Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vesta

Vesta

21-07-2017 om 10:28

Afvallen wie ook? Deel 2

Omdat we de 1000 berichten naderden en op verzoek van forumbeheer open ik maar het nieuwe draadje, want ik vind het toch wel erg leuk om met jullie af en toe mee te kletsen en mee te leven.


blik

blik

09-05-2018 om 22:57

Wanneer?

Kaaskopje, wanneer gaat het gebeuren? Is het al zeker, of heb je nog twijfels?

Dikkie Dik

Dikkie Dik

12-05-2018 om 19:07

weer wat eraf

Ik zit nu op 1,6 kilo in 5 weken. Het is niet veel, maar het begin is er.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-05-2018 om 19:09

Dikkie Dik

Bij een eerdere lijnronde dacht ik ook zo, maar 1 kilo per maand is op zich heel netjes, 1,5 heel erg netjes, 2 kilo super goed, maar het is de vraag of je dat vol kunt houden.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-05-2018 om 19:09

Blik

Het is al zeker, maar er is een flinke wachttijd. Ergens in de herfst vermoed ik.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

12-05-2018 om 19:17

we zien wel

Ik weet het, de eerste kilo's gaan het makkelijkst, we zien wel of dat zo blijft.
Aan de andere kant, iedere kilo die er af is en blijft is mooi meegenomen. Vooral dat eraf blijven ga ik op letten.

Emmawee

Emmawee

13-05-2018 om 23:42

Ik sluit me aan!

Ik wil graag meedoen. Kan wel een stok achter de deur / klankbord gebruiken.
Mijn streven was altijd om nooit te hoeven lijnen. Ik kon altijd eten en drinken wat ik wilde, maar zo rond mijn 40e moest ik voorzichtiger worden. Op een zeker moment vond ik ook dat ik niet meer mocht aankomen. En liefst wat eraf. Ik woog toen 85 kilo geloof ik.
Maar vorig jaar februari werd ik ziek, bleek een trage schildklier (Hashimoto) en moest aan de medicijnen. "Het duurt even..." zeggen ze dan, "...voor je de juiste dosering hebt gevonden." In oktober voelde ik me weer redelijkgezond. Dat duurde tot januari. Weer gesleuteld aan de dosering en vanaf half april voel ik me nu weer prima. Hopelijk blijft dat nu zo.
Wel ben ik het afgelopen jaar zo'n 10 kilo aangekomen (schat ik).
Ik weet mijn huidige gewicht niet precies.Ik ga binnenkort weer naar de endocrinoloog en daar ga ik op de weegschaal, de laatste keer was het volgens mij 96 kilo.
Mijn buikomvang is nu 1m5. Hoog tijd om dit serieus aan te pakken.
Er is een kans dat de schildklierproblemen en de medicatie het moeilijker maken om af te vallen, maar dat moet me er niet van weerhouden.
Nu eet ik al behoorlijk gezond, maar blijkbaar gewoon meer dan ik verbrand.
Ik heb daarom de volgende afspraken met mijzelf gemaakt:
1. 's avonds na het eten niet meer eten.
2. Eiwitrijk ontbijten.
3. De rest van de dag: gewoon gezond eten tot ik (bijna) genoeg heb, niet tot ik vol zit.
4. Veel drinken: vooral water en  thee, geen sap / frisdrank drinken.
5. Eén keer per week fit20 (doe ik al twee jaar) en elke dag voldoende in beweging zijn.
En de laatste: op tijd naar bed.

Ik hoop die 10 kilo in een half jaar kwijt te zijn. Liever eerder natuurlijk. Belangrijker vind ik de buikomvang, maar ik weet niet wat een realistische verwachting is. Ik wil graag zo snel mogelijk een gezonde omvang, maar het belangrijkste is dat ik wil dat de buikomvang gaat afnemen. Ik ga deze om de week meten.

De grootste verandering is voor mij om na de avondmaaltijd niet meer te eten en eiwitrijk.ontbijten (voor wat het waard is). De rest is meer een kwestie van iets straķker de teugels aantrekken.
En op tijd naar bed. Welterusten!

blik

blik

14-05-2018 om 08:50

Slapen

Emmawee, welkom en succes!
Op tijd naar bed is wel een goeie, scheelt bij mij enorm. Ik slaap niet altijd optimaal door verschillende oorzaken. Als ik moe ben zakt mijn motivatie matig en gezond te eten vaak naar nulpunt.
Ben ik uitgerust dan kost het me allemaal weinig en vaak zelfs geen moeite. Dan geniet ik vaak juist erg van weinig en gezond eten.

