Echtscheiding en erna
Ms_Z
28-11-2024 om 13:59
PSO weigeren --> gevolgen?
Hi, ben ik weer eens!
Zoals ik al wel eens eerder heb vermeld, zijn ex en ik door de rechtbank verwezen naar een traject parallel ouderschap. Na heel veel gedoe, hele lange wachtlijsten, verkeerde verwijzingen en een dossier dat kwijt was, leek het de goede kant op te gaan. Ik werd in september uitgenodigd voor een screening en ik ben gegaan. Toestemming werd gevraagd aan mij en ex om ook het traject voor de kinderen te gaan starten (ex tekende direct, ik was heel verbaasd!) en ik ben in oktober gestart met de gesprekken.
Gesprekken van ex lieten nog even op zich wachten, omdat zijn begeleider pas later tijd had in de agenda. Prima, geen probleem. Ik was intussen goed op weg, begeleider was trots op waar ik stond. Mijn begeleider gaf op een gegeven moment wel aan om even te wachten met het plannen van het vervolg om zo te wachten tot ex en kinderen het traject ook officieel waren gestart. Snapte ik, geen probleem natuurlijk.
En toen begon het hele gezeur. Voor wie mijn vorige posts kent, weet dat ex en ik op z'n zachtst gezegd niet met elkaar door een deur kunnen. Communicatie is vrijwel onmogelijk, alles loopt uit op ruzie en ex lokte me veel te vaak uit de tent, er kwam nooit een normaal antwoord op een vraag... En ineens, een paar weken geleden, was daar een mail. Een hele gekke, onsamenhangende, vreemde mail met een excuus. Een heel warrig excuus over zijn houding, hoe hij alles verkeerd had aangepakt en hoe hij vanaf nu zou gaan veranderen, want hij zag ook wel dat hij de kinderen voortaan op de eerste plaats moest zetten. Jeetje! Ik wilde het bijna geloven, maar ik reageerde niet direct en in overleg met mijn begeleider van pso heb ik alleen gereageerd dat ik zijn inzichten waardeerde. Ik vertrouwde zijn mail echter voor geen meter.
Hoewel je bijna had gehoopt dat hij zou veranderen vanaf dat moment (ik geloofde het ook echt bijna, of ik wílde het geloven in ieder geval!), bleek het een week daarna op niets te zijn gebaseerd. Meneer kreeg op één vraagje niet het antwoord dat hij wilde en hij werd woest (zo kende ik hem weer). Ook kreeg ik van mijn pso-begeleider te horen dat hij zijn toestemming voor het hele pso-traject had ingetrokken. De reden? Meneer had een minuscuul iets gevonden in de beschikking waar ik me niet aan had gehouden en daarom had hij niet genoeg vertrouwen in mij om zo'n traject te starten. Immers, hij kon op deze manier écht niet met een leeg hoofd aan zulke belangrijke gesprekken beginnen. En dát terwijl hij zoooo ontzettend graag verder wilde met zijn leven. De arme man.
De motivatie van hem, dat ik onbetrouwbaar zou zijn en dat hij eerst alles afgerond wil hebben voordat hij aan zoiets kan beginnen, slaat natuurlijk helemaal nergens op. pso begint in ons geval pas na een jaar op de wachtlijst, maar het had natuurlijk al veel eerder kunnen starten, ook toen de scheiding nog niet eens officieel was. Hier zit een heel andere reden achter en mijn vermoeden is dat de man gewoon geen zin heeft in gedoe, niet zo'n heel traject wil starten omdat hij zelfs liever een jaar in een varkensstal zou wonen dan over zichzelf zou moeten praten en omdat hij alles lekker aangrijpt om mij nog eens extra zwart te maken. Maar goed, dat zijn vermoedens, zeker weten doe ik het niet.
Nu zit ik wel met een weigerende man. De mensen van PSO doen er alles aan om deze man alsnog te overtuigen van het starten met het traject, omdat óók de kinderen iets van hulp kunnen gebruiken. Maar de man draait het om. Het is aan mij, pas als IK kan laten zien betrouwbaar te zijn, dan kan hij starten, eerder niet. PSO heeft laten weten dat zij een traject niet on hold kunnen zetten tot hij van gedachten verandert; hij zal of nu moeten starten of alles wordt gestopt. En in dat geval gaat ons dossier dus terug naar de rechtbank, waarna de rechtbank én de raad voor de kinderbescherming zich opnieuw over ons dossier zullen buigen.
