Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manja

Manja

12-05-2020 om 09:25

Blik

Haha zeg ik het nog fout ook! Lifestyle transformationplan!
Voor mij is dit het ook werkelijk

Hangkous

Hangkous

12-05-2020 om 10:08

Over dat koken

Nu kan het. Niemand gaat uit huis dus als ik het klaar heb dan kunnen we aan tafel. Er hoeft niet in etappes gegeten te worden vanwege trainingen en gemiste treinen dus ik kan koken waar ik zijn in heb. Kinderen eten ook liever geen lasagne voor de training, dat ligt wat zwaarder op de maag en dat kan ik nu ook gewoon maken wanneer ik wil.

Manja jij gaat nog steeds goed zeg, complimenten!

Man is nu met mijn boodschappen lijst aan de slag op de markt en in de winkel. Gaat niet helemaal goed tot nu toe. Hij moest de bestelling brood ophalen en heeft daar op eigen initiatief nog wat aan toegevoegd. 12 pistolets om af te bakken en ik had er nog 9 liggen (Over van de barbecue van zaterdag.) De vriezer puilt uit nu. We eten deze weken sowieso al minder brood, kinderen fietsen nu geen 125 km per week en hebben minder behoefte aan brood bij de lunch. Op een normale dag voor het Corona tijdperk ging er hier een heel brood per dag doorheen, aangevuld met krentenbollen en crackers. Nu ipv 22 boterhammen maar 15 of 16, aangevuld met krentenbollen. Zal zo maar even de bakker bellen dat de bestelling volgende week niet hoeft.
Man is nu naar de supermarkt, benieuwd wat dat gaat brengen.

blik

blik

12-05-2020 om 10:41

Ach Hangkous

Wij moeten hier het boodschappen doen echt verdelen.
En hoewel ik daar echt wel structuur in probeer te brengen (menulijstje al maken, lijstje hangt op waar iedereen iets op kan schrijven) gaat het hier wekelijks flink mis. Producten die er niet zijn en vaak ook veel producten dubbel.
Blijft laveren zeker omdat er zo weinig regelmatig in mijn werken zit, soms werk ik bijna niets dan een week meer dan fulltime of diensten waardoor ik erg moe ben. Man wil ook nog weleens flink overwerken of onverwacht (ook 's nachts) naar werk moeten gaan.
Ik moet dus flink improviseren steeds om alles op te krijgen of genoeg te hebben.
Niet altijd maar soms vind ik het ook wel leuk, al heb ik er niet altijd de puf voor.
Afbakbroodjes gister ook op moeten eten omdat ze al erg lang (...) over datum waren.
En dan natuurlijk ook al het extra werk om kinderen ook zo ver te krijgen dat ze producten gebruiken die op moeten. Begint wel z'n vruchten af te werpen dus met die les kunnen ze wel wat denk ik. (maar bij man heb ik het nooit voor elkaar kunnen krijgen)

Sinds kinderen thuis zijn is het hier flink chaotischer geworden. Er werd wel brood van thuis meegenomen maar volgens mij werd flink bijgesnackt in supermarkt oud. Nu wordt alles thuis gegeten. Er wordt werk gemaakt van ontbijt en lunch, best flink...(door hen zelf) Leuk hoor maar soms heb ik het gevoel dat mijn leven nu draait om boodschappen doen
(maar gelukkig gaat man dus vaak ook)

Zeker nu het incidenteel is zou ik je man gewoon lekker laten kopen wat hij wil, is natuurlijk ook weleens leuk, ook voor hem. Misschien lastig met krappe beurs maar je kunt je eten daar ook weer op aanpassen, eten jullie eens anders.

blik

blik

12-05-2020 om 11:00

Manja

Je blijft echt ongelofelijk goed gaan, leuk!

Mijn gewicht is me prima nu hoor. Ben er een beetje mee bezig maar niet echt, heb er nu echt de interesse niet voor. Wel, tenminste vaak, om gezond te eten, die behoefte voel ik wel en lukt redelijk, niet iedere dag genoeg naar mijn wens.
(maar door mijn werk ben ik soms te moe en dan boeit het me niet)
Eigenlijk is dat keto me nu ook te veel, vind het nu niet leuk, mis dat enthousiasme van afgelopen jaren. Ben een beetje klaar met het lijnen etc.
Help man nu puur om verstandelijke redenen, het zou, zeker met corona, echt beter voor man zijn af te vallen.
Maar veel vertrouwen heb ik daar natuurlijk niet meer in, hij is al zo lang bezig. Dat drukt mijn plezier erin ook wel.

