Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


In Trouw vandaag

"Qua gewicht kan je het wel laten: van sporten val je niet af"
Onderzoeker Herman Ponzer: sporten is gezond, maar hoe meer getraind hoe efficiënter de beweging. Mensen uit een jager-verzamelaars volk gebruiken net zoveel energie als mensen uit een achter-bureauzit volk.

Nou ja, dat wist ik dus ook eigenlijk al. Van sporten krijg ik trek. Maar je wordt er wel strakker van, spieren ipv vet.

blik

blik

30-01-2016 om 00:41

Juno

Dank voor je tip.
Blijft dat lekker, en gezond, zoiets als komkommer? Heb het eigenlijk nog nooit voor-gemaakt. Wel een hele goeie tip, iets dat al is klaargemaakt neem je natuurlijk eerder, denk je ook eerder aan lijkt me. Ik vergeet nu gewoon groente te eten door de dag, grijp snel naar een boterham. Met heel veel geluk beleg ik die dan nog met ook groente
Zoete aardappels heb ik nog nooit gehad, toch maar eens proberen!

blik

blik

30-01-2016 om 11:31

mmhhh

Moet toch wat gaan doen geloof ik!
Gewicht is gewoon weer aan het stijgen..

Ik hoop maar dat het toename van spierweefsel is, waardoor ik bijkom.
Kan denk ik wel, sport nog niet echt (wel wat hoelahoepen en wandel weer wat steviger en langer met de hond, fiets ook af en toe kort) maar ik beweeg wel weer veel in vergelijking met toen ik begon met lijnen. Want toen bewoog ik echt minimaal, op niveau van zieke bejaarde. Misschien waren het ook spierkilo's die ik verloor..

Ik voel me wel goed en fitter dan ik me in jaren heb gevoeld.

Hoe weten jullie of je genoeg eiwitten binnen krijgt?
Ik eet gewoon vlees, best vaak eigenlijk
Dan krijg ik eiwitten genoeg binnen neem ik aan?

Pirata

Pirata

30-01-2016 om 11:45

blik

Mijn dietist heeft me gezegd dat ik minimaal 50 gr eiwit per dag moet eten.
In de voedingsmeterapp houd ik dat bij.
Een stukje kipfilet van 100 gram is bv. 23,3 g eiwit (rauw).
Een volkoren boterham is 3,9 gr eiwit.
Groente veel minder en peulvruchten (bereid) 8 gram per 100 gram.

blik

blik

30-01-2016 om 21:42

Pirata

Dank voor je tip.
Ik ben echt nog nooit bezig geweest met eiwitten...
Heb ze eens geteld voor vandaag en voor vandaag was het wel voldoende, maar ik kom er vast niet iedere dag aan, dus goed om eens op te letten.
Maar jee, als vegetarier lijkt het me écht moeilijk eraan te komen!

En wat is dan sporten, want ik begrijp dat je bij sporten meer nodig hebt. Telt een half uurtje wandelen als lichte sport? Een uur?
Ik kom dus wel aan de inname voor niet-sporters, en dat vast niet iedere dag, maar zeker niet meer.

Geeft wel weer een ander licht op het lijnen moet ik zeggen, want zomaar een maaltijd vervangen door groente is in dit licht dan minder ideaal, als ik het goed begrijp.

Juno

Juno

31-01-2016 om 13:04

Ziek

Vrijdagmiddag werd ik ziek, de hele zaterdag gespuugd en knallende hoofdpijn. Ben er flink door afgevallen maar dat is waarschijnlijk alleen maar vocht. Morgen weer meten.
Ik heb ook een nieuw schema in de sportschool, motiveert ook enorm!
Blik, als je 's avonds die komkommersalade maakt kan je dat prima de volgende dag eten. Wel in de koelkast bewaren. Ik maak al mijn groentesalades 's avonds, daar heb ik 's ochtends geen tijd voor. Ik doe erg geen groene sla door en geen dressing, dat scheelt natuurlijk anders heb je een slappe hap. Maar gekookte biet met linzen, sinaasappel, bruine rijst en lente-ui kan je prima in één bakje mikken.