Weinig kans misschien, maar hebben mensen hier wel eens in deze situatie gezeten? Wat kan ik verwachten als een ouder pso weigert of als zo'n heel traject niet eens van de grond komt? Mijn begeleider zegt zelf dat de kans groot is dat de rechtbank opnieuw pso zal verplichten. In dat geval zullen we opnieuw op de wachtlijst komen en zal dit misschien weer een jaar duren. En een jaar aanmodderen op deze manier, dat zie ik ook niet zitten....
Temet
01-12-2024 om 17:02
" Specifieke zorgtaken zijn niet verdeeld, als je dat bedoelt."
Nee, dat bedoelde ik niet, ik ben onduidelijk geweest doordat ik jargon gebruikte, besef ik. Als de omgang geregeld is in een situatie waarbij beide ouders gezag hebben dan wordt dat officieel meestal "verdeling van de zorg- en opvoedtaken" genoemd, in plaats van een omgangsregeling. Die laatste term wordt dan weer gebruikt in situaties waarbij de ene ouder het gezag heeft en de ander niet. Maar dat is eigenlijk een beetje theoretisch geneuzel want in de praktijk hebben de meeste mensen het gewoon over een omgangsregeling. Ik heb zelfs wel verzoekschriften van advocaten gezien waarin de term omgangsregeling werd gebruikt terwijl het eigenlijk de verdeling van zorg en opvoedtaken had moeten heten (nog een onhandige mond vol ook). Ik dacht 'laat ik eens de officiële term gebruiken' maar dat had ik beter kunnen laten.
Het verdelen van de zorgtaken zoals jij dat beschrijft, in een ouderschapsplan, dat lijkt me dan weer vragen om moeilijkheden, zeker met iemand die overal een probleem van wil maken.
Je zegt dat het idee was dat het PSO-traject de communicatie daarover makkelijker zou maken, maar dat is wel een beetje gek want het idee van PSO is vziw nou juist dat wordt toegewerkt naar zo weinig mogelijk contact (en communicatie) tussen ouders.
Hoe dan ook: er is dus een omgangsregeling van een middag/avond per week plus een weekend in de 14 dagen bij vader, de rest van de tijd zijn de kinderen bij jou. Als dat verder redelijk marcheert dan zou ik het lekker zo laten. Alleen als dat niet meer werkt, dan komt de rechter weer in beeld. Dat, en in het geval dat hij inderdaad een noodzakelijk hulpverleningstraject voor je 12-minner blokkeert. Maar dan lijkt me de kans dus groot dat dreigen met een procedure uiteindelijk wel effect heeft. Maar wat Evaluna zegt is ook waar: vaak is al die hulpverlening, in elk geval wel als de ouders daaraan (ook) actief moeten deelnemen, vooral een nieuw podium om weer eens alle grieven te spuien. Vooral erg vermoeiend.
Ms_Z
01-12-2024 om 17:11
Evaluna schreef op 01-12-2024 om 16:04:
Focus op wat belangrijk is. Hem zal je niet veranderen, hij gaat het toch niet zien. Beperk contact. Bijvoorbeeld tot 1 x per week mailen. Mijn ex kan nog weleens tirades sturen. Ik kijk dan of er vraagtekens in staan, daar reageer ik op en de rest neem ik voor kennisgeving aan.
Draai het ook eens om, als hij jou verwijt niet flexibel te zijn, dan zegt dat meer over zijn veerkracht dan de jouwe.
Kapper, schoolgesprekken, deel het mee en doe het. Als hij mee wil dan hoor je het wel. En als je niks hoort, dan heb je het lekker rustig.
Leg de lat niet te hoog. Als de kinderen het daar oke hebben is het genoeg. Is er hulp nodig voor de kinderen en hij weigert, dan kan je de afweging maken. Of je het dan maar laat of je kan het goed onderbouwen en je vraagt vervangend toestel aan de rechter.
