Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:57

2019 Afvallen wie ook? (3)


Bregje

Bregje

20-11-2019 om 18:23

die snoepjes ja!

Herkenbaar, ik zet ze allemaal eerst in mijn app voordat ik het eet, heb voorgenomen niets te eten wat ik niet erin gezet heb, en kom ik niet over de waardes heen, dan mag ik het wel en anders niet. Tot nu toe gaat het wel goed..

Emmawee

Emmawee

20-11-2019 om 21:42

Slimme zet, Bregje

Eerst invoeren, dan eten.
Hmmm... Mijn app staat al geruime tijd zinloos geheugenruimte in te nemen. Misschien moet ik er maar weer eens mee beginnen.
Het bijhouden werkte wel bij mij, maar het staat me ook een beetje tegen. Maar die blijvende kilo's staan me ook tegen, dusss...

Hangkous

Hangkous

21-11-2019 om 10:25

Herkenbaar

====Vandaag nog risotto, en dat is natuurlijk toch 't lekkerst met witte rijst.====

Met ragout of groenten uit de wok is zilvervliesrijst prima te doen maar voor nasi en risotto ga ik toch ook voor de witte rijst.
Ergens vorige week hadden we shoarma en had ik volkorenpita's meegenomen uit de super. Dat was het toch ook niet echt.

Af en toe zondigen mag best.

Koffiekop

Koffiekop

21-11-2019 om 10:38

Hangkous

ik maak al eeuwen nasi goreng gewoon met zilvervliesrijst. Kan prima, wij weten niet beter meer. Nu maak ik er wel wat anders van dan de meeste Indo's, met meer vlees en groenten erdoor, en ook meer kruiden. Wij eten het dan als complete maaltijd, met lekker komkommer, atjar en een omelet erbij.

blik

blik

21-11-2019 om 10:42

Blijft experimenteren idd

Het is wel makkelijk dat veel producten steeds meer verkrijgbaar zijn in gezondere/vezelrijkere variant.
Maar bij volkoren producten heb je vaak net wat meer smaakmakers nodig gerechten lekker te krijgen, gevaar zit er in dat je snel meer vet, kaas, zout etc gebruikt. (bijv bij die pitta's idd)
Een bordje witte rijst is immers droog al (mits goed bereid) smakelijk. Een bordje zilvervliesrijst niet echt.
Zo maken we nasi wel al erg lang met zilvervliesrijst. Misschien toch gewenning, maar ik vind het erg lekker. Maar dochter kiept er toch aardig wat sojasaus over, zou misschien minder zijn met witte rijst.
Zelfde met stokbrood, een stukje van een lekker wit brood heeft niks anders nodig, een volkoren stuk is toch vaak te droog. Bij brood kies ik vaker een middenweg. Volkoren stokbrood is ook maar weinig te vinden, broodjes worden wel steeds vaker volkoren verkocht.

Van mie maak ik ook de volkoren variant, erg lekker. En bij pasta deed ik dat altijd al, en sinds het verkrijgbaar is gebruik ik ook volkoren lasagnebladen. Het komt dan wel nauw hoe je m maakt wil 'ie echt lekker worden, mislukt weleens.
Maar wat me nog niet gelukt is is een lekker alternatief voor bladerdeeg, of iets om hartige taart oid van te maken. Geprutst met zelf deeg maken maar vooralsnog was het niet erg lekker.

blik

blik

21-11-2019 om 10:48

Nasi

Koffiekop, met vlees is nasi ook makkelijk lekker te maken, vind ik, heb je maar een beetje voor nodig.
(groente en kruiden die ik er veel in)
Maar sinds dochter geen vlees meer eet is het hier toch zoeken.
Ik doe er veel ei in en meestal tofu, als ik die goed bereid is het ook best lekker. Maar lang niet zo simpel als met vlees. Veel zaden erin mieteren smaakt ook wel goed. (Sesam, hennep)

Pirata

Pirata

21-11-2019 om 11:26

Deeg, volkoren

Voor quiches maak ik vaak zelf deeg.
Half volkorenmeel, half bloem neem ik. Een flinke scheut olie erbij, snuf zout en het vocht komt van yoghurt. Je kunt evt. wat bakpoeder toevoegen.
Soms doe ik er ook kruiden door of wat gehakte nootjes.

blik

blik

21-11-2019 om 11:42

Danku Pirata

Ik ga het deze week eens proberen, half om half heb ik nog niet geprobeerd.

