Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:57

2019 Afvallen wie ook? (3)


zebra

zebra

25-11-2019 om 13:34

Emmawee

jij bent dan waarschijnlijk vrij lang omdat je 80 kg mag wegen voor een gezond BMI? Dat is bij mij maximaal 69 kg en dat ga ik niet meer halen, ben zelf 1.63m en zit nu nog op 99.3 kg. Zat een paar weken geleden dus nog boven de 100!

Emmawee

Emmawee

25-11-2019 om 14:08

Zebra

Klopt, ik ben 1,80m. Ik vind het enorm knap van je dat je je overgewicht nu zo aanpakt. Het lijkt me echt heel moeilijk en ook frustrerend als je van zover weg moet komen. Mag ik vragen hoe het zo is gekomen? (Is oprechte belangstelling. Misschien heb je het al eerder verteld, sorry dan daarvoor).
Zou je niet in een heel serieus gesprek met je man kunnen laten weten dat je nu alle mogelijke steun van hem kunt gebruiken? Dus dat die snaai echt even uit huis of buiten jouw bereik moet blijven? Mijn man en kinderen helpen mij bijvoorbeeld door snoep en snaai te kopen dat ik niet lekker vind en zij wel.

Hangkous

Hangkous

25-11-2019 om 14:14

Oeps, gaat niet helemaal goed bij mij

Ik hoefde niet meer af te vallen maar aankomen was ook niet de bedoeling. Inmiddels hadden de pubers een zak strooigoed opengetrokken en daar had ik ook wat van weggewerkt.
Bracht man vrijdag van de afsluitende projectgroepvergadering een chocoladeletter mee, gekregen van de baas en dan van die geweldige chocolade van een chocolatier. Dat was dus meer dan 1 stukje bij de thee.

Gisteren echt iets ergs gedaan, een groot stuk dikke brok (speculaas) weg zitten werken om maar niet te hoeven praten. We waren even mantelzorgen bij de schoonouders en schoonmoeder had weer de "ik kraak alles wat goed bedoeld is af" pet opgezet. Jezus (excusé le mot) wat een negativiteit kwam daar weer uit. Corrigerend er tegenin gaan heeft geen nut, zoals zij het ziet is het. Meepraten wil ik ook niet, dan kraak ik mijn eigen kinderen, zwager en schoonzus en verdere familie af. Dus ik heb een groot brok uit die trommel gepakt en ben gaan zitten knagen, praten met volle mond is not done dus steeds weer een nieuwe hap.
Met als resultaat dat ik mij nu best schuldig voel tegenover mezelf, die speculaas was goedkope rommel en zelfs niet een beetje lekker.

Nu weet ik waar ik aan toe ben, kerst hoeft niet hier gevierd te worden, want dat is geen optie. 6 Volwassenen en 2 pubers bij jou aan tafel dat gaat toch niet lukken! aldus schoonmoeder.
Weet niet helemaal wat ze nou bedoelt maar ik laat het maar zo. Ik heb een tafel waar 8 personen aan kunnen, ik kan (al zeg ik het zelf) best lekker koken dus daar ligt het niet aan. Dat zij hier niet wil eten, dat ligt aan haar. Ze lust erg weinig en hetgeen ze wel lust is dan net een tikkie anders klaargemaakt dan ze gewend is dus dat is dan reden om het helemaal niet te eten.

Gelukkig weet ik wie het zegt, ze uit zich altijd niet zo diplomatiek maar toch. Wel goed genoeg om allerlei k...klussen op te knappen maar niet goed genoeg om kerst te organiseren..............

Vandaag al een uur gewandeld en een uur naar fysiofitness geweest.

Vanavond en de rest van de week maar even sober eten en dan vrijdag wegen. Op mijn eigen weegschaal ziet het er niet goed uit. De naald zat aan de verkeerde kant van de 62,5.

