Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:15

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pirata

Pirata

21-05-2020 om 18:21

Mijn gezondheid knapt op, gisteren ben ik onder het mes geweest!
Nu wel levenslang aan de dikmakende medicatie... afwachten maar. In elk geval heb ik gisteren 0,0 gegeten en vandaag bijna niks.

Pirata

Fijn dat je opknapt, je gezondheid is het allerbelangrijkste natuurlijk, maar erg vervelend dat die medicatie dikmakend is. Ga je je erbij neerleggen of toch proberen om op een voor jou acceptabel gewicht te komen/blijven?

skik

blik

blik

22-05-2020 om 09:42

Oh Pirata

Daar heb je lang op gewacht!
Wat fijn.
Was het een zware ingreep? Moet je nog flink herstellen?

Pirata

Pirata

22-05-2020 om 10:18

Ik voel me alsof ik ben overlopen door een kudde bisons.
Maar alles zeer goed gegaan, op naar mijn 2e leven. Wat de medicatie gaat doen voor de.omvang, afwachten maar. Maar ik kan dan eindelijk weer sporten en werken en wandelingen maken en fietsen en..... alles. 🤗
Back to life!

Pirata

Fijn dat je straks weer alles kan, als je niet kan wandelen of fietsen is dat niet alleen niet bevorderlijk voor je gewicht maar al helemaal niet voor je algemene gezondheid, en daarmee ook je hele welzijn. Hoop dat je vlot herstelt!

skik

Hangkous

Hangkous

22-05-2020 om 10:22

Pirata

Succes met je herstel. Fijn dat de operatie geslaagd is. Dat gevoel van die kudde bizons verdwijnt wel weer.

blik

blik

22-05-2020 om 10:28

Feest

Pirata, wat goed!
Erg vervelend van die medicatie maar jou kennende laat jij je daar niet onder krijgen!

Ik ben nu wel klaar met die 7 kg die ik meer met me meesleep dan vorig jaar.
Ik ga nu toch proberen wat actiever hierop aan de slag te gaan.
Blijft lastig omdat mijn lijf niet mee doet, mijn leven en hoofd te druk zijn.
Maar voel me wel wat fitter nu ik veel minder suiker weer eet en gezonder eet.

zebra

zebra

22-05-2020 om 11:59

Pirata

fijn dat de operatie achter de rug is en dan nu weer op naar volledig herstel.

Manja

Manja

22-05-2020 om 15:19

Pitata

Heel fijn! Nieuwe tijden tegemoet!

Pirata

Pirata

22-05-2020 om 20:10

Bedankt

Bedankt voor de steun, allemaal. Ik meld me weer als ik op de been ben!

Dikkie Dik

Dikkie Dik

24-05-2020 om 21:52

Ik meld mij ook weer even

Sterkte Pirata, ik hoop dat je vlot weer opknapt!
Ik heb het even gehad met mijn lijf, net na aanvang van corona mijn enkel zwaar verstuikt en dat is niet goed voor je figuur.
Gelukkig maar 1 kilo in twee maanden aangekomen, dus dat krijg ik er wel weer af.
Ik kan weer lopen, dus we gaan proberen om weer naar de sportschool te gaan.

Manja, wat enorm goed! Je hebt er bijna 5 kilo per maand af gekregen als ik het goed uitreken. Dat doen niet veel mensen je na (ik in ieder geval niet).

Cijfers

Ik weeg me elke dag zodat ik snel merk als ik begin aan te komen en tijdig op de rem kan trappen. Als ik aan het afvallen ben vind ik het fijn om de progressie te zien. Nou is zo'n huis, tuin en keuken weegschaal natuurlijk niet super betrouwbaar, maar vanochtend gaf hij een hoger gewicht aan dan gisteravond na het avondeten terwijl ik daarna niks meer gegeten heb, alleen nog een kop thee gedronken. Nou weet ik heus wel dat één weegmoment niet zoveel zegt en je je gewichtsverlies over langere periode moet bekijken, maar dit vind ik echt niet motiverend

skik

blik

blik

25-05-2020 om 07:26

Wegen

Skik, toen ik fanatiek bezig was met afvallen woog ik me ook heel vaak.
Ik vond dat ook heel fijn en het hield me gefocused.
Maar het nadeel is idd dat je het te serieus gaat nemen.
Er gebeurt een hoop in je lijf (stofwisseling, hormonale processen etc) en een hoop processen kunnen een (miniem) verschil in gewicht geven.