Dit kost tijd, die ervaring heb ik ook. Echter hulpverleningstrajecten zullen geen oplossing bieden. Alleen maar toneel voor zijn gedrag.
Dank voor je reactie.
Het gaat precies zoals je beschrijft. Mails vol met verwijten, zeggen dat juist ik niet flexibel ben en dat ik niet verder ga met mijn leven. Ik denk juist dat het tegenovergestelde waar is; juist hij blijft ernstig hangen in het verleden.
Ik weet dat ik hem niet kan veranderen, maar ik had zo gehoopt dat een dergelijk traject in ieder geval de communicatie wat zou verbeteren. Maar helaas, hij faalt niet eens, meneer is te beroerd om überhaupt te starten.
Over de kinderen: voor de jongste is hulp inmiddels echt nodig, want ook op school loopt hij helemaal vast. De juf heeft nu ook aangedrongen op hulp. Of dat hiermee te maken heeft of dat zijn gedrag met totaal iets anders te maken heeft, dat weet ik niet eens. School wilde eerst pso afwachten, echter nu dat zeer waarschijnlijk niet doorgaat, ligt de hulpvraag vanuit school er. Ook hier heeft ex de grootste moeite mee. Hij roept ofwel dat de problemen van kind door mij komen ofwel dat ik eerst nog iets voor hem moet doen voordat hij kan instemmen met hulp. School is heel duidelijk; hulp weigeren is een melding kunnen verwachten en ook ik heb gezegd dat ik in dat geval vervangende toestemming zal vragen. Daarop ging hij totaal uit z’n plaat en zei dat hij dan ‘nog wel een dossier met misstappen van mij zou laten zien’ en ‘dat de politie volledige toegang zou krijgen tot zijn pc’ (?). Totaal in de war, zou ik zeggen.
Waarom hij zo defensief reageert? Daar kan ik alleen maar naar raden. Maar de nare verhalen waarover de kinderen ook al tegen VT hebben verteld, zullen wellicht een rol spelen.
Ms_Z
01-12-2024 om 17:41
Temet schreef op 01-12-2024 om 17:02:
" Specifieke zorgtaken zijn niet verdeeld, als je dat bedoelt."
Nee, dat bedoelde ik niet, ik ben onduidelijk geweest doordat ik jargon gebruikte, besef ik. Als de omgang geregeld is in een situatie waarbij beide ouders gezag hebben dan wordt dat officieel meestal "verdeling van de zorg- en opvoedtaken" genoemd, in plaats van een omgangsregeling. Die laatste term wordt dan weer gebruikt in situaties waarbij de ene ouder het gezag heeft en de ander niet. Maar dat is eigenlijk een beetje theoretisch geneuzel want in de praktijk hebben de meeste mensen het gewoon over een omgangsregeling. Ik heb zelfs wel verzoekschriften van advocaten gezien waarin de term omgangsregeling werd gebruikt terwijl het eigenlijk de verdeling van zorg en opvoedtaken had moeten heten (nog een onhandige mond vol ook). Ik dacht 'laat ik eens de officiële term gebruiken' maar dat had ik beter kunnen laten.
Het verdelen van de zorgtaken zoals jij dat beschrijft, in een ouderschapsplan, dat lijkt me dan weer vragen om moeilijkheden, zeker met iemand die overal een probleem van wil maken.
Ah zo! Ik ben ook niet meer van plan om zo specifiek in een ouderschapsplan te duiken, dat levert alleen maar heel veel stress op ben ik bang. Dat wil zeggen; als we er al uit zouden komen natuurlijk.
Temet schreef op 01-12-2024 om 17:02:
Je zegt dat het idee was dat het PSO-traject de communicatie daarover makkelijker zou maken, maar dat is wel een beetje gek want het idee van PSO is vziw nou juist dat wordt toegewerkt naar zo weinig mogelijk contact (en communicatie) tussen ouders.