Juno

Juno

01-02-2016 om 12:57

mijlpaal!

Het ziek-zijn heeft alleen tot vochtverlies geleid dat weer snel is aangevuld. Maar.. -tromgeroffel- vandaag ben ik 15 kilo minder dan toen ik begon. Woehoep!

Pirata

Pirata

01-02-2016 om 13:12

Hoera!

Juno, wat een mooi moment!!
Neem een virtueel gebakje om het te vieren!!
Ben je alweer opgeknapt? Ik ben nu zelf ook ziek, geen griep maar zware verkoudheid.

Noet

Noet

01-02-2016 om 14:52

blik

als vegetarier kom je best makkelijk aan je eiwitten: je gebruikt over het algemeen wat meer kaas en andere zuivel. Ook zul je meer noten gebruiken, en dat zijn allemaal eiwit bronnen. Kaas bv 25g / 100 g.
Linzen bevatten 18g / 100g eiwit. En kwark scoort ook heel goed.

Je hebt maar 0.8 g/kg nodig als je niet sport dus ruwweg 1g/kg lichaamsgewicht.

blik

blik

02-02-2016 om 09:45

feest!

Juno, wat goed van je, tijd voor een feestje!!
Je bent mijn grote voorbeeld, dat doel wil ik dus ook bereiken.

Hoewel ik erg blij ben met wat ik tot nu bereikt heb en me zoo anders al voel in mijn lijf wil ik nu toch weer verder en vandaag een soort van herstart.
Mijn gewicht blijft staan nu en nu is het weer tijd om af te vallen.
Enerzijds heb ik misschien teveel gemokkeld, maar ik wist ook niet meer zo goed wat ik deed. Ondanks mijn weerstand tegen hele 'lijncircus' heb ik toch wel wat info hier en daar opgepikt en vond dat toch wel leuk ergens. Maar de geloven in dit gebied hebben zo hun eigen regels en heilige voorschriften allemaal en ik was behoorlijk verward.
Ik weet het nog steeds niet maar kan nu beter mijn eigen regels eruit fabriceren. Probeer een beetje het beste van ieder geloof eruit te pikken en mijn eigen ervaringen nu.
Ik ben al heel blij dat mijn hele mindset tov eten flink veranderd is, dat is volgens mij gewoon blijvend. En eet zoveel gezonder nu, dat voelt gewoon goed. Weerstand tegen zooi (gisteravond!) wordt ook groter.
Maar nu wil ik niet alleen gezond maar ook weer verder met afvallen. Ben benieuwd!

Noet, oke, gelukkig maar. Wel zinvol met eiwitten bezig te zijn, stom ook dat ik dat niet zo deed, eigenlijk wel belangrijk voor mij, ik had juist problemen met (wrs) mijn spieren en heb iig spierverlies gehad lijkt me dat moet aangevuld.
Maar mijn grootste eye opener is vooral dat ik goed moet luisteren naar mijn lichaam. Want heb in die moeilijke periode veel eiwitproducten gebruikt en had daar ook veel zin in. Blijkbaar zorgt mijn lichaam voor zichzelf, als ik maar luister.

Pirata

Pirata

04-02-2016 om 08:13

en toen...

Toen werd ik wakker, dacht :"wat slobbert deze onderbroek, tijd voor een nieuwe zeker.". Ging op de weegschaal staan. En woog 64 kilo, dat was mijn streefgewicht. Had ik wel 63 van gemaakt, maar toch!!!
En nu het zwarte gat! Wat nu te doen? Gelukkig heb ik vanavond een etentje. Maar moet ik nu doorgaan met mijn vastendag? Stoppen? Iets anders doen?

blik

blik

04-02-2016 om 09:21

wauw

Pirata, wat goed!
Ja, haha, zwarte gat, kan ik me voorstellen. Gelukkig ben ik zover nog niet.
Hoewel ik me inmiddels ook wel realiseer dat op gewicht blijven misschien wel grotere uitdaging is dan er komen.

