Echtscheiding en erna
APw
28-06-2021 om 23:39
Plusdochter heeft veel macht
Sinds een tweetal jaar ben ik samen met een lieve man. We hebben elk twee kinderen, alle vier tieners.
Iedereen kan het goed met elkaar vinden. Ook zijn dochter is een lieve meid, maar af en toe heb ik toch een vervelend gevoel bij haar.
Ze weet haar papa volledig om haar vinger te winden, en slaagt erin om als 16 jarige beslissingen te nemen voor een hele groep mensen.
Zo deed zich het volgende voor.
Ik stelde voor om morgen een etentje te doen met z'n zessen om het einde van de examens te vieren. Mijn partner trok dat in twijfel, omdat zijn kinderen een dag langer bij hun mama zouden blijven omdat de dochter daar om half acht oudercontact zou meevolgen met de mama.
Ik stelde aan mijn vriend voor dat ze kunnen proberen om de afspraak te vervroegen. Hij zou het bespreken met zijn dochter.
Enkele uren later, laat hij weten dat het niet zal gaan. Uit ons gesprek blijkt dat er geen poging werd gedaan om de afspraak te vervroegen, en dat de dochter besliste om de afspraak te laten zoals ze is.
Haar papa, mijn vriend, volgt dat klakkeloos. We hebben er nu ruzie door. In mijn ogen moet hij meer ruggegraat tonen en een 16jarige niet laten beslissen voor een heel gezin. Het is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt.
Hij vindt dat ik geen respect heb voor iemands beslissing.
Ik wilde dit eens kwijt. Wat is jullie mening?
APw
29-06-2021 om 09:02
Het is een online oudercontact, dat de mama dit keer gaat doen, niet de papa. Zij briefen elkaar achteraf.
De dochter van mijn vriend gaat na dat oudercontact weer naar haar papa. Het is pas om half acht, vandaar dat ik mijn voorstel had gedaan om te te verplaatsen naar een vroeger moment op de dag.
_Arianna_
29-06-2021 om 09:16
Je vriend heeft toch je voorstel voorgelegd aan zijn dochter? Het antwoord is alleen niet het antwoord wat je wilde.
Stimpie
29-06-2021 om 09:18
Hoe zou jij het vinden als tienerdochter een vriendje krijgt die een moeder meeneemt die ieder weekend 2 nachten bij jou in bed kruipt?
Leen13
29-06-2021 om 09:23
Ja, dat heb je met pubers, die hebben over het algemeen ook een eigen mening en een 'leuk' familieuitje kan een hele uitdaging zijn.
Maar dat kun je echt niet meer voor hen besluiten. Dan wordt het ook tijd om iets meer gezelligs in andere 'opstellingen' te doen. En deelname door de pubers eventueel facultatief te houden. Je bent toch niet in het leven om elkaar te dwingen 'leuk' te doen?
Leuke gezamenlijke herinneringen zijn op deze leeftijd wel een eigen keuze.
Kijk, nu is het verpest, maar een volgende keer kun je toch ook voorstellen om met de meesten uit eten te gaan en dan neem je wat mee voor de dochter die voor haar afspraak met school misschien niet eerst in de drukte wil zitten.
Je ziet dat ze toch wat minder heeft met gezelschappen, respecteer je dat.
Plantenbak
29-06-2021 om 09:34
Wij hebben 4 pubers van 12 tot 19. Uitjes kondigen wij vooraf aan. Wij horen wel wie er mee gaan. Wij zeggen gewoon op die dag gaan wij daar naar toe. Wie gaat er mee?
Verplichtingen of als wij echt willen dat ze mee gaan zijn er soms ook. Kerst bij oma of etentje voor een verjaardag dan laten wij dat ook weten maar dat is echt niet vaak.
Ben je misschien bang dat het jou verweten wordt niet genoeg te doen aan het samensmelten? Waarom wil je persé van alles samen doen. In niet samengestelde gezinnen maken pubers zich ook los en hebben ze op een gegeven moment een eigen leven met sport, werk, school, vrienden etc.
Stimpie
29-06-2021 om 09:36
APw schreef op 29-06-2021 om 09:02:
Het is een online oudercontact, dat de mama dit keer gaat doen, niet de papa. Zij briefen elkaar achteraf.
De dochter van mijn vriend gaat na dat oudercontact weer naar haar papa. Het is pas om half acht, vandaar dat ik mijn voorstel had gedaan om te te verplaatsen naar een vroeger moment op de dag.
hoe voor schut dat je op de middelbare school moet gaan regelen dat een oudercontact verzet moet worden omdat de vriendin van je vader ‘gezellig’ samen wil eten. Dochter snapt waarschijnlijk al lang dat die docenten al de hele middag en avond propvol afspraken zitten. En hoe zit het met moeder? Mag die tijdens werktijd dan even op en neer naar huis komen of zo?
Heel eerlijk: ik had het ook niet geprobeerd.
En dat je dochter ‘in de rommelkamer’ slaapt: hoe simpel is dit op te lossen door je vriend?! Mest die kamer als de wiedeweerga uit en je dochter heeft een prima kamer!
Voel je je biet stiekem gekwetst omdat dit voelt alsof je dochter afgewezen wordt?
MamaE
29-06-2021 om 09:53
Ik lees echt geen gekke dingen voor een meisje van 16. Kinderen van die leeftijd hebben een eigen leven, die dansen niet meer naar de pijpen van hun ouders, laat staan naar de pijpen van hun stiefouders. Waarom moeten dingen per se met zijn zessen? Het kan toch ook met vier of vijf? Het lijkt mij er vooral om gaan dat je iedereen uitnodigt. Als iemand dan zegt dat die niet wil of kan, dan is dat zo. Jammer dan. Jouw behoeften en wensen zijn niet die van haar. En afspraken voor school kun je niet zomaar verzetten, zeker niet voor iets als een etentje met je stiefgezin.
