 5 minuten proberen te roeien, anders ben ik straks al mijn spierbundels kwijt...
Ook toch maar weer iets minder gaan eten met al dat stilzitten. Dat helpt, de weegschaal had vanmorgen weer een glimlachje voor me over.
Pizza is hier heel belangrijk in het gezin. Maar meestal maken we hem zelf, volkoren bodem en veeeeeel minder vet. En de mijne gaat vol met groente (de kinderen hebben liever salami en tonijn). Hopelijk kan mijn zoon vandaag weer alles eten (zie beugeldraad, hij moet nu weer wennen aan een halve beugel), is een goed idee voor vanavond. We maken één ronde pizza p.p. en wat niet opgaat is voor de lunch van de volgende dag. Zo heb je twee keer pizzaplezier en eet je er niet te veel van. De bestelde pizza's van Domino van 2 weken geleden vonden ze maar matig lekker hier.

blik

blik

02-11-2016 om 09:35

hoe gaat het

met jullie?
Hier niet zo super, blijf schommelen in gewicht.
Niet zo gek want ik ben het wel wat 'kwijt', snoep en eet teveel.

Zoek weer even naar dat knopje.....
Ligt alleen aan mezelf want door de anderen hier in huis wordt nauwelijks gesnoept.
Of ze moeten het ook stiekum doen, net als ik
Ben fysiek ook niet zo in orde nu, helpt niet!

Pirata, pizza zelfgemaakt is natuurlijk wel heel lekker!
(maar vind ongezond momenteel helaas dus wél lekker. Beetje kip en ei, voel ik me slecht door ongezond eten of heb ik meer zin in ongezond omdat ik me niet lekker voel, voelt weer hetzelfde als een paar maanden terug)

Pirata

Pirata

02-11-2016 om 09:59

Hier

Ik ben zojuist weer begonnen met training, heel voorzichtig. Gelukkig, ik werd gek van het stilzitten. Vandaag maar weer weinig eten. Na de pasta carbonara van gisteren (maaan wat was dat lekker).
Bij mij in huis wordt nogal veel gesnoept, maar ik heb daar niet veel behoefte (meer) aan. Wel af en toe chips, maar geen zak.

Blik, voel je je wellicht minder goed dóór het ongezonde eten?
En ik kan die pizza echt aanraden: volkoren bodem, tomatensaus, weinig mozzarella en heeeeeeeel veeeeeeeeeeel groente (paddestoelenmix of paprika). Past prima bij je ongezonde smaak, maar het valt erg mee!

Pirata

Pirata

02-11-2016 om 11:56

snoep

PS mijn kinderen mogen snoep, frisdrank en chips. Maar ze zitten beiden op het randje van ondergewicht. Dus ze kunnen wel een speklaagje gebruiken (lukt niet)

blik

blik

02-11-2016 om 14:02

Ja Pirata, ik vraag me dus ook af of ik me slecht voel door ongezonde eten, kan best.
Maar misschien kan ik niet zo goed tegen zuivel, eet veel yoghurt sinds gezondere eten maar laat die toch maar eens staan. Ik hoop wel dat het dat niet is want ik vind het zooo lekker.
Pizza goed idee, heb nog nooit zelf bodem gemaakt schaam (ben echt geen keukenprinses maar probeer nu meer) alleen van die kant en klare bodems en die zijn natuurlijk niet lekker.
Vorige week carbobara gemaakt wel met room maar ook met avocado, voelde stuk minder ongezond! (en erg lekker) Groente erin krijgen bij dochter blijft uitdaging (ze lust niet zo heel veel maar wil wel veel afwisseling, zucht) en dit vonden we allemaal heel lekker.

Hier mogen ze ook snoepen wat ze wilen hoor. Maar dochter wil het nu zelf minimaal, kan wat mollig zijn. (momenteel niet maar zeker ook niet mager)
Zoon probeer ik te laten snoepen hier en daar want die kan ook wel wat extra's gebruiken. Maar die snoept zelf bijna niet.

