Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:57

2019 Afvallen wie ook? (3)


Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2019 om 09:05

Pirata

Dat klinkt vooral als 'slim' .

blik

blik

26-04-2019 om 15:43

Hoe lukt het jullie?

Hier vreselijk
Ik weeg bijna 65 kg, ruim 5 kg erbij inmiddels....
Mmh, niet zo goed dus.
Ik ben wel 'bezig', maar niet zo serieus.(genoeg)
Vandaag nog uiteten, morgen super streng regime, maar eens een strak plan voor maken.

Hangkous

Hangkous

26-04-2019 om 15:58

Terug op 63

Ruim een halve kilo erbij. Afgelopen zondag royale Paasbrunch gehad, er zijn nog steeds eitjes in de pot. Morgen koningsdag met de traditionele tompoucen, zondag een dinertje.
😭🤔
Maandag maar weer streng. Er is deze dagen teveel lekkers in huis en teveel te vieren.
Helaas ook te weinig bewogen, geen sport op de maandag, af moeten zeggen ivm een calamiteit (verstopte riolering) en nog iets anders belangrijks.
Hoewel die riolering wel even buffelen was is het geen sporten.

blik

blik

26-04-2019 om 16:04

Hier

Nog geen paaseitjes gehad dit jaar!
Echt superknap voor een echte choco verslaafde!
Wel chocolade weer gehad trouwens laatste tijd dus zo goed nu ook weer niet haha.
Ik ga dat soort dingen nu echt helemaal laten en beter letten op eten. Eet te lekker, te uitgebreid en ga te vaak uit eten of drinken.
Daarbij fors lichamelijke klachten en daardoor minder bewegen, nog steeds niet sporten maar durf ook niet zo goed, blijft wat zoeken.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-04-2019 om 23:09

Blijft meer van hetzelfde

Ik blijf heen en weer rommelen tussen de 74,5 en 75 kilo. Ik kan het kennelijk nu niet opbrengen om met een tandje eten minder tevreden te zijn. Ik had ook plannen voor vrijwilligerswerk, maar ook dat gaat 'm nog niet worden. Ik constateerde vandaag dat ik het toch nog even te druk heb met mijn eigen leven. Ik sta elke dag meerdere uren met een schep en takkenschaar in de tuin te ploeteren. De tuin was al te lang aan zijn lot overgelaten. Ik merk dat mijn conditie echt enorm verbeterd is vergeleken met een aantal jaren geleden.

En ik ben toch wel een beetje trots op mezelf als ik spontane complimenten krijg van mensen die mij een tijd niet gezien hebben. Ze vallen steevast om van verbazing. Vorige week een jonge vrouw die mij bij een bushokje zag staan. Wat zie u er goed uit! zo riep ze uit. Ze vertelde dat ze in de straat naast ons was opgegroeid en me daar nog van kende. En woensdag weer anderen, die mijn geheim wilden weten. Ik vind het haast opschepperig klinken zoals ik dit vertel, maar ik sta echt te glimmen als ik dat hoor 😃

Dikkie Dik

Dikkie Dik

27-04-2019 om 22:10

maar weer eens op de weegschaal gestaan

Ondanks dat ik dus sinds november gestopt ben met dieet ben ik eigenlijk niet aangekomen, blijkbaar doe ik dus iets goed. Ik zit op het randje van overgewicht en ik wil nu gewoon goed in het midden van de schaal terecht komen en daarvoor zal ik toch minstens 5 kilo af moeten vallen, liefst meer. Ik ga maar weer eens wat moed bij elkaar rapen...

blik

blik

29-04-2019 om 22:31

Iets goed gedaan

Dikkie Dik, dan heb je het zeker blijkbaar goed gedaan!
Ik doe het blijkbaar, vrijwel ongemerkt, helemaal niet zo goed dus, als ik niet constant op blijf letten.

