Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:57

2019 Afvallen wie ook? (3)


blik

blik

10-04-2019 om 16:55

Karin

Ik vraag mijn man niet meer wat hij weegt, wil er ook niet steeds mee bezig zijn naar hem toe. (doe dat al te veel) Hij weegt zich zelf ook nauwelijks. (kop in zand)
Maar hij is zeker 25 kg te zwaar.
Overgewicht zit eigenlijk ook alleen in buik, dus wel extra gezondheidsrisico's.

Kaaskopje, 12 uur niet eten, daar komen de meeste mensen toch sowieso wel aan? Eet je normaal heel de nacht ook door?
Als ik laat op avond nog eet (wisseldiensten) dan eet ik meestal vanzelf dag erna ook later.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-04-2019 om 16:56

Niet eten

Ik denk dat je het snelst informatie vindt als je op Intermittent fasting googelt.

Tine Winkel

Tine Winkel

10-04-2019 om 22:57

12 uur niet eten

Ik denk dat veel mensen dat NIET redden. S avonds nog wat lekkers bij de koffie of, nog later , handje chips. Ontbijt om 7 uur of half 8....

Paddington

Paddington

11-04-2019 om 07:14

Intermittent fasting

heb ik ook een tijdje gedaan, maar mijn kopje capucino 's morgens miste ik te veel. Verder had ik er ook weinig problemen mee. Het helpt je wel bewust worden dat het niet nodig is om meteen wat te eten, dat je lichaam prima in staat is om te blijven functioneren terwijl je 12 uur niet eet.

@Karin, als je zoekt op vegatarisch Marokkaans stoofpotje dan vind je het recept op AllRecipies.

@Kaaskopje, ik eet niet koolhydraatarm, maar beperkt. Als ik dus een dag brood eet, dan eet ik 's avonds geen koolhydraten en andersom. Voor mij is lunchen met yoghurt prima waardoor ik 's avonds ook gewoon af en toe een lekkere stamppot eet. Pasta mis ik niet en rijst ook niet. Zijn dus makkelijk weg te laten voor mij.

Mijn schoonouders tja... een heel ander verhaal.

Mijn vriend is ook veel te zwaar. Ik merk wel dat mijn afvallen bij hem een verandering te weeg brengt. Het is niet zo dat hij nu ook gaat proberen af te vallen, maar ik merk wel dat hij bewuster aan het eten is. Zo neemt hij niet meer standaard een tweede bord met eten en eet hij mijn koolhydraatbeperkte avondeten gewoon mee. Als ik een gebakken eitje neem zonder brood, doet hij dat nu vaak ook.

blik

blik

11-04-2019 om 13:50

Partner

Hier heeft partner ook wel flink mee gelift met mijn veranderde eetpatroon.
Maar goed, hij valt er dus uiteindelijk niet vanaf, of het beklijft niet, of hij eet er teveel naast.
Omdat ik, op momenten dat ik strenger lijn, toch andere dingen maak voor de kinderen erbij heeft hij ook wel mogelijkheden te blijven eten.
(er ligt bijv altijd kant en klare humus in huis omdat dochter dat veel eet en goed is voor haar omdat ze vegetarisch eet, maar hij eet het ook graag, enz)
Als we met z'n tweeën zouden zijn was het wat simpeler.
Hij eet bijv ook vaker kant en klare vegetarische burgers etc mee. Die krengen zou ik zonder dochter niet eens in huis halen. Maar ik heb ook geen zin om steeds te zeggen: dat is voor dochter, niet voor jou enz. Hij zal toch zelf moeten willen gaan afvallen. Ik maak hem al vaak lunch om mee te nemen, ergens stopt mijn rol.

Vandaag mijn inmiddels-weer-gewoonte-boterham eens laten staan en rauwkost plus een smoothie (met veel groente erin) gehad. Voelt goed!

Intermittent fasting, daar ben ik inmiddels grote fan van, ga ik ook weer meer oppakken. Na 12 uur niet eten merk ik niet veel, doe dat denk ik altijd wel,(ben niet zo'n ontbijter) maar zo'n 16 tot 20 uur niet eten geeft me altijd enorm veel energie.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-04-2019 om 20:01

IF schema

Ik kan mijn schema op 12.30-00.30 zetten omdat ik niet werk. Ik weet niet of ik het met werk zou kunnen. Maar daardoor zit mijn avond helemaal in het eetgedeelte. Mijn koekjes bij de thee en fruit laat in de avond wil ik graag aanhouden 😃.

