Echtscheiding en erna
Peach1981
12-01-2025 om 10:17
Waarom kan hij het nu wel?
Hallo allemaal,
ik ben nieuw hier en heb behoefte aan lotgenoten contact.
ik ben nu een jaar gescheiden. een van de redenen voor de scheiding was dat ik overal verantwoordelijk voor werd gehouden.
nu mijn ex een eigen woning heeft kan hij ineens prima voor zichzelf zorgen. zijn woning ziet er leuk uit met veel planten, gezellige lampjes, mooie lijstjes met foto's.
herkent iemand dit?
Gingergirl
12-01-2025 om 17:52
MRI schreef op 12-01-2025 om 17:14:
[..]
Ja maar een volwassen vent kan dat toch wel bedenken? Had ze dan als een mama er steeds op moeten wijzen?
Niet iedereen denkt overal hetzelfde over, mannen en vrouwen zijn nou eenmaal vaak verschillend en hebben verschillende interesses. Veel vrouwen ( zie ik om mij heen) zien bv niet dat er andere klussen gedaan moeten worden bv qua onderhoud van huis / tuin/ auto etc. Moet de man dat dan " als een papa" daar telkens op wijzen? Nee; verdeel gewoon de dingen die moeten gebeuren naar wie er goed in is, tijd voor heeft en affiniteit mee heeft. Die samenwerking werkt in de praktijk beter dan elkaar dingen opleggen en allerlei verwachtingen hebben. Wel uiteraard op zo'n manier dat er een eerlijke verdeling is van wat er moet gebeuren. Niet dat de een alles doet en de ander niks.
MRI
12-01-2025 om 18:33
Gingergirl schreef op 12-01-2025 om 17:52:
[..]
Niet iedereen denkt overal hetzelfde over, mannen en vrouwen zijn nou eenmaal vaak verschillend en hebben verschillende interesses. Veel vrouwen ( zie ik om mij heen) zien bv niet dat er andere klussen gedaan moeten worden bv qua onderhoud van huis / tuin/ auto etc. Moet de man dat dan " als een papa" daar telkens op wijzen? Nee; verdeel gewoon de dingen die moeten gebeuren naar wie er goed in is, tijd voor heeft en affiniteit mee heeft. Die samenwerking werkt in de praktijk beter dan elkaar dingen opleggen en allerlei verwachtingen hebben. Wel uiteraard op zo'n manier dat er een eerlijke verdeling is van wat er moet gebeuren. Niet dat de een alles doet en de ander niks.
Ben het met je eens hoor, je moet het in goed overleg eerlijk verdelen. Maar als mijn partner tegen mij zegt 'je moet die fiets/motor/naaimachine wel regematig wat olie of grafiet geven' verwacht ik niet dat dat eenmalig is en dat hij het verder wel doet.
RoodVruchtje
12-01-2025 om 18:47
Gingergirl schreef op 12-01-2025 om 17:52:
[..]
Ik begrijp heus wel hoe je het bedoelt, maar ook ik zou er totaal geen zin in hebben duidelijke klussen wekelijks te moeten vragen/herhalen. Onderhoud van een auto/tuin/huis is namelijk totaal niet vergelijkbaar met het doen van boodschappen/stofzuigen/wassen/strijken etc.
En ja, een man snapt dat heus ook zelf wel en zou het niet nodig hoeven zijn dit wekelijks te moeten herhalen of het hem te moeten opleggen!
Gingergirl
12-01-2025 om 18:58
RoodVruchtje schreef op 12-01-2025 om 18:47:
[..]
Ik begrijp heus wel hoe je het bedoelt, maar ook ik zou er totaal geen zin in hebben duidelijke klussen wekelijks te moeten vragen/herhalen. Onderhoud van een auto/tuin/huis is namelijk totaal niet vergelijkbaar met het doen van boodschappen/stofzuigen/wassen/strijken etc.
En ja, een man snapt dat heus ook zelf wel en zou het niet nodig hoeven zijn dit wekelijks te moeten herhalen of het hem te moeten opleggen!
Daar ging het voorbeeld niet over. To heeft het over het gezellig maken van het huis zoals plantjes, lampjes en fotolijstjes neerzetten. Dat vind ik wel vergelijkbaar met klussen zoals onderhoud die niet wekelijks hoeven. Je regelt ook niet wekelijks nieuwe planten en andere snuisterijen om het gezellig te maken lijkt mij.
Gingergirl
12-01-2025 om 19:11
MRI schreef op 12-01-2025 om 18:33:
[..]
Ben het met je eens hoor, je moet het in goed overleg eerlijk verdelen. Maar als mijn partner tegen mij zegt 'je moet die fiets/motor/naaimachine wel regematig wat olie of grafiet geven' verwacht ik niet dat dat eenmalig is en dat hij het verder wel doet.
