Echtscheiding en erna
Aapie2023
07-12-2024 om 21:47
Co-ouderschap & KGB
Hey goedenavond,
De laatste tijd post ik wel wat voor informatie. Wij zijn nu 3 keer bij de mediator geweest.
Wat ik mij afvraag, want wij gaan maandag weer.
Mag ieder 1 kind op zijn naam krijgen ivm de toeslagen. Het schema is als volgt en voelt voor mij niet echt als co-ouderschap.
Hun vader elke woensdag vanaf 08:30 tot donderdagavond 18:00.
Om het weekend vrijdag 17:30 tot zondag 17:30. Volgens de Mediator is dit co ouderschap en krijgt vader ook KGB.
Ik ben oké met de regeling alleen verbaasd het mij dat dit onder co-ouderschap valt.
Net zoals dat ze zei dat ze probeert ons financieel gelijk te krijgen maar eindstand door de toeslagen houd hij meer over. Wat dan ook weer logisch is omdat hij meer werkt.
En hebben jullie ervaring met een kind-rekening of voorkeur voor kinderalimentatie?
liefs,
HS26
09-12-2024 om 11:50
Zowel op site SVB als Belastingdienst staat dat kind voor KGB en andere toeslagen minimaal 156 dagen per jaar bij je moet verblijven om hiervoor in aanmerking te komen. Dit moet duidelijk blijken uit Ouderschapsplan. Ik kwam zelf voor een steekproef in aanmerking en heb alle stukken aan moeten leveren, wat gelukkig in orde was. Persoonlijk zou ik niet 100% op de mediator vertrouwen qua juridische en fiscale kennis. Die van ons schoot daarin (achteraf) ook tekort.
Vliegerd
09-12-2024 om 12:30
HS26 schreef op 09-12-2024 om 11:50:
Zowel op site SVB als Belastingdienst staat dat kind voor KGB en andere toeslagen minimaal 156 dagen per jaar bij je moet verblijven om hiervoor in aanmerking te komen. Dit moet duidelijk blijken uit Ouderschapsplan. Ik kwam zelf voor een steekproef in aanmerking en heb alle stukken aan moeten leveren, wat gelukkig in orde was. Persoonlijk zou ik niet 100% op de mediator vertrouwen qua juridische en fiscale kennis. Die van ons schoot daarin (achteraf) ook tekort.
Dat zou voor TO gunstig zijn; de kinderen zijn meer bij haar en als de exman de eis niet hard kan maken van de 156 dagen zou het betekenen dat zij het volledige KGB krijgt?
Fijn dat je dit deelt; ik wist niet dat er weleens een steekproef werd gedaan.
Vervelend dat jullie mediator tekort schoot. Je verwacht toch dat zo iemand voldoende kennis heeft van zaken, daarvoor betaal je zo iemand namelijk ook.
HS26
09-12-2024 om 13:47
Vliegerd schreef op 09-12-2024 om 12:30:
[..]
Dat zou voor TO gunstig zijn; de kinderen zijn meer bij haar en als de exman de eis niet hard kan maken van de 156 dagen zou het betekenen dat zij het volledige KGB krijgt?
Fijn dat je dit deelt; ik wist niet dat er weleens een steekproef werd gedaan.
Vervelend dat jullie mediator tekort schoot. Je verwacht toch dat zo iemand voldoende kennis heeft van zaken, daarvoor betaal je zo iemand namelijk ook.
Kindgebonden budget is per kind. Uiteindelijk maakt het niet heel veel uit wie het krijgt, hier wordt rekening mee gehouden met bepalen alimentatie. Combinatiekorting kan je wel dubbel krijgen (allebei) mits je aan de voorwaarden 'co ouderschap' voldoet. Hier zal helaas wel misbruik van worden gemaakt, waardoor ik e.e.a. aan moest tonen met een officieel ouderschapsplan. En... kindgebonden budget is tot 18 jaar en combinatiekorting maar tot de jongste 12 is. (Of 13, ben even kwijt of het t/m 12 is of tot 12).