Dat klopt. pso is er niet voor om communicatie te verbeteren, maar wel te normaliseren. Feit is nu eenmaal dat er kinderen zijn en dat er communicatie moet zijn, maar hoe doe je dat zo zakelijk mogelijk zonder weer een ruzie te veroorzaken. Niet om te verbeteren inderdaad. Maar alles zou al beter zijn dan hoe het nu is...
Temet schreef op 01-12-2024 om 17:02:Hoe dan ook: er is dus een omgangsregeling van een middag/avond per week plus een weekend in de 14 dagen bij vader, de rest van de tijd zijn de kinderen bij jou. Als dat verder redelijk marcheert dan zou ik het lekker zo laten. Alleen als dat niet meer werkt, dan komt de rechter weer in beeld. Dat, en in het geval dat hij inderdaad een noodzakelijk hulpverleningstraject voor je 12-minner blokkeert. Maar dan lijkt me de kans dus groot dat dreigen met een procedure uiteindelijk wel effect heeft. Maar wat Evaluna zegt is ook waar: vaak is al die hulpverlening, in elk geval wel als de ouders daaraan (ook) actief moeten deelnemen, vooral een nieuw podium om weer eens alle grieven te spuien. Vooral erg vermoeiend.
Het werkt voor nu, voor de kinderen is het nu ook goed en vooral even rustig zo. Ze zijn inmiddels gewend aan dit ritme. Maar vader vindt overal iets van, dus ook hiervan en ook dit is weer de ultieme reden voor hem om iets te zoeken waarover hij tot in het einde der tijden tegen mij kan zeuren.
Ik had ook wel verwacht dat hij bij pso alleen maar in zijn slachtofferrol zou gaan hangen hoor. Hij had mij al eens gemaild dat hij 'de mensen daar wel eens even zou laten zien hoe slecht ik voor de kinderen zorgde'. VT heeft het ook al eens opgeschreven; deze man is niet in staat tot zelfreflectie. Dus eigenlijk had ik de hoop al opgegeven, en tóch hoop je dan ergens nog stiekem dat zo'n traject hem eens bij zinnen zou brengen. Helaas dus...
Evaluna
01-12-2024 om 17:42
Hoe herkenbaar, mijn ex heeft ook een heel dossier over mij 🤣 Hij doet maar.
Ken je de term grey rock in de communicatie?
Met toestemmings gedoe ben ik inmiddels wel klaar. Hij kan toestemming geven en zo niet (of een nouja, als jij / ik wil eerst / tirade gedoe) dan gaat het door naar de advocaat.
Laat je niet gek maken hoor. Ik zou eens naar therapie kijken. En laat hem verder lekker sputteren. Als er geen vraagteken in zijn email staat dan hoef je geeneens te antwoorden.
Weet je wat de triggers zijn? Ex wilde vaak ruilen met de omgangsregeling, maar dat gaf altijd zo'n gedoe dat ik daar niet meer aan begon.
Het is lastig, ik weet de oplossing ook niet, want hier is het ook nog steeds gedoe. Wel ben ik door de jaren heen wat wijzer geworden. Ken je het verdwenen zelf? Hun hebben 2 goede boeken.
Ms_Z
01-12-2024 om 17:59
Evaluna schreef op 01-12-2024 om 17:42:
Hoe herkenbaar, mijn ex heeft ook een heel dossier over mij 🤣 Hij doet maar.
Ken je de term grey rock in de communicatie?
Met toestemmings gedoe ben ik inmiddels wel klaar. Hij kan toestemming geven en zo niet (of een nouja, als jij / ik wil eerst / tirade gedoe) dan gaat het door naar de advocaat.
Laat je niet gek maken hoor. Ik zou eens naar therapie kijken. En laat hem verder lekker sputteren. Als er geen vraagteken in zijn email staat dan hoef je geeneens te antwoorden.
Weet je wat de triggers zijn? Ex wilde vaak ruilen met de omgangsregeling, maar dat gaf altijd zo'n gedoe dat ik daar niet meer aan begon.
Het is lastig, ik weet de oplossing ook niet, want hier is het ook nog steeds gedoe. Wel ben ik door de jaren heen wat wijzer geworden. Ken je het verdwenen zelf? Hun hebben 2 goede boeken.
