Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Scheiden met 3 jonge kindjes


A.nne schreef op 11-05-2023 om 13:15:


optie 1. hij fulltime blijft werken, en daardoor een verdeling krijgen van 60/40 of 65/35
optie 2. hij 32 uur werken, verdeling 50/50

Nee hoor, er zijn veel meer opties. 50-50 kan ook prima met een fulltime baan. Zie mijn voorbeeld. Er zijn zat mensen die dat doen.

A.nne schreef op 11-05-2023 om 13:15:

Ik begrijp dat als hij minder gaat werken, ik minder alimentatie krijg. Ik vraag me wel af wat de financiële gevolgen zijn.. die alimentatie is puur en alleen bedoeld voor de kinderen? of voorziet het ook in mijn eigen levensonderhoud.
Kan ik 20 uur blijven werken, en krijg ik voldoende aan eventuele toeslagen en alimentatie? of moet ik 28 of 32uur gaan werken, kans is dan dat ik geen recht heb op de toeslagen. Meer werken betekent weer meer opvangkosten. Zou graag willen weten waar ik financieel 't beste mee uit kom, om zoveel mogelijk mijn huidige levensstandaard te behouden voor m'n kinderen en mezelf.
En ik wil best meer werken, maar als daardoor je recht op toeslagen vervalt is enerzijds best zonde? dan besteed ik die tijd liever aan m'n kinderen!
optie 1. hij fulltime blijft werken, en daardoor een verdeling krijgen van 60/40 of 65/35
optie 2. hij 32 uur werken, verdeling 50/50

Goed navragen / uit laten rekenen.

Ook meenemen: toeslagen zijn een hulpmiddel maar vallen vaak weg zodra een kind 18 jaar is. Dat lijkt zo ver weg maar tegen die tijd ben je ook weer ouder, wat zijn dan je kansen op de arbeidsmarkt etc. Jarenlang parttime werken betekent ook minder pensioenopbouw, misschien ook minder doorgroei kansen in je baan. Een toeslag die weg valt als je meer gaat werken klinkt heftig maar levert meer werken wellicht niet meer op. Allemaal zaken om mee te nemen in je overwegingen.

Financieel onafhankelijk zijn geeft ook veel rust.

STerkte!

Er zit nog heel wat tussen 20 en 40 uur werken. Het ligt ook aan de aard van je werk of je fulltime kunt werken met kleine kinderen. Als je flexibel je uren kunt maken, thuis kunt werken etc. is er al meer mogelijk dan wanneer je fysiek aanwezig moet zijn, diensten volgens een rooster etc. 
Als je kinderen ouder worden en naar school gaan, heb je ook minder uren opvang nodig dus kun je misschien ook dan meer gaan werken.

Het ding met alimentatie is dat als iemand minder gaat werken om meer te zorgen dat diegene dan minder inkomen heeft en dus ook minder alimentatie kan betalen.
Zoek dat soort dingen goed uit.

A.nne schreef op 11-05-2023 om 13:15:

Ik begrijp dat als hij minder gaat werken, ik minder alimentatie krijg. Ik vraag me wel af wat de financiële gevolgen zijn.. die alimentatie is puur en alleen bedoeld voor de kinderen? of voorziet het ook in mijn eigen levensonderhoud.
Kan ik 20 uur blijven werken, en krijg ik voldoende aan eventuele toeslagen en alimentatie? of moet ik 28 of 32uur gaan werken, kans is dan dat ik geen recht heb op de toeslagen. Meer werken betekent weer meer opvangkosten. Zou graag willen weten waar ik financieel 't beste mee uit kom, om zoveel mogelijk mijn huidige levensstandaard te behouden voor m'n kinderen en mezelf.
En ik wil best meer werken, maar als daardoor je recht op toeslagen vervalt is enerzijds best zonde? dan besteed ik die tijd liever aan m'n kinderen!
optie 1. hij fulltime blijft werken, en daardoor een verdeling krijgen van 60/40 of 65/35
optie 2. hij 32 uur werken, verdeling 50/50

Dat is wel heel makkelijk om zo min mogelijk te willen werken om zoveel mogelijk geld aan toeslagen en alimentatie binnen te krijgen. 
je wil dezelfde levensstandaard houden, terwijl jullie nu met z’n vijven in één huis wonen en straks in twee huizen. Je kan toch zelf wel bedenken dat dat niet gaat als jullie beiden niet meer uren gaan werken? 
neemt niet weg dat ik het rot voor je vindt dat je man je in deze situatie heeft gebracht, 

Voor partneralimentatie zijn sinds 2020 nieuwe regels: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/hoe-lang-partneralimentatie-betalen .

Kijk ook even verder op die site, er staat een overzicht op van alles wat je moet regelen en hoe je dat moet doen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/checklist-bij-scheiden-of-uit-elkaar-gaan

ik zou beginnen met het openen van een eigen bankrekening. Laat daar je salaris op storten en maak een deel over naar jullie gezamenlijke rekening.

En zoek een advocaat. Die kan je alles vertellen mbt de vragen die je hebt.


Ik kan me heel goed voorstellen dat je baalt van het idee dat je straks alleen thuis zit met 3 kinderen. Dat is ook zwaar. Heb je geen moeder of zus of vriendin die je wil helpen? Ik heb zelf een tijdje iemand gehad van Home Start van Humanitas, die 1x per week langs kwam. Mijn situatie was heel anders, maar ik heb daar veel aan gehad.Bij ons liep de verwijzing via het CJG. https://www.home-start.nl/

Heel naar allemaal voor je.