Fijn dat je weer bent kunnen beginnen!

ik lees ook weer mee. 10 kilo te zwaar en ik baal er van. Gelukkig is er nu een sportzaal op mijn werk met crosstrainers, loopbanden en veel andere fitness toestellen. Ik ben afgelopen week al begonnen om 2 keer om 6.30 een uur te gaan sporten voor ik ga werken. Helaas heb ik totaal geen conditie, kippenkracht...maar er wordt aan gewerkt. 1 keer in de week fitdans, en dan nog 1 keer in het weekend in een uur 6km lopen.
fijn om weer zo fysiek bezig te zijn. Mijn doel is vooral om me beter in mijn vel te gaan voelen, gezonder. En dan gaan die kilo's er vast ook vanzelf af.

Marja

Marja

05-11-2016 om 14:56

mag ik meedoen?

Ik ben door bepaalde medicatie te zwaar. Al jaren doe ik mijn best om alleen al niet zwaarder te worden.
Afgelopen voorjaar bij toeval het een en ander ontdekt aan verborgen gebreken en de medische molen ingerold, diverse medicijnen erbij, gestopt met roken sinds begin van de zomer en nu 3 kg zwaarder.

Ben naar een dietiste gegaan een maand geleden en op een eiwitrijk en koolhydraatarm, zout/suikerbeperkt dieet gezet van tussen de 1200-1600 kcal per dag.

Binnen 3 weken was ik 3.5 kg kwijt, ben nu een week verder en ik meen te voelen dat er weer wat af is. Goed op weg dus. De koolhydraat-arme hype lijkt bij mij dus aan te slaan. Voor het eerst in jaren dat er beweging in mijn gewicht zit.
Ik ben er nog niet, moet het nog maar zien te klaren, maar het is wel een hoopvol gevoel.
Al eerder een paar kg kwijtgeraakt, waarna ik stil bleef staan, dus ik juich nog niet te vroeg.
En dan nog er af zien te houden natuurlijk.

Bewegen is wel een dingetje. Ik heb een aandoening waardoor bewegen pijnlijk is en de napijn nog pijnlijker. Daarbij heb ik half september ongeveer elke enkelband inclusief botstukje gescheurd en dat helpt ook niet echt. Maar dat is helende, dus ik ga binnenkort weer wandelen en van daaruit zie ik wel verder. Idee is om onder begeleiding van een fysio te kijken of ik gemobiliseerd kan worden voor met name mijn onderrug tot de enkel en dan op een rustig en opbouwende manier.
In elk geval allemaal goede plannen.

Ben geen reuze actieve schrijfster, maar lees hier wel al belangstellend vanaf het begin mee.
Succes allemaal!

Pirata

Pirata

05-11-2016 om 15:39

Marja

Meer dan welkom natuurlijk! Het lijkt me heel lastig voor je, met die medicijnen en dan ook nog zo'n zware blessure! Krijg je niet heel veel trek met zo weinig calorieen? En ben je al bij die fysio geweest of is dat nog een plan?

Marja

Marja

05-11-2016 om 16:19

Trek

Het valt mee, eiwitten vullen goed. Eet ook koolhydraatarm brood
Eerst moet de enkel goed helen dmv oefeningen met een app die ik van de traumachirurg als tip kreeg. In het nieuwe jaar verder kijken. Enkelbanden is wat langduriger dan de gemiddelde botbreuk helaas.

Hebben jullie allemaal een doel voor jezelf gezet of meer dat elke kilo meegenomen is?
Ik heb dit jaar maar in het teken gezet van goed voor mijn gezondheid zorgen en goede verbeteringen aanbrengen die een ommekeer geven.
Stoppen met roken was plan 1 en afvallen plan 2. Niet altijd een goede maar wel logische combinatie De volgorde is met de huisarts besproken.

blik

blik

06-11-2016 om 20:24

fijn

nieuwe mensen!
Heb veel aan dit draadje gehad, en posten hier voelt voor mij toch nog wel als een trap onder mn kont...
Die ik nu wel weer kan gebruiken want het schiet nog niet zo op hier, morgen weer met goede moed!
Morgen vastendag, dan vind ik het weer wat makkelijker.