Ergens heel fijn dat er herkenning is, maar ook vrij zorgwekkend dat er dus meer mannen zijn die als grootste doel in hun leven hebben hoe ze de grootste l*l van een ex ter wereld kunnen worden. Ze zouden er een wedstrijd van moeten maken .
Hier zijn het ook vaak kleine dingen, echt kleine dingen. Huiswerk, een spreekbeurt, het kapsel van de kinderen, de nieuwe schoenen die ze aan hebben...
Ik zal ermee moeten leren leven dus. Of pso nou uiteindelijk wel of niet start. Maar de hulp voor de jongste moet sowieso van de grond komen.
IMI-x2
01-12-2024 om 18:26
Ms_Z schreef op 01-12-2024 om 17:11:
[..]
Ik weet dat ik hem niet kan veranderen, maar ik had zo gehoopt dat een dergelijk traject in ieder geval de communicatie wat zou verbeteren. Maar helaas, hij faalt niet eens, meneer is te beroerd om überhaupt te starten.
Mensen met een bepaalde categorie persoonlijkheidsstoornis verwijten anderen wat ze zelf fout doen. Mijn ex doet dit ook. Het mooie is dat ik zijn van de pot gerukte verwijten dus zo lees: "dit is wat ik zelf fout doe en waar ik diep van binnen mee worstel, maar dat kan en wil ik niet toegeven." Dat kan verhelderend zijn.
IMI-x2
02-12-2024 om 08:20
IMI-x2 schreef op 01-12-2024 om 18:26:
[..]
Mensen met een bepaalde categorie persoonlijkheidsstoornis verwijten anderen wat ze zelf fout doen. Mijn ex doet dit ook. Het mooie is dat ik zijn van de pot gerukte verwijten dus zo lees: "dit is wat ik zelf fout doe en waar ik diep van binnen mee worstel, maar dat kan en wil ik niet toegeven." Dat kan verhelderend zijn.
Sorry, verkeerd citaat erbij, het ging over die mails vol verwijten.
Izza
02-12-2024 om 10:18
Ik zou stoppen met dit soort trajecten. Hulpverlening alleen op jou gericht. In mijn omgeving is een zelfde soort situatie. Daar heeft moeder aangegeven alleen nog in de vorm van mededelingen te communiceren. Dus geen overleg of discussie. Vader is verder ook geblokkeerd in de telefoon en per mail. In geval van nood kan hij een derde bellen (een familielid). Scholen hebben een app dus daarover hoeft er weinig onderlinge communicatie plaats te vinden.
Alleen voor strikt noodzakelijke dingen vraag je hem. En anders zonder discussie vervangende toestemming bij de rechtbank vragen. Met daarbij veroordeling in de proceskosten. Dan is hij er waarschijnlijk snel klaar mee. Ook kunnen kinderen vanaf 12 en 16 steeds meer zelf bepalen zonder toestemming.
Je zou dus ook een derde kunnen vragen (familielid of goede vriendin) als doorgeefluik. Daar kan hij tegen temeer gaan maar het komt niet bij jou terecht. Dat werkte in de situatie die ik ken heel goed. Vader steekt een tirade af en moeder hoort alleen de daadwerkelijke vraag. Derde geeft alleen antwoord op de echte vragen en negeert al het andere. Berichten zonder concrete vragen worden volledig genegeerd.
Fysieke overdracht hoeft ook niet. Kinderen kunnen alleen gaan als ze oud genoeg zijn. Of jij wacht in de auto terwijl ze zelf naar de deur gaan met de spullen. Andere optie is de aanwezigheid van een derde (buurvrouw bijvoorbeeld).
tsjor
03-12-2024 om 08:05
'Dat klopt. pso is er niet voor om communicatie te verbeteren, maar wel te normaliseren. Feit is nu eenmaal dat er kinderen zijn en dat er communicatie moet zijn, maar hoe doe je dat zo zakelijk mogelijk zonder weer een ruzie te veroorzaken. '
Hoe was jullie communicatie 'normaal' dan?
Het merkwaardige van dit soort gedachtes vind ik, dat mensen echt geloven dat je na een scheiding een betere situatie kunt scheppen op het gebied van communicatie dan voor de scheiding. Ik snap wel dat het weer een hele roedel hulpverleningstrajecten oplevert, dus die gedachte, sterker nog, die 'eis' is zeker productief voor een bepaalde groep.
