Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
blik

blik

12-01-2020 om 12:36

Mijn collega's zijn flauw

en laten alle lekkers altijd gewoon staan.
Het is dus niet alleen nee zeggen tegen collega, maar de hele dag door nee zeggen tegen al het lekkers dat je staat aan te gapen. Zucht.

zebra

zebra

12-01-2020 om 12:59

Pirata

moet toch eens kunnen, lekker uitgebreid koken van minder lijnvriendelijke recepten. Veel te fijn dat je je nu weer wat actiever voelt.

blik

blik

12-01-2020 om 13:57

Wat fijn Pirata

dat je je weer wat beter voelt!
Heerlijk Indiaas, nog nooit gekookt, voorlopig dus ook maar even laten...

zebra

zebra

12-01-2020 om 14:02

vanochtend

wel een stuk taart gegeten op de verjaardag, was ik al van plan, verder alleen 1 toastje eisalade (klein toastje) en een paar snoeptomaatjes en een glas cristal clear gedronken dus valt mee.

Onze zoon is binnenkort jarig en toevallig wil hij dezelfde taart als we vanochtend hebben gegeten (gisteren alvast online besteld), we weten nu in elk geval dat die lekker is

blik

blik

12-01-2020 om 21:17

Verrassing

Ik heb thuis alleen aangekondigd dat ik vanaf morgen 'suikervrij' ga. Ik doe geen moeite meer om man (fors overgewicht) mee te krijgen.
Gaf hij vandaag aan heel graag mee te willen doen... huh. Hij vroeg nog braaf of honing dan ook niet mocht.
Ik heb niet al te veel hoop hoor, maar leuk is het wel.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

13-01-2020 om 07:00

Zumba is best leuk

Ik ben begonnen met zumba en dat is best leuk. Het is behoorlijk intensief en je gebruikt er nogal wat spieren bij, dus het zal vast wel helpen.
Vasten is deze week ook redelijk gelukt, ik was niet zo prikkelbaar, had alleen de neiging om veel te veel eten te kopen en ben ook dagen in het voren gaan koken.

Opnieuw beginnen

Nou, volgens mij zijn de kasten nu wel leeg hier. Bijna alle resten van kerst en oudjaar zijn afgelopen weekend opgegeten of toch maar weggegooid
En nu echt gaan minderen met snoep.

Emmawee

Emmawee

13-01-2020 om 07:56

Succes Sidney!

Ik heb de bevroren blauwe bessen herontdekt, als snoepvervanger. Erg lekker.
(Bevroren mango ook trouwens, maar nu even de bessen)
Verder ligt er winterwortel en komkommer binnen handbereik.
Het stomme is dat ik nooit 'zin' heb in dit soort dingen, maar ze wel allemaal lekker vind om te eten. Het effect op de snaaibehoefte is wisselend.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

13-01-2020 om 08:26

snaai

Ik heb onderweg naar huis (trein) nogal eens last van trek, bovendien is er wel heel veel lekkers te koop op het station. Toch maar een komkommer bij me gestoken.
Qua ontbijt ben ik van twee boterhammen over gegaan naar twee rijstwafels, scheelt in de calorieën.

Flavia

Flavia

13-01-2020 om 08:30

RTL Z docu's

Zaterdagavond had RTLZ een aantal leuke docu's over overgewicht en de onderliggende oorzaken. En waarom er geen dieet voor iedereen is.

Een aanrader om terug te kijken.
Daarvoor zat een docu over fastfood ook erg interessant.

zebra

zebra

13-01-2020 om 12:28

dit keer aangekomen

6 ons zelfs nog wel. Spiermassa was wel verbeterd en vetmassa ook. Dus nog wel iets wat positief is. Gisteren in de namiddag kwamen er nog chips op tafel en daar heb ik wel redelijk wat van gegeten helaas. Zolang de zak dicht is, kom ik er niet aan maar zodra iemand aan een zak begint, dan is het lastig.

Ik zal mijn best doen weer wat meer te drinken, daar gaat het soms fout. En misschien ook wat meer rauwkost tijdens de lunch, plakjes komkommer op brood ofzo.

blik

blik

13-01-2020 om 17:53

Start

vandaag. Omstandigheden (die vrij instabiel zijn momenteel) bleken dramatisch. Getwijfeld, maarja, het is al zo lang zwaar weer hier, en einde is nog lang niet in zicht.
En behoefte aan iets dat wél goed gaat, dus toch gestart.