Hier eindelijk weer goede kant uit, zit iig weer onder de 70. (was er toch weer bovenuit gepiept)
Moeilijkste vind ik toch wel slapen, ik slaap niet altijd even goed, komt oa door werken met zeer onregelmatige diensten. Als ik dan lang wakker lig krijg ik toch honger (of zin) en ga eten. Door de dag heb ik weinig moeite met beheersen.
En nog steeds geen sporten, de dagen vliegen voorbij. Wel wandel ik wat steviger soms, moet dit maar zien als opstapje.

Suze

Suze

05-02-2016 om 23:09

Yeah!!

Het verloop van mijn gewicht is bizar. Heeft volgens mij niet Me hormonen te maken, dus heel raar.

Na een week met veel te veel snoepen en alcohol was ik weer aangekomen en woog een halve kilo boven (!!) het gewicht toen ik in dit draadje mee ging doen.

Een paar dagen later (zonder extreem te lijnen maar verder geen snoep en alcohol) zat ik opeens bijna 2 kilo lager en op mijn 'maximaal toelaatbare' gewicht!! Geweldig, maar onbegrijpelijk. Vandaag ook nog steeds.

Ik ga nu mijn best doen er nog een kilo af te halen, of doe eens gek, misschien wel twee, maar kan wel weer maanden duren voor ik zover ben.

Iedereen die haar best doet er nog iets af te krijgen, succes! Hou vol.

Juno

Juno

06-02-2016 om 11:01

Blik

Ah, lief van je maar ik zou niet weten waarom ik een voorbeeld moet zijn.
Deze week nog steeds erg verkouden, rare week op werk en privé geweest, woensdag was ik in Utrecht op een beurs en elke avond laat thuis. Geen energie, inspiratie of puf voor uitgebreide maaltijden. Ik heb me ook niet zo strak aan mijn dieet gehouden al merk ik dat ik geen behoefte heb om los te gaan op ongezonde dingen. Naar de beurs had ik muffins van zoete aardappel, appel en speculaaskruiden mee (aanrader!) en fruit. Als lunch wel een broodje gegeten maar alles in het normale.
Vanochtend bleek dat de eieren op waren en heb ik met chiazaad als vervanger een pannenkoekje gebakken. Mijn groenteinname is minder dan normaal en ik merk dat ik het mis. Er ligt een broccoli op het aanrecht bijna te roepen om in de oven te kunnen met een beetje citroen en knoflook en daar heb ik ook echt zin in. Niet gewogen vanochtend, kind zat in de badkamer met de deur op slot.

Brood

Weer diverse dagen van de week dat ik bij mezelf dacht: dat kon wel eens wat minder! Met name als ik mij vergrepen heb aan brood. Of teveel opschep bij het avondeten en dat te laat merk.
Ik zou langzamer en geconcentreerder moeten eten om dat te voorkomen, maar dat vind ik zo moeilijk!

Pirata

Pirata

06-02-2016 om 12:03

en ik

En ik heb mijn dijen bekeken en het streefgewicht nu op 62 gesteld. Gelukkig, anders was ik zo dolend wat ik nu moet doen. --
Moedermop, brood bevat behoorlijk veel calorieen... Elke dag eerst salade en daarna pas brood eten? Op mijn vastendag eet ik geen brood of pasta, want dat hakt er enorm in qua calorieen.
Juno waarom eet je die broccoli niet gewoon op? Mag dat niet van het dieet?

Juno

Juno

06-02-2016 om 12:50

Jawel

Maar geen tijd gehad om het te maken. En als ik moet werken vermijd ik het om vijf tenen knoflook bij de lunch te verorberen.

blik

blik

06-02-2016 om 18:10

groen licht!

Voor het eerst sinds 15 jaar weer in de groene zone qua bmi!
Toch wel leuk! (Nog niet wb taille, dat komt nog!)

Wauw, lijkt wel alsof we positieve vibes uitwisselen, het lukt nu zo goed bij iedereen!

