Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


Pirata

Pirata

18-03-2016 om 08:40

Goed dat je in deze draad komt trouwens.
Je lichaam gaat pas echt vet verbranden als.je snelle suikers op zijn in je bloed. Door voortdurend brood te eten, blijft je bloedsuiker hoog. Je krijgt dan inderdaad geen hongergevoel. Maar denk eraan, terwijl je honger hebt, gaan je vetten eraan. Je kunt niet afvallen als je voortdurend verzadigd bent. Ik zit nu ook met knorrende maag, ik stel het ontbijt lang uit.
En denk eraan, spierweefsel verbruikt veel meer energie dan vetweefsel. Sporten dus om meer spiermassa te krijgen. Is taichi niet iets voor jou? En eet tijdens het afvallen voldoende proteines om geen spiermassa te verliezen. Dat wil je echt niet kwijtraken.

blik

blik

18-03-2016 om 08:44

Ook eens

Sini, mijn eetpatroon leek erg op dat van jou.
Omdat ik het jaren heb gegeten, val ik er regelmatig op terug.
En dan merk ik echt een groot verschil. Koolhydraatrijk eten vraagt echt om meer eten. Ik ben minder verzadigd en minder lang.
Gisteravond pasta gegeten. Volkoren en met gezonde saus. Toch eet ik gelijk teveel.

Ik ben toen gestart met iig één maaltijd te vervangen, bij mij ontbijt. Dat is nu gebleven, yoghurt met veel fruit. Meestal wel een beetje muesli, en verder vaak wat noten of zaden voor extra verzadiging en lekker.
En vaker lunch ook vervangen door iets anders, salde, ei, vis. Lukt me ook niet altijd en regelmatig val ik terug op brood. Vind ik op zich geen probleem maar ik merk wel dat ik dan niet meer afval. En ook bij avondmaaltijd probeer ik het koolhydraatrijke product vaker te laten staan, als het me lukt werkt het ontzettend goed! Minder honger én afvallen..

Mijn partner eet nu stuk gezonder maar raakt gefrustreerd omdat hij niet afvalt. Maar in zijn hoofd zit heel sterk dat hij kooldydraten nodig heeft.. Natuurlijk heeft hij die nodig (althans, ik geloof ook niet in écht koolhydraatarm) maar de enorme hoeveelheden die wij gewend zijn te eten zijn echt veel te groot. In fruit en groente zitten er al veel.

blik

blik

18-03-2016 om 08:50

Pirata

Zou dat echt waar zijn, dat je honger moet hebben om af te vallen?
Ik twijfel echt, ieder lichaam is natuurlijk weer anders. Ben nu ruim 12 kilo afgevallen, en echt zonder honger.
Sterker nog dus, zoals ik schreef, juist als ik minder suikers at (dus ook lange koolhydraten) was ik meer verzadigd...
Ik let wel op dat ik meer gezonde dingen binnen krijg. Meer gezonde vetten, en ben niet zuinig met fruit, ook niet met bijv bananen.
Maar goed, ben ook geen expert, sta nu al heel lang stil!

Pirata

Pirata

18-03-2016 om 08:58

honger

Ik denk niet dat je honger móet hebben. Maar als je honger hebt, gaat je lijf wel het vet aanpakken. Ik bedoel "honger" als in "flauw gevoel". Een knorrende maag schreeuwt denk ik gewoon om opvulling (gooi er gauw een tomaat in).
Ik denk dat je hongergevoel met een proteinerijk dieet veel beter onder controle is, vanwege minder schommelende bloedsuikers. Maar ja ik ben ook maar een amateur.

blik

blik

18-03-2016 om 09:00

leuk

Wat wel heel leuk was, ik moest nu écht nieuwe broeken, had 42 maar kon echt niet meer. Goedkope bij c en a gekocht want ben hopelijk nog niet klaar met afvallen. Stond in paskamer met allemaal maat 40, veel te groot! 38 dus gekocht, wie had dat gedacht?! Moet er echt aan wennen hoor. (zal c en a wel groot vallen maar toch leuk)

Pirata

Pirata

18-03-2016 om 09:05

Straks een bikini maatje 36!

