Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Uitspraak omgang rechter

We hebben de uitspraak gekregen van de zaak die ik hier eerder heb besproken. Kind van bijna 3 jaar. Om kort samen te vatten, we zijn gescheiden na huiselijk geweld, veilig thuis jeugdbescherming ingeschakeld. Ex een contact verbod gekregen. 
Overdrachten worden begeleid zolang dit contact verbod er is. (augustus)
Nu is mijn ex 50 km verderop gaan wonen. Hij betaald al 15 maanden geen kinderalimentatie. Mijn ex wilde meer omgang en het besluit is dat de weekend regeling door gaat zoals het nu is. (om het weekend van vrijdag tm maandag en geen extra dag in de week erbij door de afstand) 
Maar het volgende wat ik heel lastig vind. Zodra het contact verbod voorbij is moeten wij zelf weer gaan zorgdragen voor de overdracht inclusief de reis.
Een ritje op en  neer naar ex is 100km. (eerst 2km) en ben ik al snel 2 uur kwijt. 
Mijn ex haalt kind hier op, en ik na een weekend kind bij zijn vader. 

Ik word op extra kosten gejaagd omdat hij besluit om 50 km verder te gaan wonen. Hij komt geen enkele verplichting na van kinderalimentatie en deze kosten moet ik ook nog voor mijn rekening nemen. 
Daarbij roept hij in de rechtbank nog dat hij geen toestemming hoeft te krijgen voor verhuizen, maar ik wel als ik dat in de toekomst zou willen.

Is er iets wat ik kan doen, rechter vind belangrijk dat kind vader ziet (ik ook) ik heb voorgesteld om naar station te gaan hier in de stad en dat vader daar kind haalt en brengt. Maar ik word gewoon verantwoordelijk voor de hele rit. 


Voor die alimentatie: www.lbio.nl. Ze gaan helaas niet verder dan zes maanden terug. Ik zou daar zsm contact mee opnemen (om te voorkomen dat je nog een maand verliest) en ondertussen aan ex laten weten dat hij nu juni moet betalen en met een plan moet komen voor het inlopen van de achterstand.
Overigens: die oudere maanden kan je nog wel laten incasseren, alleen niet via het Lbio.

Wat betreft de omgang, bespreek het eens met je vroegere advocaat. Ik vind het raar dat hij verhuist, zonder overleg, en dat jij daardoor extra kosten moet maken. 

Zijn verhaal dat hij geen toestemming nodig heeft en jij wel, lijkt me kul. Of jullie hebben beiden toestemming nodig (als er sprake is van gezamenlijk gezag), of geen van beiden

'Maar ik word gewoon verantwoordelijk voor de hele rit.' Ik begrijp dat het verdeeld is, hij evenveel als jij.
Ja, het is zuur dat dit het gevolg is van zijn beslissing. Heb je enig zicht op wat de kosten zijn? Trein, auto? 100 km. per twee weken, dus 200 km. per maand is met een auto (afhankelijk van heel veel) ongeveer 25 euro. Met een weekendvrij-abonnement van de NS betaal je 31,60, maar dan kun je ook elk weekend vrij reizen.
Bedenk even hoe hoog je de spanning en irritatie op laat lopen voor dit geld.
Overigens: indertijd zei de advocaat dat het niet mogelijk was iets over verhuizen op te nemen in het convenant, omdat het -zeker met kleine kinderen- over zo'n lange periode van je leven gaat. Hier minstens 15 jaar. Als je even terug gaat en bedenkt waar je 15 jaar geleden was, dan zie je hoeveel er kan veranderen in een leven. Normaal gesproken zou er wel goed overleg moeten zijn over de gevolgen, maar gezien de lopende rechtszaken denk ik dat dat al een gepasseerd station is, dat de rechter moet beslissen en dan is het een kwestie van accepteren wat de beslissing van de rechter is.

Tsjor

Ja LBIO maar daar had je gelijk mee heen gemoeten, gaat inderdaad maar half jaar terug. Dus nu kun je van hooguit dat terug laten vorderen, indien er een uitspraak is. 
Is alleen jeugdbescherming betrokken of ook een andere partij die je mee overdracht kan helpen? Je zou kunnen zeggen zolang er geen alimentatie wordt betaald heb ik niet meer te besteden tot punt (10 km van je huis bijv.) en dat in de communicatie aangeven. Daar afspraak over laten vastleggen. De omgang niet laten plaatsvinden zal je niet in dank worden afgenomen en kind kan beide ouders zien. Maar jij bent niet de oplossing als hij zonder overleg verder weg woont en ook financieel in gebreke blijft. Bovendien zou ik het ook spannend vinden zelf weer de overdracht te moeten oppakken en dus vragen om begeleiding of dat iemand dat op zich neemt.
Ik heb zelf onder toezicht meegemaakt dat er een hulpverlener kind kwam halen en brengen van mijn adres en vader ergens anders moest staan. Vader bracht en haalde 200 km afstand. Was voor hem dus. Maar goed hij hield zich niet aan de plek en steekte de draak aan met waar hij  vond dat kind moest worden gebracht. En de gezinsvoogden werden er denk ik ook moedeloos van. Ze hebben de omgang stopgezet en wilden in gesprek. Maar dat is niet meer gebeurd. Omgang is helemaal stop sindsdien. Dus als je in belang van kind wilt handelen kun je openstaan voor omgang maar let op je eigen grenzen. 
En dus in de praktijk hoe en wat jij voor je ziet om het houdbaar te doen. 

