Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Veilig thuis - Niet veilig voor moeders en kinderen

Voor diegene die hier zonodig over de term "narcist"  moeten vallen en hun vooroordeel al klaar hebben lijden eigenlijk precies aan hetzelfde als waar de hele jeugdzorgketen mee te maken heeft nl Tunnelvisie.

Voor wie geintereseerd is in deze materie lees het verhaal van rechter Nathalie van Watersloot. Zij heeft persoonlijk met de hele keten van jeugdzorg te maken gehad en durfde pas haar mond open te doen toen haar jongste kind 18 was. ( en zo zijn er velen).

Het hele keten systeem faalt al jaren.

Hier een stukje uit de link van een interview met Nathalie van Watersloot.

https://www.mr-online.nl/reactie-op-interne-kritiek-rechtspraak-onprofessioneel/

Kunt u ons geheugen nog even opfrissen? Wat waren uw eigen ervaringen met jeugdzorg en jeugdbescherming?

Mijn kinderen en ik kwamen terecht in procedures over omgang en gezag. 

De waarheidsvinding was onder de maat, het ontbrak aan regie en communicatie, verslagleggingen waren niet op orde, beslissingen werden te laat genomen, een effectief klachtrecht was er niet, en individuele rechtsbescherming was in de familierechtspraak ver te zoeken. 

Instanties gaan er ten onrechte vanuit dat conflictscheidingen zonder meer worden veroorzaakt door twee ruziënde ouders, maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat daarvan in veel gevallen geen sprake is. 

Vaak gaat het om eenzijdig (ex-)partnergeweld of geweld van een ouder jegens een kind, al dan niet veroorzaakt door psychiatrische problematiek. 

Als de rechterlijke macht zelf geen deugdelijk feitenonderzoek doet en gezinnen zonder een conflictdiagnose meteen verwijst naar mediation, wordt geen individuele rechtsbescherming geboden. En dan blijft geweld in gezinnen waar sprake is van (ex)partnergeweld of geweld jegens kinderen voortduren. 

Ik vind dat rechtsstatelijk gezien zorgwekkend. Je kunt je zelfs afvragen of een rechterlijke macht die als samenwerkende ketenpartner van de uitvoerende macht hetzelfde uitgangspunt hanteert en naar dezelfde hulpverleningstrajecten verwijst, werkelijk onafhankelijk is. Voor mij is duidelijk dat kinderen en ouders op deze wijze nergens bescherming vinden en dat het constant mislukken van dezelfde hulpverleningstrajecten onder deze omstandigheden niet aan de ouders zelf te wijten is.”

Voor mij zit het venijn deels al enkel in de (foutieve) titel ”veilig thuis - niet veilig voor moeders en kinderen

Moeders scharen zichzelf vaak onder de enige veilige thuishaven voor kinderen, terwijl er vele voorbeelden te vinden zijn waaruit blijkt dat dit absoluut niet het geval is! 

RoodVruchtje schreef op 19-03-2025 om 15:49:

Voor mij zit het venijn deels al enkel in de (foutieve) titel ”veilig thuis - niet veilig voor moeders en kinderen

Moeders scharen zichzelf vaak onder de enige veilige thuishaven voor kinderen, terwijl er vele voorbeelden te vinden zijn waaruit blijkt dat dit absoluut niet het geval is!

En zo ga je met een eigen overtuiging voorbij aan de essentie van de openingspost. Precies wat er ook in het ketensysteem fout gaat.

Het is duidelijk dat AnneMae deze post met veel emotie geschreven heeft, je kan haar pijn tussen de regels doorlezen. Wat mij als eerste opviel aan haar post waar het in de hulpverlening direct al misgaat en veel pijn,verdriet,frustratie en teleurstelling veroorzaakt is de zin van Annemae

"In plaats van mijn noodkreet serieus te nemen,...."

Men gaat volledig voorbij aan een noodkreet door tunnelvisie van de hulpverlening en niet verder kijken dan neus lang is.

"

linn19 schreef op 19-03-2025 om 16:13:

[..]

En zo ga je met een eigen overtuiging voorbij aan de essentie van de openingspost. Precies wat er ook in het ketensysteem fout gaat.