Angela67

Angela67

18-03-2016 om 09:09

Tip

schrijf niet alleen op wat je eet maar ook hoeveel 'waarde' het vertegenwoordigt. Ik gebruik daarvoor het weight watchers systeem (online abonnement/met app) en gebruik dus hun 'kaders' om te bepalen waar ik me ongeveer aan wil houden.
Er circuleren ook 'puntenlijsten' volgens mij. Je kunt ook de calorieen pakken en die noteren. Het ging er bij mij in ieder geval om dat ik een systeem ging hanteren waarbij je voor jezelf keuzes kunt maken die onderbouwd zijn.
Voor mij zou het niet werken om 'dit eens te vervangen door dat en dit eens te doen en dat te laten', ik heb meer structuur/kaders nodig maar dan wel met eigen inbreng.
gr Angela

Vesper Lynd

Vesper Lynd

18-03-2016 om 13:52

Brood

Het Voedingscentrum adviseert 4-8 boterhammen per dag. De meeste mensen komen daar niet aan en dat schijnt best erg te zijn omdat je jodium vooral uit brood haalt. Als je 's morgens 2, 's middags 3 boterhammen eet, 's avonds gewoon agv of pasta of zo (1/4 pasta, 1/4 vlees, 1/2 groente), 2 stuks fruit op een dag, en verder hooguit 15 gram nootjes, krijg je alles binnen wat je nodig hebt en val je toch af.
Je moet alleen niet 3 keer avondeten opscheppen of denken dat elke dag 3 koekjes best wel kan.

Pirata

Pirata

18-03-2016 om 18:43

jodium

Sorry Vesper maar je hoeft je jodium niet uit je brood te halen. Het is een toevoeging aan het zout. Als je vreest voor jodiumtekort, neem een supplement. Ik lees het jodium-argument vaker rondom brood eten, maar ik vind het nogal onzinnig om je vol te proppen met iets omdat er toevallig jodium in is *toegevoegd*.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

18-03-2016 om 18:57

Volproppen

Ik vind 5 boterhammen per dag geen volproppen. Legio mensen ontbijten en lunchen met brood en zijn gewoon slank en gezond. Je moet gewoon niet meer eten dan je verbrandt. Al die onzinnigheden met vogelzaad en quinoa slaan mi nergens op.

Pirata

Pirata

18-03-2016 om 21:10

Wie heeft het daarover?

Niemand heeft het hier over vogelzaad en quinoa?
Wie zegt trouwens dat Sinilind genoeg jodium in dat brood heeft zitten? En 5 dunne boterhammen zijn niet vergelijkbaar met dikke plakken zelfgebakken brood.

blik

blik

19-03-2016 om 11:58

Jodium

Grappig. Jodium wordt aan brood (en zout) toegevoegd omdat we te ongezond eten (te weinig jodium binnenkrijgen) en daarom is brood nu plots gezond en nodig. Dan kun je ook zeggen dat we meer zout moeten eten.
Het is *toegevoegd* aan brood. Je kunt het dus ook op een andere manier toevoegen.

Niets mis met brood wat mij betreft, het is iig lekker!
Ik weet niet in hoeverre brood gezond is en hoeveel dan.
Wat ik wel weet is dat ik afval als ik minder brood eet.
Sini stelde een vraag. Ik zou zo echt niet weten waar ze anders op kan bezuinigen. Minder koolhydraten en suiker.(jam)
Overgewicht is ook ongezond.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