Maar als het vaker gebeurd ben je misschien een stiekeme nachtsnoeper!
(ik ken iemand die dat doet)

Nu weeg ik me sporadisch.
Enerzijds omdat ik idd niet gefocused meer ben
Anderzijds omdat al dat wegen me erg bewust heeft gemaakt van mijn gewicht en veranderingen daarin en ik nu geen weegschaal meer nodig heb om (ongeveer) te weten wat ik weeg.

Pluis

Pluis

25-05-2020 om 12:11

Wegen

Ik weeg me ook niet elke dag. Mijn gewicht varieert nogal, het kan de ene dag zomaar een kilo meer of minder zijn dan de andere. Als het over een paar dagen maar niet erg omhoog of omlaag gaat ben ik al blij. Nu ik weer buiten kan sporten gaat het lekker. Ben ik ook meteen meer gemotiveerd om 's avonds niet te snaaien. En ik ga weer lekker fietsen naar mijn werk. Het is erg druk, dus de afgelopen weken vond ik dat ik lief voor mezelf mocht zijn, maar die drukte blijft nog wel even. Extra werken ook. Dus ik heb me er maar bij neergelegd. Fietsen vind ik ook gewoon erg lekker.

Manja, wat ga je goed! Echt ongelooflijk! Ben wel jaloers. Ik zou echt bijna op worteltjes en sla moeten leven om aan die cijfers te komen, heel knap!

Pirata, blij dat de operatie achter de rug is! Nu herstellen. Zorg goed voor jezelf. En die medicijnen, hou het doel voor ogen. Ook al zijn de bijwerkingen heel naar. Ik duim dat die meevallen bij je en dat je gewicht een beetje op peil blijft...

Wegen

Ik weet dat je soms niet kan afvallen of zelfs aankomen als je toch niet zoveel gegeten hebt en dat het soms ook enorm mee kan vallen ondanks die 5 biertjes en 47 kippenvleugeltjes. En dat de weegschaal altijd wel iets van een afwijking heeft ten opzichte van zichzelf.

Maar verdorie, als ik voor het naar bed gaan 73,6 weeg kan ik de volgende ochtend, na het plassen notabene, niet 74,0 wegen. En hoewel die cijfertjes op de weegschaal aantoonbaar niet kloppen wil ik gewoon als beloning 73,1 op de weegschaal zien als beloning, en het vooruitzicht dat ik morgen onder de 73 ben.

skik

Pluis

Pluis

25-05-2020 om 12:43

Haha Skik

ja, ik kan me dat heel goed voorstellen. 's Ochtends moet je gewoon minder wegen dan 's avonds. Dat is wettelijk vastgelegd. Als dat niet zo is ben je tijdens het slaapwandelen de snoepkast in gedoken .
Misschien tijd om in een betere weegschaal te investeren? Zet je hem wel altijd op precies dezelfde plek (kan ook al schelen weet ik uit ervaring)?

Wettelijk vastgelegd

Natuurwettelijk zelfs. Ik weet zeker dat ik geen slaapwandelaar ben. Misschien trek ik via mijn huid vocht aan uit mijn omgeving? Mijn weegschaal staat altijd op precies dezelfde tegelvoegen. Nou ja, ik ga er vanuit dat ik morgen rijkelijk beloond wordt met een fijn getalletje.

skik

blik

blik

25-05-2020 om 16:58

die stomme lijven doen niet altijd wat we willen.

