Echtscheiding en erna

inez_venray
12-02-2025 om 16:14
vraag over reisafstand tussen ouders
Mijn partner en ik zijn 2 jaar geleden uit elkaar gegaan en hebben samen onze zoon
opgevoed in mijn appartement. Hij is er 2 dagen per week. Onze zoon is nog nooit in zijn huis geweest. Ik zit doordeweeks op mijn werk. De rest van de tijd zit onze zoon op de opvang en mijn moeder past een dag per week op.
Nu wil hij dit veranderen naar elk weekend bij hem. Hij wil niet meer vaker dan 1x heen en weer reizen. Hij wil ook niet in de buurt komen wonen. Hij zal ook niet zoveel meekrijgen van het sociale leven van onze zoon. Dat is voor hem geen probleem.
Het probleem is praktisch: de reisafstand tussen de ouders.
Ik woon in Limburg (nabij Venray) en hij in de kop van
Noord-Holland (met files 2 uur rijden). Met school (bijna 4) is het
moeilijk omdat onze zoon naar school zal gaan in mijn woonplaats. Elk
weekend naar de vader is mij niet fijn. Ik kan dan geen leuke dingen doen met mijn zoon zoals verjaardagen, feestjes van vriendjes enz.
We zijn 2 keer bij een mediator geweest. Hij zegt dat we allebei
water bij de wijn moeten doen. Dat is lastig in dit geval. Sinds de
mediation is de spanning opgelopen. De gesprekken lopen niet meer lekker of we
zwijgen allebei vaker dan het gevoel uit te spreken.
Ik krijg het gevoel dat de mediator het ook niet weet. Wij zullen het op papier moeten zetten zegt hij. 1x in de 2 weekenden gaat hij niet mee akkoord.
Wat is een realistische omgangsregeling in dit geval? Moet er een
advocaat bij komen om advies te geven over een omgangsregeling? Wat is jullie ervaring, succesverhaal?

AnnaPollewop
12-03-2025 om 10:06
Als ik het goed begrijp zijn jullie aan deze relatie begonnen en woonden toen ook al niet samen, en hebben jullie nooit samengewoond?
Wat was jullie plan, gezien de reisafstand die er toen al was, toen jullie samen een kind kregen? En waarom is dat nu anders?

MamaE
12-03-2025 om 10:20
AnnaPollewop schreef op 12-03-2025 om 10:06:
Als ik het goed begrijp zijn jullie aan deze relatie begonnen en woonden toen ook al niet samen, en hebben jullie nooit samengewoond?
Wat was jullie plan, gezien de reisafstand die er toen al was, toen jullie samen een kind kregen? En waarom is dat nu anders?
Ik vermoed dat het kind niet per se een bewuste keuze was, maar iets dat gebeurde en waarvoor de ouders beide hun verantwoordelijkheid willen nemen.
Co-ouderschap is met deze afstand niet haalbaar. Om het weekend voorlopig nog wel. Een B&B met gedeelde kosten lijkt me ook zeker een optie.

Izza
12-03-2025 om 11:31
MamaE schreef op 12-03-2025 om 10:20:
[..]
Ik vermoed dat het kind niet per se een bewuste keuze was, maar iets dat gebeurde en waarvoor de ouders beide hun verantwoordelijkheid willen nemen.
Co-ouderschap is met deze afstand niet haalbaar. Om het weekend voorlopig nog wel. Een B&B met gedeelde kosten lijkt me ook zeker een optie.
Ik zou niet continu in een B&B willen zitten. Nog los van de hoge kosten. Je wilt met je eigen kind gewoon in je eigen omgeving zijn. Kind gaat dan onderdeel worden van die omgeving. Continu uit koffers leven en spullen slepen is onzinnig. Geen rechter gaat ex opleggen dat hij niet met zijn kind in zijn eigen huis mag zijn hoor. Het is 2x per maand en kind zal vanzelf wennen. Het is niet aan jou om te bepalen hoe de andere ouder zijn tijd invult of waar dat is.

AnnaPollewop
12-03-2025 om 14:08
Dit is natuurlijk best een forse afstand, redelijk vergelijkbaar met ouders in verschillende landen. Hoe doen die dat eigenlijk?

Ysenda
12-03-2025 om 17:15
AnnaPollewop schreef op 12-03-2025 om 14:08:
Dit is natuurlijk best een forse afstand, redelijk vergelijkbaar met ouders in verschillende landen. Hoe doen die dat eigenlijk?
Dan worden de vakanties langer, en gaat het kind mee naar het andere land. Zijn er dus geen weekenden.

inez_venray
14-03-2025 om 18:32
Dankje voor jullie berichten.
Wij merken dat de mediator behoorlijk zakelijk is. Via via zijn we op het idee gekomen om met een therapeut te praten. De therapeut gaat ook met ons praten over de relatie nu, in de toekomst. Zo proberen we dichterbij elkaar te komen. Afspraken door een rechter gaat onze relatie niet verbeteren. Wij gaan de hele jeugd met elkaar praten en afspraken maken. De therapeut kan hier een positievere draai aan geven.
Bedankt voor het meedenken.

Dweedledee
14-03-2025 om 19:31
De mediator zei een maand geleden al dat jullie beiden water bij de wijn moeten doen. Jouw ex heeft dat inmiddels al gedaan, maar volgens mij ben jij degene die zaken tegenwerkt. Wat wil je nou bereiken?
Jij hebt gekozen voor een kind met déze man in déze situatie. Daar horen consequenties bij. Een kind heeft recht op zijn vader. Waarom werk jij dat tegen?

Lizzyliz
14-03-2025 om 20:06
Jullie zoon is drie en gaat nog niet naar school, toch? Verhuizen zou juist nu nog makkelijk kunnen. Hij kan dan op een basisschool in zijn nieuwe woonplaats starten en nieuwe vriendjes maken. Dan wonen jullie een stuk dichter bij elkaar. Jullie zoontje hoeft dan geen hele lange afstanden te rijden in het weekend en kan zijn vader vaker zien. Win-win voor zoon zou ik zeggen. Dat het voor jou niet leuk is om te verhuizen snap ik. Maar jij hebt het meest moeite met de reistijd voor jullie zoontje. Dus het is óf lang rijden ieder weekend óf verhuizen. Iets anders kan gewoonweg niet.

AnnaPollewop
15-03-2025 om 13:51
Lizzyliz schreef op 14-03-2025 om 20:06:
Jullie zoon is drie en gaat nog niet naar school, toch? Verhuizen zou juist nu nog makkelijk kunnen. Hij kan dan op een basisschool in zijn nieuwe woonplaats starten en nieuwe vriendjes maken. Dan wonen jullie een stuk dichter bij elkaar. Jullie zoontje hoeft dan geen hele lange afstanden te rijden in het weekend en kan zijn vader vaker zien. Win-win voor zoon zou ik zeggen. Dat het voor jou niet leuk is om te verhuizen snap ik. Maar jij hebt het meest moeite met de reistijd voor jullie zoontje. Dus het is óf lang rijden ieder weekend óf verhuizen. Iets anders kan gewoonweg niet.
Dat lijkt me wat kort door de bocht. Net als hierboven aangegeven wordt voor ouders die niet in hetzelfde land wonen, zijn er wel meer regelingen mogelijk dan elk weekend lang rijden of verhuizen. Bovendien kan vader ook verhuizen, als hij wel graag zijn zoon vaker wil zien (al geeft hij aan het niet erg te vinden er veel van te missen).