19-03-2016 om 20:34

tja

hier ook relatief veel koolhydraten denk ik ('s morgens 2 volkoren crackers, en dan 4 boeterhammen voor lunch of daarvoor). Ik ben helaas geen fruiteter. Ook wij eten regelmatig pasta, rijst en aardappels. Ben toch al veel afgevallen. Bij ons was de truc - ik blijf hem herhalen geloof ik - minder avondeten. Kleinere borden gebruiken, waardoor je - zelfs als je 2 keer opschept - toch minder eet. En je hebt er dan toch genoeg aan, omdat je pas een half uur na je avoneten voelt hoe voel je bent. Bij ons werkt het. Ik ga niet meer zo hard, maar probeer nog steeds een kilo per maand af te vallen, dat lukt nog, met hangen en wurgen weliswaar, maar toch. Geef het ook de tijd, verwcht niet dat je met een maand 5 kilo kwijt bent, hoe dichter je bij een streefgewicht komt, hoe meer moeite het kost.
Ik moet er nog 5-6....Hopelijk heb ik dat bereikt als ik mijn 2 jaar mijlpaal haal in september, we zullen zien.

Sneeuwitje

blik

blik

19-03-2016 om 23:34

Oke Sneeuwitje

Leuk om weer van jou te horen!
En goed te horen dat ook met de nodige koolhydraten het toch goed kan lukken af te vallen!
Ik weet alleen niet of mij dat zou lukken want kan helaas erg slecht tegen honger...
Wat goed dat je nog steeds af aan het vallen bent. Een kilo per maand is prima, toch? Zou ik iig wel blij mee zijn nu, sta nu wel heel lang stil.
Ik wil iig nog 3 kilo afvallen naar volgende tussenstap. En daarna zie ik wel, misschien nog max 5.
Ik krijg nu iig veel positief commentaar van mensen, begint dus zichtbaar te worden, doet goed.

Koolhydraten

Het zou best wel kunnen zijn ja dat ik te veel koolhydraten eet. Ik probeer de laatste dagen 's avonds geen koolhydratenrijk maaltijden voor te bereiden, gisteren kipfilet uit de over met gegrilde groeten (courgette, pompoen en paprika's ) en een bakje magere jogurt als toetje, met wat nootjes erin. Ik ben begonnen op te schrijven wat ik eet, doe ik sinds vrijdagavond.
OVerigens een grappige detail:
Ik vind fietsen de laatste tijden zo zwaar, ik dacht steeds dat ik echt niet fit was en meer moest bewegen. Opeens roept mijn vriend tijdens het fietsen: maar wacht even, je achterrem zit vast.
Blijk ik al ruim een week te fietsen met de rem op.....
SIni

blik

blik

20-03-2016 om 11:19

Haha

Zo heb je wel extra tegenwicht!
Succes Sini, mij helpt het echt.
Ik heb nu twee dagen weer echt minder koolhydraten gehad, twee vd drie maaltijden bijna niet iig. En vanochtend toch weer 2 ons eraf na lang stil dus er zit weer schot in de zaak.

En wees blij dat je gelukkig bent, uiteindelijk toch beste uitgangspunt om af te vallen voor de langere termijn. Slecht slapen, slecht eten, stress, allemaal funest. Wat ik ook ben gaan doen is echt enorm veel heel gezonde producten, en veel meer gezonde vetten. Vandaar mijn geen-honger ook denk ik. (behalve magere zuivel eet ik nu bijv ook veel volle zuivel)

Juno

Juno

20-03-2016 om 11:39

Hier

Vrijdag een hightea met scones, chocola, brownies, gevulde eieren, champagne, thee en nog veel meer en gisteren een verjaardag met drank én avondeten bij vrienden. Niets aangekomen maar ook niets afgevallen. Eigenlijk heel mooi maar ik wil zo graag onder die 70 kilo duiken. Vanaf begin februari denk ik elke week dat het deze week gaat lukken. Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik al drie weken niet heb gesport en dat is echt funest. Ik kan me er op de een of andere manier niet toe zetten, zelfs niet als ik meteen mijn sportkleding aan heb. En ik vind het leuk om te gaan, moet je nagaan. Eigenlijk ben ik gewoon te moe, vorige week ben ik op mijn vrije dag toen iedereen naar school was met sportkleding en al zo mijn bed ingedoken.
Ach de lente begint en met sporten komt het ook wel weer goed. Heeft een van jullie een fotbit of ervaring hiermee?