Half a twin

Half a twin

14-05-2018 om 17:20

Kamperen! Dan kan je lekker eten zonder aan te komen.

Wij zijn (een beetje erg op het laatste moment) met Hemelvaartdag gaan kamperen. Woensdag kwamen we aan op de camping, de vouwwagen in de scheerlijnen gehesen ( zware energievretende klus) en toen voor elk toiletbezoek/douchen/afwassen wandelen naar het sanitair zo'n 300 m. enkele reis.
Hemelvaartsdag zelf was koud en de nachten erna waren nog kouder dus mijn bruin vet moest goed aan het werk.
Afhaalpizza's gegeten uit de pizzeria net naast de camping, gebarbecued, uit eten geweest en taart gegeten.
Toen gisteren voor de regen kwam alles inpakken, dus 3 uur flink doorbuffelen.
Bij thuiskomst wel de auto leeg gehaald maar niet de vouwwagen opengeklapt vanwege de regen.
Vanochtend mocht ik mijn vrijdag gemiste sportuur inhalen toen het nog mistig was. Toch 200 g afgevallen! Toch echt wel genoten van allerlei lekkers
Na het sportuur om 10.00 begonnen aan de vouwwagen openen om te drogen en tig keer naar zolder om de wasmachine te vullen en te legen.

Vroeger viel ik ook meestal wat af tijdens kampeervakanties en moest ik dat er weer bij eten, heb tot zeker mijn 20e altijd een te laag gewicht gehad. Nu helpt kamperen mooi om weer op gezond gewicht te komen.

Emmawee succes en houd ons op de hoogte van je vorderingen.

blik

blik

14-05-2018 om 18:46

Leuk HAT

Lekker eten en toch afvallen.
Dat is de (mijn) ellende als ik moe ben; ik eet veel, ongezond en beweeg weeiiiinig.
Hoop dat jullie het leuk hebben gehad!

Plannen hier nu: vanaf woensdag weer met if beginnen (5:2) nu wat serieuzer en strenger hoop ik.
Zelf blijf ik steken rond 64 kilo, er mag nog wel wat af.
Maar hoop vooral partner mee te krijgen Gaat weer verkeerde kant uit bij hem.
Denk dat dit voor hem beter werkt dan altijd matig, zeker voor het begin. (Ik vind hem al vrij matig eten hoor en gezond, blijkbaar is voor hem meer nodig)
Qua gezeur van pubers thuis ook een compromis: 2 dagen extra gezond en de rest vd week weer normaal.
Partner zei zonder aarzelen ja toen ik het voorstelde, dus wie weet.
Ik heb er wel zin in! Ga straks eens zoeken naar lekkere recepten ed.

Emmawee

Emmawee

14-05-2018 om 22:45

if (5:2) ?

Wat is dat??

Mijn man is echt zeer slank, wel gespierd, kan eten als een dijkwerker en wij en de jongens eten over t algemeen erg gezond.
Mijn probleem is gewoon dat ik teveel eet en nooit genoeg heb. Nootjes zijn best gezond, maar een hele zak van 250 gram is teveel als tussendoortje. Net als een halve rol rijstwafels met kaas als avondsnack.

Op tijd naar bed vind ik lastig, maar nu ik heb besloten om dan niet meer te eten... is dat stukken eenvoudiger.

blik

blik

14-05-2018 om 23:47

Emmawee, if staat voor intermittend fastening, er wordt ook wel gesproken over het vastendieet.
Pirata gaf de tip ooit in dit draadje en na weerstand te hebben overwonnen dit vorig jaar een poosje (een beetje) gedaan, ik voelde me er zeer goed onder.
Het gaat om periodiek vasten waarbij een aantal vormen populair zijn. Ik deed 5:2, 2 dagen per week max 500 (?)kcal pd, de andere dagen normaal eten.
Pirata zou momenteel de vorm doen waarbij je iedere dag alleen tussen bepaalde tijdstippen eet.(Pirata, doe je dat nog?)