Pluis

Pluis

25-11-2019 om 14:42

Hangkous

Met recht troostvoer dus . Ach, dat moet af en toe kunnen hoor, ik snap helemaal dat je liever met volle mond zat dan mee te praten met zo'n negatieveling. Maar, je had ook je tong af kunnen bijten, haha!
Nou, als je alweer gewandeld hebt en bij de fysio bent geweest, heb je alweer best wat van die calorietjes verbrand hoor...
Bij mij gaat het ook echt niet lekker. Vanochtend de 75 aangetikt. Met man afgesproken dat we elkaar weer scherp gaan houden. Bij hem is het allemaal wat erger nog (te hoge bloeddruk en cholesterol en zijn suiker is ook niet in orde), dus hij moet ook echt echt echt aan de bak. Maar nu veel stress op het werk, veel extra uren, en dan is het moeilijk om je te houden aan een sober dieet. Vindt hij. En ik laat me veel te gemakkelijk verleiden tot allerlei lekkere dingen. Van het weekend het vriendje van dochter voor het eerst te eten en logeren, dan wil je ook wat lekkers op tafel zetten, inclusief een toetje en lekker ontbijtje. En een feestje. Tja, daar word ik tegenwoordig direct voor gestraft, ondanks dat ik vrijdag heb hardgelopen en zaterdag naar de sportschool ben geweest. Vanavond weer. Na een gezonde, lichte salade. Moet ik alleen daarna niet gaan snaaien!

zebra

zebra

25-11-2019 om 14:53

wat reacties

Emmawee, gewoon een kwestie van teveel snoepen en teveel beweging, denk ik. Vorig jaar had ik een tijd ijzertekort, toen at ik gezond en snoepte weinig (toen ook wel te zwaar hoor) maar geleidelijk aan is het snoepen er toch weer ingeslopen, zeker als ik na het werk erg moe was en dan liever snel iets ongezonds wegwerkte dan iets gezonds te maken, stom maar ja.
Ik zeg wel tegen mijn man dat ik niet wil snoepen maar het helpt niet echt. Onze zoon zal er juist wel rekening mee houden, hij nam tot voor kort vaak chocolade of andere lekkere dingen mee voor ons als hij een weekend naar huis komt. Maar nu ik gezegd heb dat hij dat niet meer moet doen en de reden ervan, houdt hij zich er wel aan. Zelf probeert hij ook zoveel mogelijk gezond te leven en te eten dus dat scheelt.

Hangkous, ik begrijp het helemaal hoor. Niet zo goed voor de kilo's maar wel beter voor de verstandhouding. Maar je bent nu weer goed op weg met dat wandelen en fysiofitness.

Pluis, goed dat jij en je man elkaar weer scherp gaan houden, zeker als zijn gezondheid niet goed is kan dat een stimulans zijn om door te zetten. Dan hopelijk niet teveel momenten om toch lekkere dingen op tafel te zetten want dan ga je makkelijker de fout in.

zebra

zebra

25-11-2019 om 14:58

niet alle snaai

die in huis is vind ik lekker hoor maar het is wel moeilijk om een ander steeds te zien eten. En zelf is hij ook bepaald niet van de slankste dus dat zou hij beter achterwege laten. Ik zal deze week de "snoepkast" eens uitmesten en kijken wat er weg kan.

zebra

zebra

25-11-2019 om 15:03

foutje

teveel snoepen en te weinig beweging moet het zijn natuurlijk in reactie 636.

mijn moeder had me onlangs ook gevraagd voor iedereen, dus ook mezelf, een chocoladeletter te halen. Dus ja, die komt binnenkort ook weer in huis. Maar ik denk dat ik af en toe een stukje ga laten smelten en dan in melk doe. Ook niet echt goed maar beter dan gewoon opeten, denk ik.

Gisteren had ik soep gemaakt met veel groenten erin, daarvan heb ik als lunch toch weer wat gegeten, wel 1 boterham minder dan. Zoiets moet dan wel kunnen, vind ik.

zebra

zebra

25-11-2019 om 15:30

wat ook een reden was

om weer wat aan mijn conditie en gewicht te doen was dat ik schoenen met veters begon te vermijden, teveel moeite met die veters te strikken want alles zat in de weg. Ik wilde zelfs al nieuwe schoenen kopen (heb sinds kort steunzolen) voor op het werk terwijl ik nog een paar schoenen met veters thuis had staan die ook geschikt waren. Mezelf toen bij mijn kraag genomen en een afspraak gemaakt bij de sportschool en dat is een goede beslissing geweest. Ik ben er nog lang niet, ik weet ook niet hoeveel ik kan afvallen maar het begin is er dan toch. En mijn conditie zal door het sporten en meer bewegen (neem nu iets sneller de trap) toch ook verbeteren.

blik

blik

25-11-2019 om 15:38

Wat bedoel je Zebra?

Wat bedoel je dat soep als lunch 'moet kunnen', dat is toch juist hartstikke goed?