Juno

Juno

21-03-2016 om 13:01

Anderhalf uur gesport, in de sauna geweest, grote salade op... Prima begin van de week! Hoe gaat het bij jullie?

Pirata

Pirata

21-03-2016 om 13:30

heu

2 stukken taart en een loempia.... Het was wel lekker!

blik

blik

21-03-2016 om 19:55

fotbit?

Wat is dat?

Hier niet zo super. Nogal wat gedoe, hetgeen emotioneel veel kost.
Gisteravond veeel chocolade gehad. Niet zo'n moeite met de chocolade an sich, maar wel met de reden. Voelt toch ook als stukje controle verlies.
(ik wil chocolade eten omdat ik dat echt wil en ervoor kies, niet omdat ik me rot voel)
Nog steeds veel gedoe, en ik heb het nog steeds moeilijk vandaag om niet te gaan vreten!
Is tot nu toe wel redelijk gelukt hoor, om niet te doen dus ook wel trots. Maar dag is nog niet om
Lukte me zelfs om in stad niet te gaan snaaien waar ik min of meer per ongeluk terecht kwam. Ik had honger en heb nog wel wat verantwoords gezocht maar kon niets vinden dat ik goed vond.
Ik merk dat ik steeds meer controle heb en mezelf ook kan toespreken dat het tussen mijn oren zit dat ik nu ECHT IETS MOET ETEN. Meestal is dat helemaal niet waar.

Ben nog een halve kilo afgevallen, nu nog 2 te gaan tot volgende tussendoel.
Door gedoe geen tijd om naar winkel te gaan en geen eten meer in huis. Van wat restjes groente soepje en daar toch broodjes bij afgebakken, terwijl ik eigenlijk wel even 'streng' wilde gaan paar dagen. (en ook geen brood dan) Ach ja. Morgen weer een dag en misschien moet ik verwachtingen even bijstellen door al het gedoe. Blij werkt het toch allemaal veel simpeler!

Oh ja, in stad ook even nieuwe bh gekocht, voor het eerst sinds afvallen, want ging écht niet meer, alleen sportbh gaat nog net. Behoorlijk veel kleiner gekocht!

Juno

Juno

21-03-2016 om 20:52

Typo

Ik bedoel een fitbit. Ik wil er eentje kopen om inzichtelijk te maken of ik genoeg beweeg. Ding waarschuwt ook als je te lang stilzit en je kan doelen stellen qua beweging. Ik wil graag de fitbit alta, komt volgende week uit.
Emo-eten herken ik wel. Vandaag waren de kinderen echt enorm druk, niet aan te sturen en het bleef maar gillen en idioot doen en nergens op reageren. Waar ik voorheen de Nutellapot leeg at lukt het nu steeds vaker om een andere keus te maken. Meestal een hele lekkere koffie of een dure thee al blijft snoep ed wel 'roepen'. Lukt niet altijd. Ik heb geen tussendoelen, wil gewoon naar die 63 kilo.
Ik moet nu nog de bonenburgers voor morgen bakken. Als ik dat niet doe ga ik verkeerd eten en zo met de Paasdagen in het vooruitzicht wil ik deze dagen goed eten. Ik merk wel dat mijn lijf heel anders is dan vroeger met hetzelfde gewicht. Ik meet regelmatig bovenbeen, heup, billen, bovenarm en borsten en zie dat het ook daar steeds wat minder wordt. Ben voor het eerst in mijn leven best tevreden met mijn benen!
Collega had op een feestje foto's gemaakt, was ik blij mee omdat ik dan beter kan zien hoe ik er uit zie. Valt zeker niet tegen, het is nu zoals ik altijd dacht dat het was. Prima, maar er moet nog wel wat af.
Blik, ik neem vaak iets mee wat ik makkelijk en snel kan maken. Paprika, komkommer of zo. En een zakmes. Kan ik het eten als het nodig is maar ook bewaren omdat het nog niet is aangesneden.

blik

blik

21-03-2016 om 21:26

Ik neem steeds vaker gezond food mee hoor! Bijna een gewoonte geworden al (zakmes, goed idee!)
Maar nu was ik dus ongepland ergens, spontaan, niet eens lang en ik bedacht me dat ik best kon wachten met eten. Doe ik steeds vaker, in het begin zorgde ik juist voor regelmatig/vaak gezond eten, merk dat ik dat minder nodig heb nu.