Het is duidelijk dat AnneMae deze post met veel emotie geschreven heeft, je kan haar pijn tussen de regels doorlezen. Wat mij als eerste opviel aan haar post waar het in de hulpverlening direct al misgaat en veel pijn,verdriet,frustratie en teleurstelling veroorzaakt is de zin van Annemae

"In plaats van mijn noodkreet serieus te nemen,...."

Men gaat volledig voorbij aan een noodkreet door tunnelvisie van de hulpverlening en niet verder kijken dan neus lang is.

"

Dat is jouw mening, net zoals ik de mijne mag hebben!

RoodVruchtje schreef op 19-03-2025 om 16:34:

[..]

Dat is jouw mening, net zoals ik de mijne mag hebben!

Inhoudelijk niet zo'n sterk antwoord.

De prevalentie van de narcistische persoonlijkheidsstoornis in de Nederlandse bevolking is 0,5 - 0,1 %, dat zijn 9000 tot 18.000 mensen op een bevolking van 18 miljoen, uitgaande van 0,1%.  Daarvan is 50 - 75% man. Heb ik net opgezocht.
De prevalentie van NPS bij de partners van gescheiden ouders op Ouders Online lijkt wel 100%, daarom trek ik de bewering van de OP in twijfel. 

linn19 schreef op 19-03-2025 om 16:44:

[..]

Maar het is wél waar. 

linn19 schreef op 19-03-2025 om 16:44:

[..]

Want dat is het jouwe wel? Een mening over iets hebben is geen wedstrijdje hoor al denk jij misschien van wel en het maakt het nog steeds geen feit!

RoodVruchtje schreef op 19-03-2025 om 17:19:

[..]

Want dat is het jouwe wel? Een mening over iets hebben is geen wedstrijdje hoor al denk jij misschien van wel en het maakt het nog steeds geen feit!

Je gebruikt nu ook het woord wedstrijd. Zo gaat het bij de hulpverlening ook. Diegene die noodkreet of zorgen uit word als strijdende of moeilijke ouder neergezet en word zonder pardon in het hoekje "ouderconflict" gezet, er word geen feitenonderzoek of waarheidsvinding gedaan.

Het is de hulpverlening die die wedstrijd wil voeren door tunnelvisie, diegene die noodkreet uit word gedownsized.

Misschien moet je niet zo projecteren. 

Dweedledee schreef op 19-03-2025 om 18:26:

Misschien moet je niet zo projecteren.

Omdat?

Tja veilig thuis wat kan ik zeggen, mijn moeder was geen moeder , mijn vader heeft tot zijn te vroege dood voor ons gevochten , een van mijn oudere broers is eens op een volledig voor hem onbekende plaats gedropt 9 jaar oud na een ruzie, ze belde mijn vader doodleuk op met de woorden als je hem vind mag je hem houden. Mijn vader heeft hem gelukkig gevonden, toch deed veilig thuis niets . Ja hij mocht hem houden maar zag de rest van zijn kinderen nog steeds mishandeld en verwaarloosd worden door zijn exvrouw 

linn19 schreef op 19-03-2025 om 18:33:

[..]

Omdat?

Omdat jouw waarheid niet dé waarheid is. Respecteer dat anderen een andere mening hebben. 

Anoniemvoornu schreef op 19-03-2025 om 18:49:

Tja veilig thuis wat kan ik zeggen, mijn moeder was geen moeder , mijn vader heeft tot zijn te vroege dood voor ons gevochten , een van mijn oudere broers is eens op een volledig voor hem onbekende plaats gedropt 9 jaar oud na een ruzie, ze belde mijn vader doodleuk op met de woorden als je hem vind mag je hem houden. Mijn vader heeft hem gelukkig gevonden, toch deed veilig thuis niets . Ja hij mocht hem houden maar zag de rest van zijn kinderen nog steeds mishandeld en verwaarloosd worden door zijn exvrouw

Het blijft mensenwerk, en het is een organisatie die altijd te weinig resources heeft, waar goede mensen afbranden en die te weinig tegengas krijgt omdat de RvK en de kinderrechter niet zelf aan waarheidsvinding doen.

Dweedledee schreef op 19-03-2025 om 18:57:

[..]

Omdat jouw waarheid niet dé waarheid is. Respecteer dat anderen een andere mening hebben.

Dit is een voorbeeld antwoord van de vooringenomenheid die ik bedoel. 

Al mijn bijdragen gaan niet eens over mijn waarheid. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.