Pirata

Pirata

06-11-2016 om 20:37

geen doel

Ik heb geen doel. Belangrijk is wel dat ik ruim onder de 70 blijf. Met mijn bourgondische geest is dat al een klus. Ik ben namelijk niet van plan om mijn lekkers op te geven (vooral het avondeten, ik houd echt van lekkere pure warme maaltijden).
En ik wil zo gezond mogelijk blijven. Los van mijn blessures heb ik nog wat chronische ziekten :-p
Dus mijn lijf moet in de basis zo sterk mogelijk blijven. Ik zou toch oud willen worden.

Juno

Juno

06-11-2016 om 20:56

Hier gaat het niet. Ik begin elke dag vol goede zin maar het lukt me niet om goed voor mezelf te zorgen. Ik beweeg te weinig, neem te weinig rust, leef op haribo.
Ik probeer het eetritme van Skik aan te houden omdat dit volgens mij haalbaar is voor ook of juist, de langere termijn maar ik merk dat ik eigenlijk even een kickstart nodig heb om in een opwaartse spiraal te geraken. Ik voel me niet lekker in mijn lijf, zit niet lekker in mijn vel en als iemand aan me vraagt wat ik het liefste zou willen dan weet ik niets. Ik geloof dat ik het liefste in mijn bed zou willen liggen met een boek of in bad. En verder even helemaal niets. Maar ja, dat kan je ook geen hele dagen doen.

Pirata

Pirata

06-11-2016 om 21:17

het liefst van al

Het liefst van al wil ik een lang en gezond leven. Sinds mijn 2e chronische ziekte aan het licht kwam is dat mijn trigger. Ik zie ook mensen in mijn omgeving die bv. met diabetes 2 bij de pakken neer gaan zitten en gewoon dooreten.
Sinds ik ziek ben, vinden mijn collega's mij een gezondheidsfreak (in de goede zin van het woord hoor, ik spreek ze zelden aan op hun voeding). Maar ik heb geen keuze: het lijf mag niet overbelast worden door slechte voeding èn ik wil zoveel mogelijk uithoudingsvermogen hebben. Dat motiveert mij de hele dag door. En dat bourgondische van mij gebeurt tegenwoordig sterk binnen bepaalde grenzen. Klein-bourgondisme ofzo.
Juno, lekker warm een boekje lezen is ook een prettige bezigheid. Zeker niet nalaten. Maar wel elke dag even in de actie, zelf geniet ik dan meer van mijn boek.

blik

blik

06-11-2016 om 21:34

Juno

Maar dan wel met een doos bonbons.

Bellefleur

Bellefleur

07-11-2016 om 10:27

Juno,

Je zegt dat je een kickstart nodig hebt om in een opwaartse spiraal te raken. En dat je leeft op haribo. Is het een idee voor je om mee te doen met de 'maand van' van Kassa? De bedoeling is dat je een maand lang geen toegevoegde suikers eet. Het is een uitdaging, die maar drie weken duurt. Dus vol te houden. Je hoeft in die maand niet af te vallen, maar het geeft een positieve boost. Er is een besloten groep op facebook waar je terecht kunt. En je hebt de steun van veel mensen.