Pasen, tsja, jongste wil toch echt dat ik nog -veeeel- chocolade eieren verstop. Zal eens zien hoe ik dat ga doorstaan! Ik probeer ze echt op allerlaatste moment te kopen. Anders zijn ze op vrees ik voor ik ze kan verstoppen.

Oke, fitbit, ken ik niet. Niets voor mij iig nu, beweeg nog steeds teveel Voor mijn klachten dan, die trouwens wel enorm afnemen momenteel. Ik probeer zo veel mogelijk af te wisselen met rusten, bewegen etc. Maar vaak gewoon te druk.
En geen tijd om niet- belastende dingen te doen
Wandel wel al weer ietsie meer, en doe wat oefeningetjes. Zal moeten opschroeven, anders wordt het nooit wat tav einddoel.
Ik heb nog steeds geen vast einddoel want weet nog steeds niet waar ik me straks het fijnst bij voel. Dus ik zie wel.
Ideaal lijkt me gewicht waar ik vanzelf blijf steken als ik redelijk sport weer, en gewoon gezond eet. Ik woog 15 jaar geleden 56, denk nu aan 59 oid. (lekker makkelijk omdat ik dan alleen onder de 60 hoef te blijven)

Ik vergeet mezelf steeds te meten, of schrijf het ergens op en vergeet dan weer waar. Maar blijf met verbazing steeds mijn lijf zien, blijft heel vreemd te zien!

blik

blik

22-03-2016 om 20:51

Juno

Wat bedoel je eigenlijk dat je lichaam heel anders is als vroeger met hetzelfde gewicht?
(vandaar dus ook dat ik niet weer waar ik naar toe wil, zo lang geleden dat ik dit gewicht had of minder)

Vandaag voor het eerst zoete aardappels gemaakt schaam. Eigenlijk aten we best beperkt geloof ik, leuk dat we nu vanalles uitproberen.
Ik ben geen keukenprinses dus er gaat veel tijd in zitten!
Voor morgen alvast tomatensoep gemaakt, voor het eerst helemaal zelf gemaakt, is meer saus geworden maar wel lekker.

Juno

Juno

22-03-2016 om 22:04

Benen

Boven mijn knieën is het best slank, mijn knieën zijn het dikste. Zo halverwege zijn mijn bovenbenen zoals ik ze ken (zucht...) maar met een rokje aan vind ik het best spectaculair . Als je niet weet dat het hoger iets minder mooi is ziet het er enorm slank uit. Mijn borsten zijn kleiner dan vroeger dan met dit gewicht, polsen zijn ook slank. De verhoudingen zijn gewoon wat anders. Ik vind het allemaal prima, krijg eindelijk weer de knoopjes van een blouse dicht.
Vandaag een zware dag op het werk en toen ik thuis kwam was ook niet zo tof. Dat had zijn weerslag op het eten, te weinig voorbereid gisteren. Ach, morgen weer een dag! Kerst is nog niet zo'n gekke richtlijn om mijn streefgewicht te halen als het gaat zoals het nu steeds gaat.
Die fitbit alta ga ik bestellen, niet online want wil het eerst even passen.