De weegschaal was vanmorgen weer lief. Een beetje minder onsjes.

blik

blik

12-04-2019 om 12:59

Veel mensen zweren bij IF, ook in combi met werken of zelfs sport. Vergroot zelfs productiviteit volgens velen.
(maar nogmaals, effect bij 12 uur niet eten is minimaal)

Daan

Daan

12-04-2019 om 15:29

Doel behaald?

Blijft toch grappig dat januari een maand is waarin iedereen besluit om af te vallen Nu ben ik wel benieuwd in hoeverre je je doel hebt behaald Emmawee?

Emmawee

Emmawee

12-04-2019 om 16:35

Daan

Dit draadje is een vervolg op een eerder draadje. Mijn plan om af te vallen dateert niet van januari.
Nee, mijn doel is niet behaald. Ik blijf qua gewicht een beetje hangen op de 83 kilo. En woog laatst zelfs weer even meer dan 85 kilo. Maar ik heb er geen haast mee. Het is voor mij beter om onder de 80 te wegen. Dan heb ik een beetje een buffer.

Maar belangrijker is dat ik een gezonde leefstijl aanhoud. Dat lukt wel goed. Ik eet beduidend minder calorieën dan voorheen, snaaien komt veel minder voor en gezond eten deed ik al, maar nu nog meer. Verder sport ik nu 2 keer in de week, naast mijn wandelingetjes en fietstochten. Oh ja en ik ga tegenwoordig veel meer op tijd naar bed, meestal rond 22:30.
Tot zover ben ik best tevreden.

En jij? (;

Emmawee

Emmawee

12-04-2019 om 16:47

Sport

Even over het sporten. Ik heb me ingeschreven bij de sportschool naast mijn kantoor. Ik ga in sportkleding daar naar toe. Ik zorg dat ik daar 's ochtends om 8:30 ben en doe dan een programma, 10 minuten roeien, 25 minuten krachttraining zowel los als op apparaten en afsluiten met 10 minuten crosstrainer. (ik heb e.e.a. geleerd bij de fysiotherapeut). Na afloop lekker douchen en mijn gewone kleding aan. En dan kan ik tegen 9:45 aan mijn werk beginnen.
Dat doe ik 2 keer per week. Best een investering, qua tijd, maar door op de sportschool te douchen ipv thuis spaart het ook weer tijd uit (en energiegebruik hahaha).

Ik ben er best trots op dat het gelukt is om het in mijn week in te passen. Vorige week had ik een buikgriepje en vandaag heb ik de draad weer opgepakt. Dat geeft een goed gevoel!

Als ik me over een poosje hopelijk weer wat beter voel kan ik de starttijd nog wat vervroegen en ook eerder beginnen met werken. Maar voorlopig is dit prima.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2019 om 21:45

Blik

Ik denk dat de meningen dan verdeeld zijn over die 12 uur 😊 Ik deed dat eigenlijk al... een soort van... en dat heeft kennelijk bijgedragen aan een lager gewicht. Ik ben daarin verslapt i.c.m. minder weerstand tegen iets lekkers of een broodje meer, dus dat probeer ik weer goed te doen. Omdat ik niet meer fiets, heb ik vanmiddag twee keer in straf tempo een half uur gelopen. Dat is dan ook weer mooi meegenomen.

Runner

Runner

13-04-2019 om 13:10

Als je 12 niet eet dan doe je niet aan IF. Dat begint pas bij 16 uur niet eten. Prima als jij daarbij afvalt maar het is geen IF wat je doet.

blik

blik

15-04-2019 om 00:36

Alles helpt

om af te vallen Kaaskopje. Als jij door 12 uur niet te eten per saldo minder of beter eet dan helpt dat dus allicht.
Maar voor echt 'vasten' lijkt me 12 uur te kort.
Maar IF is ook niet opgezet om af te vallen, noch wordt het daar altijd voor gebruikt.
Wel zou het gezond zijn en wordt je aangezet tot gezonder eten en dat leidt bij mensen met overgewicht toch vaak tot gewichtsverlies.
(nu ik geen overgewicht meer heb is dat effect ook minder/ niet aanwezig.