Als je zo'n klus samen afspreekt wie die klus voortaan op zich neemt dan is het inderdaad niet eenmalig. Dan hoort diegene dat ook gewoon te doen zoals afgesproken. Maar zo gaat het bij velen niet in de praktijk. " je moet" is meer een commando / iets opleggen / afdwingen dan samen bespreken / overleggen / afspreken. En de ervaring leert dat het dan niet als een afspraak gezien wordt wat ook wel weer begrijpelijk is. Mijn ex vond altijd dat ik afspraken niet na kwam, het waren echter afspraken die hij bedacht had en wel kon opleggen aan mij onder het motto " het is toch een afspraak" helaas zo werkt dat niet, als je wil commanderen kun je beter een hond nemen.
MRI
12-01-2025 om 19:40
Gingergirl schreef op 12-01-2025 om 19:11:
[..]
Als je zo'n klus samen afspreekt wie die klus voortaan op zich neemt dan is het inderdaad niet eenmalig. Dan hoort diegene dat ook gewoon te doen zoals afgesproken. Maar zo gaat het bij velen niet in de praktijk. " je moet" is meer een commando / iets opleggen / afdwingen dan samen bespreken / overleggen / afspreken. En de ervaring leert dat het dan niet als een afspraak gezien wordt wat ook wel weer begrijpelijk is. Mijn ex vond altijd dat ik afspraken niet na kwam, het waren echter afspraken
Ach om op het woord 'moet' te laten hangen. Het is best normaal om te zeggen in de zin van 'goh je moet die vlek even van te voren inzepen met vlekkenmiddel, of 'lieverd die naaimachine moet wel regematig olie hebben hoor'. Een klus als de naaimachine oliën zou bij mij niet in het afspraken schema besproken hoeven worden, dat doe je gewoon als iemand met een groter technisch inzicht je daar op heeft gewezen. Ik vind het geneuzel worden als je op dat niveau dingen moet gaan afspreken waarvan men eenvoudig kan bedenken dat ze herhaald moeten worden. Maar goed, ik begrijp nu dat het om leuke lijstjes gaat, dus sws bezijden dit draadje.
TS: heeft zijn zus/moeder/nieuwe vriendin niet meegeholpen?
Gingergirl
12-01-2025 om 19:56
MRI schreef op 12-01-2025 om 19:40:
[..]
Ach om op het woord 'moet' te laten hangen. Het is best normaal om te zeggen in de zin van 'goh je moet die vlek even van te voren inzepen met vlekkenmiddel, of 'lieverd die naaimachine moet wel regematig olie hebben hoor'. Een klus als de naaimachine oliën zou bij mij niet in het afspraken schema besproken hoeven worden, dat doe je gewoon als iemand met een groter technisch inzicht je daar op heeft gewezen. Ik vind het geneuzel worden als je op dat niveau dingen moet gaan afspreken waarvan men eenvoudig kan bedenken dat ze herhaald moeten worden. Maar goed, ik begrijp nu dat het om leuke lijstjes gaat, dus sws bezijden dit draadje.
Ben ik met je eens; het gaat ook niet om mugfenziften over een woordje als " moet". Meer om aan te geven dat er wel op die manier misverstanden kunnen ontstaan. Hier op het forum ook tig draadjes waarin veelal geklaagd wordt over de man maar ligt het in de praktijk niet gewoon aan een verschil in communicatie en interpretatie? Verder is het simpel; klussen moeten gedaan worden en die verdeel je met elkaar. Hierbij vind ik jouw naarmachine voorbeeld een goed voorbeeld; als de een daar meer technisch inzicht in heeft dan is het ook logisch dat die persoon die klus op zich neemt ipv de ander. Voor ons werkt dat prima; ieder doet wat ie leuk vind en goed in is en dan loopt het gesmeerd. Hier nooit gezeur erover...gelukkig.
Peach1981
12-01-2025 om 19:58
beetje achtergrond: we waren 12 jaar samen. toen we elkaar leerden kennen pasten we heel goed bij elkaar. we herkenden elkaar in onze jeugd(trauma's) en hoe we met het leven omgingen. ik ben kort daarna gestart en doorgegaan met een jarenlang therapie proces waarin ik veel en grote stappen heb gezet wb verwerken en mezelf leren kennen. ik ben dus veranderd. uiteindelijk pasten we niet meer bij elkaar. we zijn in relatietherapie geweest om te proberen 'ons' te redden, waarbij bleek dat hij ook wel voordeel zou kunnen halen uit individuele therapie, maar hij wilde dat niet. uiteindelijk hebben we besloten dat we er niet uit gingen komen samen.
ik vind dat we op een nette manier uit elkaar zijn gegaan en dat we nu op een nette manier met elkaar omgaan.
zoals ik hem kende in onze relatie had ik verwacht dat hij wat meubels in zn nieuwe woning zou pleuren en dat het zo'n stereotype vrijgezellenhuis zou zijn, maar in plaats daarvan maakt ie het helemaal knus en gezellig. en dat steekt gewoon.
verder sta ik volledig achter onze scheiding en gun ik hem het beste want als persoon mag ik hem nog steeds wel, alleen absoluut niet meer als partner.
edit: en ik was benieuwd of het herkenbaar is
Peach1981
12-01-2025 om 20:02
RoodVruchtje schreef op 12-01-2025 om 18:47:
[..]