Ergens van internet geplukt:
'Kenmerkend voor het parallel ouderschap is dat de beide huishoudens geheel los van elkaar bestaan. De emotionele betrokkenheid tussen de ouders is klein. Er is minimaal contact en alleen over het hoogstnoodzakelijke wordt gecommuniceerd. Er zijn strakke, gedetailleerde en duidelijk omlijnde afspraken met weinig flexibiliteit. Iedere ouder voert de eigen regie over zijn of haar ouderrol. Als de twee leggers van een turnbrug.
Ze raken elkaar niet, maar bieden wel beiden steun aan de turnster.
Het is niet het meest ideale scenario. Toch biedt het een oplossing voor een anders uitzichtloze situatie'
Nee, ideaal is natuurlijk dat vader en moeder met elkaar communiceren, op een lijn zitten en samen de beste beslissingen nemen. Zodat je je afvraagt waarom er een scheiding is gekomen. Het belangrijkste bij een scheiding is toch dat je uit elkaar gaat. Niet dat je nog intensiever met elkaar te maken hebt en elkaar in de gaten houdt of de ander zich wel aan de afspraken houdt. Afspraken lijken in deze opvatting van parallel ouderschap de teugels waarmee je elkaar in bedwang kunt houden, en zo mogelijk nog meer controle over elkaars leven kunt hebben dat er voorheen al was. Maar het gaat om parallel solo ouderschap. Met andere woorden: je moet het echt zelf doen, inclusief de tegenslagen als de ander zich niet aan afspraken houdt. Dat is dan zoiets als dat het regent, terwijl je net een dagje naar het strand wil.
Hoe communiceer je zakelijk zonder een ruzie te veroorzaken? Zo min mogelijk. Voor vrijwel alles is een andere oplossing dan dat de ander moet gaan doen wat jij wil. Uiteindelijk eventueel via de rechter vervangende toestemming regelen, maar ik moet zeggen dat ik nog nooit voor een behandeling geweigerd ben omdat vader ook toestemming moest geven. Maar goed, als dat wel zo is is er een oplossing voor.
Mails etc. kun je ook ongelezen laten of snel screening op relevante informatie. De rest sla je toch over? Ook hier: zo min mogelijk reageren. Het gaat er niet om of hij aanleiding ziet om ruzie te maken, als jij geen ruzie wil komt er geen ruzie, want voor ruzie heb je altijd nog twee mensen nodig. Pik alleen de punten op die volgens jou van belang zijn, dus niets over hoe hij zou moeten denken of reageren. Dat is zijn pakkie an. Laat hem los.
Tsjor
Temet
03-12-2024 om 08:34
"maar ik moet zeggen dat ik nog nooit voor een behandeling geweigerd ben omdat vader ook toestemming moest geven. Maar goed, als dat wel zo is is er een oplossing voor."
Bij medische behandelingen gebeurt dit ook niet. De richtlijnen voor medici stellen dat als een ouder zich met een kind meldt voor een behandeling, toestemming van de andere ouder met gezag mag worden verondersteld. Dus tenzij de arts reden heeft om aan te nemen dat er een probleem is, kan er gewoon behandeld worden, en dat gebeurt dus ook. Sterker nog, ik denk dat als een ander dan een ouder met een kind voor een behandeling komt, daar meestal ook geen haan naar kraait.
Als het gaat om jeugdhulpverlening en zeker als het gaat om jeugdhulpverlening voor problemen die deels voortvloeien uit een moeizame gezinssituatie, dan is het waarschijnlijk anders en zal menig hulpverlener zekerheidshalve op voorhand akkoord van de ouders met gezag willen. Je hebt in deze sector namelijk zo een klacht te pakken. Het komt regelmatig voor dat instemming van ouders met gezag wordt gevraagd, zelfs in situaties waarin dat niet nodig is (bijvoorbeeld bij jeugdhulp in opdracht van een GI bij een ots - dan is instemming van de ouders helemaal niet nodig maar verlangt de hulpverlening dit soms toch en dan moet de GI weer met ze in de clinch; maar dat terzijde).
tsjor
03-12-2024 om 09:58
Je hebt gelijk. Zelfs een leerkracht van de school kon met mijn kind naar de eerste hulp toen hij zijn arm gebroken had op school.