Hier vrij lekker aan de gang, inmiddels.
Echt fanatiek bezig gaan met afvallen wil ik nog niet om diverse, vooral fysieke, redenen, maar ik ben wel net wat strenger op aan het letten en maaltijden uit aan het stellen etc.
Met meer bewegen was ik ook goed bezig maar het ziet er naar uit dat ik weer een nieuwe blessure aan het ontwikkelen ben.. dus weer meer rusten aaarrrgg.

Pluis

Pluis

26-05-2020 om 13:18

Moest vanochtend meteen aan dit draadje denken

want ik heb me het weekend heel netjes gedragen, zaterdagochtend flink gesport, gisteren op de fiets naar het werk. Vanochtend dacht ik dus wel een wat lager getal op de weegschaal te zien. Maar nee, bijna een kilo erbij .
Kijk, dat vind ik dus totaaaal niet motiverend . Zo gaat onder de 70 voor mijn 50ste verjaardag dus nevernooitniet lukken...

Pluis

Je hebt gewoon 2 kilo spieren gekweekt en bent een kilo vet kwijtgeraakt, zullen we het daar op houden?

Wanneer word je 50?

skik

Manja

Manja

27-05-2020 om 08:00

Pluis

Ik eet niet alleen worteltjes en sla hoor! Ik was natuurlijk ook echt veel te zwaar toen ik begon. 114 kilo! Merk wel dat het steeds lastiger wordt om in hetzelfde tempo te blijven afvallen. Maar dat was voorspeld door de coach.
Vandaag 100 gram.. in elk geval minder. Ben vanaf oktober nog nooit weer omhoog gegaan in een week en dat is nu weer gelukt.
Het wordt dus wel lastiger maar ik wil echt nog verder naar beneden. Heb nu bmi van 28.
Voor bmi van 25 moet er nog 10 kilo af. Ik reken op oktober. Dan ben ik een jaar bezig en zou ik 38 kilo afgevallen zijn....... nu dus 28.

Manja

Manja

27-05-2020 om 08:01

Pluis

100 gram in een week he. Woensdag is mijn weegmoment

Steeds langzamer afvallen

Het is logisch dat het afvallen steeds langzamer gaat.

Als je 100 kilo weegt blijf je op gewicht met 3000 kcal per dag (ik noem maar wat getallen hoor). Ga je 2000 kcal per dag eten dan val je af. Met een gewicht van 75 kilo blijf je met 2000 kcal op gewicht, dus om dan nog af te vallen moet je nog minder calorieën gaan eten. Een kleiner lijf heeft natuurlijk minder calorieën nodig.

skik

Pirata

Pirata

27-05-2020 om 10:34

Manja

Nog steeds, een hele grote pet af!!!
Ik vroeg me af, ben je niet bang voor het jojoeffect? Je ziet dat kennelijk toch vaak bij mensen die zo veel afgevallen zijn.

Hier moet ik mijn dieet wijzigen, eerst mocht ik weinig eiwitten en nu moet ik er juist veel (herstellen na de operatie). Het is nogal wennen, wisselen van rijst en pasta naar kwark, vlees vis enzo. En dan te bedenken dat ik veel vlees helemaal niet lekker vind.
Maar het vult wel, zeg, die eiwitten.
Sowieso ben ik nu lichter dan vorige week, veel eten lukt niet na narcose en met een snee van 25 cm in mijn buik.

blik

blik

27-05-2020 om 13:08

Manja

Gewicht omlaag is omlaag, dan gaat het toch niet moeizamer? Langzamer, maar dat is logisch.

Ja, helaas draag je eenmaal verworven overgewicht voor altijd, of iig een hele tijd, met je mee. Het is veel moeilijker op gewicht te blijven dan voor mensen die nooit overgewicht hebben gehad. Heel oneerlijk! Maar niet onmogelijk.

