Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoe lang heeft jullie scheiding geduurd via de rechtbank?

Temet schreef op 11-10-2024 om 15:24:

SixSix, is er wel omgang tussen de kinderen en vader?
Dat kinderen praten met hulpverleners en rechters wil vziw trouwens helemaal niet zeggen dat ze moeten kiezen. Maar al dat gepraat is op zich al vervelend genoeg natuurlijk, want het moet steeds op een moment dat ze niet hebben uitgekozen met mensen die ze niet hebben uitgekozen.

Ja er is een weekendregeling. Kinderen hebben in totaal met 15 hulpverleners gepraat. En iedere keer hetzelfde verhaal verteld. Iedere melding wordt opnieuw onderzocht. Er wordt een verslag gemaakt en dat wordt naar beide ouders gestuurd. Ex gooide dat doodleuk voor de kinderen op tafel en werd boos over wat ze vertelden….. Ik hoef denk ik niet uit te leggen wat het gevolg is; stress (want we beginnen weer opnieuw), boosheid (ze luisteren toch niet) en geen vertrouwen (ze vertellen alles door). Er volgden dus alleen sociaal wenselijke antwoorden, om te voorkomen dat papa boos wordt en er nog meer gesprekken moeten plaatsvinden).  Ik zeg niet dat een hulpverleningstraject nooit zin heeft hoor. Maar in het geval van 1 ongezonde ouder maakt het meer stuk dan dat het helpend is. Leer liever kinderen om te gaan met het gedrag van die ouder ipv dat je de ouder probeert te fixen.

Ms_Z schreef op 10-10-2024 om 22:22:

[..]

Dit dus.

Maar om net iets meer te vertellen hoe het in mijn geval ging: wij hebben inderdaad een verwijzing gekregen tijdens de zitting voor de voorlopige voorziening vorig jaar november, omdat wij allebei instemden met professionele hulp om de communicatie te verbeteren. De rechter hoopte ook dat op deze manier de rust alweer teruggekeerd zou zijn tegen de tijd dat de mondelinge behandeling voor de echtscheiding zou zijn.

Wij hebben maandenlang op een wachtlijst gestaan (is helaas niet helemaal goedgedaan door reorganisaties van de betrokken instanties hier in de regio), maar sinds vorige maand is het gestart. We waren al aangemeld voor parallel ouderschap, maar we hebben wel een screening gehad waarin werd bepaald welk traject ons zou passen. Ze proberen namelijk altijd nog ouders bij elkaar aan 1 tafel te laten komen door de schip-aanpak of ouderschap blijft. Parallel ouderschap is namelijk ‘voor kinderen het allerheftigste’ (maar wat mij betreft hopelijk een manier om rust te creëren). Dit traject houdt in dat vader, moeder én kinderen allemaal een eigen begeleider hebben die niet met elkaar spreken over de situatie bij de ander. Doel is om de situatie te accepteren, je te richten op jouw eigen situatie en durven loslaten dat je de ander niet kan veranderen.
Schip-aanpak zou zich meer richten op de relatie en wat er is gebeurd waardoor de relatie stukliep, met als doel dat de breuk door beiden geaccepteerd gaat worden en ouderschap blijft richt zich een stukje op het einde van de relatie, daar een dikke vette streep onder zetten en leren om met elkaar te communiceren zonder daarbij je emoties in de strijd te gooien.

Wij hadden dus wel een verwijzing nodig, maar volgens mij is dat in iedere gemeente weer anders geregeld. Het loont wel de moeite om hiernaar te informeren, want wellicht is aanmelding ook mogelijk zonder verwijzing van de rechtbank (is uiteindelijk een service van elke gemeente). Het lijkt me niet dat de situatie van TO al zo verrot is dat parallel ouderschap nog maar de enige mogelijkheid is. Misschien helpt SCHIP haar ex eindelijk eens de situatie te accepteren zoals deze is of kan er via Ouderschap Blijft begonnen worden aan een werkbaar ouderschapsplan.

Hier hoop ik dat het voor mij ook wat rust gaat brengen. Hoe ex het gaat doen, weet ik niet. Hij wist me te melden dat hij ‘Bergen met bewijs’ had om te laten zien dat ik een slechte moeder ben en laat dat nou net niet de bedoeling zijn. Doel is dat ook hij naar zichzelf leert en durft te kijken… In ieder geval; hopelijk kan er in deze situatie nog op tijd worden ingegrepen en keert de rust wat eerder terug!

Trouwens bijzonder dat jullie zo’n traject kunnen starten terwijl er nog een juridische procedure loopt. Bij ons is alles meerdere keren gepauzeerd omdat er  geen procedures mogen lopen ten tijde van een hulpverleningstraject.

SixSix schreef op 12-10-2024 om 12:20:

[..]

Trouwens bijzonder dat jullie zo’n traject kunnen starten terwijl er nog een juridische procedure loopt. Bij ons is alles meerdere keren gepauzeerd omdat er geen procedures mogen lopen ten tijde van een hulpverleningstraject.