Rhonda schreef op 11-05-2023 om 18:36:

[..]

Dat is wel heel makkelijk om zo min mogelijk te willen werken om zoveel mogelijk geld aan toeslagen en alimentatie binnen te krijgen.
je wil dezelfde levensstandaard houden, terwijl jullie nu met z’n vijven in één huis wonen en straks in twee huizen. Je kan toch zelf wel bedenken dat dat niet gaat als jullie beiden niet meer uren gaan werken?
neemt niet weg dat ik het rot voor je vindt dat je man je in deze situatie heeft gebracht,

Zij mag t zichzelf zo makkelijk mogelijk maken!!!!! Zou ik ook doen.

Waarom altijd een vrouwelijke hulp als het over kinderen gaat. Ze kan ook een vader, broer of vriend hebben die af en toe tot hulp kan zijn... dit even terzijde.

A.nne

A.nne

12-05-2023 om 18:56 Topicstarter

Rhonda schreef op 11-05-2023 om 18:36:

[..]

Dat is wel heel makkelijk om zo min mogelijk te willen werken om zoveel mogelijk geld aan toeslagen en alimentatie binnen te krijgen.
je wil dezelfde levensstandaard houden, terwijl jullie nu met z’n vijven in één huis wonen en straks in twee huizen. Je kan toch zelf wel bedenken dat dat niet gaat als jullie beiden niet meer uren gaan werken?
neemt niet weg dat ik het rot voor je vindt dat je man je in deze situatie heeft gebracht,

Ik vind dat wel heel kort door de bocht. Maar heb wel eens gelezen dat iemand meer ging werken, daardoor een aantal toeslagen kwamen te vervallen en ze aan het einde van de streep minder overhield. 

Ik wil best extra werken, maar als ik mijn huidige uren hou en dan toeslagen krijg, of als ik meer moet gaan werken en daardoor eventuele toeslagen vervallen, ik ook hogere opvangkosten krijg en mijn kinderen nog minder zie, en het zou onderaan de streep nagenoeg gelijk zijn... dan doe ik het niet. 

Ik moet m'n kinderen straks al veel missen, en als het dan financieel vrijwel niks uitmaakt dan wil ik zoveel mogelijk bij mijn kinderen zijn en ze niet extra naar de opvang doen. 

Het nibud heeft er een rekentool voor:
 https://werkurenberekenaar.nibud.nl/introductie

A.nne

A.nne

12-05-2023 om 21:17 Topicstarter

Moet dit even ergens kwijt, dit is bijv iets waardoor ik totaal niet begrijp dat m'n man wil scheiden. Even een dag van hoe het nu gaat. Ligt dit nou aan mij of is dit inderdaad raar? 
Vrijdag is zijn thuiswerkdag, maar soms moet hij naar kantoor. Je zou denken nu hij wil scheiden en we verplicht samenwonen dat hij wel naar kantoor gaat. Maar nee.. hij werkt thuis.
We zetten vanochtend vanochtend wekker, onze kinderen zijn onze wekker. We hebben niet veel haast vanochtend. We worden wakker en hij kijkt wat op z'n telefoon en zegt we kunnen binnenkort wel een keer naar deze dierentuin gaan, krijg nu een mail dat er korting is. 
Ik reageer niet... 

We hebben niet echt een thuis werkplek, dus hij zit aan de eettafel in de keuken. Een deel van de ochtend ben ik even weg met de kinderen, en deels ben ik thuis. Hij stopt wat eerder, en moet nog even een klusje in de schuur doen. Hij zegt als ik klaar ben zullen we dan even koffie doen samen? 

Vol enthousiasme verteld hij eerst over een project op het werk onder zijn leiding. 
En vervolgens over zijn hobby en sportclub, ook erg enthousiast en trots. 

Allemaal prima hoor, maar ik begrijp niet dat iemand nog zo doet terwijl hij wil scheiden, terwijl hij zegt ongelukkig te zijn bij me. 
Dit zijn zomaar even een paar voorbeelden, waardoor ik er echt helemaal geen snars van begrijp. 

Jullie? Misschien heb ik oogkleppen op...

Nee, ik vind dit ook heel vreemd , vooral het plan van de dierentuin. Zoekt hij ook nog steeds lichamelijke toenadering?

A.nne

A.nne

12-05-2023 om 21:33 Topicstarter

Kikki39 schreef op 12-05-2023 om 21:26:

Nee, ik vind dit ook heel vriend,vooral het plan van de dierentuin. Zoekt hij ook nog steeds lichamelijke toenadering?

Nee, helemaal niks qua lichamelijke toenadering. 

oh, dat deed hij eerst wel toch? 

A.nne

A.nne

12-05-2023 om 21:44 Topicstarter

Kikki39 schreef op 12-05-2023 om 21:36:

oh, dat deed hij eerst wel toch?

Klopt, maar nu totaal niet meer. Hebben 0,0 lichamelijk contact op wat voor manier dan ook. 

Zou dit dan niet betekenen dat hij er nu wel echt een punt achter wilt zetten anders zocht hij nog wel toenadering.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.