Wil niemand aansporen, maar wil toch even kwijt dat vasten vandaag echt geweldig voelde!
Had 16 uur gevast en naar fysio fitness gegaan (dus nog zonder te hebben gegeten) Ik heb heel veel behoefte er echt goed los te gaan, maar moet voorzichtig doen door een aantal fysieke klachten.
Daarna boodschappen gaan en kreeg een enorme stoot energie. Voelde me heel sterk en energiek.
Alsof ik een pepmiddel had gehad. (denk ik dan, nooit gehad)
Ik was het vasten alweer vergeten en verbaasde me echt enorm over het gevoel. Omdat ik lichamelijk en emotioneel echt niet lekker zit. En pas na een tijdje realiseerde ik me dat het vast van het vasten kwam....

Daarna wel weer een kater maar dat wijt ik aan het toch over mijn grenzen gaan, teveel boodschappen nog moeten doen terwijl ik de hele dag al aan het rennen was.(huishouden, en voor de fysio nog een uur met hond gelopen) (wel flink gegeten hoor tijdens boodschappen doen

Ik denk dat ik vooral daarmee aan de slag moet.
Ik kan om verschillende redenen erg weinig hebben nu (emotioneel en lichamelijk) en moet mijn grenzen goed bewaken en dat vind ik echt super lastig. Alleen al omdat ik het gewoon te druk heb.
Dat wordt nog even flink puzzelen.

Zebra, dat je bent bijgekomen is toch normaal? Spieren zijn zwaarder dan vet.

zebra

zebra

14-01-2020 om 11:37

Blik

hoe doe je dat met het vasten? Goed dat je toch begonnen bent, ondanks dat de omstandigheden er niet naar zijn. Misschien ga je je daardoor ook wat beter voelen op ander gebied?

Ja, is ook zo met die spieren. Maar ik hoop toch binnenkort 5 kg kwijt te zijn aan gewicht, dan is de kop eraf.

blik

blik

14-01-2020 om 12:04

zebra

Ik doe maar wat, met vasten, niet echt een vast schema. Ik wil vanalles uitproberen, kijken hoe het valt ook met mijn klachten.
Daarbij werk ik alleen al zeer onregelmatig en zijn er nog een aantal factoren die moeilijk te plannen zijn in mijn leven.
Ooit (advies Pirata begonnen met 5:2.
Voelde helemaal ok maar het calorieën tellen vind ik gewoon vervelend en vergeet ik toch.
Ook slaap ik vaak slecht en wil niet ook nog wakker liggen van ev honger... (is vast niet zo maar alleen al mijn angst daarvoor maakt misschien weer dat ik slechter slaap enz)
Ik ben gewend veel te eten laat op avond of in nacht. (wisseldiensten of als ik niet kan slapen)
Ik plan een eetraam dan ook vaak in avond, bevalt me heel goed. Er zijn wel aanwijzigingen dat eetraam in ochtend beter is maar dat past totaal niet in mijn leven.
En mijn ritme is door de wisseldiensten toch al compleet naar de knoppen, dus tsja.
Ik vast zo lang als het goed voelt. Gisteravond was ik zo moe dat het me niet lukte voldoende cal binnen te krijgen in die paar uur. Vanacht dan ook wakker geworden en gegeten. Omdat ik niet genoeg heb gehad ga ik vandaag dus niet vasten. Misschien voor de lijn wel goed maar eerste prioriteit is dat het nu gezond blijft voor mij.
Wie weet morgen weer.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

14-01-2020 om 13:05

minder eten dan je verbruikt

Tsja, het is toch altijd een kwestie van minder eten dan je verbruikt om af te vallen.
Gelukkig heeft het sporten en minder eten hier de eerste week direct al effect gehad, ik ben een kilo lichter
Nou nog 12 kilo te gaan, en daarna het vast weten te houden.

Flavia

Flavia

14-01-2020 om 13:17

Dikkie Dik

dat klopt dat de input kleiner moet zijn dan het verbruik als je wil afvallen. Maar wat voor de 1 werkt werkt voor de ander niet op basis van genetica.

Ik vond het programma op RTLZ afgelopen zaterdag echt een eye-opener. Er waren mensen die niet zo zeer minder maar vooral heel andere producten moetsten eten op basis van hormoonschomelingen.
Er waren mensen voor wie het intermittend vasten de beste methode was maar ook mensen die echt psychologische hulp nodig hadden om hun emotie-eetgedrag te kunnen veranderen.