Maar goed, ben weer aan de slag!
Dochter was weer aan het pesten vandaag, huis rook weer naar heerlijke baksels. Heb het kunnen weerstaan! Maar niet zonder moeite.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2019 om 01:18

Blik

Als het zo lekker ruikt en ook lekker is, kun je misschien wel een klein stukje nemen. En dan ergens anders iets minder nemen of niet, of een extra rondje om het huis lopen .

blik

blik

30-04-2019 om 07:44

Ik wil juist weer afvallen Kaaskopje!

Hangkous

Hangkous

30-04-2019 om 08:13

snoepen EN afvallen

Soms als ik weet dat ik ergens taart moet eten, houd ik daar met de planning van mijn dag al rekening mee. Neem ik een klein ontbijt en eet dan wel het taartje bij de thee/koffie. Niet elke dag, want dat gaat fout maar incidenteel kom ik daar echt niet van aan.
De afgelopen 4 weken is het hier goed mis gegaan, 3 etentjes buiten de deur, 3 verjaardagen met gebak en ander lekkers, afgelopen weekend tompouce op koningsdag een familietraditie, ik moet even terug naar streng.
Na weken stabiel op 62,5 zit ik nu in een stijgende lijn die inmiddels bijna 63,5 is.
Gisteren aan de noodrem getrokken er moet weer 800 gram af en snel!!

Pubers hebben vakantie hier dus tostiapparaat draait overuren maar niet voor mij. Nu eerst maar eens ontbijten en dan op de fiets de boodschappen halen. Twee keer leeg heen naar het centrum en overvol terug. Een soort mix van cardio en krachttraining, fietsen met zware lasten en dan bij de keukendeur alles uitladen en opruimen in de (koel)kasten.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2019 om 08:59

Blik

Ja, ik ook en evengoed snoep ik

blik

blik

30-04-2019 om 09:24

Links of rechtsom

Ja, je zult best kunnen afvallen met ongezond eten. Dan zul je wel erg weinig moeten eten. Dan mis je weer allerlei voedingsstoffen.
Ik val liever af door veel en gezond te eten.

Hangkous

Hangkous

30-04-2019 om 09:52

Dat zeg ik niet

Een keer een taartje is niet meteen ongezond, iedere dag een taartje op de lange duur wel.
Als ik van tevoren weet dat er taart gegeten MOET worden dan plan ik dat in mijn dag in.
Normaal ontbijt ik met 1 boterham met een schrapje boter en belegd met mager vleeswaar, een klein schaaltje yoghurt met zemelen en drie druppels honing (om het nog enigszins "lekker" te maken) en 2 koppen thee
Als het een taartdag wordt, dan neem ik die boterham niet dan doe ik alleen dat schaaltje yoghurt met wat meer zemelen om een gevuld gevoel te hebben en dan zonder de honing en wel de thee.
Zo ontstaat er ruimte voor dat felbegeerde taartje. Afhankelijk van wat het is neem ik dan een hele portie of een klein puntje, of zelfs toch helemaal niet.
Op maandag doe ik fitness bij de fysiotherapeut en wie jarig is trakteert. Als de oudste dame van de groep trakteert mogen we ieder jaar een gebakje kiezen van de banketbakker, nee zeggen is dan geen optie en een halve nemen ook niet. Dus sober ontbijten en die taart nemen.
Een van de andere dames trakteert altijd op eigen baksels die niet altijd even goed gelukt zijn. Zwarte randjes aan de cake, verbrandde appeltjes boven de taart uit. Dan vraag ik een klein stukje en doe ik de rest van de dag extra goed mijn best.

Uitgenodigd worden voor een etentje in een restaurant is voor mij meestal echt genieten, dan let ik even nergens op, bestel die lasagne al forno met room en kaas als ik daar trek in heb en daar geniet ik ook van.
Heel af en toe moet ik uit eten met "fout" gezelschap waar de druk om je bord leeg te eten heel hoog is en die mensen kiezen meestal een restaurant uit waar ik zelf niet voor zou kiezen. Waar spareribs met frites al tot de meer exclusieve gerechten behoord en de dame blanche en peche melba nog steeds de toetjeskaart domineren, dan kies ik wat strategischer, ook omdat de porties daar best royaal zijn.