Hier ben ik minder vriendelijk.
Partner bleef toch ook hier en daar wat lekkers laten slingeren. Na een paar keer netjes vragen om dat niet meer te doen ging ik het na een poos steeds weggooien als ik het tegenkwam. Was het zo voorbij.
De kinderen hielden wel rekening met mij, en legden snoep dan in een eigen kastje oid, mochten ze wat hebben.

We hebben niet vaak meer snoep in huis, maar de regels moeten wel weer aangescherpt, laten sloffen laatste maanden. Nu hadden we dan wel vanalles ongezond in huis door feestjes ed, maar gister met z'n allen de restjes weggegooid, fijn!
Mijn partner vind het vreselijk iets weg te gooien, ik probeer hem duidelijk te maken dat iets op te eten omdat het over is net zo goed weggooien is, maar dan met gevolgen voor je lijf.
Liever zou ik iedereen inlichten dat we liever geen ongezond lekkers meer krijgen, dan hoeft er ook bijna niks weg. Maar dat krijg ik er bij partner niet zo goed in. Terwijl gezonder eten in een redelijk ongezond-eten-omgeving alleen maar goed lukt als je dat goed communiceert.

Vaak kan ik ook nog wel lekkers meegeven aan dochter mee naar school, aan haar vrienden krijgt ze alles wel kwijt. Dat zou ik wel doen met zo'n letter. (want totaal onweerstaanbaar voor mij)

Wat balen toch eigenlijk dat we nu, ouder, nauwelijks meer iets kunnen eten zonder uit te dijen. Zoveel eet en snoep ik niet maar gewicht stijgt hard.

Pluis

Pluis

25-11-2019 om 15:56

Dat is het he?!

Ik ben nog geen 50, ik weiger nu er nu al uit te zien als 'een dame van middelbare leeftijd'. Zo voel ik me nog (lang) niet, alleen dat grijze haar en die verdwijnende taille helpen niet mee, die verraden toch echt mijn leeftijd. Ben sinds een paar maanden ook aan de haarverf, baal ik ook van dat dat nodig is. Maar ja, je houdt het niet tegen natuurlijk. Ben ik nog blij dat ik niet enorm op mijn moeder lijk, die werd op haar 18e al grijs. Maar zij heeft dan weer weinig rimpels, dat heb ik ook niet geërfd (dit keer helaas). Al mag ik wat dat betreft ook niet klagen hoor, ik zie regelmatig dames die het wat dat betreft slechter getroffen hebben dan ik. En ik doe er weinig tot niks voor, alleen iedere dag even wassen met water en een dagcrème met een beschermingsfactor (vanwege veel sproeten en moedervlekken, maar dat helpt ook tegen rimpels zegt men).

zebra

zebra

25-11-2019 om 16:21

Blik

ik vind zelf ook dat soep moet kunnen maar ik volg een eetplan van de sportschool en daar staat geen soep bij. Maar omdat het toch erg lekker en gezond is, een zelfgemaakte soep, eet ik het dan toch als lunch.

Goed hoor dat je snoepgoed weggooit dat blijft slingeren. Hier ligt snoepgoed niet echt in het zicht maar als ik een rijstwafel of knackebrood wil pakken, dan moet ik wel in de kast zijn waar het snoepgoed ook ligt. Die kast puilt zowat uit nu dus straks ff opruiming houden als mijn man de deur uit is (heeft ook vrij).

zebra

zebra

25-11-2019 om 16:25

Pluis

hier al jaren aan de haarverf, verder gebruik ik weinig eigenlijk. Dagelijks wat dagcreme maar als ik niet moet werken, dan ga ik regelmatig zonder make-up de deur uit. Wel wat rimpels en plooitjes rond mijn ogen maar ik ben niet de enige die dat heeft. Maar weer iets meer figuur krijgen zou wel fijn zijn, er zijn toch ook genoeg vrouwen van deze leeftijd die nog hartstikke slank zijn.

Pluis

Pluis

25-11-2019 om 16:46

Zebra

Ik weet het, eigenlijk mag ik ook helemaal niet klagen, word nog regelmatig jonger geschat dan ik ben, maar ik ben de afgelopen 2 jaar 10 kilo aangekomen, en dat vind ik echt niet leuk. Voel me er niet lekker bij. Ook al heb ik geen klachten, conditie is prima, op de sportschool hoef ik zeker niet onder te doen voor de 'jonkies', maar het ziet er in al die spiegels met dat felle licht toch een heel stuk minder charmant uit . Wat dat betreft is buiten sporten, of zwemmen, voor je zelfbeeld wel vriendelijker .