Zoals gezegd beviel het goed en voelde ik me beter dan ooit, maar ik heb wel een hekel aan cal tellen. Dus ik smokkelde daar enorm mee.
Een beetje tellen vond ik wel heel goed voor bewustwording. We eten wat weg op een dag, gedachteloos.
Dat vond ik de grootste winst, dat ik anders tegen eten aan ben gaan kijken en het veel meer waardeer.

Pirata

Pirata

15-05-2018 om 07:47

Jawel

Ja, ik doe dat nog steeds. Heel hard val ik er niet van af, maar ik beweeg ook nog steeds te weinig (na operatie). Ik blijf wel op gewicht. 😊
Voor afvallen als doel is 5:2 zinniger, tenminste daar viel ik zelf meer bij af. Nu dus heeeeel weinig.
Mij bevalt het uitstekend om de meeste dagen tot 12:00 te vasten.. En bij 5:2 : de andere dagen kun je vrij normaal eten (een half pond pinda's wordt dan weer niet geadviseerd).
Ik eet sowieso nooit iets na het avondeten. Helemaal niks, ook geen frisje of koekje of suiker in de thee. Daar kun je veel winst halen denk ik.

Emmawee

Emmawee

15-05-2018 om 19:55

Aha.

Duidelijk. Maar zo 5:2 vind ik niets. Inderdaad vanwege het calorieën tellen, maar ook om dat ik meer baat heb bij regelmaat. Dus elke dag niet meer eten na het avondeten (inderdaad: echt niets!) gaat me prima af, omdat ik die knop nu heb omgezet. Het ontbijt overslaan zie ik voorlopig nog niet zitten. Eerst maar eens kijken wat ik hiermee bereik.

blik

blik

15-05-2018 om 21:12

Avondeten

Dat lukt me maar zelden, dat ik na avondeten niets meer drink of eet.
Heeft ook wel met mijn wisseldiensten te maken.
Vaste regelmaat is sowieso niets voor mij. Niet door mijn diensten en past ook niet bij me.
Maar vaak eet ik nog een toetje (gezond) oid of een glaasje wijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-05-2018 om 09:31

De avond

Ik ga altijd erg laat naar bed, de verleiding om nog wat te snaaien is er wel, maar ik vraag me af of dat sterker is dan als ik eerder naar bed zou gaan. Op een gegeven moment gaat mijn maag in de slaapstand (zo noem ik dat maar) en heb ik gewoon geen zin om nog echt te eten. De ene avond kan ik ook prima alles laten staan, de andere avond heb ik echt meer trek en kan ik dat geroep uit de kast niet negeren. Niet elke warme maaltijd voldoet even goed, ondanks dat ik dan wel vol zit. Alleen groente, aardappels en een stukje vlees bijvoorbeeld, levert nog wel eens een 'foute' avond op. Gister hebben we bami gegeten en op een ijsje na, onze lente en zomer'zonde', had ik helemaal geen behoefte om te gaan snaaien. Ik trakteer mezelf als ik de hond heb uitgelaten, 12 uur bijvoorbeeld, als ik het in huis heb, regelmatig wel op een appel. Daar kan ik echt van genieten. Lekker fris. Ik deed dat als kind ook al. Niet erg goed om zo te doen, maar ik nam de appel mee naar bed en las dan ook nog een stuk boek weg. Het enige wat overbleef was het appelstokje. Tegenwoordig snij ik lekker opoe-achtig mijn appel in stukjes en snabbel die zo langzaam weg terwijl ik bij de computer zit.

Ik heb nu ook geen 'er moet wat in' honger. Ik kan daardoor makkelijk zonder eten richting tussen de middag. Dit kan ik doen omdat ik niet werk. Mocht ik weer gaan werken, dan deel ik mijn meegenomen brood op in drie momenten. Halverwege de ochtend, lunch en als ik nog wat heb, eet ik dat in de middag, maar de ervaring leert, dat ik daar niet altijd aan toekwam. En als ik eerlijk ben , kwam dat ook omdat ik dan iets extra's had genomen in de kantine. Maar met mijn nieuwe instelling, zou ik daar nu terughoudender mee zijn. Ik nam bijvoorbeeld elke dag (het liefst een gevulde) soep en elke week een dag gebakken vis. En 's avonds dan natuurlijk ook gewoon weer volop mee eten, ja geen wonder dat daar wat grammetjes van aan mijn buik bleven hangen.