Juno, ik vind dat ik goed bezig ben (ha) maar het klinkt me toe alsof jij echt keihard werkt ervoor. Zo intensief gaat me niet lukken maar een deel van je doorzettingsvermogen en enthousiasme neem ik graag over, heb echt veel bewondering voor je!

En uiteindelijk gaat het erom denk ik om écht te veranderen in denken en omgaan met voeding en lijf. Dieten en plannen zijn maar een hulpmiddel. Dus juist als alles niet makkelijk voor handen is en je moet gaan improviseren, dan komt het erop aan.
Soms voel ik dat al een klein beetje, het begin van echt controle erover. Dat ik denk het maakt niet uit wat ik in huis heb of doe, ik zoek wel wat en wéét wat ik doe, kan er zelf mee spelen.
En dan ebt het gevoel weer weg en leun ik op een goede planning, voorbereiding, bescherming etc ter houvast.
Ik weet niet of ik me het gevoel van controle ooit echt eigen ga maken, zou wel mooi zijn!

Pirata, je doet nog mee dus

blik

blik

06-02-2016 om 18:17

oef

Klinkt wel heel lekker trouwens, broccoli in oven met citroen en knoflook!
Ik ben niet dol op broccoli maar zo zou ik het vast heel lekker vinden.
Ben dol op citroen en pleur het overal bij, sap, rasp.
Maar krijg dan boze blikken in huis, ben de enige die ervan houdt.
Bah, blijft frustrerend die verschillende smaken, bedacht me vd week hoe makkelijk mijn leven/koken toch zou zijn als iedereen hier in huis gewoon mijn smaak had
Maar kleine moeite om zo een bakje voor mezelf te maken volgende keer als we het eten, lekker!

Moedermop

Misschien heb je wat aan deze tips?

Je brood direct thuis, na aankoop, verdelen in afgepaste zakjes. Zo nodig, in de vriezer. Zakje leeg, op is op.
En voor teveel opscheppen een tip:
Geen pannen of schalen op tafel. Op het aanrecht je 2/3 aardappelen, 300 gr.groente en 75/100 gr. vlees netjes op je bord verdelen. Bord leeg, op is op.
Het liefst echt afwegen

Als je dan ook nog koolhydraatarm brood eet met mager beleg krijg je geen overbodige calorieën binnen.

Salade

Op mijn werk eet ik braaf salade, maar als ik thuis ben ligt het brood me te verlokken. En het brood afpassen, dat komt neer op: zoon langsgeweest=zakje leeg. Als ik me kon beperken tot "mijn" zakje brood, had ik geen probleem!
Situatieschets: ik kom thuis van mijn werk, hongerig want de salade van de lunch is allang verteerd. Zoon is eerder van school thuisgekomen en heeft de zak met brood opengemaakt en laat het zo op tafel liggen. Ik ruim het op, ruik het brood en denk: 1 plakje maar! Nouja, het wordt altijd meer dan 1...

Misschien moet ik hier tips vragen hoe ik mijn zoon zo ver kan krijgen wel de boel achter hem op te ruimen.

blik

blik

06-02-2016 om 21:03

toch niet erg?

MoederMop, je bent je er toch van bewust?
Dat is stap 1 lijkt me, voor mij iig wel.
En dan nog blijf ik de mist in gaan, dochter had heerlijke plaatcake gebakken, vind ik echt een no-go momenteel, maar daar tóch flink van genomen vanochtend na nachtdienst..
De kunst is voor mij me daardoor niet te laten ontmoedigen, ervan te genieten en gewoon stug door te gaan.
Ik eet soms ook teveel brood, dag erna dan weer niet.
Wat mij helpt is echt zorgen dat ik geen honger krijg, scheelt enorm.

Even meedoen met "girlz talk"

Titel is met een knipoog he, voordat ik straks het halve forum over me heen krijg.

