Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex gaat in buitenland werken

mijn ex gaat in het buitenland werken, Noorwegen. 
Hij wil om het weekend terug komen en daarom naar een om het weekend regeling. Wat hij ook wil is de mogelijkheid om ze regelmatig een weekend mee naar noorwegen te nemen. Met regelmatig bedoelt hij rustig 1x per maand een weekend op en neer vliegen. Voor hem is dat hetzelfde als in de trein stappen.
Ik ben van mening dat iedere maand een weekend op en neer vliegen voor 2 kinderen van 4 en 6 veel te hectisch en onrustig is. 
Heb ik een poot om op te staan als ik daarvoor toestemming weiger in zijn weekenden? Of mag zal hij vervangende toestemming en gelijk krijgen als hij ze in zijn weekenden maandelijks mee naar Noorwegen op en neer neemt? 

Zolang hij het zelf regelt en ze zelf ophaalt vermoed ik dat hij die vervangende toestemming wel krijgt. Ik zou het gewoon proberen. Het lijkt me meer problematisch dat hij jouw opzadelt met de zorg de overige 12 dagen.

ik zou het ook goed vinden, maar wel met de duidelijke afspraak dat jullie allebei blijven kijken naar de kinderen en of zij het aankunnen. Als zij signalen afgeven dat het te veel/te zwaar/te onrustig is, dan in overleg en een andere vorm vinden. De weekenden dat hij naar NL komt lijken me ook onrustig voor de kinderen trouwens. Neem aan dat hun vader dan in een hotel of appartement zit. Niet lekker thuis in een bekende omgeving. Dus het zal sowiso wennen worden voor je kinderen. Maar ze zijn jong en (hopelijk) ook flexibel. Dus komt vast goed. En anders kijken jullie op het moment dat het nodig is wat er anders moet om het voor de kids zo fijn mogelijk te maken...

MargjeV

MargjeV

22-08-2024 om 08:54 Topicstarter

@daglichtlamp, dat ben ik ( helaas voor de meiden) al gewend. Daarin verandert niet heel veel. Al is de daadwerkelijke regeling nu eigenlijk anders. Het komt er nu al vaak niet van. Ik heb mijn best gedaan, maar ik kan van hem geen andere vader maken. Zijn carriere staat op 1 voor hem. Dan kun je 2 dingen doen, of daarover blijven strijden ( stress voor iedereen) of accepteren en wel een moeder voor ze zijn ( rust) 

MargjeV

MargjeV

22-08-2024 om 09:00 Topicstarter

@tasje ja.... dat heb ik hem ook gevraagd. Dat is nog niet duidelijk of hij zijn huis hier aanhoudt of niet. 
Het probleem met deze man is dat zijn grenzen van wat goed gaat of niet veel hoger liggen dan bij een doorsnee persoon. Als je hoort hoe hij leeft zuchten de meesre mensen diep zo van pfff... jeetje ik ben al kapot als ik ernaar luister. Hoge lat. Maar die lat legt hij voor de kinderen net zo hoog. Dus als ik met hem afspreek sar we goed naar hen kijken of ze het aankunnen zal daar een groot verschil van mening over zijn. Het is een verhaal apart. Geloof me

Hoe stressvol dat vliegen is, zal ook afhangen van waar jullie wonen, en waar hij woont in Noorwegen. Stomtoevallig ben ik net in Noorwegen geweest. Alles liep gesmeerd, en wij wonen om de hoek bij Schiphol. Dan is vliegen naar Noorwegen niet meer gedoe dan met de trein naar Harlingen. Maar dat geldt natuurlijk niet voor de meeste mensen.
Het viel mij trouwens op dat er heen en terug geen paspoortcontrole was, omdat Noorwegen in Schengengebied ligt, neem ik aan

Overigens lijkt het mij zeker geen uitgemaakte zaak dat de rechter jouw ex gelijk geeft, mocht het erop aankomen. Maar alles zal van de omstandigheden afhangen. Waarbij totale reisafstand een belangrijke omstandigheid is. 

MargjeV

MargjeV

22-08-2024 om 09:21 Topicstarter

we wonen ongeveer 35 min van het vliegveld, je moet er x tijd van tevoren zijn. ( bij hem meestal randje gate gesloten springen over de hekjes om de vlucht nog te halen want tijd is geld) dan de vluchttijd en vanaf Oslo is het  nog iets meer dan een uur rijden. dat dan ook weer terug he, 2 dagen later en dat iedere maand ( of vaker) deze man denkt niet normaal

en dat brengen naar en halen van Schiphol ligt dan bij jou? En dat zie jij ook zitten cq is vergelijkbaar met wat je nu aan brengen/halen doet? Of krijg jij er gewoon extra werk bij? Want dat je ex blijkbaar over het hekje springt om een vliegtuig te halen - als JIJ de kinderen naar Schiphol moet brengen, dan kost het jou dus meer tijd, want jij wilt er WEL gewoon op tijd zijn.