Suiker

Suiker

08-11-2016 om 14:45

ruim twee manden onderweg

Ik ben nu ruim twee manden onderweg na de diagnose diabetes en de opdracht afvallen. En het lukt! Ruim 8 kg ben ik al kwijt met een koolhydraat-arm dieet en het begin te wennen. Ik eet nauwelijks aardappelen/pasta/rijst, nul komma nul suiker, koolhydraat-arm brood, magere kwark/yoghurt, ongelooflijk veel groenten (tja, je moet toch wàt eten?), eieren, vlees en een beetje fruit, voornamelijk bessen/frambozen/bramen uit de vriezer. Ik word ook wat creatiever in het maken van smakelijke gerechten en ik mis steeds minder chocola, koek en snoep. Gut, minder ZIN in chocola, koek en snoep??? Dat is toch altijd iets geweest wat echt niet bij mij past.
Ik ben voorzichtig optimistisch, twee maanden is erg kort om te zeggen dat ik dit ga volhouden, maar het begin is er! Ik houd mijn eten bij in de eetmeter van het voedingscentrum, die kan ik ook instellen op grammen koolhydraten en ik zit gemiddeld op 85-90 gram koolhydraten per dag, aantal calorieën tussen 1200 en 1400. Het aantal koolhydraten is nog steeds iets te hoog, het zou naar 70 moeten, maar dat red ik nu nog niet. Het hongergevoel 's avonds is grotendeels weg.
Alleen: ik heb 't zo koud!

Marja

Marja

08-11-2016 om 16:26

hey Suiker

Tosti hier
Ik eet precies hetzelfde als jij en ben de helft van de tijd onderweg en ongeveer hetzelfde aan gewichtsverlies, ik schat inmiddels na 4 weken nu 4 kilo. Over 3 weken terug en dan weer wegen.

Mijn beweging kan beter, evenals meer drinken, maar voor nu gaat het goed. Jij ook sterkte met de afvalrace

Suiker en Marja, goed bezig! wat lijkt me dat moeilijk om zo weinig koolhydraten te mogen eten. natuurlijk het moet voor je gezondheid maar jeeeee... fijn dat je een manier hebt gevonden om toch lekker te kunnen eten en het vol te kunnen houden.

ik ben nu anderhalve week 'gewoon gezond' aan het eten en proberen zo weinig mogelijk te snoepen en snaaien. geen chips, geen snacks, en (bijna) geen snoep. Uiteraard veel water drinken en tegelijkertijd veel meer sporten. en dat sporten voelt goed! ook al hou ik er niet bijzonder veel van, het is fijn om weer in beweging te zijn. Achteraf voelt het zo goed dat ik ben gegaan, dit ga ik volhouden. nu ik nog boven de 80kg ben heb ik weinig zin om me te wegen. ik denk dat ik zo rond de 82 ben, en ik wil naar 71. Pas over een paar weken ga ik eens op de weegschaal staan, als ik voel dat mijn kleding weer wat losser gaat zitten.

blik

blik

09-11-2016 om 08:24

wat goed van jullie

Herkenbaar ook wel.
Toen ik begon vorig jaar veel (niet alle) suiker geschrapt en dat voelde gooeed.
Ook bijna geen zin meer in.
Kan ik me nu nog maar weinig bij voorstellen
Toch vooral (weer) suikerverslaving?
Afkicken maar weer?
Zo gaat het wel, bij stress of spanningen meteen terugvallen op. (suiker/roken)

Suiker, ik snap niet zo goed hoe je nog op teveel koolhydraten kunt zitten? Wat zou je dan nog kunnen schrappen?

Pirata

Pirata

09-11-2016 om 10:24

onder de indruk

Ik ben onder de indruk van jullie aanpassingen in het voedingspatroon! Nu moet het nog helemaal inslijten. Dat kost tijd maar het kan, het is mij ook grotendeels gelukt!
Ik merk zelf ook dat mijn dieet (ik loop bij een dietist om gezondheidsredenen, niet vanwege gewicht) me veel gemakkelijker afgaat dan in het begin. Ik kóóp die kant-en-klaar troep bijna niet meer. Behalve pakjes en blikjes tomaten en zo. Nu ik zelf bepaal wat er in mijn eten gaat, is het echt heel veel gezonder geworden. Vooral qua zout, suiker en rare toegevoegde geharde vetten.
Vandaag weer een heftige balansdag, ik weeg nu 68 kilo, maar ik vind buik en benen nog niet strak. Mijn ontbijt was een mandarijntje. Zometeen cappuccino met een half plakje ontbijtkoek. Jaaaaaaaa sommige dingen kan ik niet 100% uitbannen. Goed kauwen dan is het net een grote koek.
"Helaas" ga ik later dit jaar weer op zo'n cruiseschip waar vooral gegeten wordt. Dat is wel heel lastig om me daar goed aan mijn dieetvoorschriften te houden. Gelukkig is het maar een week.