Ik denk dat jij graag meer wil qua contact dan waar zij behoefte aan heeft.
Rhonda
29-06-2021 om 10:10
APw schreef op 29-06-2021 om 08:34:
Het is echt geen arm kind hoor. We kunnen het best goed vinden met elkaar, en ze kan altijd op mij rekenen. Maar het is toch ook een beetje geven en nemen, dacht ik. Uiteraard respecteren wij haar grenzen, dat heb ik ook uitgelegd. Zo hebben we ons op meerdere vlakken aangepast ten behoeve van haar. Zo'n onmens of egoïstisch persoon ben ik niet hoor.
Ja, geven en nemen van jouw kant. Zij mag ook wel wat (aan)geven, namelijk haar grenzen. Zij heeft er niet om gevraagd dat haar ouders gingen scheiden en haar vader met een nieuwe vrouw kwam die ook nog twee kinderen meenam. Een vrouw die nu gezellig groot gezinnetje wil spelen.
RodeKrullenbol
29-06-2021 om 10:18
Je probeert de dochter van je partner in de rol van zondebok te duwen. Doe je dat wel vaker met mensen?
elledoris
29-06-2021 om 10:34
Weet je, mijn kinderen zijn al volwassen en ik zie ze nauwelijks gezellig bij elkaar. Ze hebben namelijk stiefmoeder die er bovenop zit en elke keer het gras voor mijn voeten weet weg te maaien. Daar doet jouw verhaal me aan denken. Gelukkig kiest je stiefdochter voor zichzelf én ook voor haar eigen moeder. Zo'n dochter zou ik ook wel willen.
APw
29-06-2021 om 10:44
Ik vind het fijn dat ik van sommigen wat advies krijg waar ik echt wat aan heb. In dit nieuw samengesteld gezin (als ik het überhaupt zo mag noemen, want er wordt vaak gezegd dat ik niet mag proberen om 'gezinnetje te spelen') ben ik erg zoekende en vaak onzeker.
Ik wil gewoon heel graag dat het goed loopt. Maar soms stuur ik het in de verkeerderichting, zo blijkt. Want iedereen houdt veel rekening met de grenzen van de dochter van mijn vriend. Zij is van ons zes ook de enige bij wie dat erg speelt. Maar ik durfde ook wel te verwachten dat de grens niet áltijd hoeft te liggen waar zij ze legt.
Ok, ik heb wel de verkeerde situatie aangegrepen daarvoor.
En de opmerking dat het altijd naar mijn zinmoet zijn, klopt niet. Op de 2 jaar dat we samen zijn, hebben we al 1 keer een etentje samen gedaan. Toch niet te veel, wel?
Intussen laat mijn partner (lat-relatie) ook al niks meer van zich horen. Maar ik heb echt behoefte aan een gesprek met hem).
APw
29-06-2021 om 10:45
RodeKrullenbol schreef op 29-06-2021 om 10:18:
Je probeert de dochter van je partner in de rol van zondebok te duwen. Doe je dat wel vaker met mensen?
Niet bepaald neen
APw
29-06-2021 om 10:47
Stimpie schreef op 29-06-2021 om 09:36:
[..]
hoe voor schut dat je op de middelbare school moet gaan regelen dat een oudercontact verzet moet worden omdat de vriendin van je vader ‘gezellig’ samen wil eten. Dochter snapt waarschijnlijk al lang dat die docenten al de hele middag en avond propvol afspraken zitten. En hoe zit het met moeder? Mag die tijdens werktijd dan even op en neer naar huis komen of zo?
Heel eerlijk: ik had het ook niet geprobeerd.
En dat je dochter ‘in de rommelkamer’ slaapt: hoe simpel is dit op te lossen door je vriend?! Mest die kamer als de wiedeweerga uit en je dochter heeft een prima kamer!
Voel je je biet stiekem gekwetst omdat dit voelt alsof je dochter afgewezen wordt?
Om op je laatste vraag te antwoorden. Ja, dat voelt voor mij zo. Heeft te maken met mijn eigen verleden van afgewezen en uitgesloten worden. Het is iets heel gevoeligs.
Imi
29-06-2021 om 10:58
APw schreef op 29-06-2021 om 10:47:
[..]
Om op je laatste vraag te antwoorden. Ja, dat voelt voor mij zo. Heeft te maken met mijn eigen verleden van afgewezen en uitgesloten worden. Het is iets heel gevoeligs.
Oké, nu heb je de vinger op de zere plek gelegd. Het probleem zit niet bij de dochter van je vriend, maar bij jou. Is het een idee om hier eens met een psycholoog mee aan de slag te gaan? Want het zou me niet verbazen als dit anders de rest van je leven jouw geluk en je relaties blijft saboteren. Dat zou erg jammer zijn. Cognitieve gedragstherapie kan snel resultaat opleveren. Geen vaag gedoe, maar je leert daar te erkennen wat je voelt, hoe je daarop reageert, en hoe je efficiënter kunt reageren.
Pief
29-06-2021 om 11:15
Ik zou als zestienjarige ook echt niet met een andere meid in bed hebben willen liggen. Misschien met mijn beste vriendinnen tijdens een zelf bedacht logeeruitje. Verder echt niet hoor. Ook niet op 1 kamer. Wat raar dat je dat van je kinderen verlangt. En heeft je zoon wel een keuze hierin? Of kan hij alleen maar in bed met zijn stiefbroer? Kijk goed wat je van jullie kinderen verwacht. Misschien zijn zij minder goed in het stellen van grenzen, maar ga je er wel degelijk overheen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.