Woensdagavond vanaf half 9 hebben ze ook weer 3 programma's over voeding en obesitas.

blik

blik

14-01-2020 om 14:02

Dikkie Dik

Minder eten dan je verbruikt, ok, maar de meeste mensen hebben geen idee wat ze eten.
Ik had/heb dat ook niet.
Dan zou ik cal moeten gaan tellen of een app bijhouden, niets voor mij.

Bovendien is het niet alleen maar dat.
Zeker niet als je er ook gezond bij wilt blijven.
Ik zou best afvallen op slechts 3 koekjes per dag.
Maarja.

If is maar een vorm, methode, zeker.
Voor mij een methode om bewuster te worden van wat ik eet. Ik heb het een poos best vaak gedaan (op mijn manier) en ik ging 'vanzelf' gezonder eten ook buiten het vasten om. Ik werd me veel meer bewust van signalen van mijn lichaam etc.
Ook weer veel meer genieten van simpel eten. Een wortel smaakt echt lekkerder als je een hele dag niet gegeten hebt.

(ik doe if niet echt om af te vallen. Ik vind het ook een mooie manier om gewoon te minderen en anders met eten om te gaan. Beetje tegenwicht tegen al de overdaad, waar ik heus ook van geniet.

If is verder lekker simpel, ik hoef niet constant op mijn eten te letten. Ik mag eten wat ik wil, paradoxaal genoeg gaan mensen vaak juist toch gezonder eten.

-3 kg

Sinds ik begonnen ben met vegetarisch eten en sporten+meer bewegen, ik vind het een prima ritme. Het is ontzettend goed vol te houden want ik eet gewoon wat ik wil, ik heb alleen mezelf geleerd om andere dingen te willen. En af en toe neem ik een koekje of een stukje chocola, alleen is de snaai behoefte minder geworden. Of het komt doordat ik lekkerder in mijn vel zit of mijn aangepaste eetgewoontes weet ik niet, dn het maakt ook niet zo veel uit. Het werkt.
Sini

blik

blik

14-01-2020 om 21:14

Fijn Sini!

Fijn dat je bent afgevallen en fijn dat je beter in je vel zit!

Hier ook tevreden vooralsnog. Ben blij dat ik dit zo gepland heb en ook goed aangegeven thuis.
Krijg vaak commentaar over eten, zeker als dat te gezond is naar smaak puberella, nu geen kik, fijn hoor. Ik houd wel rekening met haar, gister salade gegeten (wel lekkere broodjes erbij die ze kon nemen) en vandaag nasi, dat maak ik dan speciaal voor haar, dat vindt ze lekkerder dan ik.
Hoewel ik het nu ook erg lekker vond. Misschien omdat ik honger had misschien omdat ik hem heel gezond gemaakt had. Veel groente, verse kruiden, zaden, ei, zilvervliesrijst, wat satésaus zonder (toegevoegde) suiker.
Alleen de augurken waren ingelegd in ook suiker. Ik vind ze zuur gewoon niet lekker, maar wilde ze toch eten, kan wel wat gefermenteerde voeding gebruiken
Maar goed, dat 'suikervrij' betekent voor mij vrijwel geen (toegevoegde) suiker, 100 % is me te veel gedoe en lijkt me de moeite niet waard.
Ben al super blij dat het me nu al een poosje lukt van choco, koek etc weg te blijven.

Hangkous

Hangkous

15-01-2020 om 09:19

grote snaaibehoefte op dit moment

Jullie gaan goed allemaal! Complimenten.

Heb momenteel zelf iets van spit of zo. Bewegen ging nauwelijks, nu ik aan de diclofenac zit lukt dat al wat beter. Maar ik heb zo'n vieze smaak in mijn mond en wil dus steeds wat doen om het weg te werken.
Pepermunt eten, dropje, chocolaatje, maar niets is krachtig genoeg om die vieze smaak weg te krijgen. Brrrr.

Hoop dat ik in ieder geval vrijdag voldoende ben hersteld om weer te sporten.

Flavia

Flavia

15-01-2020 om 09:44

Voortgang

ik heb vanmorgen op de weegschaal gestaan en ben nu 5 kg kwijt sinds mijn hoogste gewicht van het afgelopen jaar.
In maart vorig jaar woog ik het minste van het afgelopen jaar en daar zit ik nu nog 2,5 kg vanaf.