Ja, hier +1. Zo'n 2 jaar terug mee begonnen. Tot over de vijftig kon ik van alles eten. Ook lekker veel zoet. Chocola, Mars, Snickers, drop enz. Totdat ik eens in een kledingzaak stond, in de paskamer met rondom spiegels om me heen. Ik was een jeans aan het passen. Had ik voorheen altijd W30-31 hooguit 32, moest ik nu een 33-34 aan. En bij dichtknopen zag ik opeens rondom de broekband van alles hangen! Dat was voor mij HET moment dat ik dacht: En nu is het afgelopen, actie!

Heb me her en der ingelezen, accountje aangemaakt op Mijn Voedingscentrum, een maandje als een freak calorieën bijgehouden in die tool. Zo kreeg ik inzicht in het voedsel wat ik at, want had dat nooit eerder gedaan. Daarna het calorieën tellen gelaten voor wat het was. Wel al sindsdien af en toe mijn BMI bepalen en noteerde dat dan in die tool. Zo ontstond sindsdien een grafiek met een trend.

Sindsdien ben ik 6 kg lichter en blijf rond dat gewicht hangen, dus gaat goed. Naast veel water drinken over de hele dag, heb ik alle zoete rotzooi afgezworen. Heel soms best wel eens een taartje, maar niet meer snoepen. En alcohol drink ik ook veel minder. En gewoon minder eten. Het hoeft niet met een kop erop en ook hoeft er geen tweede keer opgeschept te worden. En ik beweeg meer. Niet sporten als een bezetene, maar gewoon minimaal een half uurtje bewegen per dag. Zolang je maar in "hijgmodus" komt.

En dat helpt en voel ik me prima bij! Nauwelijks een buik en ook nauwelijks zwembandjes. En die opkomende borsten zijn ook weg, vreselijk was dat! En mijn dijen schuren niet meer tegen elkaar aan bovenin. En mijn voeten hebben weer meer vorm evenals mijn handen, hals, gezicht enz. De spiermassa (hoewel echt niet veel) is gewoon beter te zien, dus meer vorm. Ja, wel tevreden mee, zonder al te veel inspanningen of offers.

Pirata

Pirata

07-02-2016 om 11:22

klinkt goed charliefox

Dat heb je goed gedaan Charliefox! Daar moet ik ook naar toe als ik eenmaal op mijn nieuwe streefgewicht zit. Gewoon iets matiger en blijven sporten.
Zojuist mijn nieuwe zending kleding maat M gepast, het zat perfect! Er blubbert (excusez) niks meer aan alle kanten, dus de kleding valt mooier. Ik ben erg blij, ik ben bijna aan de finish!
Zo tijd voor koffie en een (halve) gevulde koek.

blik

blik

16-02-2016 om 10:02

we stoppen toch niet?

met dit draadje, hoop ik!
Ik heb er zoveel aan gehad en heb het, help, nog hard nodig!
Ben er nog lang niet, nog flink aan het worstelen.
Veel verleidingen, oa een dochter die maar bakt en bakt..
Slecht slapen, helpt niet, sporten gaat niet.
Maar ook positief, taal nauwelijks naar verleidingen die ik niet zie (echt nooit verwacht) en zeg tegen 9 vd 10 verleidingen nee.
Heel langsaam aan komen er minder verleidingen omdat steeds meer mensen in mn omgeving bewuster en gezonder gaan eten en drinken.
Zelfs mijn partner is nu overstag gegaan. Ben ik heel blij mee want maakte me toch wat zorgen, vrij flink overgewicht en toch veel vage klachten.

Loopt nog niet helemaal zoals ik wil maar jee wat een verschil al met vorig jaar, wil nooit meer terug. Voelt ook zoveel fijner dat slankere lijf.
Sta stil qua gewicht maar dat is nog steeds eerder een opluchting dan een teleurstelling, ben nog steeds bang terug te zakken.

mijk

mijk

16-02-2016 om 10:14

hier ook

Er moet in totaal zo'n 12 kilo af maar wil per de niet lijnen maar gewoon mijn eetpatroon veranderen. Beweeg wel veel maar mag wel wat meer kracht. Bijkomend probleem is dat mijn lief op randje ondergewicht zit en de kinderen aan de groeispurten zijn dus er moeten 's avonds echt voldoende calorieën op tafel staan. Half januari ben ik wat serieuzer mijn best gaan doen en vorige week was er 2,5 kilo af. Dus er is met gewoon wat minder eten hoop winst te halen. Kleding past weer allemaal beter en heel gemotiveerd om zo door te gaan.

