Echtscheiding en erna

Catwoman
23-01-2023 om 10:56
Problemen met ex
Hallo allemaal,
Een aantal van jullie kennen mijn verhaal wel van eerdere berichten hier. Mijn ex en ik zijn sinds een aantal maanden uit elkaar. We hebben samen een zoontje. Mijn ex is verslaafd en daarom wil ik dat hij ons zoontje alleen onder toezicht ziet. Veilig thuis heeft onderzoek gedaan en we zijn doorverwezen naar een bor traject, hiervoor staan we op de wachtlijst. In de tussentijd heeft mijn ex een advocaat ingeschakeld en geprobeerd omgang te krijgen maar helaas is dit niet gelukt omdat hij niet akkoord gaat met de voorwaarden en daardoor is de omgang nu opgeschort. Ik vind het heel erg moeilijk om met mijn ex om te gaan, hij is erg manipulatief. Heeft iemand ervaring met zo'n zelfde situatie en tips voor mij?

tsjor
28-02-2025 om 08:25
'Zij gaat zelf de stekker er niet uit trekken want ik ben haar opdrachtgever. Ze werkt in opdracht van mij, ik heb haar zelf ingeschakeld.'
Ik ben het eens met wat Temet schrijft, maar ik hield er geen rekening mee, dat jij haar opdrachtgever bent. Betaal je haar ook? Voor wie of wat doe je dat dan? Ik ging ervan uit dat het een opdracht van de rechtbank was. Mocht dat niet zo zijn, dan is het goed dat er een evaluatie komt, in die evaluatie kun jij aangeven wat de problemen voor jou zijn bij de huidige omgang, en cijfermatig verslag hoe vaak wel of geen omgang heeft plaatsgevonden. Het verslag moet zo kort mogelijk zijn (rechters houden niet van veel bladzijden). Conclusie kan zijn dat omgang op afspraak niet mogelijk is. Dan vraag je geen omgang meer, met de belofte dat je ex altijd kontakt mag houden met zijn kind via post, telefoontje naar de moeder, en desgewenst via de moeder een afspraak kan maken voor fysieke omgang, maximaal 1 keer per 2 weken (voor het geval ex stopt met zijn verslavingen en zich bekeert tot het vaderschap). Verslag van de begeleiding toevoegen, eventueel laten verwoorden door een advocaat en opsturen naar de rechtbank.
Tsjor

Catwoman
28-02-2025 om 08:35
tsjor schreef op 28-02-2025 om 08:25:
'Zij gaat zelf de stekker er niet uit trekken want ik ben haar opdrachtgever. Ze werkt in opdracht van mij, ik heb haar zelf ingeschakeld.'
Ik ben het eens met wat Temet schrijft, maar ik hield er geen rekening mee, dat jij haar opdrachtgever bent. Betaal je haar ook? Voor wie of wat doe je dat dan? Ik ging ervan uit dat het een opdracht van de rechtbank was. Mocht dat niet zo zijn, dan is het goed dat er een evaluatie komt, in die evaluatie kun jij aangeven wat de problemen voor jou zijn bij de huidige omgang, en cijfermatig verslag hoe vaak wel of geen omgang heeft plaatsgevonden. Het verslag moet zo kort mogelijk zijn (rechters houden niet van veel bladzijden). Conclusie kan zijn dat omgang op afspraak niet mogelijk is. Dan vraag je geen omgang meer, met de belofte dat je ex altijd kontakt mag houden met zijn kind via post, telefoontje naar de moeder, en desgewenst via de moeder een afspraak kan maken voor fysieke omgang, maximaal 1 keer per 2 weken (voor het geval ex stopt met zijn verslavingen en zich bekeert tot het vaderschap). Verslag van de begeleiding toevoegen, eventueel laten verwoorden door een advocaat en opsturen naar de rechtbank.
Tsjor
Nee dit traject is niet door de rechtbank opgelegd. Ik ben dit traject zelf gestart dus het is op vrijwillige basis. Ik hoef haar gelukkig niet zelf te betalen, dat doet de gemeente. Ik heb daarvoor een verwijsbrief van de huisarts moeten laten opmaken en insturen. Wij zijn nog nooit bij de rechter geweest. Eerst was veilig thuis erbij, die adviseerden toen de bor, dat heb ik toen opgestart en toen dat afliep heeft veilig thuis dit traject geadviseerd aan mij en ben ik dit gaan opstarten. Dit heb ik allemaal gedaan omdat ik mijn ex niet alleen durf te laten met ons zoontje en omdat ik mijn ex niet bij mij thuis durf te ontvangen. Hij heeft mij bedreigd en gestalkt en is verslaafd en onvoorspelbaar.
Als ik nu stop met dit vrijwillige traject dan is er een kans dat mijn ex naar de rechter stapt voor omgang en dat er dan begeleide omgang door de rechter wordt opgelegd. Dan is het weer een heel ander verhaal. De vraag is of ik dat risico wil lopen.

Temet
28-02-2025 om 08:49
Als je ex het eens is met eenmaal in de twee maanden omgang dan is dat natuurlijk helemaal prima. Je kan het altijd voorstellen, maar ik vermoed dat ex dan gaat pruttelen.
Dat traject blijft zolang doorlopen als jullie willen en de gemeente betaalt. Ik denk niet dat dat laatste eindeloos duurt, eerlijk gezegd. Maar goed, daar hoef je je voorlopig niet druk over te maken

tsjor
28-02-2025 om 09:13
'Eerst was veilig thuis erbij, die adviseerden toen de bor, dat heb ik toen opgestart en toen dat afliep heeft veilig thuis dit traject geadviseerd aan mij en ben ik dit gaan opstarten.'
Laat de begeleiding een evaluatie opstellen (eindevaluatie), bespreek dat met Veilig Thuis, tot nu toe zijn de plannen mislukt.
Ik zou als ik jou was geen omgang met afspraken meer willen, dat werkt toch niet. Dus hooguit een omgang, waarbij je de wijze van contact (niet het aantal) vast legt (brieven, telefoontjes aan moeder, afspraken na overleg met moeder, maximaal 1 keer per 14 dagen). Dit afspreken met veilig thuis, opsturen naar hem, als hij dan naar de rechter wil (waar je bang voor bent, maar angst is een slechte raadgever) dan heb je dit achter de hand.
Tsjor

MamaE
28-02-2025 om 10:23
Ik zou ook elk initiatief bij hem laten. En als een datum jou een keer niet schikt, dan maar niet. Waarschijnlijk heeft hij af en toe een bevlieging van 'oh ja ik heb ook een kind', maar de kans dat hij zich 'tot het vaderschap bekeert' lijkt mij ook erg klein. In ieder geval zo lang hij verslaafd is.
Tussen zo'n bevlieging van 'ik heb een kind, ik wil hem zien' en de werkelijke afspraak zit tijd en als hij op dat moment onder invloed is of nog in zijn bed ligt, ja, dan wordt het hem weer niet. Maar de wereld zit ook niet zo in elkaar dat je de omgangsbegeleider kan bellen met 'ik heb nu tijd' en dat die dan jou belt en je op stel en sprong je kind naar omgang moet brengen.