Emmawee

Emmawee

16-05-2018 om 22:50

Hmmm een appeltje

Daar heb ik nu ook erg veel trek in. Ik voel me wat chagrijnig, ik zou ook wel een boterham (of twee of drie), nootjes, popcorn, kaas lusten.
Maar voorlopig houd ik me.maar aan mijn plan. Kopje thee en dan naar bed.

blik

blik

16-05-2018 om 23:34

Kaaskopje

Nu ligt het natuurlijk ook aan de kantine en welke kwaliteit soep ze serveren maar waarom zou soep als lunch niet verantwoord zijn?
Ik zou eerder zeggen integendeel, over het algemeen voedzame dan brood. (Maar afwisseling blijft het gezondst)
Gebakken vis is natuurlijk een ander verhaal. Hoewel dat theoretisch ook makkelijk kan op een verantwoorde en voedzame manier, alleen gebeurt dat vaak niet.
Maar eigenlijk kan bijna alles vrij gezond en verantwoord klaar gemaakt worden.

En waarom is een appel in bed fout? Ik eet mijn toetje vaak genoeg in bed Enige nadeel is wachten en weer op moeten staan om tanden te poetsen.

Pirata

Pirata

17-05-2018 om 07:28

Emmawee

Als je zo'n trek hebt voor het slapengaan, dan kun je voorlopig ook een paar lepels kwark nemen op die tijd? Of een halve beker melk, wordt je lekker slaperig van. In elk geval iets eiwitrijks. Je kunt niet binnen een paar dagen er aan gewend zijn om 's avonds niks te nemen. Met rammelende maag naar bed is ook niks...

Half a twin

Half a twin

17-05-2018 om 10:20

Rammelende maag

´s Avonds na het eten drink ik nog thee met een mini stukje chocolade, twee vierkantjes van een Verkade reep. Daarna eet ik niks meer tot het ontbijt. Dus tussen 20.00 en 7.30 eet ik niks en heb ik ook geen hongergevoel of rammelende maag.
Maar als het bij het ontbijt dan heel hectisch is, puber die zich verslapen heeft en vraagt of ik haar brood kan smeren, zoon die 3 keer roept dat hij echt geen schone sokken meer heeft of ik N U U U kan komen helpen zoeken dan eet ik drie happen, doe iets anders neem 2 slokken thee en moet weer iets doen om de pubers op tijd te laten vertrekken dan eet ik niet met aandacht. Schuif gelukkig nog wel net voor de deadline mijn pillen naar binnen en rond af met nog een tweede kop thee en dan heb ik dus de hele tijd het gevoel dat ik niet ontbeten heb, zit voor tienen al te verlangen naar thee met grote koeken, een mini spritsje is dan niet genoeg ik wil meer! En wel nu meteen! Dus na een voldoende ontbijt zit ik nu aan de thee met een stapeltje gekruide toastjes,veel volume maar geen suiker en vet. Op mijn zoektocht naar iets dat vult zonder extra vet en suiker kwam ik dit open pak tegen en dus maar meegenomen achter de PC om de administratie af te maken al knagend.
Na de thee hard aan de slag met de donderdagse klus, huis poetsen.
Alle ramen open, zodat ik het koud krijg. Kan mijn bruine vet aan de slag om de extra calorieën weer te verbranden.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

17-05-2018 om 10:33

bah

0,1 kilo zwaarder dan vorige week
Ik weet dat dat de normale fluctuaties zijn en dat die 100 gram hoogst waarschijnlijk vocht of zoiets is, maar het is wel vervelend

Deze week was ik van plan om iedere dag te sporten maar dat mislukt schromelijk. Maandag geklommen met manlief, dinsdag een treinstoring waardoor ik een uur later thuis was dus geen sport. Gisteren braaf naar de sportschool, maar vanavond overwerk (maaltijd wordt geregeld en zal niet zo gezond zijn). Vrijdagavond komen er ineens mensen langs (erg gezellig maar dan komt er weer niets van sporten) en 's ochtends lukt het absoluut niet.
Nou ja, dan zaterdag maar en zondag lekker met het gezin erop uit.

Het bevalt wel om met een vouwfietsje naar het werk te fietsen, is toch maar weer een half uur lekker bewegen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-05-2018 om 15:18

Dikkie Dik

Een troost... bij mij zat er zomaar weer een kilo bij. Balen dus.