Hangkous

Hangkous

21-11-2019 om 11:50

Deeg niet vol volkoren

Voor quiches en pizza neem ik ook altijd een gedeelte niet volkorenmeel.
Bij pizza meestal 50/50 bij een quiche is meestal maar 30% volkoren. Mijn luxe quiche Lorraine is witter dan de makkelijke hap spinazietaart.
Ik ben mezelf nu aan het leren brood bakken, daarbij is volkoren deeg ook minder makkelijk goed te kneden dan wit dus daar gaat ook nog veel witte bloem in.

Pirata

Pirata

21-11-2019 om 12:03

Soms

Soms gebruik ik ook een deel spelt of boekwijt. Ter afwisseling.

zebra

zebra

21-11-2019 om 14:54

beter inderdaad niet eraan beginnen

aan snoepgoed en andere dingen die slecht zijn voor ons gewicht. Gisteren chips gegeten, geen hele zak maar toch aanzienlijk meer dan een klein bakje. Had er ineens zo'n trek in. Dus vandaag maar weer braaf zijn dan.

Ik heb zelf meer moeite met hartige dingen laten staan (kaas, chips) dan zoetigheid, al vind ik een oliebol ook niet verkeerd hoor.

zebra

zebra

21-11-2019 om 14:57

Blik (en de rest ook hoor)

hier toevallig vandaag lasagne gemaakt, met volkoren lasagnebladen. Ik gebruik wel een pakje napolitaanse lasagnesaus, veel rundergehakt en een zak roerbakmix, dit keer Italiaanse roerbakmix. En ik doe er tegenwoordig veel minder kaas over.

blik

blik

21-11-2019 om 23:33

Minder kaas

Dat is hier ook wel een van *de* uitdagingen.
Sinds we vrijwel vegetarisch koken vind ik het vaak lastig veel gerechten (zoals lasagne) lekker/voldoende eiwitrijk te maken.
Kaas blijft een makkelijke en lekkere smaakmaker.
Ik heb legio nepvlees varianten geprobeerd, ook in lasagne, maar vond het ronduit smerig.

specht

specht

21-11-2019 om 23:38

Vegetarisch

Ik had laatst “ kippenvlees ‘ van de vegetarische slager door de bami gedaan
Wij vonden dat verrassend lekker.
Het viel mij wel op dat het per 100 gram meer calorieën heeft dan gewone kipfilet.

blik

blik

21-11-2019 om 23:50

Zuinig aandoen met calorieën valt niet mee vegetarisch!
Met vlees vond ik het vrij simpel: iets als kipfilet is mager maar toch een enorme smaakmaker, kun je alle kanten mee op.
De meeste vleesvervangers zijn echt niet gezond, zeker de meer lekkere producten niet.

De eerste keer vond ik die producten trouwens soms nog best lekker, maar je eet het snel tegen, ik dan toch.
Dochter is er langer positief over gebleven, maar ook zij heeft er haar buik momenteel van vol.
Ik moet weer creatief aan de bak...
Komt wel weer meer ruimte voor (ik begin lichamelijk iets op te knappen) maar het blijft bij ons vaak ook super druk en altijd en ekker en verantwoord en gezond en lijntechnisch verantwoord... Poeh.
Dan merk ik toch dat vegetarisch koken nog niet zo goed in mijn systeem zit en dat ik niet gewoon terug kan vallen op automatische piloot met flink wat gerechten, al is het maar voor tussendoor.

zebra

zebra

22-11-2019 om 08:21

lastig

als je echt vegetarisch wil koken. Zelf eet ik weinig vlees en vervang dat voor mezelf dan soms door zo'n vegetarische burger, die zijn eetbaar maar echt dol ben ik er niet op. Door lasagne en spaghetti doe ik wel gehakt (rund). Voor de rest van het gezin, meestal alleen mijn man want zoon is doordeweeks niet thuis, bak ik wel een stukje vlees.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2019 om 10:15