Is het onderdeel van de uitspraak dat jij 50/50 moet halen/brengen en dus ook qua kosten terwijl ex 50 km verderop gaat wonen? Of is hij daarna verhuisd? 

Je schrijft dat hij in de rechtbank heeft geroepen 'dat hij geen toestemming hoeft te krijgen voor verhuizen, maar ik wel als ik dat in de toekomst zou willen.' Heeft de rechter daarop gereageerd? Heb je het aan je advocaat gevraagd? Wat je ex roept, is natuurlijk niet bijzonder interessant. Ik zou dit van een jurist willen horen. Mij lijkt het persoonlijk onzin. Maar ik ben geen jurist.

Je schrijft:  "rechter vind belangrijk dat kind vader ziet (ik ook) ik heb voorgesteld om naar station te gaan hier in de stad en dat vader daar kind haalt en brengt. Maar ik word gewoon verantwoordelijk voor de hele rit." Heb je dat voorgesteld bij de rechtszaak? Of aan je ex? Als dit door de rechter is besloten, zul je daar niet zomaar onderuit kunnen. Je zou dan met je advocaat moeten overleggen. Ook of er een financiële compensatie mogelijk is. 

De alimentatie zul je actief moeten 'handhaven'. Het feit dat hij het niet uit zichzelf betaalt, zal geen reden zijn om anders te besluiten over halen/brengen, verwacht ik. 

Wyko

Wyko

06-06-2022 om 17:11 Topicstarter

Was vergeten te melden dat ik vorig jaar het LBIO heb ingeschakeld. Toen was de achterstand nog maar 3 maanden. Ze kunnen niks omdat mijn ex niet werkt, of niet voldoende inkomen heeft. Dus kunnen ze niks... Ondertussen heeft hij nergens gemeld dat hij het niet kan betalen, en dan loopt de schuld alleen maar verder op. Maar vraag mij af of ik ooit geld ga zien van mijn ex. Want als hij niet betaald, dan kan ook het LBIO niks doen. Iets van kale kip... 

Ik heb tijdens de zitting gezegt dat mijn oplossing zou zijn dat ik naar het station rijdt (6 km) en mijn ex hem daar moet ophalen en terug brengen. Met openbaar vervoer is de reis 20 euro, maar dan ben ik op het station, en nog niet bij hem thuis. (bij mij thuis is ov drama)dus dat komt ook nog een hele busreis bij op en dan zal ik ongeveer 5 uur bezig zijn met op en neer reizen. Dus het ov is voor mij helemaal geen optie. 
Ex was al verhuisd voor de uitspraak.

Naast jeugdbescherming is er nog een instantie betrokken die nu de overdrachten begeleiden ivm contact verbod. Het vervoer gaat ook via deze partij zolang het contact verbod geldt. 

Mijn advocaat zegt dat het niet betalen van de kinderalimentatie hier los van staat.. 
Maar ik vind ook dat ik niet de oplossing moet zijn voor zijn probleem. 

Wyko

Wyko

06-06-2022 om 17:14 Topicstarter

Verder krijg ik van jeugdbescherming te horen, dat als ik niet zorg draag voor de omgang, en dus kind niet bij zijn vader komt, dat gevolgen heeft voor mij. Ik wil dat hij zijn vader ziet, maar niet op mijn kosten! 

Is er een ondertoezichtstelling?

hier in een soortgelijke situatie gezeten.
Ik heb bij de jeugdbescherming destijds aangegeven dat als hij financieel niet bijdraagt ik geen kosten ga maken voor de afstand. Aangezien ik financieel voor alles al op draai en de volledige verantwoording draag. 
dus ik heb aangegeven dat hij heen en weer kan rijden. 
Mijn ex heeft 3 jaar lang niets betaald en betaald nu jawel 25 hele euro’s per maand.. waar ik vaak elke maand om moet vragen. 
ik rij dus nog steeds niet heen en weer. 
inmiddels is de hulpverlening er hier al een jaar tussenuit. 

Wyko

Wyko

07-06-2022 om 14:11 Topicstarter

Temet schreef op 06-06-2022 om 19:27:

Is er een ondertoezichtstelling?

Nee, er is geen ots

Wyko

Wyko

07-06-2022 om 14:13 Topicstarter

Mardewijde schreef op 06-06-2022 om 23:33:

hier in een soortgelijke situatie gezeten.
Ik heb bij de jeugdbescherming destijds aangegeven dat als hij financieel niet bijdraagt ik geen kosten ga maken voor de afstand. Aangezien ik financieel voor alles al op draai en de volledige verantwoording draag.
dus ik heb aangegeven dat hij heen en weer kan rijden.
Mijn ex heeft 3 jaar lang niets betaald en betaald nu jawel 25 hele euro’s per maand.. waar ik vaak elke maand om moet vragen.
ik rij dus nog steeds niet heen en weer.
inmiddels is de hulpverlening er hier al een jaar tussenuit.

