Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

inez_venray

inez_venray

12-02-2025 om 16:14

vraag over reisafstand tussen ouders

Hij vindt dat niet en zegt dat hij nu 2 lange weekenden wil. Van vrijdagmiddag tot maandagochtend. 06.00 al in de auto voor school straks!!
Begrijp ik goed dat je man dan alles gaat rijden? Vind ik t nog steeds sneu voor je kind, maar ik denk dat ik dan (met tegenzin) akkoord zou gaan. Kun je t nu uitproberen,  nog voor je zoon naar school gaat. Als hij echt 'stuk zit'  op de terugbrengmaandag dan is dat handig om te weten, lijkt me.

inez_venray schreef op 21-02-2025 om 13:53:

Hoi TineWinkel en Izza,
Reizen wordt dan huilen en erna moeilijk is slaap komen en ook weer snachts wakker worden.
Ik heb een B&B geopperd aan mijn ex. Daar is niet op ingegaan. Jammer. We komen niet verder met de mediator.
De mediator zei ook rechters niet kijken naar afstand. Misschien zijn er uitspraken geweest?

Wat kan ik nu verwachten als hij naar de rechter stapt? Iemand enig idee wat tegenwoordig wordt verstaan onder omgangsregeling in het belang van het kind.

Ik vind de afstand te groot voor meer dan 2x per maand. Hij vindt dat niet en zegt dat hij nu 2 lange weekenden wil. Van vrijdagmiddag tot maandagochtend. 06.00 al in de auto voor school straks!! Wat een lastige situatie toch. Ik vind het zo zielig voor onze zoon.

De standaard omgang is om het weekend dus idd 2 weekenden en dan vaak de woensdagmiddag erbij omdat dan de kinderen sowieso vrij zijn van school. 

Jouw ex heeft dus nu al water bij de wijn gedaan door van elk weekend nu 2 x een weekend per maand te doen. Dus ene weekend bij jou andere weekend bij hem. Wat hij voorstelt ( vrijdag ophalen/ maandag terug is gewoon een standaard regeling. 

Wat ik dan nog niet snap is waarom jullie het nog hebben over meer dan 2x per maand. 

Wat had jij in je hoofd voor omgangsregeling?

TineWinkel schreef op 21-02-2025 om 17:15:

Hij vindt dat niet en zegt dat hij nu 2 lange weekenden wil. Van vrijdagmiddag tot maandagochtend. 06.00 al in de auto voor school straks!!
Begrijp ik goed dat je man dan alles gaat rijden? Vind ik t nog steeds sneu voor je kind, maar ik denk dat ik dan (met tegenzin) akkoord zou gaan. Kun je t nu uitproberen, nog voor je zoon naar school gaat. Als hij echt 'stuk zit' op de terugbrengmaandag dan is dat handig om te weten, lijkt me.

De ritten kunnen vader misschien ook gaan tegenvallen dus zeker opnemen in de afspraak dat er een evaluatie moment afgesproken word hoe zo'n omgangsregeling in de praktijk gaat bevallen.

Belangrijkste lijkt mij in blijven zetten op goede communicatie tussen de ouders en overleg met elkaar. 

Heb jij je weleens proberen te verplaatsen in zijn situatie, want ik lees dat niet echt terug in jouw reacties? Hoe zou jij het vinden als je je kind zo weinig zou zien?

inez_venray

inez_venray

10-03-2025 om 21:25

De hele insteek van om het weekend heeft te maken met de leeftijd en het lange rijden. Ik zou dan brengen en hij zou dan terugbrengen.
Eigenlijk wil hij 50%. Dat is echt niet te doen voor onze zoon. Ongeacht wat een rechter misschien zal zeggen, tijd voor een jong kind is anders dan voor ouder kind door de hersenontwikkeling. Ik las ook dat wennen aan 2 huizen voor jonge kinderen nog meer stress geeft dan voor oudere kinderen. Je ziet dat bij jonge kinderen doordat ze weer in hun broek gaan plassen of anders gedragen. Soms agressiever of in zichzelf gekeerd.

Het is een lastige situatie. Ik kan niet eisen dat hij verhuist en hij kan dat niet van mij eisen. We willen zo niet met elkaar omgaan.

Ik hoop dat een rechter begrijpt dat het met een jong kind beter is niet teveel te slepen. Dan ziet hij onze zoon minder dan eerst. Bij oudere kinderen wordt het makkelijker. Er is en blijft omgang en onze zoon is gehecht aan ons allebei. We willen geen ruzie of de omgang stoppen. We komen er gewoon niet uit.