Suiker

Suiker

09-11-2016 om 23:05

koolhydraten

Tja, weinig koolhydraten is lastig, héél lastig, daarom red ik het nog niet. Bij mij zit 't vaak in de bijproducten en dan moet je denken aan sojasaus (12 koolhydraten per LEPEL) of kokosmelk (6 gram per 100 ml) ik heb hiervan nog geen koolhydraat-arme vorm van gevonden, maar 'ns vragen aan de diëtist. Ook vind ik het vaak lastig om bijv. zelf een curry te maken zonder een pakje. Je moet er a) veel ingrediënten voor in huis hebben en b) veel tijd hebben. Heb geen van tweeën of zin in, daar ben ik ook heel eerlijk in, dus kant en klaar, dus relatief veel koolhydraten. Verder kan ik tussen de middag nog niet altijd afstand doen van de bruine boterham, weliswaar koolhydraat-arm, maar ik eet toch vaak 3-4 sneetjes, weer 18-24 gram koolhydraten. Een salade zou veel beter zijn, maar nu het zo koud is, heb ik daar geen trek in. Koffiemelk, ook zo'n dingetje. Echt, ik lust geen koffie zonder melk en om nou ook nog 'ns de koffie te laten staan? Ik drink wel minder koffie, maar of de melk moet eraf of gewoon geen koffie meer, da's echt (nog) een brug te ver!
Nou ja, en dan kom je wel aan 85-90 gram per dag. In december weer bloed prikken, ben benieuwd of de glucosewaarde nu naar beneden is. Volgende week weer naar de diëtist, ben benieuwd wat ze gaat zeggen. Voor mij is zij de stok achter de deur en die heb ik echt wel nodig. Stom hè, dat je een ander nodig hebt om je doelen te halen? Soms baal ik er wel eens van dat ik blijkbaar niet genoeg zelfdiscipline heb om dit gewoon zelf te doen.

blik

blik

10-11-2016 om 08:38

oke

Ik snap het!
Tsja, iemand nodig hebben, volgens mij redden maar weinig mensen het volledig zonder hulpmiddelen.
Ik ben er wel achter (eindelijk) dat ergens aan beginnen peanuts is. Het gaat natuurlijk om het volhouden! (ik dacht echt dat beginnen zo moeilijk was omdat ik dat bijna nooit gedaan had, nu hik ik eigenlijk ook nog steeds tegen begin aan...)
Vorig jaar ging het zo goed hier..maar echt ook dankzij dit draadje.
Ik vraag me nu wel af of ik 'het knopje' alleen ga vinden.

Ik heb wel andere gerechten leren eten als lunch, eet wel brood maar hoeft lang niet meer iedere dag voor mij. Salade heb ik nu ook niet zo vaak zin in, (zomer wel) ook zoveel werk!
Maar eitjes kunnen ook, gebakken of gekookt, rolmops, bakje olijven, kop soep, yoghurt met vanalles, (fruit, noten) restje warm eten van dag ervoor, smoothie.
Bij brood eet ik ook nog wel 4 sneetjes, maar kies ook vaker voor kleine hoeveelheid in combi dan met wat anders.

Marja

Marja

10-11-2016 om 18:25

Brood.

Ik mag er 3 per dag en als ik een vrije dag heb en iets later opsta zelfs maar 2.

Het went wel maar ik vind het wel duur eten. Mijn budget voor boodschappen wordt ruim overschreden. Normaal at ik veel dingen niet standaard. Nu wel en dat merk ik aan mijn portemonnee.

Pirata

Pirata

10-11-2016 om 18:29

belastingaftrek?