Emmawee

Emmawee

17-05-2018 om 17:40

Rammelende maag?

Nee dat is geen rammelende maag. Dat is gewoon zin om te eten. Héél veel zin om te eten. Het is juist het feit dat ik daar altijd aan toegeef, dat ik nu zo 'rond' ben. Juist als ik moe en chagrijnig ben is het niet het appeltje of een paar lepels kwark die dan gaan helpen.

Dus ik denk dat ik er verstandig aan doe om er nu niet aan toe te geven en zo een nieuwe gewoonte aan te leren.

saar

saar

17-05-2018 om 19:10

Kan heel goed Emmawee

Sowieso moet je natuurlijk jouw eigen manier vinden en bij iedereen past weer iets anders het best.
Maar ik vraag me ook wel af of je niet te streng voor jezelf bent, dus of je dit regime wel vol kunt gaan houden.
Zelf heb ik steeds in het begin veel gezonde dingen gegeten en ben pas later (minimaal) gaan minderen met hoeveelheden.

Ik heb helemaal geen ritme of regelmaat (wisseldiensten) dat heeft dan weer als voordeel dat ik van mezelf bijna altijd bijna alles mag eten
Nee, van een paar happen kwark zou ik ook niet blij worden. Ik pak dan gewoon royaal vette joghurt met vanalles erin. Of wat boterhammen met kaas, sinds ik dat niet meer dagelijks eet nog verrukkelijker!

Emmawee

Emmawee

17-05-2018 om 22:49

Goed punt Saar!

Hou ik het vol? Ik denk het wel. Zolang er thee is, is er leven
Eigenlijk eet ik al lang heel gezond. Veel groenten, veel vers, weinig 'zooi', maar wel teveel.

's Avonds tijdens het avondeten heb ik echt genoeg voedsel binnen gekregen, maar heb ik gewoon enorm veel trek in lekker, maar met een tekort aan voedsel heeft dat niets te maken. Ik begon vaak al meteen tijdens de afwas met snaaien wat er in de keuken was. Snoep, kaas, nootjes, njom njom njom. Niet gek dat er nu allerlei alarmbellen afgaan. Mijn hoofd / lijf vindt dit niet leuk. Maar ik verwacht dat het snel zal wennen.
Op den duur kan ik wel weer uitzonderingen maken. Af en toe een avondsnack is geen ramp. Maar de gewoonte moet er wel echt uit. Temeer omdat ik mezelf er ook mee wakker houd. Zolang ik snaai voel ik mijn vermoeidheid niet. Nu merk ik dat ik gewoon moet slapen.

Overdag ben ik verder niet erg streng op wat ik eet, maar ik mag alleen eten als ik echt trek heb en stop als ik geen trek meer heb. Ik heb vandaag ook gewoon de gevulde koek gegeten die een collega trakteerde. Maar ik heb wel gewacht met opeten tot ik weer echt trek had (anderhalf uur later).
En ik mag van mezelf ook gewoon een boterham met hagelslag of vlokken, of een tostie. Lekker!! Maar niet meer 3 of 4 achter elkaar.

Nou goed, ik ben wel blij met dit draadje, al ben ik nog erg alleen met mijzelf bezig, sorry daarvoor. Ik heb het nu best een beetje moeilijk, maar ik wil gewoon doorzetten.

Bellefleur

Bellefleur

19-05-2018 om 11:16

Slapen met een rammelende maag

Als ik ´s avonds niets eet, ga ik met een licht hongerig gevoel m´n bed in. Ik slaap daar heerlijk op! Beter dan ´s avonds nog iets snoepen. Dat houdt in dat ik ongeveer 12 uur lang niets eet. Ik drink alleen een kop thee. Ik voel me daar heel goed bij. Ook als ik ´s avonds nog ga sporten. Ik denk dat als ik mijn maag/lijf rust geef door zo lang niet te eten, mijn behoefte om te snoepen overdag minder wordt.
En als ik het toch even over mezelf heb, ik ben vorig jaar 12 kilo afgevallen. En dat gewicht houd ik al een half jaar vast. Ik ben er trots op, en het brengt me veel. Ik kan nu hardlopen zonder pijn in mijn knieën en voeten te krijgen. Over 14 dagen ga ik voor het eerst meedoen aan een hardloopevenement. Dat afvallen is soms een strijd geweest. Maar de beloning is groot. Mijn cholesterolgehalte is weer gezond. En mijn hoge bloeddruk is gedaald naar 'optimaal' .