En ja, er zijn er zat die er niks voor hoeven te laten en toch mooi slank blijven. Daar kan ik dan wel jaloers op zijn ja. Ondanks alle zegeningen die ik toch ook regelmatig tel hoor.

blik

blik

25-11-2019 om 17:16

Zou het?

Zouden er echt mensen zijn die slank blijven en daar niks voor hoeven te laten?
Ik geloof dat niet meer zo.
Teveel eten en/of snoepen leidt uiteindelijk wel naar overgewicht denk ik.
Nu zijn er vast ook wel mensen die gewend zijn vnl gezond en matig te eten. Als er weinig slechte stimumans dan is in omgeving, hoeven ze wellicht niks 'te laten staan', maar doen ze het vanzelf al goed.
Maar ik denk wel dat de groep mensen met weinig slechte stimulans steeds kleiner wordt. Eten, en dan vooral ook het minder gezonde eten, zit steeds meer in ons leven verweven. Welvaart die volgens mij nog steeds toeneemt helpt daar niet echt bij.
Dochter vindt het bijv best lastig om niet al te vaak naar supermarkt te gaan tijdens pauze op school.
Ze geeft echt kapitalen uit aan lekkere snacks daar. En ik geloof haar direct dat ze niet bepaald de enige is.
En op die leeftijd kunnen ze het allemaal wel hebben maarja voor hoe lang.

zebra

zebra

25-11-2019 om 17:28

Pluis en Blik

ik begrijp goed dat je je minder lekker in je vel voelt met die 10 kg erbij, al heb je dan verder weinig te klagen. Je moet het toch meedragen.

het kan goed dat die slanke vrouwen zichzelf diverse dingen ontzeggen om er toch goed uit te blijven zien, sporten of een combinatie ervan. Of ze zijn wel iets aangekomen maar zijn toch nog steeds in het bezit van een mooi figuur.
De verleiding is tegenwoordig een stuk groter, lijkt het wel. Bij jongeren met een bescheiden budget is dat vast ook moeilijk, een zak chips en limonade is vaak goedkoper dan iets wat voedzamer en gezonder is.
Al gingen we in mijn middelbare schooltijd ook tijdens de pauze naar de bakker vlakbij school en dan vaak toch het worstenbroodje of gevulde heer. Maar ja, toen kon ik het nog hebben, was een slank poppetje met juist wat ondergewicht.

Ik denk dat het ook voor mensen met een kleine beurs lastiger is om gezond te eten. Wij kunnen de keuze maken voor volkoren producten maar die zijn wel een stuk duurder, daar veel groenten bij en vlees maar dat is voor mensen met weinig te besteden vaak niet haalbaar.

Pluis

Pluis

25-11-2019 om 17:35

Blik

daar heb je misschien gelijk in. Maar er zijn echt mensen die niet zo van eten houden. Mijn moeder bijvoorbeeld. Die eet echt omdat het moet, niet omdat ze er zo van geniet. Dan is het al veel gemakkelijker om niet te snaaien. Ik heb geen rem, een plak chocola of een zak chips gaat op. Zij neemt een stukje/handje en is daar dan perfect tevreden mee. Zij is dan ook haar hele leven slank geweest. Pas sinds ze een paar jaar geleden problemen met haar schildklier kreeg veranderde dat. Vindt ze trouwens ook vreselijk hoor, dat ze op haar 70e ineens borsten kreeg (altijd een bescheiden cupje gehad). Ze zitten haar in de weg, en haar buik ook .

Ik herken ook het gedrag van je dochter. Hier neemt het ene kind ook nooit een lunch mee, die wordt wel bij Jumbo of AH gehaald. Al vanaf klas 3. En het andere kind slikt Medikinet en heeft daardoor overdag geen eetlust. Die snaait 's avonds bij, en dat is dan ook niet altijd even gezond zeg maar. Daar maak ik me idd wel eens zorgen over, als je dit eetpatroon nu al ontwikkelt, hoe moet dat dan later. Maar ja, meer dan thuis zorgen voor gezond eten en de hoeveelheid snaai en frisdrank inperken kan ik niet doen.

Hangkous

Hangkous

25-11-2019 om 17:37

Wat is troostvoer?

Knagen op goedkope, kwalitatief niet zo goede speculaas is voor mij geen troost. Dat is knagen om het knagen. Een goed stuk chocolade bied mij meer troost. Daar geniet ik dan echt van, dat is het waard om in de fout te gaan.

