Echtscheiding en erna
Dappiedupz
21-01-2025 om 13:18
Uitbl elkaar en verhuizen
hallo,
Mijn partner en ik zijn uit elkaar. Mijn keuze en hij staat er nog niet helemaal achter. We hebben samen een dochtertje van 3.
Ik ben 6 jaar geleden bij hem komen wonen. Mijn familie woont 3 uur rijden daar vandaan. Nu wil ik heel graag weer terug naar waar ik vandaan kom alleen wil ik dat mijn dochtertje met mij meenemen maar dat laat hij natuurlijk niet toe. Ik weet op dit moment even niet meer wat ik moet doen. Haar achterlaten hier wil ik absoluut niet en hier dan maar blijven wonen zal mij echt geen goed doen. Ik heb hier helemaal niks. Geen familie, geen vrienden niks. ben zo bang dat ik hier dus nooit weg zou komen.
Mugs
21-01-2025 om 13:45
Tja, dat lijkt mij inherent aan het krijgen van een kind: dat het je aan elkaar verbindt op allerlei manieren (ook als je samen geen partners meer wilt zijn) en dat het voortaan vooral gaat over het belang van het kind.
En voor je kind is het van groot belang om beide ouders in de buurt te hebben
Temet
21-01-2025 om 14:23
Hebben jullie gezamenlijk gezag over je dochtertje? Dan kan je alleen maar verder weg verhuizen met toestemming van je ex. Ga je zonder toestemming ver weg, hou er dan rekening mee dat de rechter, als het erop aankomt, beslist dat je dochter bij haar vader blijft wonen en dat jij heen en weer mag voor een omgangsregeling.
Anoniemvoornu
21-01-2025 om 14:37
Annaniem2023 schreef op 21-01-2025 om 14:36:
Dan laat je je dochter bij haar vader.
En houd er rekening mee dat co ouderschap niet zo makkelijk of eigenlijk niet gaat als de reisafstand te groot is.
wil40
21-01-2025 om 14:42
"alleen wil ik dat mijn dochtertje met mij meenemen maar dat laat hij natuurlijk niet toe."
Dat moet natuurlijk zijn: "onze dochter".
Ik kan me voorstellen dat je ex het niet fijn vindt als jij 300km verderop gaat wonen. Misschien is er samen over te praten dat jij wel iets meer richting je familie gaat wonen dus dat jullie de afstand (ongeveer) kunnen splitsen? Misschien zal jij dan altijd heen en weer moeten om jullie kind bij haar vader te brengen en op te halen?
Moederkareltje
21-01-2025 om 14:47
ik begrijp jou heel goed. Ik ga ook bij familie wonen aan de andere kant van het land als het over is.
Heb jij bij de geboorte de vader erkenning en gezag gegeven? Dat hoop ik niet voor je. Dan komen er problemen.
Anoniemvoornu
21-01-2025 om 14:58
Moederkareltje schreef op 21-01-2025 om 14:47:
ik begrijp jou heel goed. Ik ga ook bij familie wonen aan de andere kant van het land als het over is.
Heb jij bij de geboorte de vader erkenning en gezag gegeven? Dat hoop ik niet voor je. Dan komen er problemen.
Je bent samen ouders , je hebt samen een kind, het is niet jouw kind maar jullie kind of kinderen in jouw geval . En nee voor een kind is het niet fijn om het halve land door te moeten reizen om een ouder te zien , een lange afstandsrelatie met je kind hebben dat wilt niemand toch
Moederkareltje
21-01-2025 om 15:25
ik zou eens de scenario's uitdenken met hem. Hoe gaat hij praktisch voor een 3 jarige zorgen stel hij wil 50 50... Wil hij dat überhaupt wel of is weekend ook goed.. jij hebt je netwerk en fijnere psyche en rust als je bij je familie woont, je bent een betere uitgerustere, stabielere moeder daar. Ook meer liefde voor je kinderen met fijn netwerk. Hij, de vader, moet niet zo egoistisch doen. De vader van mijn kinderen vindt het prima dat ik weg ga. Ik heb dit scenario al uitgedacht en hem verteld toen ik kinderen wilde. Daar heb jij nu niks aan. De meeste mensen zijn verliefd en denken niet genoeg in het voren. De vader van mijn kinderen vindt het prima om ze alleen in het weekend te komen opzoeken en hij wil pas dat ze komen logeren vanaf 7 jaar. Wie weet vallen de eisen van de vader in jouw verhaal ook wel mee.
Anoniemvoornu
21-01-2025 om 15:36
Moederkareltje schreef op 21-01-2025 om 15:25:
ik zou eens de scenario's uitdenken met hem. Hoe gaat hij praktisch voor een 3 jarige zorgen stel hij wil 50 50... Wil hij dat überhaupt wel of is weekend ook goed.. jij hebt je netwerk en fijnere psyche en rust als je bij je familie woont, je bent een betere uitgerustere, stabielere moeder daar. Ook meer liefde voor je kinderen met fijn netwerk. Hij, de vader, moet niet zo egoistisch doen. De vader van mijn kinderen vindt het prima dat ik weg ga. Ik heb dit scenario al uitgedacht en hem verteld toen ik kinderen wilde. Daar heb jij nu niks aan. De meeste mensen zijn verliefd en denken niet genoeg in het voren. De vader van mijn kinderen vindt het prima om ze alleen in het weekend te komen opzoeken en hij wil pas dat ze komen logeren vanaf 7 jaar.