Vegetarisch

Je zou champignons heel fijn kunnen kruimelen en met wat zout en peper op smaak brengen, bruin bakken en dat als 'gehakt' gebruiken. Daarnaast kun je champignons in plakjes snijden voor de saus. Heel veel champignons dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2019 om 10:18

Hangkous

Misschien is het een idee om een tweedehands broodmachine op te snorren om te kijken of je daar beter mee uit de voeten kunt dan deeg met de hand kneden.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2019 om 10:40

In plaats van pitabroodjes

ik heb eens gezocht op Turks brood met tarwemeel, maar dat lijkt niet te bestaan (kant en klaar). Ik zie wel dat je bij een bakker Marokkaans brood in tarwe-variant kunt kopen. Wie weet dus ook ergens bij jullie in de buurt. Waarom begin ik hierover? Omdat je dit soort brood ook net als pita broodjes kunt gebruiken. Als je het kunt krijgen: snij het brood in kwarten en rooster ze als je die hebt in een tosti-apparaat of grillapparaat. Gewoon pletten. Daardoor wordt het brood dus plat, maar ook krokant. Daarna dwars doorsnijden en vullen met wat je wilt. Beetje sla erbij en klaar.

Ben je zelf creatief in de keuken en heb je er de tijd voor, dan kun je zelf natuurlijk ook zo'n brood bakken.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2019 om 10:45

En nog meer

Flatbread kun je ook in volkoren variant krijgen. Dat kun je bestrijken met een op smaak gebrachte yoghurtsaus bijvoorbeeld, of met een 'prutje' van tomaat en ui bijvoorbeeld. Daarop net als een Turkse pizza beleggen met rauw beleg, zoals ui, paprika, tomaat e.d.. Eventueel wat kaas erover. Dat kun je zo vet of mager maken als je zelf bepaalt.

Pirata

Pirata

22-11-2019 om 10:49

Vega

Voor vega grijp ik toch al gauw naar de gouwe ouwen tahoe en tempeh.
Tenminste niet zo bremzout als dat nepvlees en die vegaburgers, want de smaak daarvan komt grotendeels uit zout.

Hangkous

Hangkous

22-11-2019 om 11:02

Kaaskopje

Het is niet zo zeer het kneden op zich maar het beoordelen of het deeg voldoende gekneed is. Dat doe je door een vliesje te trekken. (Als het niet scheurt tot het zo dun is als een kauwgombel dan is het deeg goed) Dat vliesje trekken is van volkorenmeel gewoon moeilijker, dat scheurt sneller. Dan denk je dat het goed is maar bij het rijzen blijkt het dan toch niet goed gekneed te zijn.
Broodbakmachine moet ik ergens opbergen, dat is de grootste rem op het aanschaffen van spullen hier tegenwoordig.

Turks brood is hier alleen wit verkrijgbaar, die volkorenpita's die ik had waren het niet.
Nog even op zoek naar iets dat we lekker vinden.

zebra

zebra

22-11-2019 om 13:43

volkoren mie

dat zag ik vanochtend bij de supermarkt, wist wel dat er al veel producten in volkoren variant te verkrijgen waren maar had dit nog niet gezien.

Die burgers zijn inderdaad redelijk zout, daarom eet ik ze af en toe en niet dagelijks. Liever eet ik dan een ei, als omelet of hardgekookt ergens doorheen. Nepvlees neem ik eigenlijk nooit.

zebra

zebra

22-11-2019 om 17:05

net terug

van de sportschool, dit keer ben ik samen met iemand anders gegaan maar ik vind het ook geen probleem om in mijn eentje te gaan. Ik draai mijn 2 rondes en drink tussendoor water. Soms een praatje met de een of ander of met een van de begeleiders en dan weer naar huis.
Dit weekend nog goed mijn best doen en dan maandagochtend wederom sporten en wegen, ik hoop dat die halve kilo er dan terug af is.

