Echtscheiding en erna

AnneMae1
18-03-2025 om 09:37
Veilig thuis - Niet veilig voor moeders en kinderen
Als je als moeder denkt dat Veilig Thuis je zal beschermen tegen een narcistische ex-partner, dan moet je goed opletten. Mijn ervaring met deze instantie is ronduit schokkend. In plaats van mijn noodkreet serieus te nemen, werd ik neergezet als de "moeilijke" ouder, terwijl ik alleen maar mijn kinderen probeerde te beschermen.
Veilig Thuis zegt dat ze werken in het belang van de kinderen, maar in werkelijkheid dwingen ze moeders om mee te werken aan een omgangsregeling – ongeacht de emotionele of psychologische schade die dit bij de kinderen veroorzaakt. Mijn ex-partner heeft jarenlang manipulatief en intimiderend en agressief gedrag vertoond, maar dit werd compleet genegeerd. Zijn rechten als vader leken zwaarder te wegen dan de veiligheid en het welzijn van mijn kinderen.
Wat doet Veilig Thuis fout?
⚠️ Ze luisteren niet naar de moeder – Je wordt meteen als "de strijdende partij" gezien als je je zorgen uit.
⚠️ Ze kijken niet naar patronen van misbruik – Hoeveel bewijzen je ook aandraagt, het wordt afgedaan als “ouderconflict”.
⚠️ Ze negeren de emotionele impact op kinderen – Dat kinderen bang zijn, bedplassen of last hebben van stress na een bezoek, wordt weggeschoven.
⚠️ Ze dreigen in plaats van helpen – In plaats van te beschermen, dreigen ze met een ‘jeugdbeschermingstafel’ als je niet meewerkt.
Voor moeders die in een soortgelijke situatie zitten: vertrouw niet blind op Veilig Thuis. Zoek juridische hulp, documenteer alles en wees voorbereid op een strijd. Het systeem werkt niet in jouw voordeel, maar dat betekent niet dat je moet opgeven.
Ik plaats deze recensie om andere moeders te waarschuwen: je bent niet alleen, en je bent niet gek. Het systeem faalt, en het is tijd dat we daarover spreken.

Anoniemvoornu
19-03-2025 om 22:03
AnnaPollewop schreef op 19-03-2025 om 19:20:
[..]
Het blijft mensenwerk, en het is een organisatie die altijd te weinig resources heeft, waar goede mensen afbranden en die te weinig tegengas krijgt omdat de RvK en de kinderrechter niet zelf aan waarheidsvinding doen.
Mijn reactie op de op is alleen maar bedoeld om te zeggen het gebeurt niet alleen moeders

Dweedledee
19-03-2025 om 23:49
linn19 schreef op 19-03-2025 om 19:34:
[..]
Dit is een voorbeeld antwoord van de vooringenomenheid die ik bedoel.
Al mijn bijdragen gaan niet eens over mijn waarheid.
Dan slaag je er, met jouw manier van communiceren, blijkbaar niet goed in om je boodschap over te brengen.

Evaluna
20-03-2025 om 07:30
Naar mijn idee komt er maatschappelijk gezien wel meer erkenning. Niet zozeer voor narcisme, maar wel voor de term intiem terreur. Denk aan de krantenartikelen over Wim Hof.
Voor instanties is het nog heel moeilijk. Ik ben haren lang bezig geweest dat het niet goed ging met de kinderen. Dat was een zinloze weg. Niet te doen. Uiteindelijk is de OTS toen opgeheven.
2 jaar later liep het echt uit de hand, vader was de oudste gaan slaan en veel angst bij de oudste door zijn gedrag.
Toen was veilig thuis wel heel doortastend en snel. Respect hoe ze dat toen gedaan hebben.
De GI ziet inmiddels ook hoe de vork in de steel zit, de therapeut ziet het nog veel beter.
Alleen de rechtbank... De rechters blijven maar pushen tot contact terwijl dat echt geen optie is. Dat is de laatste hobbel, de rechtbank mag nog wel even flink bijscholen.

linn19
20-03-2025 om 08:21
Dweedledee schreef op 19-03-2025 om 23:49:
[..]
Dan slaag je er, met jouw manier van communiceren, blijkbaar niet goed in om je boodschap over te brengen.
Ik heb mijn punt prima kunnen maken zo. Dat "de schuld" nu weer bij mij gelegd word was te verwachten. Al jullie reacties maken duidelijk dat als men eenmaal een vooringenomen standpunt/mening/overtuiging heeft mensen er alles aan doen om die mening vast te blijven houden en de ander te diskwalificeren.
Ik heb hier niks persoonlijks bij te winnen maar je zal maar ouder zijn die om hulp roept en keihard gediskwalificeerd en genegeerd word door hulpverlening omdat bij voorbaat al een vooringenomen standpunt is ingenomen over jou. En dan hebben we het nog niet eens over de gevolgen voor de kinderen die dit kan hebben.