Pirata, ik ben ook meer eiwitten etc aan het eten nu.
Best jammer, want dat vleesloze beviel me wel.
Maar ik ben zo aan het rommelen met mijn gezondheid dat ik echt moet insteken op voedingswaarde. Omdat ik relatief weinig eet om diverse redenen moet de maaltijd die ik neem zo volwaardig mogelijk zijn. Plantaardig aan voldoende eiwitten en ijzer etc komen betekent vaak en veel eten, dat lukt me nu niet.
Misschien met bijv eiwit shakes maar ik kan niet ook nog die dingen gaan onderzoeken nu, er zijn te veel ongezonde versies.

En ik geef bakken met geld uit aan eten nu (kinderen eten niet maar..) en nog duurder kan echt niet, moet zelfs echt naar beneden.

Bleeh wordt echt tureluurs van iedere dag andere pannetjes voor iedereen!!
Maar uiteraard wil ik vegetarisch menu van dochter niet afnemen en partner lijkt het nog steeds goed te doen op zijn "keto" dieet.
(hij valt niet echt af maar houdt zich er goed aan etc)

Complicerend is dat ik vaak werk in avond en dat maaltijden, boodschappen doen etc een heel gepuzzel is en ik een enorme hekel heb gekregen aan boodschappen doen sinds corona maatregelen

Pirata, ik wens je een heel goed herstel!

Pirata

Pirata

28-05-2020 om 11:08

-2 sinds ik het ziekenhuis in ging (week geleden).
Ik ga maar eens wat meer proberen te eten. Ik neem al extra hapjes tussendoor (cake die de.kinderen voor.me hadden gebakken en toastjes met houmous).

Manja

Manja

28-05-2020 om 13:40

Pirata

Nou ja voorlopig ben ik nog nier bang voor jojo. Heb tot nu toe nooit eerder een serieuze afvalpoging gedaan. Dit is de eerste keer eigenlijk. En de 28 kilo die ik nu ben afgevallen had ik in 10 jaar erbij.
Ik denk eigenlijk dat ik mijn ritme wel zo op orde heb dat ik volhoud. Ik zal het zien. In elk geval blijf ik me dagelijks wegen. Dat had ik 10 jaar niet gedaan. En ik weet dat ik als ik mij weer aan mijn voedingsschema houd ik zo weer een kilo in de week kan afvallen.

zebra

zebra

28-05-2020 om 17:39

Blik

is het niet mogelijk om online boodschappen te bestellen en te laten bezorgen? Kan uiteraard niet overal natuurlijk maar als je al een druk programma hebt, dan zou dit je wel kunnen ontlasten.
Ook ik vind boodschappen doen niet fijn meer, was yoghurt en koffie vergeten maar dat laat ik mijn man zaterdag wel meebrengen als hij weer naar de supermarkt gaat.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

06-06-2020 om 20:40

't Zit even niet mee

Dit is niet mijn maand... Ik heb net opnieuw mijn enkel verstuikt waardoor sporten weer een tijdje niet zal gaan. We hebben drie verjaardagen in twee weken tijd. Jongste heeft met zijn schoolteam de kwalificatie gehaald en mag door naar de halve finales en als alles lukt naar de finale. Er is dus regelmatig taart en minder gezond eten. Ik neem bescheiden porties maar ben toch in de afgelopen twee weken bijna een kilo aangekomen.
En ondertussen zit ik zoonlief zwaar te supporten, hij is zo blij. Hij is de aanvoerder cq 1e bord speler.

blik

blik

07-06-2020 om 01:04

Hee

Dikkie Dik, wat leuk, proficiat!

Hier gaat het vergelijkbaar.
Niet kunnen sporten, nu ook weer veel minder kunnen bewegen dan gewoonlijk.
En te veel om te vieren..
Hoewel ik hier niet meer met de standaard traktaties aan kan komen bij de kinderen, willen ze echt niet meer.
Dus we moeten wat nieuwe dingen inbouwen, nog even zoeken.
Laatst hadden ze samen een best verantwoorde taart gemaakt, wel leuk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.