Vanavond heel gezond en mager, veel andijvie met wat aardappelen en een magere gehaktbal van normaal formaat.

blik

blik

30-04-2019 om 10:10

Ik geloof het niet

Hangkous, als je op gezond gewicht wil komen en vooral ook blijven dan moet het beperken ergens vandaan komen. (want *we* eten te veel en/of te ongezond, zie het grote probleem van overgewicht)
Overal wat calorietjes vandaan schrapen kan natuurlijk. Daar moet je maar net zin in hebben, op de langere termijn. Ik niet, ook niet op de korte termijn.
Maar ik zelf geloof ook echt dat dit hoe dan ook ten koste gaat van voedingsstoffen die je nodig hebt. In die zin mi dus wel ongezond.

Niet dat ik nooit snoep, natuurlijk snoep ik wel. (ik ben niet voor niets weer bijgekomen LOL)
Maar Kaaskopjes advies om lekkers gewoon maar te nemen, terwijl ik net weer begonnen ben met voornemen af te vallen, vind ik nogal, heuh, bijzonder.

bieb63

bieb63

30-04-2019 om 11:01

Wel eens met Hangkous

Om af te vallen of op gewicht te blijven te kunnen volhouden, geldt voor mij i.i.g. dat ik best wat lekkers (meestal 'ongezond') moet mogen. Belangrijkste m.i. is de balans te houden én jezelf niet álles te ontzeggen. En voor mij werkt dat prima.
Ik zorg dat mijn 3 maaltijden normaliter gezond zijn. D.w.z. mijn streven is minimaal 5 dagen in de week een gezonde avondmaaltijd. Dat kan van alles zijn, maar i.i.g. voldoende/veel groente, niet te veel koolhydraten en sowieso de volkoren of zilvervlies varianten als die bij de maaltijd horen. Die horen niet altijd bij mijn maaltijd, want bij een stukje vlees of vis, vind ik groente (evt. 2 soorten of een rijke salade) voldoende. En bijv. macaroni bestaat voor mij uit een zak roerbakgroente, vega of kipgehakt, knoflook, ui, kruiden, bliktomaten, tomatenpuree, klein scheutje wijn en volkoren macaroni. Niets mis mee wbt calorieën en voedingswaarden, smakelijk en voedzaam. Ontbijt en lunch bestaan meestal uit volkoren boterhammen, meestal gewoon met kaas, soms tomaat of aardbei. En een beetje margarine. Soms een salade.
Als er een keer gebak is (meestal is dat dan een verjaardag en rond een uur of 11), dan betekent dat gewoon een beperkte lunch. Zoveel trek heb je dan toch niet en op die manier kan ik best een keer een stuk gebak nemen. Tja en natuurlijk is een paar volkorenboterhammen gezonder dan het stuk gebak. Maar aangezien dat echt niet dagelijks gebeurt, lijkt me dat nou niet echt een probleem, zeker niet als je de lunch dan beperkt, zodat het totaal aan extra calorieën ook weer meevalt.
En als we een keer 's avonds pannenkoeken eten of een pizza oid, kan je daar ook enigszins rekening mee houden, door je lunch wat te beperken. Maar ook dat gebeurt niet dagelijks.
Ook uit eten gaan, ook iets wat je natuurlijk niet dagelijks doet, hoeft niet persé een bom aan calorieën te zijn.
Voor mij werkt die balans gewoon het prettigst.

blik

blik

30-04-2019 om 11:32

Discipline bieb

Die mis ik helaas.
Maar het is ook zo dat als ik ga snoepen, al is het een beetje, ik trek blijf houden, soms dagen lang.
Ik krijg sowieso honger van het eten van (veel) koolhydraten.
Toen ik zga niets snoepte en koolhydraten fors beperkte was mijn snaaizin ook zga verdwenen.