"Het is een lastige situatie. Ik kan niet eisen dat hij verhuist en hij kan dat niet van mij eisen. We willen zo niet met elkaar omgaan" 

Maar jullie willen wel zo met jullie kind omgaan? 

Je kan niet eisen van elkaar om te verhuizen, maar je kunt het allebei wel aanbieden… Wat als jullie nu letterlijk naar elkaar toe bewegen en allebei halverwege gaan wonen. Of je gaat allebei op een half uur rijden van je huidige woonplaats wonen. Dan zit je nog redelijk in de buurt van familie en vrienden, maar het halveert de reisafstand van huis tot huis. 
De keus om samen een kind te krijgen terwijl je zo ver uit elkaar woont, heeft nu eenmaal consequenties.

inez_venray schreef op 10-03-2025 om 21:25:

De hele insteek van om het weekend heeft te maken met de leeftijd en het lange rijden. Ik zou dan brengen en hij zou dan terugbrengen.
Eigenlijk wil hij 50%. Dat is echt niet te doen voor onze zoon. Ongeacht wat een rechter misschien zal zeggen, tijd voor een jong kind is anders dan voor ouder kind door de hersenontwikkeling. Ik las ook dat wennen aan 2 huizen voor jonge kinderen nog meer stress geeft dan voor oudere kinderen. Je ziet dat bij jonge kinderen doordat ze weer in hun broek gaan plassen of anders gedragen. Soms agressiever of in zichzelf gekeerd.

Het is een lastige situatie. Ik kan niet eisen dat hij verhuist en hij kan dat niet van mij eisen. We willen zo niet met elkaar omgaan.

Ik hoop dat een rechter begrijpt dat het met een jong kind beter is niet teveel te slepen. Dan ziet hij onze zoon minder dan eerst. Bij oudere kinderen wordt het makkelijker. Er is en blijft omgang en onze zoon is gehecht aan ons allebei. We willen geen ruzie of de omgang stoppen. We komen er gewoon niet uit.

In je vorige post zei je toch dat hij nu 2 lange weekenden wil? 

Dan zijn jullie er toch uit? Jij wilde toch ook die om en om weekendregeling? ( dat is 2 lange weekenden)

Dat jij dan brengt en hij weer terug brengt is toch een mooie oplossing?

Waarom nog naar rechter dan?

Wat betreft wat jij las bij jonge kinderen is geen vaststaand feit door wennen aan 2 huizen hoor.

Kinderen ervaren stress door gevoel van gebrek aan zekerheid en gebrek aan veiligheid. Dat kun je niet 1 op 1 plakken aan het wennen aan 2 huizen. 

Wat wel zo is is hoe meer stress en gedoe tussen de ouders hoe meer stress kinderen zelf ervaren.

Je kan die 2 weekend regeling toch gewoon een kans geven, laat hem het maar proberen. Misschien is hij er dan na een paar maanden wel klaar mee. Zeker zo'n maandagochtend lijkt me een gedoe. Je moet erg vroeg weg, erg veel verkeer op de weg. Of jullie kind vindt dat niets, maar misschien gaat hij nog wel juist slapen in de auto als het zo vroeg is. 
Na een paar maanden doen jullie een evaluatie.

Schemerlampje schreef op 10-03-2025 om 22:41:

Je kan niet eisen van elkaar om te verhuizen, maar je kunt het allebei wel aanbieden… Wat als jullie nu letterlijk naar elkaar toe bewegen en allebei halverwege gaan wonen. Of je gaat allebei op een half uur rijden van je huidige woonplaats wonen. Dan zit je nog redelijk in de buurt van familie en vrienden, maar het halveert de reisafstand van huis tot huis.
De keus om samen een kind te krijgen terwijl je zo ver uit elkaar woont, heeft nu eenmaal consequenties.

Dat is toch absoluut geen optie. Waar wil je in deze tijd 2 huizen vandaan halen? Nog los van alle kosten van een verhuizing. En wat moet je dan beiden in een onbekende stad waar je geen netwerk hebt? To is ook nog eens beperkt en heeft niet eens een rijbewijs. En je hebt geen zekerheid dat die vader in contact blijft. Zit je straks in een onbekende stad en ziet kind zijn vader nog minimaal of niet meer. 

Opgroeien kan ook prima met een ouder op afstand. Of zelfs met een afwezige ouder. Het belangrijkste is een stabiele opvoeder en een goed netwerk met veiligheid. 