Zo'n persoonlijke trainer, wat heerlijk lijkt me dat!!
Lijkt me ook duur?
Ik kan me voorstellen dat het goed werkt.

Dochter doet trouw work outs thuis, met een app.
Dat vind ik zo knap, ik ken niemand die niet ooit geprobeerd heeft thuis te trainen en bijna niemand die het vol houdt. Ze houdt het nu best al lang vol.
Soms mag ik mee doen
En dat werkt best fijn. Zo'n programma via zo'n app is toch dwingender dan wanneer je zelf wat oefeningen doet.
We vinden alleen weinig tijd het vaak samen te doen.
Zo doet het soms ook met man, dat vind ik nog leuker Voor hem is het echt heftig, en heel goed.

Hangkous

Hangkous

12-05-2020 om 11:10

Nog meer brood

Alles van het lijstje had man meegenomen, behalve bloem en zelfrijzend bakmeel wat hier sinds 13 maart nauwelijks te krijgen is.
Kinderen misten bij het ontbijt krentenbollen en dat was in man's geheugen blijven hangen.
Dus bij de supermarkt had hij bollen in de kar gemikt. De bestelling bij de bakker staat klaar in een tas en dat daar al bollen in zaten was hem dus niet opgevallen.
De vriezer zit nu echt ramvol met brood(produkten).Ik ģa nu echt de bestelling van volgende week annuleren.

Vanavond moet ik voor het eerst van mijn leven asperges koken. De enige groente die ik niet lust. Mijn moeder komt altijd op man's verjaardag hier asperges koken voor mijn man maar vanwege de maatregelen kan dat niet doorgaan. Man heeft ze zelf gekocht en ik ga ze koken. Op je verjaardag mag je bij ons altijd kiezen wat we eten. Op mijn verjaardag zijn dat raapsteeltjes en vandaag dus asperges. De enige 2 groenten die we maar 1 keer per jaar eten. De kinderverjaardagen zijn nog steeds de 3P's. Bij binnenkort wordt dochter 18 en dat zal ook wel een P worden.

Motivatie

Ik zet net iets boven mijn pre-coronagewicht maar heb inmiddels een goede motivatie gevonden om de kaken op elkaar te houden: een collega die ik niet mag komt hier net weer na een paar weken afwezigheid en is kilo's afgevallen. Slechte, negatieve motivatie om dan ook door te zetten natuurlijk, maar wel effectief.

skik

Manja

Manja

12-05-2020 om 18:11

Blik

Ja een personal trainer is echt wat ik nodig had. We zijn trouwens met een klein groepje, met zijn drieen. Vriendinnen. Stimuleert enorm. Het is een leuke vent van 30 die dus ons als 55 jarigen echt goed op gang en in beweging krijgt en voedingsadviezen elke week een schema.
Heb het schema eigenlijk niet meer nodig.
Kost 65 euro per maand...... maar ik bespaar heel veel op eten. En kan naast het personal training uur in de sportschool terecht. Alleen dat dus nu ff niet. Nu lekker buiten met ons kleine groepje

blik

blik

12-05-2020 om 21:13

Woehaha!

Skik geweldig, kan het me voorstellen!

Hangkous, ik vind dat je man het goed doet als dat alles is dat 'mis ging', als hij normaal nooit boodschappen doet.
Ik vergeet zelf ook vaak vanalles, kan dingen niet vinden of koop dingen dubbel. Vind boodschappen doen nu helemaal een uitdaging met al de regels, mijn eigen neurotische mogelijk overdreven hygiëne en al het storende gedrag van andere mensen.
Mijn man is nog erger.

Manja, dat klinkt super aantrekkelijk!! Leuk zo met vriendinnen.

Hangkous

Hangkous

13-05-2020 om 07:43

Er is maar één ding erger

Man doet het inderdaad best goed. Veel teveel brood is overheen te komen.