Misschien morgen maar weer een ander geniet item halen op de markt. Een paar heerlijke doyenne du comice peren. Dat vind ik zo lekker dat ik daar wel een aanval van prikkelbare darm syndroom voor over heb.
En dan snijdt het mes aan twee kanten! Ik heb genoten maar kom er niet van aan, omdat die peren flink laxeren.

bieb63

bieb63

25-11-2019 om 18:28

Afvallen

Als je 40/50 plus bent betekent helaas ook vaak meer rimpels en plooien. Dat dan weer wel.....

W.b.t. snoepen (Hangkous): iid liever iets echts goeds/lekkers dan iets wat eigenlijk niet eens echt lekker is.
Wat ik tegenwoordig doe voor de zoete trek 's avonds bij de TV is een stukje hele pure chocola (85%). Prima te doen en toch even dat zoete bite'tje. Bijkomend voordeel: er zit veel cacao in, en dat is ook nog eens gezond. Dus iig beter dan een brok melkchocola.

Emmawee

Emmawee

25-11-2019 om 23:03

Zeer interessante podcastserie

"Over gewicht gesproken" bij BNR, met Harmke Pijpers.
Via de app van BNR te beluisteren.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2019 om 01:39

Mondverveling

Ik denk wat mezelf betreft, dat ik ook gewoon last heb van 'mondverveling' in de loop van de avond. En dan ga ik denken.. wat is er nog in huis? Ik heb mezelf weer aan de wortels geslingerd, dat vind ik lekker en mijn mond is niet meer verveeld .

Fruit als peren is uiteraard gezond, maar met je een slag in de rondte eten van fruit schiet je je doel voorbij. Ook in fruit zit suiker en dat is niet goed voor wat er op de heupen blijft hangen. Dus ook hiervoor geldt "met mate".

zebra

zebra

26-11-2019 om 07:58

pepermuntjes

het is ook niet bepaald goed natuurlijk maar ik gun mezelf wel eens een aantal pepermuntjes als ik echt zin heb in iets zoets maar geen chocolade of koekje wil.

Bij het eetplan van de sportschool mag ik 's avonds nog een tussendoortje maar vaak heb ik daar dan juist geen behoefte aan. Ach ja, op de meeste dagen val ik op de bank in slaap dus dan komt het er sowieso niet meer van om iets te nemen.

Hangkous

Hangkous

26-11-2019 om 08:47

Met mate

===Fruit als peren is uiteraard gezond, maar met je een slag in de rondte eten van fruit schiet je je doel voorbij. Ook in fruit zit suiker en dat is niet goed voor wat er op de heupen blijft hangen. Dus ook hiervoor geldt "met mate".===

Ik maak iedere middag als de pubers uit school komen fruit schoon. Bij elkaar zo'n 5 a 6 stukken voor 3 personen. Hebben we allemaal maar 1 hap kiwi, 2 happen banaan, 5 happen appel, een paar druiven en 3 partjes mandarijn. Dat is best wel matig dus.

Als ik 1 peer eet krijg ik een aanval van prikkelbare darmsyndroom met een beetje buikpijn en verder versnelde passage door het darmkanaal van alles wat ik eet. Dan blijft het dus niet op de heupen hangen. Moet ik niet wekelijks doen maar zo af en toe een keer kan best.

Hangkous

Hangkous

26-11-2019 om 09:30

Heel interessant

==="Over gewicht gesproken" bij BNR, met Harmke Pijpers.
Via de app van BNR te beluisteren.===

Ik ben begonnen bij aflevering 1, heel interessant.

blik

blik

26-11-2019 om 09:42

Fruit

Discussie is hier wel vaker geweest, ik kan me er zo weinig bij voorstellen, dat iemand zich over-eet aan fruit. Ik heb het iig nooit gedaan, terwijl ik hier voor mezelf geen restricties in heb.
Fruit is gewoon super gezond en ik probeer er juist zoveel mogelijk van te eten. Ik vind het ook wel super lekker maar je bent toch wel even flink bezig met het eten van fruit, schillen, flink kauwen etc. Na 1 of 2 porties ben ik dan wel klaar ermee.
Niet te vergelijken met bijv koek, daar hoef je relatief zo veel minder moeite voor te doen om een hoeveelheid suiker vet en cal binnen te krijgen.