Gaat hier wel goed, nog niet echt afgevallen maar de zin in ongezond voer begint af te nemen nu ik niet meer snoep (behalve wijn dan...) en meer groente eet.
Dat afvallen zie ik verder wel, hoeft niet eens perse meer, maar even gezonder eten doet goed.
(die 3 kg boeien me ook niet zo, ben alleen bang dat als ik ze negeer het straks weer 20 kg worden, of meer)

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2019 om 01:29

12 uur

Is een tijd die ik regelmatig tegenkom. Misschien niet om altijd zo te houden, maar om mee te beginnen prima. Het is gewoon één van de schema's. https://happyhealthy.nl/intermittent-fasting/

De insteek van IF is inderdaad niet om af te vallen, maar wel een prettig gevolg.

blik

blik

15-04-2019 om 11:52

Ik zal er nog eens induiken

Maar volgens mij begint het lichamelijke effect van vasten gewoon pas na 12 uur. 12 uur niet eten is gewoon normaal, doen de meeste mensen geregeld.

Pluis

Pluis

15-04-2019 om 13:14

Een goed begin...

Een paar dagen weg met manlief zijn niet goed voor de lijn... Hoewel we heel veel gelopen hebben, met heel veel trappen/hellingen omdat we in een stad in bergachtig gebied zaten, toch een kilo aangekomen. We hebben ook wel heel erg lekker (en veel, en ongezond) gegeten. Maar nu gaat de zweep er weer over! Veel fruit en groenten, weinig koolhydraten, meer bewegen. Ik heb niet echt een tijdspad voor ogen, maar ik wil in ieder geval terug naar onder de 70 kilo. En liefst nog wat minder, 65 zou heel fijn zijn. Maar dat gaat nog wel even duren... Dus kleine stapjes, eerst naar onder de 70.

Dat intermittend vasten zou ik niet kunnen. Ik kan niet zonder ontbijt, en ook niet zonder avondeten. Bij mij werkt vaker kleinere beetjes eten het beste. Maar misschien moet ik het gewoon eens uitproberen. Zo op vakantie, met uitgebreide brunch/lunch en laat en uitgebreid diner red ik het prima op 2 maaltijden. Misschien toch een beetje mee experimenteren.

blik

blik

15-04-2019 om 23:38

Pluis

Ik wil je niks aanpraten
Maar veel mensen vinden I. F. veel makkelijker dan ze dachten.
Ik dacht dat ik het nooit zou volhouden, dat het niets voor mij zou zijn.
Nu achteraf zie ik dat echt wel als een stuk indoctrinatie.
Niet alleen gaat het me makkelijk af, ik vind het zelfs heel fijn.
Maar niet iedereen. Mijn partner bijv vindt het niet zo geweldig. Kan ook komen omdat hij ooit echt heeft doorgezet. Je moet het natuurlijk wel eerst echt goed doen om te kunnen ervaren hoe het is. En je weerstand enz te doorbreken.

Ik ben niet consequent verder, ik geloof dat het de bedoeling is dat je zo'n tijdsschema steeds aanhoudt. (bijv 8 uur eten, 16 uur vasten)
Ik doe dat niet. Vooral niet omdat ik het lastig vind om genoeg eten te stoppen in die 8, of soms 6 uur. Dus doe ik het, als ik het doe, 1 of 2 x per week. Niet erg om 1 of 2 keer per week wat te weinig te eten.
Vandaag bijv 18 uur niet gegeten. (vanaf gisteravond) Daarna 2 maaltijden gehad. Ik vul die dan met gezonde dingen maar ik krijg dan bijv geen fruit meer op, is me te veel.
Ik houd het ook niet strak vast, al blijft het wel geregeld terugkomen.

Paddington

Paddington

16-04-2019 om 08:28

Ritme

Persoonlijk vind ik de weekenden altijd het lastigste. Vooral als er andere dingen op het programma staan dan een beetje thuis rommelen. Doordeweeks heb ik een vast ritme en ligt mijn lunch ook vast. Ik heb er geen problemen mee om gewoon mijn eigen lunch te nuttigen en niet mee te gaan met de veelal veel jongere collega's naar een van de vele eettentjes in de buurt.

Afgelopen weekend ook weer. We waren zondag de hele dag op stap. Dan is het lastig om op te letten. Dus eergisteren een heerlijk broodje pulled Pork gegeten en heel veel gelopen.

Gisteren weer terug in het gelid. Zo doe ik het nu bijna een jaar en voor mij werkt het gelukkig. Op deze manier kan ik de rest van mijn leven blijven eten.