Dat komt omdat je man een lul is sorry hoor , je kind verzorgen/willen /co ouderschap als vader is verre van egoïstisch , wat heb jij een verknipt beeld van vaders zeg
Roquefort
21-01-2025 om 15:45
Je hebt er samen met je ex voor gekozen om een kind te krijgen in de omgeving waar jullie samen woonden. Als jij jullie kind mee zou nemen wordt de vader uit het leven van zijn kind geveegd en jullie kind uit het leven van zijn vader. Deze afstand gaat ervoor zorgen dat de band tussen vader en kind stuk gaat. Jullie kind zou dan elke keer 6 uur in de auto moeten zitten om naar zijn vader te gaan. Daar heeft het snel genoeg van.
Dan is het zaterdag en wil hij meedoen met de voetbalwedstrijd of naar de verjaardag van Pietje. Als jullie kind ouder wordt gaat het niet meer lukken om je kind te overtuigen dat hij naar zijn of haar vader moet.
Omdat jij de beslissing neemt om ver weg te gaan wonen zal jij degene zijn die moet gaan rijden. Enig idee hoeveel dat je gaat kosten aan benzine, banden, afschrijving etc?
De enige die op nr 1 moet staan is jullie kind en niet jij. Als jij echt perse terug wil naar waar je vandaan komt zal je ervoor moeten kiezen om zelf de weekendouder te worden. Dan kan je ervoor kiezen om je kind in zijn eigen omgeving te bezoeken zodat het niet constant in die auto hoeft te zitten. Als je kind ouder wordt zal je zien dat hij of zij je vanaf de puberteit nog minder zal gaan bezoeken vanwege vrienden, school, sport etc.
Als je naar de rechter gaat zal voor 99% de uitkomst zijn dat jullie kind aan de vader wordt toegewezen. De rechter kijkt naar noodzaak en nog een aantal redenen. Een nieuwe relatie, baan, moeilijk aan een huis kunnen komen, zwanger van nieuwe vriend is geen noodzaak voor de rechter. Ben je al verhuisd met kind dan kan je naast de opdracht om terug te verhuizen ook nog boetes opgelegd krijgen voor elke dag dat je niet aan de uitspraak voldoet en dat kan makkelijk 250€ per dag zijn.
Denk aan je kind en blijf in de omgeving wonen en ga een co-ouderschap aan met je ex. Dat is het enige belang wat je zou moeten hebben.
Ik heb deze situatie van dichtbij meegemaakt en dat was verschrikkelijk.
Moederkareltje
21-01-2025 om 15:56
jij hebt 6 jaar geofferd om op zijn terrein te wonen nu mag hij een offer maken om naar jouw terrein te komen. Waarom is hij meer dan jij. Je kind zit nog niet eens op school en is nog helemaal niet geworteld.
Roquefort
21-01-2025 om 16:16
Waar haal je dat opofferen vandaan? Ze heeft er zelf voor gekozen om daar een relatie aan te gaan, daar te gaan wonen en daar een kind ter wereld te brengen. Waarom moet het leven van de man en het kind overhoop gegooid worden omdat moeder terug wil naar waar ze vandaan komt? Dat is een zeer egoïstische keuze.
Het enige belang wat beide ouders in hun hoofd zouden moeten hebben is het belang van hun kind.
Alkes
21-01-2025 om 16:20
Moederkareltje schreef op 21-01-2025 om 14:47:
Ze hebben samen een kind gekregen. En jij ziet het kind als een bezit van de moeder waarvan je hoopt dat de vader geen gezag heeft gekregen. Vrij bizar als ik eerlijk mag zijn
Lizzyliz
21-01-2025 om 16:30
Een nieuw leven opbouwen in de omgeving waar je nu woont is eigenlijk het enige juiste wat je kunt doen voor jullie kind. Zo houdt ze contact met jullie allebei.
Hopelijk vind je een fijne plek om te wonen. Vandaaruit zou je kunnen kijken of je mensen kunt leren kennen. Buren met kleine kinderen, ouders van school/kinderdagverblijf, ga op peuterzwemmen, misschien wil ze wel op (peuter)dansen of iets met pony’s/paarden. Je kunt overal mensen leren kennen. Je kunt ook zelf op een hobby of teamsport gaan. Of misschien heb je collega’s met kleine kinderen waar je eens mee kunt afspreken.
Stresskipje
21-01-2025 om 16:32
Alkes schreef op 21-01-2025 om 16:20:
[..]
Ze hebben samen een kind gekregen. En jij ziet het kind als een bezit van de moeder waarvan je hoopt dat de vader geen gezag heeft gekregen. Vrij bizar als ik eerlijk mag zijn
Sommige vrouwen gebruiken een man alleen als donor, en voir zolang het leuk is. Een familielid van me ook, 2 kiddo's met haar achternaam en eenhoofdig gezag. Ze bestaan echt.,Topicstarter heeft kennelijk een vriend die het niet gaat pikken. en terecht, het is ook zijn kind.
Het is spijtig voor jou, maar hebt de komende 15 jaar toch echt nog rekening te houden met hem, omwille van je kind. Daarna ben jij weer aan de beurt.