Anoniemvoornu
20-03-2025 om 10:05
linn19 schreef op 20-03-2025 om 08:21:
[..]
Ik heb mijn punt prima kunnen maken zo. Dat "de schuld" nu weer bij mij gelegd word was te verwachten. Al jullie reacties maken duidelijk dat als men eenmaal een vooringenomen standpunt/mening/overtuiging heeft mensen er alles aan doen om die mening vast te blijven houden en de ander te diskwalificeren.
Ik heb hier niks persoonlijks bij te winnen maar je zal maar ouder zijn die om hulp roept en keihard gediskwalificeerd en genegeerd word door hulpverlening omdat bij voorbaat al een vooringenomen standpunt is ingenomen over jou. En dan hebben we het nog niet eens over de gevolgen voor de kinderen die dit kan hebben.
De schuld weer bij jou gelegd? Welke schuld? Je hebt een ervaring van een ander iemand gedeeld en je mening gegeven over een onderwerp waar je persoonlijk niks bij te winnen hebt meer niet toch?

Dweedledee
20-03-2025 om 10:51
Jij weet niets over de mensen die hier reageren, dus houd je ongefundeerde conclusies maar gewoon voor je, Linn.

Dweedledee
20-03-2025 om 10:52
Anoniemvoornu schreef op 20-03-2025 om 10:05:
[..]
De schuld weer bij jou gelegd? Welke schuld? Je hebt een ervaring van een ander iemand gedeeld en je mening gegeven over een onderwerp waar je persoonlijk niks bij te winnen hebt meer niet toch?
En dit. Exact dit.

linn19
20-03-2025 om 11:11
Dweedledee schreef op 20-03-2025 om 10:51:
Jij weet niets over de mensen die hier reageren, dus houd je ongefundeerde conclusies maar gewoon voor je, Linn.
Wij weten niets over topic starter maar er worden door sommigen wel direct ongefundeerde conclusies over haar neergepent hier en daar hou ik jullie een spiegel voor. Het is duidelijk dat sommigen niet in die spiegel willen kijken.

linn19
20-03-2025 om 11:20
Anoniemvoornu schreef op 20-03-2025 om 10:05:
[..]
Het zou aan mijn manier van schrijven liggen, het zou liggen aan dat ik geen respect voor de mening van anderen zou hebben.
Het ligt bij topicstarter aan de term narcist hier op het forum werd er geschreven.
Wat ik schrijf is niet mijn mening maar een vaststaand feit. Dat jullie dat om willen draaien dat het een mening van mij zou zijn gebeurt bij de hulpverlening exact hetzelfde.
Is wel makkelijke manier om iemand proberen te diskwalificeren.
De jeugdhulpverlening van veilig thuis tot rechters faalt al jaren.
En topicstarter heeft dat aan den lijve ondervonden.

Lexus
20-03-2025 om 11:24
Mensen mensen, in plaats van ruzie te maken wie er gelijk heeft, kunnen we ook kijken naar het probleem en bedenken hoe er helderheid in te krijgen: er is in veel opvoedingssituaties spraken van narcistische dynamiek, van coercive control, van intiem geweld inderdaad. Dat treft vrouwen, mannen maar vooral voor kinderen is het schadelijk in zo'n toxische omgeving op te groeien zonder dat ze door gezonde invloeden zodanig gesteund worden dat ze hulpbronnen in zichzelf kunnen ontwikkelen. Je kan VT niet zozeer verwijten dat ze geen of weinig inzicht hebben hierin. De kennis hierover is aan voortschrijdend inzicht onderhevig en zelfs grote groepen van psychologisch deskundigen blijven hier in achter. Het is imho wel opportuun om organisatie er op te wijzen dat dit bestaat en dat, om hun clienten zo goed mogelijk te ondersteunen, meer kennis vergaren hierover nodig zal zijn. Dat gaan ze ook wel doen denk ik, over tien jaar liggen de zaken er heel anders voor.
Blijft dat mensen die nu getroffen worden door coercive control, en die zich zorgen maken over hun kinderen er behoorlijk alleen voor staan. Ik zou hun aanraden hun verwachtingen tav VT en andere organisaties naar beneden bij te schroeven en zich te verdiepen in hoe je wel moet omgaan als mede ouder met manipulatie technieken van de andere ouder. Daarmee win je zelf aan kracht en wordt je een ducdalf, een hulpbron voor het kind. Ik denk dat dat op dit moment in de tijd effectiever is dan VT verwijten dat ze niets 'aan die narcist doen' . Dat kunnen ze nog niet. Je zal zelf moeten handelen, of hij/zij nou NPS of BPS heeft of niet, met bepaald manipulatief gedrag zal je zelf moeten dealen. Hard maar het betekent ook groei.