Dus dan zou het 'iets van hulp' dat de kinderen van TO kunnen gebruiken iets zijn in de vorm van jeugdzorghulpverlening. Wellicht kan villa pinedo iets betekenen? Daar kunnen kinderen zelf een buddy krijgen bijvoorbeeld. Ik maakte o.a. gebruik van een vrijgevestigde senso-motorische therapeute, en een psychiater (fiasco) en een creatieve therapeute. Het duurde even voordat ik wist dat het probleem bij pesten op school zat en niets te maken had met de echtscheiding. Kan het ermee te maken hebben dat het vrijgevestigde mensen waren? Waarvan sommige rekeningen overigens wel door de zorgverzekeraar o.i.d betaald werden.
Tsjor
Evaluna
03-12-2024 om 10:03
Zolang vader maar instemt en niets van zich laat horen zal het wel meevallen. Echter als vader wel betrokken wil zijn, dan willen ze echt toestemming.
Zelf als vader met vervangend toestemming veel stennis gaat maken en gaat dreigen met tuchtcommissie over dossier gerelateerde dingen kan de behandeling snel klaar zijn is mijn ervaring.
Temet
03-12-2024 om 10:10
Klopt. Het zou voor de effectiviteit van de jeugdzorg en jeugdbescherming waarschijnlijk enorm schelen als het klacht- en tuchtrecht zou worden afgeschaft. Ik snap waarom dat niet kan, maar het heeft een verlammende invloed op de daadkracht van mensen die in de sector werken, en het draagt enorm bij aan de werkdruk, en daarmee aan de uitval, en daarmee aan de wachtlijsten.
tsjor
03-12-2024 om 14:35
Het zou ook schelen als ze zouden leren van eerdere uitspraken. Ik heb in elk geval meegemaakt dat je wel gelijk krijgt, maar dat er niets verandert.
Maar ja, mensen die willen saboteren vinden altijd wel iets om dwars te liggen.
Tsjor
Ms_Z
03-12-2024 om 19:05
tsjor schreef op 03-12-2024 om 14:35:
Het zou ook schelen als ze zouden leren van eerdere uitspraken. Ik heb in elk geval meegemaakt dat je wel gelijk krijgt, maar dat er niets verandert.
Maar ja, mensen die willen saboteren vinden altijd wel iets om dwars te liggen.
Tsjor
Dit dus denk ik.
En als reactie op je post over communicatie; nee, ik hoop niet op betere communicatie. De communicatie is al heel lang slecht en dat wordt ook nooit meer beter. Ik communiceer wat ik verplicht ben te communiceren over de kinderen en that’s it. Geloof me, eerder schoot ik nogal eens in de verdedigingsstand of ging ik compleet uit m’n dak over wat hij schreef. Uiteindelijk bleek dat hij gewoon op zoek was naar die reactie..
Maar, het blijft vervelend dat van zijn kant alléén maar nare mails komen. Over kleine dingen (de sokken zijn niet goed) tot complete verhalen met verwijten dat ik een slechte moeder ben. Soms draait hij ineens om (zoals die mail waarin hij ineens spijt ging betuigen), maar meestal is het bar en boos.
Ik had vooral gehoopt dat de kinderen wat handvatten zouden meekrijgen om zich niet meer zo klem te voelen tussen mij en mijn ex. En ja, ergens hoopte ik dat er iemand op deze wereld zou zijn die eens door zijn dikke huid heen kon prikken en hem duidelijk kon maken dat dit gedrag écht niet kan; tegen hulpverleners niet, tegen mij niet, maar zeker tegen de kinderen niet.
Het blijft dus bij hopen. Ik heb nu echter al 1,5 jaar aangedrongen op hulp voor de kinderen. Het moet ook een keer klaar zijn, want ook ik blijf heen en weer geslingerd worden, terwijl ik nu ook wel eens verder wil…