1968 schreef op 11-03-2025 om 08:56:

Je kan die 2 weekend regeling toch gewoon een kans geven, laat hem het maar proberen. Misschien is hij er dan na een paar maanden wel klaar mee. Zeker zo'n maandagochtend lijkt me een gedoe. Je moet erg vroeg weg, erg veel verkeer op de weg. Of jullie kind vindt dat niets, maar misschien gaat hij nog wel juist slapen in de auto als het zo vroeg is.
Na een paar maanden doen jullie een evaluatie.

Volledig eens. Hij heeft gewoon ook recht op zijn kind. En op die manier kunnen ze elkaar zien. Je merkt vanzelf wel of vader dit kan blijven volhouden. 

Daarnaast geeft het to ook de tijd om 2 weekenden weer even op adem te komen. Alleenstaande ouder zijn is zwaar. En op deze manier heeft ze tijd om haar eigen leven op te bouwen. 

Izza schreef op 11-03-2025 om 10:26:

[..]

Dat is toch absoluut geen optie. Waar wil je in deze tijd 2 huizen vandaan halen? Nog los van alle kosten van een verhuizing. En wat moet je dan beiden in een onbekende stad waar je geen netwerk hebt? To is ook nog eens beperkt en heeft niet eens een rijbewijs. En je hebt geen zekerheid dat die vader in contact blijft. Zit je straks in een onbekende stad en ziet kind zijn vader nog minimaal of niet meer.

Opgroeien kan ook prima met een ouder op afstand. Of zelfs met een afwezige ouder. Het belangrijkste is een stabiele opvoeder en een goed netwerk met veiligheid.

Volgens mij haal je twee topics door elkaar. Deze TO heeft niets gezegd over beperkingen of geen rijbewijs. En in dit topic is het de keus van TO zelf geweest om een kind te krijgen met iemand die aan de andere kant van het land woont. In het andere topic is de ex ver weg verhuisd, dat is een heel andere situatie.

Schemerlampje schreef op 11-03-2025 om 12:08:

[..]

Volgens mij haal je twee topics door elkaar. Deze TO heeft niets gezegd over beperkingen of geen rijbewijs. En in dit topic is het de keus van TO zelf geweest om een kind te krijgen met iemand die aan de andere kant van het land woont. In het andere topic is de ex ver weg verhuisd, dat is een heel andere situatie.

Ah dat zou kunnen! 

Hoe dan ook. Ik zou niet halverwege in een onbekende stad gaan wonen. Dan maar iets langer in de auto. Je werk, huisvesting en stabiele omgeving is belangrijk.

inez_venray

inez_venray

12-03-2025 om 09:46

Ergens in het midden gaan wonen is, zoals Izza ook zegt, niet realistisch. Huis vinden, werk vinden en zoon uit omgeving halen. Hij weet al dat hij met vriendjes naar school zal gaan. Ik vind dit niet in het belang van hem. Daarnaast heb ik een sociaal vangnet met vrienden en familie. Mensen die hem goed kennen vanaf de geboorte. In een andere woonplaats alles opbouwen is voor hem alleen maar nadelig.

Over de B&B. Ik betaal dan mee. Ik wil het geld eerlijk verdelen. De kosten voor hem en de kosten voor de omgang. B&B ligt nu weer op de plank.

Om het weekend is een voorstel. Geen afspraak. Er staat nu nix vast. Nix op papier. Als er nix op papier komt te staan, gaat het naar een rechter. Dat zei de mediator. Dat is na 5 of 7 gesprekken zei ze. Ze doet dit al jaren. Ik neem haar erg serieus. Dat is de reden dat ik de rechter noem. Een rechter kijkt altijd naar het kind zei ze. Wij rijden of betalen meer in het voordeel van het kind.

inez_venray schreef op 12-03-2025 om 09:46:

Om het weekend is een voorstel. Geen afspraak. Er staat nu nix vast. Nix op papier. Als er nix op papier komt te staan, gaat het naar een rechter. Dat zei de mediator. Dat is na 5 of 7 gesprekken zei ze. Ze doet dit al jaren. Ik neem haar erg serieus. Dat is de reden dat ik de rechter noem. Een rechter kijkt altijd naar het kind zei ze. Wij rijden of betalen meer in het voordeel van het kind.

Dit voorstel kan toch tot afspraak gemaakt worden tussen jullie?

Jouw ex gaat toch akkoord met 2 x lange weekenden?

Waarom maken jullie dit niet tot afspraak?

Wat wil jij nu precies voor regeling? 

Als er niks op papier komt en het gaat naar de rechter zal de rechter een regeling opleggen aan jullie allebei en daar heb je je dan maar aan te houden. 

Nu heb je nog enige invloed om samen tot een regeling te komen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.