Maar 1 stukje chocolade dagelijks, zoals ik hier wel eens lees, dat kan ik helemaal niet. Dan liever niets.
Komt denk ik ook door het werken met wisselende diensten, ik heb geen regelmaat, ook niet in eten dus of energie level.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2019 om 11:37

Hangkous

Ik ben al een aantal weken in de tuin bezig. Ik val er niet met bosjes vanaf maar de lijn is gelukkig wel weer wat naar beneden gegaan. Dus stevige lichamelijke actie helpt wel. Fitness gaat niet lekker consequent momenteel, gister ben ik bijvoorbeeld niet geweest omdat mijn zus niet kon en dan ben ik zo zwak als een nat vloeitje, maar dan sta ik dus wel in de tuin te scheppen. En niet een beetje priegelen, nee echt heen en weer lopen met een volle schep aarde, stukken afsteken, wortels afknippen met een takkenschaar e.d.. Ik word het inmiddels wel een beetje zat, maar ik moet nu echt even doorpakken.

Emmawee

Emmawee

01-05-2019 om 12:50

Goed gedaan Blik!

Het weerstaan van verleidingen is als een spier die je kunt trainen. Ik vind het dus heel verstandig en knap van je dat je de lekker ruikende baksels hebt kunnen weerstaan.

Op zo'n moment kan het soms wel helpen als je voor jezelf een lekker alternatief voor handen hebt. Als je de spier te hard traint kan het nl. ook zorgen voor een soort overbelasting, of het kan uitnodigen tot compensatie (ik mocht ook al geen lekker baksel van mijzelf, dus dan mag ik nu wel ....). In dat licht lees ik de opmerking van Kaaskopje. Maar als jij goed bezig bent met verleidingen te weerstaan, zit je niet te wachten op een aanmoediging om het wat losser aan te pakken. Eerder op een welgemeend en welverdiend "goed gedaan!!"

***Snijd een appel in stukjes, verwarm deze in een pannetje met 2 eetlepels water. Doe er 3 eetlepels muesli (de saaie soort, evt met rozijnen). Goed roeren om aanbakken te voorkomen. Op het vuur laten tot de appel uit elkaar begint te vallen (en dat is best snel). Kaneel erop.
Het ziet er niet uit, maar het kan aardig concurreren met appeltaart.***

Emmawee

Emmawee

01-05-2019 om 13:04

Hier

Het gaat nog steeds tergend langzaam, maar het gaat nog steeds. Ik blijf rond de 83 kilo, maar steeds vaker net eronder ipv richting de 84. Ik denk trouwens echt dat spieropbouw een factor van betekenis speelt in mijn gewicht. Ik sport nu 2 keer per week en zie daarvan wel het effect op mijn lijf.
Belangrijker is dat ik me (eveneens heel langzaam) wat beter begin te voelen. Mogelijk wordt dit deels veroorzaakt door nieuwe medicijnen, maar ik denk graag dat mijn gezondere levensstijl er ook mee te maken heeft. Al had ik eigenlijk gehoopt op een groter effect, elke stap in de goede richting is meegenomen. Vooral als het effect blijvend is.

Van de ene op de andere dag was ik uitgekeken op de hummus. Maar nu komen er weer lekkere tomaten en aardbeien voor op brood. Dus moet ik me daar maar eens een tijdje op gaan richten.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2019 om 01:20

Emmawee

Uiteraard vind ik het knap dat blik de verleiding kan weerstaan . Ik ben in dat opzicht zwak.

Emmawee

Emmawee

02-05-2019 om 07:41

Kaaskopje

Ik snap wel dat je dat knap vindt, maar je schreef iets.anders (-;
Ik kan het ook niet weerstaan. Tenzij ik een heel lekker alternatief heb.