Dit is dan tegen die tijd dat het contact verbod is opgeheven ook nog wel een idee om te proberen. Dank je

Die 25 euro is dus ongeacht inkomen. Dus een nieuwe alimentatie zaak beginnen als je er echt iets mee wil. LBIO kan niets zeg je dus dan zal het ook. Maar die 25 is een minimum dus dat zal ook opnieuw in een beschikking moeten, als hij daadwerkelijk zo kaal is. En dan het niet ontvangen is toch wel reden om te zeggen dan kan ik de reis niet bekostigen. 
Je hebt geen ots die had ik kortgeleden wel, waarbij de gezinsvoogd zich ook met de alimentatie ging bemoeien, dat was heel onhandig. Toen ze daar niks mee opschoot is er door de volgende gezinsvoogd de omgang wel uitgebreid en vader haalde en bracht tot het punt van overdracht in mijn omgeving. Dus wat op de fiets haalbaar is zou ik aanhouden. Ik moet eerlijk zeggen ik heb geen auto meer en hoofdreden is dat iemand voor mij zou gaan bepalen dat ik moet rijden voor omgang. Dan blijft ov over. Dat is al twintig euro plus zoveel reistijd dat ik zou zeggen en volhouden, omgang prima maar ik ben gekke henkie niet. Een oppas thuis is goedkoper en dan ben je ook handenwrijvend van kind en vader is geen oppas maar vader. Dus net zo verantwoordelijk voor de omgang die hij heeft. 
De jeugdbescherming dreigt en vind een hoop maar dan kunnen ze vast bij vader doordringen dat alimentatie geen kijkgeld is en dat hij tijd over heeft voor op en neer rijden aangezien jij niets vangt aan bijdrage hij dat mag regelen. 
Ze hopen gewoon dat een van twee luistert, het lost alleen het probleem van een van de ouders niet op. Het is hun uitgangspunt hoe ziet kind beide ouders? Maar dat it two takes to tango is opeens niet zo boeiend, als one alles oplost dat kind beide ouders kent is hun missie geslaagd. 

Wyko

Wyko

08-06-2022 om 16:44 Topicstarter

LBIO kan niks omdat ze geen loonbeslag kunnen leggen. Hij heeft geen inkomen of te weinig. 
Hij zou 75 euro in de maand moeten betalen, maar heeft vorig jaar alleen de eerste 3 maanden betaald.

Nu uitspraak van de rechter op papier dat hij voor het ophalen moet zorgen, en ik bij vader. Dat is minder, Want als ik hem niet ophaal, dan krijg ik mijn kind dus niet terug.. 

Nu willen ze een vakantie regeling gaan maken omdat vader op vakantie wil. Maar wat is redelijk voor een jong kind van bijna 3? Ik vind ga eerst maar betalen voordat je op vakantie gaat... Maar hoe lang zou hij met zijn vader mee kunnen? Wat is normaal. Standaard in het weekend 3 nachten, dan is het toch niet raar dat ik niet langer dan een week wil voor ons kind? 

Heel simpel (deze kreeg ik ook naar mijn hoofd als ik op vakantie wil over de grens) vakantie prima maar niet naar buitenland akkoord mee gaan. Dan eerst jou betalen, want rechter zei tegen mij kind van drie hoeft niet naar buitenland ga maar gezellig binnen nl.
Dus drie weken of vijf. Zolang maar lowbudget is en jij ook de alimentatie krijgt. 
Niet laten ophalen, en niet brengen. Punt. 

Alimentatie is geen kijkgeld. Blijkbaar is er inderdaad niets te halen bij vader, anders had het LBIO wel geïncasseerd.  Linksom of rechtsom zul je dus zelf rond moeten zien te komen.
Denk je wel dat je kind veilig is bij hem? Gezien het eerdere huiselijke geweld? Dat zou mij de meeste zorgen baren, niet zozeer de reiskosten. Nu de rechter geoordeeld heeft dat jullie allebei de helft daarvan voor je rekening moeten nemen zul je je daaraan moeten houden. 

Als hij die 75 niet kan betalen moet hij officieel naar de rechter voor verlaging of hij regelt het onderling met jou die 25 euro. Maar zover ik begrijp kale kip, dus hoezo op vakantie? En indien verhaal betaal ik niet zelf, dan kan vast iemand hem helpen eerst verplichtingen te betalen of te helpen met vervoer naar en van hem. Ik blijf dit zo vreemd vinden met LBIO. Als er een uitspraak ligt en niet betalen is beslag leggen, desnoods op spullen? Of woont hij in een geleend pand en zit er gratis water bij ofzo? En boodschappen? Die komen van de voedselbank natuurlijk. Anyway als de halve wereld hem helpt dan vast ook graag met de omgang halen en brengen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.