Geen idee of het nog kan maar ooit kon je dieetkosten aftrekken van de belasting. Is dat nog zo?

blik

blik

10-11-2016 om 19:50

duur

Ja, ik vind het eten nu ook erg duur.
Vooral in de overgangsfase nu, wij eten kant-en -klaar en vers bereid door elkaar. Enerzijds omdat het vers eten nog niet zo in mijn systeem zit, het me nog veel tijd kost bij gebrek aan ervaring en vaardigheden, anderzijds omdat we ook vaker echt weinig tijd hebben en kant en klaar dan wel zn voordelen heeft. (blijft ook denk ik)
De combi maakt het duur. Alles vers heeft ook weer voordelen en dan kun je makkelijk vanalles combineren etc.
Hoewel mijn basisvoorraad wel groeit, gaat goede kant op.
Maar ik blijf het schrikbarend duur vinden allemaal.
Doe daarom soms heel bewust oogkleppen op en kies voor minder gezond, verantwoord. Ik zou bijv wel alles biologisch willen en ook nog van goede kwaliteit, tsja....
Daarbij vind ik het dus harstikke leuk ook vanalles uit te proberen en soms wat te experimenteren. Maar zo duur!! (en goedkoper kost weer meer tijd)

Marja

Marja

10-11-2016 om 22:43

normaal

Normaal gesproken at ik bv amper fruit. Nu willen ze dat ik gevarieerd fruit eet, 1 stuks per dag of gemengd en dan de hoeveelheid van 1 stuks normaal fruit.

Daarnaast moet ik me te pletter eten aan groentes, liefst ook gevarieerd op 1 bord. Om daar een beetje vol van te raken moet je echt heel wat eten en dat kost heel wat.

Zuivel is ook niet erg goedkoop als je 2 keer per dag zo'n 150 ml moet eten. Met een pot (vetvrij ook nog) kwark/dikke yoghurt doe ik 3 keer of als het een grote is 7 keer. Normaal at ik helemaal geen zuivel

Ik mag geen fris meer, behalve spa met een smaakje of water met een smaakje, zolang er maar niks inzit. Die flessen zijn bijna 2 a 3 keer zo duur dan wat ik normaal koop.

Het brood moet koolhydraatarm zijn. Dat kost 2.87 (hier dan) per brood. Normaal at ik brood van ruim een euro.

Ik moet dik beleg (eiwitrijk) op mijn brood. Ik ben dus ook veel sneller door mijn beleg heen.

De goedkope producten als rijst, pasta en aardappels mag ik amper.
Een spiraalsnijder was handig aan te schaffen, want courgettespaghetti mag ik wel. Dat die dingen best prijzig zijn is een understatement. De courgette die ik daar bv moet inprakken kocht ik voorheen alleen in de aanbieding. Nu als vervanging van pasta.

Enfin, ga maar even zo door. Het is echt stoeien met wat moet, kan en mag. En gezond eten lijkt goedkoper, maar dan kun je best bedrogen uitkomen.
Ik leef alleen en kon aardig rondkomen en dat kan ik nog, maar ik ben steeds maar tasjes tussen de 10-30 euro kwijt omdat het steeds al op is voor ik mijn grote boodschappen doe.
Dat vind ik een onplezierig gevoel, want ik ben geen krent, hoef niet akelig zuinig te leven, maar heb wel degelijk een budget.

Ik heb geen idee Pirata, ik denk dat dat meestal bijzondere producten zijn, zoals nutridrink, speciale babyvoeding en dat soort dingen en dan ook nog als andere producten niet werken en bij bepaalde aandoeningen en niet bij verlies van kilo's.
Mijn verzekeraar zegt daarover:

"Nutricia dieetpreparaten komen voor vergoeding in aanmerking vanuit de zorgverzekering voor patiënten die niet uitkomen met aangepaste normale voeding en andere producten van bijzondere voeding en als een patiënt:

• lijdt aan een stofwisselingsstoornis; of
• lijdt aan een voedselallergie; of
• lijdt aan een resorptiestoornis; of
• lijdt aan een, via een gevalideerd screeningsinstrument vastgestelde, ziektegerelateerde ondervoeding of een risico daarop; of
• overeenkomstig de richtlijnen die in Nederland door de desbetreffende beroepsgroepen zijn aanvaard, is aangewezen op een dieetpreparaat. "

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.