Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
12-02-2025 om 16:14
Mijn partner en ik zijn 2 jaar geleden uit elkaar gegaan en hebben samen onze zoon
opgevoed in mijn appartement. Hij is er 2 dagen per week. Onze zoon is nog nooit in zijn huis geweest. Ik zit doordeweeks op mijn werk. De rest van de tijd zit onze zoon op de opvang en mijn moeder past een dag per week op.
Nu wil hij dit veranderen naar elk weekend bij hem. Hij wil niet meer vaker dan 1x heen en weer reizen. Hij wil ook niet in de buurt komen wonen. Hij zal ook niet zoveel meekrijgen van het sociale leven van onze zoon. Dat is voor hem geen probleem.
Het probleem is praktisch: de reisafstand tussen de ouders.
Ik woon in Limburg (nabij Venray) en hij in de kop van
Noord-Holland (met files 2 uur rijden). Met school (bijna 4) is het
moeilijk omdat onze zoon naar school zal gaan in mijn woonplaats. Elk
weekend naar de vader is mij niet fijn. Ik kan dan geen leuke dingen doen met mijn zoon zoals verjaardagen, feestjes van vriendjes enz.
We zijn 2 keer bij een mediator geweest. Hij zegt dat we allebei
water bij de wijn moeten doen. Dat is lastig in dit geval. Sinds de
mediation is de spanning opgelopen. De gesprekken lopen niet meer lekker of we
zwijgen allebei vaker dan het gevoel uit te spreken.
Ik krijg het gevoel dat de mediator het ook niet weet. Wij zullen het op papier moeten zetten zegt hij. 1x in de 2 weekenden gaat hij niet mee akkoord.
Wat is een realistische omgangsregeling in dit geval? Moet er een
advocaat bij komen om advies te geven over een omgangsregeling? Wat is jullie ervaring, succesverhaal?
21-02-2025 om 17:15
Hij vindt dat niet en zegt dat hij nu 2 lange weekenden wil. Van vrijdagmiddag tot maandagochtend. 06.00 al in de auto voor school straks!!
Begrijp ik goed dat je man dan alles gaat rijden? Vind ik t nog steeds sneu voor je kind, maar ik denk dat ik dan (met tegenzin) akkoord zou gaan. Kun je t nu uitproberen, nog voor je zoon naar school gaat. Als hij echt 'stuk zit' op de terugbrengmaandag dan is dat handig om te weten, lijkt me.
21-02-2025 om 17:24
inez_venray schreef op 21-02-2025 om 13:53:
Hoi TineWinkel en Izza,
Reizen wordt dan huilen en erna moeilijk is slaap komen en ook weer snachts wakker worden.
Ik heb een B&B geopperd aan mijn ex. Daar is niet op ingegaan. Jammer. We komen niet verder met de mediator.
De mediator zei ook rechters niet kijken naar afstand. Misschien zijn er uitspraken geweest?
Wat kan ik nu verwachten als hij naar de rechter stapt? Iemand enig idee wat tegenwoordig wordt verstaan onder omgangsregeling in het belang van het kind.
Ik vind de afstand te groot voor meer dan 2x per maand. Hij vindt dat niet en zegt dat hij nu 2 lange weekenden wil. Van vrijdagmiddag tot maandagochtend. 06.00 al in de auto voor school straks!! Wat een lastige situatie toch. Ik vind het zo zielig voor onze zoon.
De standaard omgang is om het weekend dus idd 2 weekenden en dan vaak de woensdagmiddag erbij omdat dan de kinderen sowieso vrij zijn van school.
Jouw ex heeft dus nu al water bij de wijn gedaan door van elk weekend nu 2 x een weekend per maand te doen. Dus ene weekend bij jou andere weekend bij hem. Wat hij voorstelt ( vrijdag ophalen/ maandag terug is gewoon een standaard regeling.
Wat ik dan nog niet snap is waarom jullie het nog hebben over meer dan 2x per maand.
Wat had jij in je hoofd voor omgangsregeling?
21-02-2025 om 17:30
TineWinkel schreef op 21-02-2025 om 17:15:
Hij vindt dat niet en zegt dat hij nu 2 lange weekenden wil. Van vrijdagmiddag tot maandagochtend. 06.00 al in de auto voor school straks!!
Begrijp ik goed dat je man dan alles gaat rijden? Vind ik t nog steeds sneu voor je kind, maar ik denk dat ik dan (met tegenzin) akkoord zou gaan. Kun je t nu uitproberen, nog voor je zoon naar school gaat. Als hij echt 'stuk zit' op de terugbrengmaandag dan is dat handig om te weten, lijkt me.
De ritten kunnen vader misschien ook gaan tegenvallen dus zeker opnemen in de afspraak dat er een evaluatie moment afgesproken word hoe zo'n omgangsregeling in de praktijk gaat bevallen.
Belangrijkste lijkt mij in blijven zetten op goede communicatie tussen de ouders en overleg met elkaar.
21-02-2025 om 17:36
Heb jij je weleens proberen te verplaatsen in zijn situatie, want ik lees dat niet echt terug in jouw reacties? Hoe zou jij het vinden als je je kind zo weinig zou zien?