Anoniemvoornu
20-03-2025 om 14:46
linn19 schreef op 20-03-2025 om 11:20:
[..]
Het zou aan mijn manier van schrijven liggen, het zou liggen aan dat ik geen respect voor de mening van anderen zou hebben.
Het ligt bij topicstarter aan de term narcist hier op het forum werd er geschreven.
Wat ik schrijf is niet mijn mening maar een vaststaand feit. Dat jullie dat om willen draaien dat het een mening van mij zou zijn gebeurt bij de hulpverlening exact hetzelfde.Is wel makkelijke manier om iemand proberen te diskwalificeren.
De jeugdhulpverlening van veilig thuis tot rechters faalt al jaren.
En topicstarter heeft dat aan den lijve ondervonden.
Wie is jullie?

Anoniemvoornu
20-03-2025 om 16:56
Lexus schreef op 20-03-2025 om 11:24:
Mensen mensen, in plaats van ruzie te maken wie er gelijk heeft, kunnen we ook kijken naar het probleem en bedenken hoe er helderheid in te krijgen: er is in veel opvoedingssituaties spraken van narcistische dynamiek, van coercive control, van intiem geweld inderdaad. Dat treft vrouwen, mannen maar vooral voor kinderen is het schadelijk in zo'n toxische omgeving op te groeien zonder dat ze door gezonde invloeden zodanig gesteund worden dat ze hulpbronnen in zichzelf kunnen ontwikkelen. Je kan VT niet zozeer verwijten dat ze geen of weinig inzicht hebben hierin. De kennis hierover is aan voortschrijdend inzicht onderhevig en zelfs grote groepen van psychologisch deskundigen blijven hier in achter. Het is imho wel opportuun om organisatie er op te wijzen dat dit bestaat en dat, om hun clienten zo goed mogelijk te ondersteunen, meer kennis vergaren hierover nodig zal zijn. Dat gaan ze ook wel doen denk ik, over tien jaar liggen de zaken er heel anders voor.
Blijft dat mensen die nu getroffen worden door coercive control, en die zich zorgen maken over hun kinderen er behoorlijk alleen voor staan. Ik zou hun aanraden hun verwachtingen tav VT en andere organisaties naar beneden bij te schroeven en zich te verdiepen in hoe je wel moet omgaan als mede ouder met manipulatie technieken van de andere ouder. Daarmee win je zelf aan kracht en wordt je een ducdalf, een hulpbron voor het kind. Ik denk dat dat op dit moment in de tijd effectiever is dan VT verwijten dat ze niets 'aan die narcist doen' . Dat kunnen ze nog niet. Je zal zelf moeten handelen, of hij/zij nou NPS of BPS heeft of niet, met bepaald manipulatief gedrag zal je zelf moeten dealen. Hard maar het betekent ook groei.
Helemaal mee eens maar to reageert niet en de op sluit naar mijn gevoel vaders uit , zet ze als daders neer terwijl ze mischien veel meer gelijkstemde mensen, ervaringen zou vinden als vrouw /moeder als ouder gelezen zou worden.

Dweedledee
20-03-2025 om 17:02
linn19 schreef op 20-03-2025 om 11:11:
[..]
Wij weten niets over topic starter maar er worden door sommigen wel direct ongefundeerde conclusies over haar neergepent hier en daar hou ik jullie een spiegel voor. Het is duidelijk dat sommigen niet in die spiegel willen kijken.
Ik heb inhoudelijk niet eens iets gezegd over de TO, dus houd die spiegel lekker bij je.
Misschien moet je niet zo in de wilde weg om je heen staan meppen met je vijandige toon. Nogmaals; deze manier van communiceren helpt je niet om je daadwerkelijke boodschap over te brengen. Integendeel zelfs.

RoodVruchtje
20-03-2025 om 17:15
Dweedledee schreef op 20-03-2025 om 17:02:
[..]
Ik heb inhoudelijk niet eens iets gezegd over de TO, dus houd die spiegel lekker bij je.
Misschien moet je niet zo in de wilde weg om je heen staan meppen met je vijandige toon. Nogmaals; deze manier van communiceren helpt je niet om je daadwerkelijke boodschap over te brengen. Integendeel zelfs.
Juist, datzelfde geldt voor mijn reactie. Sterker nog, ik begon mijn post al dat op basis van de openingspost inhoudelijk weinig te adviseren viel, de rest van mijn reactie was duidelijk in z’n algemeenheid.
Misschien beter dat linn19 eens goed in haar zgn voorgehouden spiegel kijkt ipv anderen aan te vallen

Evaluna
20-03-2025 om 18:36
De stemming/ toon van dit topic komt wel lekker overeen met het onderwerp
Laat ook maar weer zien hoe gevoelig het allemaal ligt.