Mijk

Pirata

Pirata

16-02-2016 om 17:12

ben er ook nog

Ik ben er ook nog en ik blijf nu een beetje hangen op dit gewicht. Geen punt, ik was er toch al bijna. Dus ik ga lekker door. En sla zelden verleidingen af. Dat compenseert zich allemaal wel weer. Viva 6:1. Morgen weer een dagje streng.

Juno

Juno

16-02-2016 om 17:29

Hier

Na verjaardagen, feesten, etentjes en taart ben ik maar één kilo aangekomen. Tussen de feesten door ben ik gewoon aan het dieten en dat 'betaalt' zich nu uit. Ik was wat in de lappenmand, maar drink nu enorm vieze thee die erg goed voor me zou moeten zijn. Ik merk dat ik wat minder strak in de leer ben dan eerst maar sinds gisteren ben ik weer bezig. Nog negen kilo, gaat lukken voor de kerst!
Heb nu nog maar één spijkerbroek, de andere nieuwe zakt van mijn bips.

blik

blik

17-02-2016 om 11:36

Mijk

Maar als je meer je eetpatroon wil veranderen, ik neem aan dus gezonder, dan is dat eigenlijk goed voor élke lijn, ook de te lichte.
Je hoeft dan hoogstens wat minder te nemen hier en daar, neem ik aan.

Juno, hier wil ik ook nog 9 kilo! Ik hoop dat je wat eerder daar bent dan de kerst, want je loopt altijd ver op me voor en dat zou betekenen dat mijn eind nog lang niet in zicht is..

Eerst maar een tussenstap weer, op naar 4 kilo lichter.
Bah, vieze thee! Wat is dat dan? Je hebt er wel veel voor over he
Het is mij gelukt nog niet veel nieuwe kleren te kopen. Dat wat ik koop kan nog even mee, shirts, rokken met elastiek. Soms jeukt het wel hoor, had vorige week een jurkje aan dat 4 maanden geleden niet had gekund, nu best leuk!!
Ik houd me in, wil pas nieuw kopen als ik besluit klaar te zijn.
Ik doe normaal belachelijk lang met kleding, best zonde dat nu het een na het andere afvalt.
En zo duur. Ben dus niet gewend geld uit te geven aan eigen kleding. En vind het gezonder eten al zo duur, scheelt echt enorm vind ik.
Daarom moet ik ook gaan stoppen met info verzamelen vind ik, hoe meer je weet, hoe duurder het wordt.

Pirata, blijft aantrekkelijk klinken je dieet, zo enthousiast als je erover bent!
Twijfel soms dan wel, maar durf het niet zo aan, ben niet helemaal gezond nu.
En eigenlijk bevalt het gezonde eten iedere dag me erg goed. Zondig genoeg, maar relatief blijft het weinig. Zoals ik nu bezig ben kan ik ook wel blijven doorgaan, was ook wel mijn bedoeling, structurele veranderingen.

Pirata

Pirata

17-02-2016 om 11:54

man

Ik heb mijn man overgehaald om vandaag mee te doen met 6:1. Die is dus met een appel, een paar lepels kikkererwten en een halve gezonde salade de deur uit gegaan. Die gaat het denk ik niet volhouden vandaag.
Hij wil eigenlijk niet, hij vindt zichzelf slank. Maar hij zit helemaal bovenin het groene gebied en heeft overhangend buikvet. Een kilootje of 4 eraf en hij kan deze zomer wèl in bikini.
Koppig type, ik heb ook al hemel en aarde moeten bewegen voor hij met me mee ging trainen op zolder. Nu doet hij dat tenminste een keer per week. Dat vind ik wel knap, hij haat sport (behalve skien).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.