[ ..]
ehm ja, die van mij snapte dat dus niet...
wil40
12-01-2025 om 20:05
Peach1981 schreef op 12-01-2025 om 19:58:
beetje achtergrond: we waren 12 jaar samen. toen we elkaar leerden kennen pasten we heel goed bij elkaar. we herkenden elkaar in onze jeugd(trauma's) en hoe we met het leven omgingen. ik ben kort daarna gestart en doorgegaan met een jarenlang therapie proces waarin ik veel en grote stappen heb gezet wb verwerken en mezelf leren kennen. ik ben dus veranderd. uiteindelijk pasten we niet meer bij elkaar. we zijn in relatietherapie geweest om te proberen 'ons' te redden, waarbij bleek dat hij ook wel voordeel zou kunnen halen uit individuele therapie, maar hij wilde dat niet. uiteindelijk hebben we besloten dat we er niet uit gingen komen samen.
ik vind dat we op een nette manier uit elkaar zijn gegaan en dat we nu op een nette manier met elkaar omgaan.
zoals ik hem kende in onze relatie had ik verwacht dat hij wat meubels in zn nieuwe woning zou pleuren en dat het zo'n stereotype vrijgezellenhuis zou zijn, maar in plaats daarvan maakt ie het helemaal knus en gezellig. en dat steekt gewoon.
verder sta ik volledig achter onze scheiding en gun ik hem het beste want als persoon mag ik hem nog steeds wel, alleen absoluut niet meer als partner.edit: en ik was benieuwd of het herkenbaar is
Eigenlijk is het een compliment voor jou. Hij heeft, samen met jou, in een gezellig huis gewoond en dat dus duidelijk wel op prijs gesteld. Hij kent zichzelf en heeft gedacht, dit moet ik ook doen als ik alleen woon. Voor mezelf, mijn kinderen en bezoek. Ook voor jou, kijk, ook ik kan het gezellig maken.
Peach1981
12-01-2025 om 20:07
MRI schreef op 12-01-2025 om 19:40:
[..]
[..]
zijn moeder leeft niet meer helaas, zijn zus woont ver weg (maar heeft hem wel een airfryer gegeven voor sinterklaas ) en een nieuwe vriendin is er (zover ik weet) niet.
ik heb via via deze woning voor hem gevonden (met dikke mazzel en een beetje vasthoudendheid van mijn kant), ik heb onze financien en administratieve dingen gesplitst en afgewikkeld, ik heb hem een lijstje met wachtwoorden en inloggegevens meegegeven en vanaf het moment dat hij verhuisde heb ik het losgelaten (praktisch dan, emotioneel is het nog een beetje work in progress)
Peach1981
12-01-2025 om 20:08
wil40 schreef op 12-01-2025 om 20:05:
[..]
Eigenlijk is het een compliment voor jou. Hij heeft, samen met jou, in een gezellig huis gewoond en dat dus duidelijk wel op prijs gesteld. Hij kent zichzelf en heeft gedacht, dit moet ik ook doen als ik alleen woon. Voor mezelf, mijn kinderen en bezoek. Ook voor jou, kijk, ook ik kan het gezellig maken.
aaah, dat is echt een hele lieve manier om er tegen aan te kijken. dank je ♥️
wil40
12-01-2025 om 20:11
Veel mannen ga na een scheiding ook uitgebreid koken terwijl de exen denken:"eerst kon hij nog geen rijst koken, ik dacht dat worden alleen de drie P's als de kinderen bij hem zijn".
Dat heb ik gezien bij mijn buurman met co ouderschap, hij ging echt geen patat eten als zijn kinderen er waren, hun moeder vroeg altijd wat ze hadden gegeten. Ze dacht dat hij een Mc Donalds vader zou worden. Nee dus, alles volgens de schijf van 5.
Anoniemvoornu
13-01-2025 om 07:47
Gingergirl schreef op 12-01-2025 om 18:58:
[..]
Daar ging het voorbeeld niet over. To heeft het over het gezellig maken van het huis zoals plantjes, lampjes en fotolijstjes neerzetten. Dat vind ik wel vergelijkbaar met klussen zoals onderhoud die niet wekelijks hoeven. Je regelt ook niet wekelijks nieuwe planten en andere snuisterijen om het gezellig te maken lijkt mij.
Ik ben het hier toch echt mee eens, ze spreekt niet over mijn ex zijn huis is brandschoon of opgeruimd maar gezellig aangekleed, maar dat hoef je maar 1 keer te doen, je hangt niet elke week nieuwe foto's op, planten gaan ook jaren mee als je een beetje geluk hebt wat maakt dat je je daar alleen in voelde in je huwelijk , vond/vind je je eigen huis niet gezellig ? Mijn man moet mij niet vragen welke kussens mooi bij onze bank passen en ik hem niet welke groente we gezaaid hebben in de moestuin, toch was mijn huis gezellig aangekleed toen ik alleen woonde, met hulp van vriendinnen die wel kijk hebben op kleuren, en hield mijn man zijn kamerplanten gewoon in leven.
Izza
13-01-2025 om 09:16
wil40 schreef op 12-01-2025 om 20:05:
[..]
Wat een goede manier van omdenken!