Mijn kinderen eten wel veel fruit en ik juich dat alleen maar toe. Ik maak het dan wel niet klaar maar sleep wel enorme hoeveelheden fruit uit winkel mee
Ik stimuleer alleen niet te veel fruit momenten op de dag te hebben ivm tanden en het is opletten geblazen met smoothies.

blik

blik

26-11-2019 om 09:52

En fruit

Er is natuurlijk geen duidelijke scheidslijn tussen fruit en groente, het gemaakte onderscheid is arbitrair en theoretisch. Daarom wordt het soms ook wel op één hoop gegooid. Er zit veel verschil vaak tussen verschillende soorten fruit of groente wb voedingswaarde, glycemische index etc.
Maar elke soort heeft weer zijn voor en nadelen.

blik

blik

27-11-2019 om 11:59

Hangkous

Je vond het eten vd speculaas tenminste erg.
Ik vind dat soort dingen helemaal niet meer erg!
Vond ik vorig jaar wel, en dat was te merken aan mijn gewicht. Ik wil ook weer zo automatisch gezond eten dat het zomaar wegeten van vanalles fout voelt.

zebra

zebra

27-11-2019 om 12:54

Blik

dat komt vast wel weer dat je het vervelend vindt om zomaar van alles weg te eten.

Emmawee

Emmawee

27-11-2019 om 12:58

Blik

Ach Blik, je klinkt gedesillusioneerd en dat vind ik rot. Het is gewoon zo enorm moeilijk om nieuw (eet)gedrag aan te leren en nog moeilijker om het vol te houden. Neem het jezelf niet te zeer kwalijk en zoek een kleine eerste stap waarvan je weet dat die kans van slagen heeft.

Ik ben nu mijn aandacht aan het richten op weer bewuster en rustiger eten. Langer kauwen per hap. En verder op minder zitten. In elk geval niet langer dan 45 minuten aaneengesloten.

Voor de rest dwing ik mezelf even nergens toe (behalve de dingen die ik mijzelf al heb eigen gemaakt, zoals op tijd naar bed en 2 keer per week sporten). Het is bijna december, grijs en druilerig. Niet het moment om het roer om te gooien en hoge eisen aan mezelf te stellen.

Hangkous

Hangkous

27-11-2019 om 13:19

Wisselend

Ach blik, je vindt die drive vast wel weer.
Met de feestdagen en al dat lekkers voor de deur gaat het bij veel mensen moeilijker om op te letten en op gewicht te blijven.
Met mij gaat het op en af. Die schuimpjes uit #634 die waren lekker, goede kwaliteit daar geniet ik dan echt van (gelukkig is de zak nu bijna leeg) zonder mij schuldig te voelen. Die speculaas was gewoon echt niet lekker, goedkope troep van de onderste schappen in de supermarkt. Daar geniet ik niet van en voel mij een soort van schuldig tegenover mezelf.

https://www.bnr.nl/podcast/over-gewicht-gesproken

Sinds gisteren begonnen aan de podcast en veel nieuwe dingen gehoord maar ook dingen gehoord die ik (tussen 1985-1990) tijdens de opleiding tot voedingskundige/diëtist zelf had bedacht en die door stagebegeleiders afgeserveerd werden als onzin en nu is het bijna wetenschappelijk bewezen.
Onder andere dat het vermageringsdieet niet bestaat, iedereen heeft een eigen aanpak nodig om verantwoord en blijvend af te vallen.
Mevrouw Janssen heeft een ander dieet nodig dan mevrouw Mohammed en meneer Bakker heeft weer een andere aanpak nodig.

Ik heb alle afleveringen geluisterd en ben blij met de weg die professionals in de obesitas zorg nu inslaan. Nu nog hopen dat de voedingsindustrie en de retail mee gaan doen. Dat de gezonde producten meer in het oog springen tijdens een rondje supermarkt en de ongezonde lekkernijen niet meer zo prominent uitgestald gaan worden.

Emmawee

Emmawee

27-11-2019 om 13:35

Hangkous

Wat leuk Hangkous, je hebt ge-binge-luisterd! Ik heb ze nog niet allemaal geluisterd, maar het is inderdaad heel interessant en bemoedigend dat er meer gekeken wordt naar individuele verschillen en persoonlijke aanpak. Ook de emotionele kant speelt een grotere rol dan artsen (ook nu nog) vaak denken.
Wel lekker voor jou, dat 'gelijk' achteraf? Of meer frustrerend? Ben je een heel andere kant op gegaan na je studie?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.