MargjeV schreef op 22-08-2024 om 09:21:

we wonen ongeveer 35 min van het vliegveld, je moet er x tijd van tevoren zijn. ( bij hem meestal randje gate gesloten springen over de hekjes om de vlucht nog te halen want tijd is geld) dan de vluchttijd en vanaf Oslo is het nog iets meer dan een uur rijden. dat dan ook weer terug he, 2 dagen later en dat iedere maand ( of vaker) deze man denkt niet normaal

Ik denk dat hij er vanzelf achter komt dat dat met kleine kinderen niet zo handig is. Ik snap het ook niet, als hij er zelf voor heen en weer moet reizen wat hij er dan mee opschiet. Maar zo te lezen komt hij daar ook wel achter als zijn motto tijd is geld is.

Zolang hij niet verwacht dat jij de kinderen naar Noorwegen brengt zou ik er niet voor gaan liggen.

Het lijkt erop dat de band tussen vader en kinderen toch al relatief broos is. Ik kan me niet voorstellen dat als hij niet verandert dat die dan in stand blijft. Voor jezelf lijkt het me goed dat jij in elk geval niet in de weg gaat staan van het weinige contact dat er nog zal zijn.

Kunnen zulke jonge kinderen eigenlijk wel zonde begeleiding vliegen? Of is hij van plan ze op te komen halen en terug te brengen?

Temet schreef op 22-08-2024 om 09:56:

Kunnen zulke jonge kinderen eigenlijk wel zonde begeleiding vliegen? Of is hij van plan ze op te komen halen en terug te brengen?

Er staat dat hij ze wil meenemen, dus ik neem aan vliegen met hun vader. Over alleen zou ik niet over peinzen. Dat gebeurt niet. Dat wint hij ook niet bij een rechter bij deze leeftijden.

Zie op de site v KLM dat het alleen reizen met begeleiding (extra bij te boeken) ook pas kan vanaf 5 jaar. Zal per maatschappij misschien verschillen trouwens.
Wordt behalve veel gedoe ook een hele dure grap voor ex: twee retourtjes voor hemzelf en een voor beide kinderen per maand. Dat wordt tussen de 500 en 1000 euro per maand gok ik zo

Lijkt me niet in het belang van de kinderen om elke maand een weekend naar een ander land te vliegen. Sowieso vind ik zó veel vliegen echt niet meer van deze tijd en geen voorbeeld. Maar een weekend hier doorbrengen met ze, in eigen huis of een vakantiehuisje, lijkt me zinvoller. De reis is vermoeiend en belastend en de kinderen hebben geen binding met Noorwegen of familie daar wonen. 
Daarnaast is het erg duur. Ik zou daar zelf geen bijdrage aan willen leveren. Hij laat jou de volledige zorg voor de kinderen dragen, beter besteedt hij dat geld aan alimentatie dan aan het sponsoren van de KLM. Daar hebben de kinderen uiteindelijk meer aan.

Ook qua school lijkt het me lastig, want ze krijgen echt niet zo vaak een paar uurtjes of een halve dag buitengewoon verlof voor de omgangsregeling. Ook kinderen van gescheiden ouders hebben leerplicht en recht op onderwijs. Het kan niet zo zijn dat omgang het volgen van onderwijs in de weg staat. 
Die reisjes naar Noorwegen kan hij beter in een vakantie doen. Of hij gaat ergens anders met ze op vakantie, kan ook.

Allemaal heel terechte overwegingen MamaE, maar de vader van de kinderen schrijft hier niet. Dus ik vermoed dat praktische problemen snel duidelijk worden als topicstarter een beetje meebeweegt. In de praktijk zie ik dit niet elke maand gebeuren, zeker niet voor een vader die zijn kinderen toch al geen prioriteit gaf.

MargjeV schreef op 22-08-2024 om 09:21:

we wonen ongeveer 35 min van het vliegveld, je moet er x tijd van tevoren zijn. ( bij hem meestal randje gate gesloten springen over de hekjes om de vlucht nog te halen want tijd is geld) dan de vluchttijd en vanaf Oslo is het nog iets meer dan een uur rijden. dat dan ook weer terug he, 2 dagen later en dat iedere maand ( of vaker) deze man denkt niet normaal

Dan is het voor jou toch een uitgemaakte zaak om resoluut nee te zeggen tegen zijn idee van zo''n weekend? Als jij nee zegt en hij wil vervangende toestemming aanvragen doet hij dat maar, dan zie je wel wat de rechter ervan vind.

Te hectisch en te onrustig lijken mij echt wel valide redenen. Het zijn jonge schoolgaande kinderen. 

Ik zou zeker met de leeftijd van je kinderen ook geen toestemming geven hiervoor. 

Of je een poot hebt om op te staan zou je bij een goede advocaat kunnen navragen. Waarom twijfel je om nu al nee te zeggen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.