Emmawee

Emmawee

23-11-2019 om 15:28

Lekker bezig, Zebra

Ik doe rustig aan dit weekend, maar probeer wel meer in beweging te zijn en juist minder te eten en weinig te zitten.
Maandag weer sporten en dan weeg ik me ook maar weer eens. Hopelijk gaat mijn gewicht weer langzaam richting de 83. Het lijkt me toch niet leuk om op hetzelfde gewicht het jaar te eindigen als waarmee ik het jaar begon. (al gaat het me niet per se om de kilo's.)

zebra

zebra

24-11-2019 om 11:56

Emmawee

ik kan alleen maar dromen van jouw gewicht, zo ver ben ik voorlopig nog niet. Straks ga ik soep koken, staat niet in mijn eetplan maar is toch gezond en vult goed. Dan wel minder brood.

Maar zolang je voldoende in beweging blijft en op je voeding let, dan zal het toch wel goed komen? Een goede conditie is ook al heel wat waard.

blik

blik

24-11-2019 om 12:12

Oh Emmawee

Ik zou dit jaar erg graag eindigen met gewicht waar ik het mee begonnen ben
Dat gaat me niet eens meer lukken, al eet ik heel december niets

Ik zou dat eigenlijk niet erg vinden, even heel hard aan de bak om snel gewicht bij te trekken.
Maar verstandiger nu is het wat rustig aan te doen, ik ben lichamelijk te onstabiel om al te rare dingen te doen. Ik durf ook niet goed te vasten nu.
Ja, ik weet het, light versie enz, maar dat vind ik
echt moeilijker dan er flink induiken.
Ik moet iig de knop weer om. Om verschillende redenen ligt er weer allemaal lekkers hier in huis en momenteel NUL weerstand.
(en zeker niet als ik 's nachts wakker lig haha)

zebra

zebra

24-11-2019 om 12:56

Blik

dan maar gewoon op het gemak en toch proberen zoveel mogelijk weerstand te bieden aan al die lekkere dingen die toch, buiten onze wil om, in huis komen.
Zelf neem ik geen snoep, koek ed mee maar toch is het in huis, tja. Dan is het zeker lastig er vanaf te blijven.

Maar ik mag straks wel lekker soep eten van mezelf. Als ik daarmee klaar ben, dan vast geen plekje meer over voor snaaigoed.

Emmawee

Emmawee

25-11-2019 om 09:13

Zebra en Blik

Ik ben ook zeker niet ontevreden en zoals gezegd, het gewicht is niet het belangrijkste. Ik ben heel blij dat ik weer gewoon gezond ben, nu al ruim een maand.
Punt is gewoon dat ik merk dat de aandacht verslapt. En dan ga ik weer meer snaaien, later slapen, minder bewegen. Oud gedrag dringt zich weer op, ik minder zin in sporten, meer zin in zoet en mijn gewicht neemt weer toe. Van 83 naar 85 lijkt niet veel en het gaat vrij snel, maar van 85 naar 83 kost toch moeite en inzet. Voor een gezond BMI zou ik 80 moeten wegen. Ik ben blij dat ik geen 95 meer weeg, maar ik wil eigenlijk wel echt onder de 85 blijven. En dat gaat niet vanzelf.

Waarmee ik maar wil zeggen dat het zo enorm belangrijk (en lastig) is om manieren te vinden die je de rest van je leven kunt volhouden.

zebra

zebra

25-11-2019 om 12:24

ik snap het helemaal

want het is beslist lastig om de rest van je leven op je voeding te blijven letten (gezond eten is het probleem niet, wel snaaien tussendoor, denk ik). En als het gewicht een tijdje niet daalt, dan wordt de motivatie toch wat minder dan eerst.

Hier gelukkig weer wat afgevallen, dit keer 1,1 kg. Dus de halve kilo die er vorige week bij zat is eraf en nog 6 ons. De toestellen ook iets zwaarder laten instellen want het ging me het eerste rondje toch te makkelijk af.

Hier is het ook wel lastig omdat ik graag gezond wil eten, tussendoor niet wil snoepen (wel gezondere dingen) en een man in huis heb die nergens naar kijkt. Dus er ligt wel van alles in huis om in een zwakke bui naar te grijpen en daar baal ik wel van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.