Emmawee

Emmawee

19-05-2018 om 12:25

Bellefleur

Wat goed van jou Bellefleur! Ik hoop over een jaar ook zoiets te kunnen zeggen. 12 kilo eraf en dat vasthouden.
Gisteren mijn eerste avond zonder zeurende trek. Hopelijk is de boodschap aan mijzelf duidelijk.

Emmawee

Emmawee

21-05-2018 om 17:37

De eerste cm is eraf!

Ik zou 2 weken wachten met meten, maar was toch benieuwd of het klopte wat ik dacht. En inderdaad! Er zit 1 centimeter mínder vet om mijn middel dan vorige week.
Belangrijker nog: mijn doorlopende trek is weg. Jippie!

Frédérique

Frédérique

21-05-2018 om 19:56

docu gezien

Ik heb van de week een documentaire gezien van een Australiër die Supersize Me een beetje overdeed. Hij was zo'n hipster die al vijf jaar geen geraffineerde suiker at en hij ging twee maanden 40 suikerklontjes per dag eten. Geen losse klontjes, maar toegevoegde suiker aan allerlei zogenaamd gezonde producten. Een gezond ontbijt van yoghurt en muesli bevat in Amerika heel veel suiker. (hij was ook naar de VS gegaan) De yoghurt is gezoet, de gezonde muesli is helemaal erg. En zo at hij allerlei dingen die hij normaal niet at. Vooral ook frisdrank en smoothies. Die laatste zijn een killer. Van het fruit zijn de vezels weggezeefd en wat overblijft is water met suikers. Het vult ook helemaal niet, terwijl fruit wel vult.
Een diëtiste had uitgerekend dat hij niet eens meer calorieën at tijdens deze periode, maar wel veel meer suiker. Hij ging er slechter uitzien, hij werd lamlendig, sloom, zijn leverwaarde ging achteruit, hij zat in de gevarenzone voor diabetes type 2 en ga zo maar door. Ook was hij 8 kilo aangekomen.
Toen hij weer terugging naar zijn dieet van voeding zonder toegevoegde suiker, viel hij vrij snel 6 kilo af.
Nou denk ik dat het in Nederland wel meevalt met de toegevoegde suikers, maar alle potjes, zakjes en voorafgemaakte producten bevatten ook in Nederland zout en suiker om het langer goed te houden.

Maar waar het me allemaal om ging: er werd door verschillende artsen en hem zelf gezegd dat je na een week of twee geen suiker eten je trek in suiker grotendeels weg is. Dus je moet even door die twee weken heen en dan valt het niet snoepen misschien wel mee.

Emmawee

Emmawee

23-05-2018 om 10:19

Gezien!

Net als Fed Up en Supersize Me een prima film om te zien als je kilo's kwijt wilt / gezonder wilt gaan leven. Inspirerend. (Er zijn kanttekeningen bij te maken, maar dat even terzijde).

Ik herken ook wel dat je van suiker vooral trek krijgt in meer. Ik heb eerder een tijd suikervrij / koolhydraatarm gegeten en het gemis was bij mij binnen enkele dagen helemaal weg. Maar ook verder had ik veel minder trek.
Het is alleen lastig om vol te houden, omdat suiker zo alomtegenwoordig is. En lekker! En je leeft maar één keer! En het is feest! En iedereen neemt 't. Etc. Eten blijft een sociaal gebeuren.

blik

blik

23-05-2018 om 11:11

Leuk he

Emmawee, zo'n eerste resultaat!

Hier stabiel op 64 kilo. Beetje dubbel, ben al blij niet weer flink aangekomen te zijn.
We beginnen klaar te zijn om iets als vasten weer wat meer op te nemen in structuur. Als het erin zit gaat het wat makkelijker, nl geen tijd er veel mee bezig te zijn.
Nu doen we eea half en zondig ik nog veel (suiker uiteraard)

Ook hoepelen wil ik er nu echt in!
Ik doe ook een poging partner aan hoepelen te krijgen, maar hij kan het niet! Heel apart.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.