Inmiddels niet meer hè . In juni was de mondelinge behandeling van onze echtscheiding dus en deze is dus inmiddels ook uitgesproken. Alles is dus afgerond bij ons.

Verder heb ik geen idee waarom dit zo is gegaan bij ons. De Raad vond het in ieder geval ontzettend jammer om in juni te horen dat er nog helemaal niks was gestart van dat traject, dus blijkbaar kan een echtscheidingszaak en een PSO dus wel naast elkaar lopen.

Ik begreep wel dat ex zijn plannetjes voor een hoger beroep en allerlei andere kortgedingprocedures aan de kant moest zetten toen we dit traject gingen starten. Een nieuwe zaak starten mag dus niet.

Ik ben gewoon allang blij dat er iets is gestart en we zien wel wat het resultaat gaat zijn. Ex zal dan misschien niet veranderen, maar hopelijk kunnen de kinderen uiteindelijk leren om met zijn bizarre gedrag om te gaan.

Maar goed, genoeg over PSO. TO is hopelijk nog heel ver weg van zo’n traject. Hopelijk wel genoeg info om weer enigszins vooruit te kunnen. En nogmaals over die advocaat; jij bepaalt hoe hard het gespeeld gaat worden, niet je advocaat. Hopelijk komen jullie snel tot een werkbaar iets!

Hemeltje ja, dat was ik glad vergeten, maar die onzin heb je ook nog: dan hebben de hulpverleners bedacht dat je om werkelijk succes met het traject te kunnen bereiken, je geen juridische procedures mag hebben lopen. Het vervelende is alleen wel dat die procedures soms noodzakelijk zijn en ook aan termijnen zijn gebonden, dus dat gaat niet echt lekker samen.

Anoniempjes

Anoniempjes

12-12-2024 om 14:29 Topicstarter

Helaas is de mediation zonder resultaat beëindigd nadat mijn ex met slaande deuren de ruimte verliet. Ik probeer het van de positieve kant te bekijken in de zin dat dit misschien de kans verkleint dat de rechter alsnog een mediationtraject zal voorstellen. Toch maak ik me zorgen over wat me nog te wachten staat. Het voelt alsof dit pas het begin is van een lange tijd met een hoop ellende. Wat zou er kunnen gebeuren als mijn ex met allerlei onterechte beschuldigingen bij de rechter komt om mij in een kwaad daglicht te stellen? Dat ik bijvoorbeeld niet voor de kinderen zou kunnen zorgen (we hebben samen kinderen in de leeftijd tussen 14 en 18 jaar). Komt er dan een tweede zitting waar ik me dat tegen dat soort aantijgingen kan verdedigen?

Ik snap het allemaal niet geloof ik.
De echtscheiding is uitgesproken.
Er loopt nog een hulpverleningstraject over de zorg voor kinderen en onderlinge communicatie? Dat als een mediation-traject? En dat loopt nu stuk.
Je bent bang dat ex afschuwelijke dingen over jou gaat vertellen in de rechtbank. Wanneer komt hij dan weer bij de rechtbank? Als er al iemand dergelijke beschuldigingen serieus neemt zou dat terecht komen bij de raad voor kinderbescherming en die zou dan een rapport uitbrengen, op grond daarvan kan de rechter beslissen dat er een ots komt. Je zit in een civiele procedure, niet in een strafproces waarin mensen schuldig kunnen worden verklaard.
De begeleiders van het mediationtraject zullen een eindrapport moeten opstellen en dat naar de rechtbank moeten sturen, denk ik. Het is belangrijk wat daarin staat, dat zal het vervolg bepalen; niet wat je ex mogelijk gaat uitkramen.
Leef ondertussen alsof je met dat alles niets meer te maken hebt, zorg goed voor jezelf en je kinderen en beschouw het gedoe als een hinderlijke onderbreking van je leven, niet als het hoofdprogramma.

Tsjor

Ik heb de draad weer even doorgelezen, maar volgens mij was het niet bij TO dat de scheiding al was uitgesproken, maar bij iemand anders. 
Anoniempjes, je hebt het geprobeerd, het is niet gelukt. Er zal een eindverslag komen, waarin alleen maar zal staan dat men er niet uitgekomen is, en ik hoop dat er ook in staat dat je ex het traject heeft beëindigd. En dat is dan dat. Nu zal er dan wel een zitting komen. Het kan zijn dat je ex allerlei onterechte verwijten op tafel gooit. Jij/jouw advocaat gaat dan uitleggen waarom die verwijten onterecht zijn. En de rechter zal op basis van de situatie proberen een beslissing te nemen. In principe voer je je hele verweer op deze zitting, een latere zitting komt er normaal gesproken alleen als er een deel van de zaak wordt aangehouden, bijvoorbeeld omdat er een omgangsregeling met een opbouw erin wordt afgesproken en er tussentijds moet worden geëvalueerd, of als er gedoe is over de alimentatie en er belangrijke informatie blijkt te ontbreken. 