Mijn lunch van vandaag is weer volle Griekse yoghurt met aardbeien (uit de vriezer) amandelen en lijnzaad. Vanavond lekker een snelle champignon kipragout met sperziebonen. Daarna lekker dansen, dus voor mijn afvalavontuur een goede dag.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2019 om 10:09

Paddington

Dansen is goed voor het gewicht. Toen ik mijn man nog niet kende ging ik elk weekend wel een of twee keer naar den dancing. Achteraf gezien snap ik dat ik toen lekker slank bleef. Man hield er niet van, dus toen stopte het, helaas. Sinds een tijdje krijg ik af en toe weer de kans om de voetjes van de vloer te laten gaan, ik vind het nog steeds heerlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2019 om 10:15

Zwakke momenten

Wij doen sinds een paar maanden mee aan Too good to go. Een app waar winkels en restaurants voedsel op zetten die over datum gaat, of niet verkocht is op de dag van bereiding. En daar zitten af en toe dingen bij die té lekker zijn om aan mij voorbij te laten gaan. Deze week bijvoorbeeld een klein bekertje slagroom en een tulband.... (smaakt nog niet over datum). Ik maak er graag reclame voor, maar in deze reactie was dat niet mijn insteek, zeg ik er maar even bij.

blik

blik

16-04-2019 om 13:37

Slagroom

gebruik ik veel met koken, standaard in huis.
Volgens mij is vooral de vaak erin gekieperd suiker de boosdoener.
Vanavond weer slagroom in mijn pasta met spinazie!
Vandaag prima lunch van appel, gekookt ei en beker (ongezoete) Kefir. Erg lekker!

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2019 om 09:36

Slagroom

Ik gebruik meestal kookroom als er room in moet, of crème fraîche. Wat ik (fout) erg lekker vind, is om een beetje suiker op een restje crème fraîche te strooien en dat heerlijk naar binnen te lepelen. Of dat restje met fruit te mengen en er zo een soort luxetoetje van te maken .

Ik maak sinds een tijdje alweer kaassaus niet meer op de 'ouderwetse' manier met een roux van melk, boter en bloem + kaas, maar alleen met kookroom en kaas. Het is geen dagelijkse kost, dus dit sta ik mezelf toe. En het is heel snel klaar. Ik heb gistermiddag pastasaus gemaakt. Ik had nog Hüttenkäse in de koelkast staan en dat er dit keer door geroerd.

Paddington

Paddington

18-04-2019 om 10:14

Gisteren weer

heerlijke quiche gemaakt. Dit keer 2 verschillende want we hadden een dinergast. Beide zonder korst, wat ik helemaal niet mis.

Vanavond bloemkoolnasi, ook erg lekker... Van het weekend oopsies bakken, lekker voor bij de gourmet en veel buiten gepland. Lekker wandelen met de honden en in de tuin werken.

Die kaassaus van jou Kaaskopje, klinkt ook erg goed. Helaas houdt mijn vriend niet van kaas, dus wordt het iets dat ik maak als mijn dochter er weer is (vanavond gaat ze weer voor een week naar haar vader).

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2019 om 10:57

Paddington

Dat vind ik het leuke van deze kaassaus. Omdat het zo snel klaar is, vind ik het niet vervelend om voor mij alleen te maken en wat over is (eventueel) kan in de vriezer.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

18-04-2019 om 11:25

ook lekker

Mijn man kookte gisteren en hij houdt wel van pittig, het was paksoi met spinazie en groene curry (kokosmelk erdoor) met pistachenootjes bij wijze van eiwitbron. Rijst erbij en klaar ben je.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2019 om 12:31

Oh dat klinkt lekker!

Goed idee Ik vind pistache wel wat bewerkelijk, cashewnoten zouden ook kunnen.

Pirata

Pirata

18-04-2019 om 13:38

Kaassaus

Ik smeer een potje creme fraiche bovenop mijn lasagne en strooi daar geraspte kaas over. En peper. Ik noem dat luiemensenlasagne.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2019 om 22:25

Pirata

Heel lui! Haha. Klinkt wel beter dan gekookte rijst met boter en suiker. Arme studenten"voer" 😀

Lente

Lente

18-04-2019 om 23:04

Ik gebruik altijd mozarella in plaats van bechamelsaus

Geen idee of dat beter of slechter is dan crème fraiche. Qua structuur vind ik het erg prettig eten.
Er op geraspte kaas, liefst hele oude.

Pirata

Pirata

19-04-2019 om 08:44

Kaaskopje

Je wilt niet weten hoe ik soms de vulling van de lasagne maak... kant en klare saus, wat vleeswaren er in en dan die bovenkant mwt creme fraiche/kaas... het enige dat lang duurt is de oven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.