We hebben ooit op vakantie in Frankrijk op een camping gezeten ware de dichtstbijzijnde supermarkt 20 kilometer verderop was. In het dorpje was een verkooppunt voor brood die ook wat basisbehoeften had (houdbare melk, rijst, groentenconserven, wc papier).
Toen ging onze auto stuk, was 5 dagen in reparatie. Toen heeft de, echt heel aardige, buurvrouw boodschappen voor ons gedaan.
Ik gaf haar geld mee en een briefje met wat ik wilde hebben.
Begrijpend lezen was bij haar een dingetje. Voor de kreet pakje gezeefde tomaten met de franse vertaling erbij bracht ze een pot "kant en klare" pastasaus mee. En Zo nog een paar dingen die in de verste verte niet leken op wat ik bedacht had.
En pakje tuc werd een doos cracottes. Ja ook crackers maar niet wat ik bedoelde.
Dat was dus nog erger en onbekende boodschappen laten doen.

Meerijden mocht niet want de jongens moesten mee. Ik nog aangeboden dat mijn man wel en oogje in het zeil wilde houden als ze de oudste 2 thuis liet maar dat kon echt niet. Die jongens waren 16 en 14. Dus ook de 2e boodschappenronde had wat manco's maar goed we leven nog. Na 4 echt geïmproviseerde maaltijden was ik blij dat de auto weer terug was. De vrees dat de buurvrouw andouillet zou meenemen als ik om chipolata worstjes vroeg is ons gelukkig bespaard gebleven.

Gisteren zelf friet gemaakt en gegrilde vis. Voor de mannen met asperges en voor de vrouwen met wortelen. En mayo op de friet, ik moet vandaag maar even flink aan de slag op ons zelf gebouwde fitness apparaat en een flink stuk wandelen, hoewel ik moet thuis blijven, omdat ik klachten heb. Achterdeur uit tuin door, door de brandgang, klein stukje over de stoep en dan door de voortuin via de voordeur, door de gang en de kamer weer naar de achterdeur is 75 meter dan moet ik heel veel rondjes lopen om een stevige wandeling te maken. 😂😂😂

blik

Maar toch schromelijk mislukt, gisteren twee Marsen gegeten, moest lang op het werk blijven. Echt niet fijn dat ik nu weet waar de doos met Marsen bewaard wordt en dat ik daar ongelimiteerd bij kan en mag. Maar goed, sinds deze week kan ik mijn sport weer beoefenen dus dat gaat wel weer ten positieve schelen. Vanochtend voor het werk al gesport en nu kerstomaatjes mee om te snoepen.

skik

blik

blik

13-05-2020 om 11:02

Hahaha

Misschien is het stiekem helaas toch niet de beste motivatie slik, of niet de meest duurzaamste...

Op mijn werk ligt overal en altijd een hele hoop lekkers. Echt niet te doen op moeilijke momenten.

Maar de bonbons van moederdag liggen er nog deels, voor mij echt een unicum. Zoiets moet meteen OP.
Voelt nu nog zo, vanavond sneuvelen ze vast.
Heb dochter gevraagd te helpen door te delen maar helaas. Partner mag nu niet door keto en zoon snoept nooit.

Ik laat het voor nu en vreet ze op, maar daar wil ik toch wel snel mee aan de slag, mezelf eens onder handen nemen waarom ik me zo laat triggeren door die stomme dingen. Wil niet afhankelijk blijven!

Jee Hangkous, je bent wel een pietje precies hé!
Ik ook hoor op bepaalde vlakken, en mijn kinderen of man nemen ook nooit precies mee wat ik wil. Maar ik probeer dat altijd wel om te buigen en ervan te genieten. Iedereen is anders en als je zelf 'een cracker een cracker' vindt dan kun je niet weten dat voor een ander het onderscheid tussen al die talloze producten van belang is.
Tien jaar geleden zou ik het verschil ook niet zo gesnapt hebben, en tomaat was voor mij ook gewoon tomaat.
Nog steeds word ik vaak compleet overprikkeld door het enorme aanbod in supermarkten en grijp uit pure frustratie het eerste het beste dat ik zie.

zebra

zebra

14-05-2020 om 12:50

nogal makkelijk

het kan zeker onhandig zijn als iemand het verkeerde meebrengt uit de supermarkt maar doorgaans kan ik er dan wel wat anders mee maken dan eerst het plan was.