Ik schreef al eerder: de rechtbank zal geen extra zittingen inplannen als het niet hoeft. 
De kans dat de rechter over mediation begint lijkt me niet groot, dat hebben jullie dus geprobeerd, ex heeft de deur dichtgesmeten, het heeft weinig zin om een herkansing te wagen. 

Waar zijn jullie het over oneens? Geld? Spullen? Contact tussen de kinderen en ouders? De oudste is meerderjarig, dus daar gaat het niet meer over. 

O ja: de kinderen krijgen een oproep voor een kindgesprek. Het is niet zo dat de rechter gaat beslissen zoals je kind in dat gesprek zegt te willen. Het is wel zo dat de mening van je kind belangrijk is. En het is veel beter als je kind daadwerkelijk in gesprek gaat en niet een brief schrijft. De rechter wil bij voorkeur echt een dialoog met het kind, niet een briefje waarop hij/zij geen vervolgvragen kan stellen. 

Anoniempjes schreef op 12-12-2024 om 14:29:

Helaas is de mediation zonder resultaat beëindigd nadat mijn ex met slaande deuren de ruimte verliet. Ik probeer het van de positieve kant te bekijken in de zin dat dit misschien de kans verkleint dat de rechter alsnog een mediationtraject zal voorstellen. Toch maak ik me zorgen over wat me nog te wachten staat. Het voelt alsof dit pas het begin is van een lange tijd met een hoop ellende. Wat zou er kunnen gebeuren als mijn ex met allerlei onterechte beschuldigingen bij de rechter komt om mij in een kwaad daglicht te stellen? Dat ik bijvoorbeeld niet voor de kinderen zou kunnen zorgen (we hebben samen kinderen in de leeftijd tussen 14 en 18 jaar). Komt er dan een tweede zitting waar ik me dat tegen dat soort aantijgingen kan verdedigen?

Wat vervelend dat het niet is gelukt...

Kijk, elke procedure is natuurlijk anders, maar na mediation volgt er volgens mij nog Ouderschap Blijft of Parallel Solo Ouderschap, allemaal erop gericht om in ieder geval de strijd tussen ouders te staken. De rechter zal dus waarschijnlijk zo'n traject voorstellen. Wat er in dat geval met de scheidingsprocedure gaat gebeuren, weet ik niet. Bij mij vond de rechtbank het dus welletjes geweest en heeft, zonder de zaak aan te houden, zelf knopen doorgehakt over de omgang e.d. zonder ouderschapsplan. Mijn advocaat zei toen echter dat het ook goed mogelijk was geweest dat de zaak alsnog aangehouden zou worden tot wij een ouderschapsplan konden inleveren.

Over die loze verwijten zou ik me niet al te druk maken. Mijn ex kwam in zijn verweer met zoveel loze verwijten (met 'bewijs') dat hij makkelijk drie encyclopediereeksen had kunnen vullen met zijn materiaal. Ik heb van mijn advocaat, als verweer daarop, in mijn eigen woorden gereageerd op al zijn verwijten en dat verhaal is vervolgens bijgevoegd. Dat was eigenlijk meer voor mijn gemoedsrust, want de rechter heeft precies niks met al onze verhalen, verwijten en verdedigingen richting elkaar gedaan. Zij zag alleen twee mensen die elkaar blijkbaar gruwelijk haten en het daarom nodig vinden om elkaar zwart te maken. En ze zag ook twee kinderen die daar onder lijden. Tijd om dus knopen door te hakken en de ouders door te sturen naar pso. 

Ja, dat is een heel traject en van het 'gedonder' ben je voorlopig nog niet af. Maar niet te veel zorgen maken om al die loze beschuldigingen. Als er geen directe aanwijzingen zijn dat de kinderen in direct gevaar zijn, wordt er echt niets mee gedaan. 

Anoniempjes

Anoniempjes

15-12-2024 om 17:11 Topicstarter

Bedankt voor jullie antwoorden, die stellen me gerust. Heel fijn om te horen dat een rechter niets zal doen met allerlei verwijten die er niet toe doen. Dan kan ik dat rustig naast me neerleggen, want ik verwacht dat mijn ex ook met een heel boekwerk zal verschijnen. De oproep voor de kindergesprekken hebben we al gekregen en één van mijn kinderen, dat niet meer bij mijn ex wil wonen na een ruzie tussen beiden, gaat op gesprek naar de rechtbank. De kans dat wij een gezamelijk oudeschapsplan kunnen inleveren acht ik heel erg klein. Onze inboedel heeft nauwelijks waarde en is mij de moeite niet waard. Zo een traject PSO zou ik niet eens zo erg vinden, zo lang het de scheidingsprocedure maar niet stil zal leggen. 

Vaak zie je dat in dat soort situaties eel de echtscheiding wordt uitgesproken en bijvoorbeeld ook de alimentatie wordt vastgesteld maar dat de beslissing over omgang wordt aangehouden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.