Aapie2023
09-12-2024 om 13:53
waar ik had gedacht een hoop praktische zaken te regelen, blijkt hij een ander te hebben.
Dit is iets trouwens wat ik al maanden dacht maar nooit bevestiging over kreeg.
iemand daarover dan nog tips voor in het ouderschapsplan of iets dergelijks?
SJSL
09-12-2024 om 13:55
HS26 schreef op 09-12-2024 om 11:50:
Dit klopt niet.
Degene die de kinderbijslag op haar naam heeft, krijgt KGB. Ook bij co-ouderschap. Als je meerdere kinderen hebt kan je beiden een kinderbijslag op je naam hebben en beiden KGB krijgen. Dit kan zeker aantrekkelijk zijn als beiden fiscaal alleenstaand ouder zijn, je krijgt dan beiden de alleenstaande ouder toeslag, enorm bedrag.
Je steekproef was waarschijnlijk voor de inkomensafhankelijke combinatie korting. Daarvoor gelden inderdaad regels over aantal dagen.
HS26
09-12-2024 om 14:10
SJSL schreef op 09-12-2024 om 13:55:
[..]
Dit klopt niet.
Degene die de kinderbijslag op haar naam heeft, krijgt KGB. Ook bij co-ouderschap. Als je meerdere kinderen hebt kan je beiden een kinderbijslag op je naam hebben en beiden KGB krijgen. Dit kan zeker aantrekkelijk zijn als beiden fiscaal alleenstaand ouder zijn, je krijgt dan beiden de alleenstaande ouder toeslag, enorm bedrag.
Je steekproef was waarschijnlijk voor de inkomensafhankelijke combinatie korting. Daarvoor gelden inderdaad regels over aantal dagen.
Ok, dank goed om te weten. Zit toch net anders in elkaar dus. Ja mijn steekproef was voor combinatie korting.
MMcGonagall
09-12-2024 om 15:20
Aapie2023 schreef op 09-12-2024 om 13:53:
waar ik had gedacht een hoop praktische zaken te regelen, blijkt hij een ander te hebben.
Daar hoef je niets mee in je ouderschapsplan. Het is wel goed om te beseffen dat je zaken voor jezelf goed moet regelen en je ex (ook) in zijn eigen belang bezig is en hij niet meer je beste vriend is. Je hoeft hem niet het vel over de neus te halen, maar doe jezelf ook niet tekort.
Ysenda
09-12-2024 om 15:42
maak het ouderschapsplan zo compact mogelijk, want het is een hele grote wassenneus.
Als je als ex-en goed kunt overleggen en op 1 lijn zit heb je het niet nodig. En als je dat niet kunt kun je de ander er niet aan houden, ook niet via de rechter etc.
Temet heeft voor een ander draadje opgezocht wat er in het ouderschapsplan geregeld moet zijn volgens de wet, en dat is niet veel:
eea staat in art 815 lid 3 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (ofwel: art. 815 lid 3 Rv):
In het ouderschapsplan worden in ieder geval afspraken opgenomen over:
- a.de wijze waarop de echtgenoten de zorg- en opvoedingstaken, bedoeld in artikel 247 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, verdelen of het recht en de verplichting tot omgang, bedoeld in artikel 377a, eerste lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek vormgeven;
- b.de wijze waarop de echtgenoten elkaar informatie verschaffen en raadplegen omtrent gewichtige aangelegenheden met betrekking tot de persoon en het vermogen van de minderjarige kinderen;
- c.de kosten van de verzorging en opvoeding van de minderjarige kinderen.
Evaluna
09-12-2024 om 16:23
Ik zou daar niets mee doen. Alleen maar reden voor ergenis als het anders loopt.
Ely
09-12-2024 om 18:14
Dat hij een ander heeft maakt het emotioneel denk ik (?) moeilijker maar praktisch kan het ook betekenen dat hij zich op andere zaken wil richten en nu snel dingen geregeld wil hebben en misschien makkelijker zal doen?