Hier gaat de sportschool weer open maar dan buiten trainen en je van tevoren aanmelden. Het zou me leuk lijken maar helaas, nog teveel pijn dus dat gaat 'm voorlopig niet worden. Het enige voordeel van de pijn is dat ik er nu zelfs tegenop zie om naar de kast te lopen om te snaaien dus het zal wellicht wel goed zijn voor de kilo's.

blik

blik

14-05-2020 om 13:04

Ach Zebra

Wat rot dat je nog zoveel pijn hebt!
Sterkte ermee en beterschap!

zebra

zebra

14-05-2020 om 13:07

Blik

zeg dat wel, ik baal er behoorlijk van. Kon de afgelopen dagen mijn werk amper doen dus ben nu thuis. Ik hoop dat een paar dagen rust ook wonderen zal doen maar ik heb er mijn twijfels over.

Hangkous

Hangkous

15-05-2020 om 08:27

Probeer ik ook wel

===Jee Hangkous, je bent wel een pietje precies hé!
Ik ook hoor op bepaalde vlakken, en mijn kinderen of man nemen ook nooit precies mee wat ik wil. Maar ik probeer dat altijd wel om te buigen en ervan te genieten. ===

In het geval van die buurvrouw op vakantie heb ik er ook het beste van gemaakt maar die kant en klare pastasaus, spagheroni of zo is gewoon echt heel anders dan gezeefde tomaten. Pot opwarmen en klare. Lekker was het niet.

Man doet het in dat opzicht beter. Die heeft een ander merk of andere hoeveelheid maar wel het gevraagde product.
Gisteren bij de lunch vraagt hij of de kaas "bedorven" is. Ik zeg hoezo? Het smaakt zo anders, het mondgevoel is zo vreemd.
Ik het stuk aan een nadere inspectie onderworpen.
30 +kaas. Jammer maar het moet toch op. Hoe smaakt dat in tosti's?

blik

blik

15-05-2020 om 08:46

Aaah

Jullie zijn gewoon verwend, dat is het
(ik ook hoor)

Ik vind 30 + kaas ook niet lekker.
Of het lekker op tostie is hangt af van je mate van verwendheid
Hoe meer andere ingrediënten hoe minder opvallend de smaak vast. In stukjes in een pasta saus bijv. Maar goed, ik vind een pastasaus al snel lekker, bijna altijd, dus ik kan daar ook ingooien wat ik wil.
Een tostie kan denk ik wel als je flink met sausjes erbij werkt. Of wat tomaat ofzo.

Pirata

Pirata

15-05-2020 om 09:16

Pastasaus

Ik vind pastasauzen heel erg niet lekker.
Smaakt vooral naar suiker en verdikkingsmiddel en zout.
Doe mij maar passata of een blik tomaten.

blik

blik

15-05-2020 om 09:30

Naam

Ik zeg het misschien niet goed Pirata, maar ik bedoel niet perse kant en klaar. Zelf gemaakt van passata oid is natuurlijk lekkerder, maar kant en klaar vind ik vaak ook prima te eten.(bijv de 'verse' pasta sauzen van ah)
Het liefst maakte ik alles helemaal vers maar dat krijg ik qua tijd en energie niet geregeld.
Ik vind koken super fijn maar is ook erg belastend voor mijn rug dus het is altijd keuzes maken.

Pirata

Pirata

15-05-2020 om 09:35

Gelukkig

Gelukkig want die potten die je zo kunt kopen lijken mij niet erg in een gezonde leefwijze te passen.
Als ik zelf bv. saus voor pizza wil hebben pak ik een blik tomatenstukjes, een teen knoflook, peper, groene kruiden en de staafmixer. Bijna net zo snel als het opentrekken van een pot en je hebt dan échte saus. 🍕🍕

Manja

Manja

15-05-2020 om 09:48

Pastasaus

Maak ik altijd van verse tomaten. Even koken met bodempje water, door de roerzeef en je hebt heerlijk verse tomatendrab.

Hangkous

Hangkous

15-05-2020 om 10:02

Dat is ook mijn tactiek

Thuis altijd van verse tomaten, op de camping van een pak gezeefde tomaten. Dan is zo'n pot kant en klare saus met zompige stukjes paprika en tot snot gekookte uiten echt een hap noodvoer. Jhe vult de maag maar lekker eten is iets anders.

zebra

zebra

15-05-2020 om 11:40

30+ kaas

is best te doen op een tosti hoor, desnoods wat pesto erover of eronder. De ene 30+ kaas is ook de andere niet, die voorgesneden plakken kaas in de supermarkt vind ik ook niks maar plakjes schaven van een blokje 30+ kaas van de markt, eventueel met kruiden erin, is toch een heel ander verhaal. Daar heb je dan ook nog kaas met minder vet en minder zout.