Pluis

Pluis

02-05-2019 om 11:30

Het begin is er...

Na het uitstapje met man woog ik 74 kilo. Vanochtend gaf de weegschaal 71,7 aan. Dus dat gaat goed. Door wat gedoetjes thuis is het er de afgelopen dagen niet van gekomen om elke dag een half uur te bewegen, zoals ik van plan was. Maar vanaf morgen ga ik dat weer oppakken. Hardlopen had ik al een jaar niet gedaan, maar een half uurtje gaat nog steeds prima. Dat ga ik opbouwen. De sportschool doe ik braaf al jaren op maandagavond, maar ik wil de zaterdagochtend erbij gaan pakken. Volgende week starten ze weer met bootcamp, dus dat probeer ik in mijn weekendprogramma op te nemen. En op de planning staat een elektrische fiets, zodat ik in ieder geval 1 of 2 keer in de week de 25 km naar mijn werk kan fietsen. Nou, dat moet wel wat opleveren lijkt me!

Ik heb in het verleden ook gemerkt dat als je je inname van ongezonde dingen beperkt, de behoefte ook vanzelf minder wordt. Maar ook dat als ik bewust die knop probeer om te zetten, ik eerst een tijdje juist enorme behoefte heb aan snaaien. Dat merk ik nu ook. Hoe vaak ik me op een avond niet moet inhouden om niet naar de kast met snoep/koek/chips te lopen... Ook is het onverstandig om boodschappen te doen op een lege maag . Dus daar moet ik ook weer meer rekening mee houden. Het scheelt echt!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2019 om 11:48

Pluis

Wat knap van je dat je al zoveel eraf hebt gekregen. Als ik zie wat jij allemaal aan sport doet, vind ik mezelf maar een watje ). Twee keer in de week cardio fitness en nu in de tuin werken, dat is het wel. Maar ook door deze fitness is mijn conditie flink verbeterd. Wilde ik een jaar geleden nog over een appartement met een balkon nadenken, omdat ik het onderhoud best zwaar vond, nu denk ik 'neee, dan mis ik de tuin tóch te veel!'.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2019 om 11:50

Emmawee

vandaar mijn opmerking

Ik moet gewoon niets in huis hebben wat 'gevaarlijk' is. Gisteravond een doosje kaascrackertjes opgegeten. Een doosje klinkt meer dan het lijkt, maar toch... Eerder in de week popcorn. Gelukkig vond ik het te onsmakelijk om er veel van te eten, maar toch...

Pluis

Pluis

02-05-2019 om 12:07

Kaaskopje

Voorlopig zijn het nog alleen maar goede voornemens en mooie plannen .
Ik heb wat overgangsverschijnselen, en heb daarover de afgelopen tijd het eea gelezen. Onder andere het boek van Isa Hoes en Medina Schuurman. Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat vooral bewegen heel belangrijk is bij gezond oud(er) worden. En tja, in de overgang is aankomen een heel stuk makkelijker dan afvallen, dus ik ben maar vast begonnen . Maar dat meer willen/moeten bewegen is dus niet alleen maar voor het mooi. Ik wil ook graag lang gezond blijven. Mijn vader is wat dat betreft wel een inspiratie, die is 80 maar sport nog elke dag. En is nog behoorlijk fit, ondanks wat kwaaltjes als chronische bronchitis en een zeer slechte basis in zijn jeugd (door de oorlog in Indië). Dat wil ik óók!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2019 om 20:18

Pluis

Mijn moeder is een oude vrouwtje die niet meer zo stevig op de benen staat. Ze heeft nog niet zo lang geleden besloten dat het geen goed idee meer is om met een ladder de palmbomen te snoeien (die heeft ze in de tuin). Maar ze doet verder alles nog om de tuin netjes te houden. Dat was voor mij een enorme motivatie om er zelf ook tegenaan te gaan in onze tuin. Als een mensje van 89 het kan, moet ik het zeker kunnen. Momenteel heb ik het gevoel dat de buren zich afvragen of ik gek geworden ben of zo. Ik sta uren in de tuin. De directe buur vroeg mij al lachend of ik een tunnel aan het graven was. Ja, zei ik, naar jullie! 😃

blik

blik

06-05-2019 om 14:14

Uitstel...