Persoonlijk ben ik een voorstander van zoveel mogelijk proberen je financiën te baseren op dingen waar je zelf invloed op hebt. Werkt hij ook meer uren per week? Dan is het niet gek dat hij meer verdient en meer kansen heeft op hogere functies. Wellicht kun je regelen dat hij -als hij meer gaat verdienen- ook procentueel meer gaat bijdragen aan de kinderen.
Wij hebben trouwens goede ervaringen met een kind rekening en een vriendin van mij ook. Basis bij ons was wel dat er vaste afspraken waren over wat er wel en niet in zat, wie wat stortte en een excel sheet om te monitoren. Bij die vriendin is er geen excel sheet trouwens
sterkte, lastige tijd dit
tsjor
09-12-2024 om 20:09
'Wellicht kun je regelen dat hij -als hij meer gaat verdienen- ook procentueel meer gaat bijdragen aan de kinderen.' Niet doen! Je wil niet jarenlang in een echtscheidingsprocedure zitten, waarbij je elke keer weer andere afspraken gaat maken. Wat als jij meer gaat verdienen, wat als er ergens nog een kind komt, wat als de kinderen ouder worden, wat als....? Wat als het leven na een scheiding gewoon doorgaat en je daarna jezelf moet zien te redden? Als je denkt dat je meer geld nodig hebt dan moet je zelf gaan bedenken hoe je aan meer geld komt, of toch minder nodig hebt.
Tsjor
Aapie2023
10-12-2024 om 02:29
Ik heb aangekaart om uit te rekenen wat kinder alimentatie inhoud ipv kindrekening.
stom hé denk ik al maanden er is een ander. Blijkt het zo te zijn is alles ineens weer zo rauw.. Echt zo intensief met 2 kleine kinderen die het wel aanvoelen.
Ysenda
10-12-2024 om 07:50
bij een kindrekening worden de bedragen die elk aan de kinderen besteed niet anders. Alleen worden ze op een specifieke rekening gestort.
Waar beiden dan kosten voor de kinderen van kunnen betalen. Je moet dan wel goede afspraken maken over wat je er precies van koopt.
Dat kan goed werken, het kan ook een manier zijn om controle over de andere ouder te houden en te zaniken over elke uitgave die gedaan wordt.
JohanV76
10-12-2024 om 14:08
Het is inderdaad niet OF alimentatie OF een kindrekening. Wij hebben ook een kindrekening en daar storten we allebei ons maandelijks bedrag naar toe. Heb toch wel gemerkt dat dit soms tot ergernis leidt. Ex ging even lekker shoppen voor voetbal kleding voor 1 van de kinderen en hatsee.... 350 euro van de kinderrekening. Zelfs een trainingssetje (broek + shirt) gekocht van 150 euro. Daar ben ik het niet mee eens maar er wordt niets overlegd. Als de kinderen dan klagen waarom hun kleedgeld nog niet is overgemaakt laat ik zien hoe dat komt. Aangezien ik veruit het meest betaal ga ik niet nog extra bijstorten terwijl mijn ex telkens grote uitgaven doet. Sorry jongens... op = op.... wachten tot de volgende maand.
Vliegerd
10-12-2024 om 21:58
Ysenda schreef op 09-12-2024 om 15:42:
[..]
maak het ouderschapsplan zo compact mogelijk, want het is een hele grote wassenneus.
Als je als ex-en goed kunt overleggen en op 1 lijn zit heb je het niet nodig. En als je dat niet kunt kun je de ander er niet aan houden, ook niet via de rechter etc.
Dit heb ik ook zo ervaren. Ik dacht de boel goed geregeld te hebben met een uitgebreid ouderschapsplan, maar ex doet wat hij wil. Niets tegen te doen. Zelfs de verhuisregels heb je niets aan; ex kan overal heen verhuizen.
Het schept de verwachting dat je controle hebt, maar als puntje bij paaltje komt heb je niets.
Dus inderdaad zo compact mogelijk.
Ik hoop voor je dat jij wel een ex hebt die de afspraken nakomt. Heel veel sterkte met alles.