Ik vind ook niet alle kant en klare pastasaus even lekker, de stazakken vind ik echter wel te doen.

Pirata

Pirata

15-05-2020 om 11:46

Lekker

Ook lekker, saus van lang gesudderde verse tomaten! Zeker! En dan met volkoren pasta eten. 🙂

Over mij: ik heb inmiddels mijn eetgewoonten aangepast aan mijn gebrekkige energieverbruik. Ik eet echt zowat nog maar de helft van wat ik eerst at. En ik maak nu regelmatig een wandeling om toch conditie te houden (km of 3 a 4). Ik begin al zichtbaar slanker te worden sinds deze omslag.

Ik hoop weer snel een normaal mens te zijn zodat ik me dan druk kan maken over mijn BMI ipv mijn gezondheid.

zebra

zebra

15-05-2020 om 12:53

op de gezonde toer

want geen zin om te snaaien en nog minder om daar expres voor naar de kast te lopen. Dus ik hoop dat de schade nog enigzins meevalt tegen de tijd dat ik weer kan sporten.

Pluis

Pluis

20-05-2020 om 12:01

Hoe gaat het met iedereen?

Hopelijk met de gezondheid de goed kant op... Blik, Pirata, Zebra, gaat de lijn omhoog of omlaag?
En de lijn van het gewicht?
Hier gaat het goed. Ik ben maandagavond voor het eerst weer gaan sporten, heerlijk buiten. Nu nogal last van spierpijn . Maar dat is alleen maar goed. Zaterdagochtend ga ik weer. Deze en vorige week niet gefietst naar het werk, ik heb het ineens meer dan druk (ook 's avonds en in het weekend thuis aan de bak) dus ik vond dat ik best met de auto mocht, scheelt toch heen en terug een half uur, dus een uur per dag. Qua gewicht ga ik lekker, niet echt afgevallen maar wel stabiel gebleven en dat vind ik al heel wat zonder veel beweging en met steeds meer zwakke momenten met snaaien... Maar man en ik gaan weer wat strenger worden voor onszelf. Ik word binnenkort 50, en dan wil ik onder de 70 zitten. Kan ik met goed fatsoen en zonder prominente buik mijn favoriete jurk aan, ook al komt er geen bezoek...

Onder m'n pre coronagewicht

Enige voordeel van sores en stress, de kilo's vliegen er vanaf.

skik

Manja

Manja

20-05-2020 om 16:10

Durf het bijna niet meer te zeggen

Maaaar alweer een 1,1 kilo eraf op het weegmoment vandaag.
Sorry ik blijf jullie spammen met mijn successen. Nu 86 kilo en een bmi van 28. Ben er dus echt nog niet, maar ik kom van 114 kilo.....
Heb mijn eigen lijf weer terug. Zo voelt het.

Wow Manja

Zoveel kwijt, echt knap! Zo fijn om je weer prettig in je lijf te voelen.

skik

blik

blik

20-05-2020 om 17:13

Daar zijn we hier toch voor Manja?!
PROFICIAT!!
Vind het zo fijn voor je.

(Skik ook maar ik weet niet of je er blij mee bent?)

Ik ben ook erg benieuwd naar gezondheid Zebra en Pirata!

Hier mwoah nog niet geweldig. Ik blijf het lastig vinden genoeg tijd te vinden/maken voor voldoende rust/ontspanning/juiste beweging. (oefeningen)

Qua gewicht gelijk gebleven. Maar doe wel moeite gezond te eten en dat lukt redelijk.
Snoep nu al een hele poos niet.
Zou wel weer iets van vastendieet (light) willen doen maar ben momenteel erg ontregeld door overgang, durf dat dan niet zo goed nu.
Dat eerst maar zien te tackelen, maar een afspraak krijgen bij gyn valt nog niet mee nu.

zebra

zebra

21-05-2020 om 11:48

Manja

goed bezig dus!

Hier totaal geen idee van mijn gewicht op dit moment omdat ik me thuis nooit weeg, alleen op de sportschool en daar is het momenteel alleen buiten sporten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.