Sinds 2 januari ben ik 3 kg kwijt.
Als ik die 2,5 kg kwijt ben ga ik mezelf belonen met een heerlijke massage.
Om tot mijn optimale gewicht, volgens de sportarts, te komen moet ik nu nog 7kg kwijt.

Straks weer fijn zwemmen want dat hardlopen wat ook in de planning staat schiet er toch steeds bij in, ik moet echt al een loopritme hebben als het 'slechte' weer begint dan kom ik wel over die drempel maar om nu te beginnen in de kou en wind dat lukt nog niet.
Door het sporten hoop ik dat ook mijn spier/vet verhouding verbeterd. Over een half jaar wordt die weer gemeten bij de bedrijfsverpleegkundige in het kader van het fit-programma. Dat is op vrijwillige basis en vind ik wel een mooie stok achter de deur.

Touwtje springen

Ik wil ook mijn conditie verbeteren, dus ik ga touwtje springen. Ooit

Het springtouw ligt er al, het voornemen is er. Nu alleen nog doen ...

Emmawee

Emmawee

15-01-2020 om 11:07

Ziek en spanning

Afgelopen weekend was ik ziek. Gewoon snotterig en rillerig. Niet gesport, niks gedaan, veel geslapen en wel opgelet met eten.

Gisteren had ik een enorm intensieve werkdag met 3 vergaderingen op verschillende locaties, plus nog een sollicitatiegesprek. Gisteravond was ik helemaal hyper, door het gesprek en door de storm. Niet in staat naar bed te gaan, dus nog lang tv zitten kijken. Met nootjes en een reep chocola.

Vandaag kom ik ook maar niet op gang. Zit te wachten op een telefoontje n.a.v. het gesprek en heb net uit een soort verveling de derde witte boterham met vlokken gegeten. Lekker, maar... Dit was ik niet van plan!!

Dus schrijf ik dit maar even hier. Misschien helpt het om in een andere stemming te komen.

Pirata

Pirata

15-01-2020 om 11:10

Emmawee

Oei, misschien even 10 keer de trap op en neer rennen? 🏃‍♀️

blik

blik

15-01-2020 om 12:03

Ach Emmawee

Dat is ook wel heel veel, zoveel spanning terwijl je niet fit bent (herstellende)!
Niet zo streng zijn voor jezelf hoor, komt vanzelf weer goed!
Heel gezond, lijkt me en komt ook vaak uit onderzoeken boven, jezelf zo nu en dan te laten gaan.

Wat leuk en spannend, sollicitatie! Iets dat je graag wil? Succes!!
En geniet gewoon even van jezelf verwennen!
Kun je echt wel gebruiken nu.

Emmawee

Emmawee

15-01-2020 om 13:58

Genieten

Ja zeker wil ik het graag en het was een leuk gesprek.
Mezelf even verwennen zou inderdaad een prima idee zijn. Beter dan futloos en gedachteloos van alles onder mijn neus te laten verdwijnen. Maar goed. Ik heb het gasfornuis schoongemaakt, ben inmiddels aangekleed en ga koffie drinken bij de buurvrouw. (Bel nou bel nou bel nou...)

blik

blik

15-01-2020 om 15:29

Ik duim

voor je Emmawee!
Ach, soms is gedachteloos vanalles wegwerken ook jezelf verwennen.
Niet te streng voor jezelf zijn! Komt wel weer goed.
Het gaat om totaal hé, je was goed bezig en pakt dat heus wel weer op.

Ik moet iig minder streng zijn, weer veel te veel gedaan en weer super moe en veel pijn.
Moet meer rusten en mag dat te weinig van mezelf. Aarrrgg!
Maar het eten gaat super, ik snoep niet, behoefte daaraan wordt ook steeds minder, ik eet gezond, meer groente, mooi.
Voor vandaag koolhydraatarm gepland, yoghurt met vanalles gehad en straks vis met groente. Zou ik vaker moeten doen.

Emmawee

Emmawee

15-01-2020 om 16:47

Yes!

Door naar de derde ronde! En dat vier ik nu met een kopje thee en een appeltje. Zo simpel is het dus ook weer.

blik

blik

15-01-2020 om 16:54

Proficiat

Proost, ik drink een kopje thee met je mee!
Hoeveel rondes zijn er?

Hangkous

Hangkous

15-01-2020 om 17:08

Emmawee

Gefeliciteerd voor n u dan maar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.