Flink ziek geweest en dan laat ik nog steeds alle remmen los
Vandaag rustig aan beginnen, voel ik me nog wat ziek dan ben ik niet al te streng voor mezelf.
Maar het lukte me vandaag in winkel de verleidingen te weerstaan, echt weer flink zin om te snoepen, balen hoor.
Maar daarna thuis flinke bak met yoghurt, aardbeien, banaan, havermout en noten gehad en uiteraard kan geen snoep daar tegenop.

Pluis, ik kan me goed voorstellen dat je vader een goede inspiratie is!
Ik ken dat soort mensen niet zoveel helaas Er loopt hier in de buurt wel een vrouw veel op straat die me behoorlijk op leeftijd lijkt en toch straalt ze ergens nog als een jong meisje. Ik ken haar niet maar ik denk bij haar steeds dat ze flink gesport heeft in haar leven. Ik word altijd blij als ik haar zie en zie haar stiekem wel een beetje als voorbeeld.

Pluis

Pluis

06-05-2019 om 15:33

So far so good

Ik ben niet verder afgevallen nog, maar ben wel goed bezig met sporten. Iedere dag lukt niet, het leven is nogal druk op dit moment, maar wel zaterdagochtend naar de sportschool geweest en gisterochtend hardgelopen. Beide dagen ook nog een flink stuk gewandeld met de hond, en in het weekend moet het huis gekuist, dus dat is ook wel fysiek inspannend.
Gisteravond wilde de familie graag pannenkoeken eten, die heeft dochter (gelukkig) gebakken, en ik heb me beperkt tot 3 flensjes en verder een grote bak salade. Ik zal er niet van afgevallen zijn, maar er zit toch flink wat tussen een complete maaltijd van pannenkoeken en een 'uitgebreid toetje'. Zeker na die fysieke inspanning van de dagen ervoor.
Deze week is het goede voornemen ook (vooral) goed slapen. Dat schiet de laatste dagen niet zo op, omdat ik veel aan mijn hoofd heb. En ik merk dat direct in de trek in slecht eten. Man hoorde dat van de diëtiste een tijdje terug, dat als je te weinig slaapt je lichaam het tekort aan energie dan probeert te compenseren door meer energie uit (slechte) voeding te willen halen. En sinds ik er op let: inderdaad, als ik moe ben heb ik veel meer trek in chips en chocola dan wanneer ik goed uitgerust ben. Dus een tip voor de mede-lijners: ga op tijd naar bed. Kun je ook niet meer snacken, dus dubbele winst .

blik

blik

06-05-2019 om 18:32

Ja slaap

Dat heeft bij mij ook een enorm effect, slecht slapen. Dan geef ik het meestal ook op en ga gewoon veel eten, ben dan al blij als ik het enigzins gezond houd.

Pannenkoeken maak ik best gezond momenteel, heerlijk! Met volkorenmeel best een verantwoorde maaltijd. Ik bak er graag groenten in; ui, champignons, tomaatjes.
Helaas ben ik de enige die het zo lekker vindt hier, de rest eet de pannenkoek zonder groente of helemaal niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-05-2019 om 01:46

Slaap

Genoeg slapen is een zwak punt van mij, mijn leven lang al. Het is niet alleen dat je sneller gaat snaaien als je te laat naar bed gaat (dat komt kennelijk ook door stofjes, ghreline), maar het cortisol(stresshormoon)gehalte neemt ook toe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.