Pirata

Pirata

23-03-2016 om 12:00

klinkt goed hoor

Klinkt goed hoor, jullie resultaten en verandering in eetpatroon. Een keer uit de band springen mag best van mij. Die taart die ik maandag at heb ik natuurlijk wel in plaats van mijn lunch gegeten. Gisteren werd er alweer getrakteerd op het werk en heb ik de verleiding tot een 2e pasteitje weten te weerstaan (normaal eet ik alle restjes op).
De wijzer van de weegschaal begint alweer naar beneden te gaan gelukkig. Mijn instinker is dat als die wijzer eenmaal fors is gezakt, ik denk dat ik mezelf wel weer 3 kaasplankjes per week kan veroorloven. De lekkerbek in mij zit er nog steeds... zal er wel altijd in blijven zitten ook.
In elk geval, ik zit weer op het rechte pad. Het sporten gaat steeds beter, ik sport nu 3 keer per week (dik een half uur cardio en daarna nog wat spier en souplesse). Ik wil die cardio steeds iets langer en zwaarder gaan doen. En ik sta dagelijks 3 uur achter mijn bureau in plaats van de hele dag in een bureaustoel te hangen.
Vandaag weer een dagje vasten, ik heb alleen nog maar koffie en thee op en neem straks een omelet met paddestoelen. Verder linzensoep, fruit, en dat is het dan weer voor vandaag.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

24-03-2016 om 09:06

goed bezig

Dames, ik zeg: goed bezig!!! Toppie hoor.

Hier wisselend, ik merk wel dat ik niet meer dagelijks op die weegschaal sta en dat vind ik wel best. Ik ga me opmaken voor de laatste 5 kilo's tot mijn streefgewicht

S.

blik

blik

24-03-2016 om 10:42

Ja he

Ik vind ons ook super gaan!
Hier 0,5 kilo eraf, nog 1,5 te gaan tot tussendoel.
En dan nog 5 denk ik, ik heb nog best een flinke buik.
Maar heb lasagne gepland voor vandaag, en dan eet ik meestal teveel. Maar een flinke salade erbij doen.
Jullie hebben me echt aangestoken met groente!
Ik eet nu altijd groente bij de lunch, soms een beetje, soms veel. Bij avondeten veel meer dan voorheen. En vandaag zelfs komkommer bij ontbijt. Was komkommer vast klaar aan het maken en had er plots zin in.

Sini, hoe gaat het bij jou?

Pirata

Pirata

24-03-2016 om 11:04

Lasagne

Natuurlijk eet je teveel van lasagne.
Misschien een idee om iets minder lasagnebladen te gebruiken en in plaats daarvan dunne plakken courgette of aubergine? En de roomsaus alleen bovenop en niet middenin?

blik

blik

24-03-2016 om 13:42

Ja soms wel

Pimp ik de lasagne wat gezonder op. Maar vandaag eten we dochter-lasagne, en dan mag er geen zichtbare groente in zitten..
Maar hee, voorheen gebruikte ik deels kant en klare saus en de roomsaus kwam sowieso uit pakje..nu maak ik iig de sauzen zelf, alleen de bladen niet. Hele verbetering al, toch?

Ik vind het wel hard werken gezond eten, ben nu een zeer gezonde salade aan het eten en jee, wat een werk! Het maken valt wel mee maar het wegkrijgen! Niks hap slik weg zoals een boterham. Zou niet daar gewoon de gezondheidswinst zitten?
Altijd goed natuurlijk tijd nemen om te eten, maar wie heeft dat nu steeds?

Ik heb al minder tijd, probeer toch ook wat meer te slapen, doet wel goed.

blik

blik

25-03-2016 om 10:42

even balen hoor

Eigenlijk heb ik niet veel te klagen, ik kom ve fysieke toestand waarin ik nauwelijks nog wat kon en dat is echt enorm verbeterd.
En het blijft stapje voor stapje beter gaan.
Maar ppfft ik wil steeds vaker gewoon sporten!
Ik weet ook gewoon niet of dat wel weer mogelijk gaat zijn.
(zonder dat het erg ingewikkeld of duur gaan zijn)

Het enige leuke is dat ik heb kunnen ervaren dat afvallen prima kan zonder sporten, zelfs met minimale beweging.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.