Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Co-ouderschap & KGB

Hey goedenavond,

De laatste tijd post ik wel wat voor informatie. Wij zijn nu 3 keer bij de mediator geweest.
Wat ik mij afvraag, want wij gaan maandag weer.
Mag ieder 1 kind op zijn naam krijgen ivm de toeslagen. Het schema is als volgt en voelt voor mij niet echt als co-ouderschap.

Hun vader elke woensdag vanaf 08:30 tot donderdagavond 18:00.
Om het weekend vrijdag 17:30 tot zondag 17:30. Volgens de Mediator is dit co ouderschap en krijgt vader ook KGB.
Ik ben oké met de regeling alleen verbaasd het mij dat dit onder co-ouderschap valt.

Net zoals dat ze zei dat ze probeert ons financieel gelijk te krijgen maar eindstand door de toeslagen houd hij meer over. Wat dan ook weer logisch is omdat hij meer werkt. 
En hebben jullie ervaring met een kind-rekening of voorkeur voor kinderalimentatie?

liefs, 

Bij een co ouderschap zorgen beide ouders ongeveer in gelijke mate voor de kinderen. In jullie geval zorgt je ex-man 12 dagen per maand voor de kinderen (4x2 doordeweekse dagen plus 2x een weekend van 2 dagen) en jij 18 dagen. Als de mediator zegt dat het zo okee is, dan zal dat wel kloppen; hij/zij heeft daarvoor gestudeerd.
Zou je het gelijker willen verdelen? Of ben je bang voor "gedoe" omdat de dagen niet exact gelijk verdeeld zijn?
Je kunt inderdaad allebei het KGB krijgen en ieder mag 1 kind op zijn naam zetten.
Als je de indruk hebt dat je onder de streep minder overhoudt dan kun je dat het beste meteen aanspreken; daar is een mediator traject voor.
Een mediator is ook maar een mens en kan fouten maken; het schaadt niets als je zelf kritisch meekijkt en opkomt voor je eigen rechten.

Een kinderrekening zou ik alleen nemen als je allebei goed op een lijn zit. Heb je vaak een verschillende mening over de uitgaven dan zou ik kiezen voor alimentatie en duidelijke afspraken op papier zetten wie welke kosten betaalt. Dat geeft het minste gedoe.

er is ook inkomensafhankelijke combinatiekorting. Daar zijn de voorwaarden als volgt:
"U bent dan co-ouder als uw kind in een herhalend ritme in een periode van 6 maanden minimaal 78 dagen bij u woont. Hiervoor kunnen ook dagdelen bij elkaar worden opgeteld. Deze periode van 6 maanden hoeft niet aaneengesloten zijn." ( site belastingdienst)

Dat haalt hij niet met 120 dagen, tenzij hij ze alle vakanties voor de helft heeft.

Max88 schreef op 08-12-2024 om 11:35:

er is ook inkomensafhankelijke combinatiekorting. Daar zijn de voorwaarden als volgt:
"U bent dan co-ouder als uw kind in een herhalend ritme in een periode van 6 maanden minimaal 78 dagen bij u woont. Hiervoor kunnen ook dagdelen bij elkaar worden opgeteld. Deze periode van 6 maanden hoeft niet aaneengesloten zijn." ( site belastingdienst)

Dat haalt hij niet met 120 dagen, tenzij hij ze alle vakanties voor de helft heeft.

Ja maar voorwaarden voor de belastingdienst zijn niet hetzelfde als voorwaarden voor de SVB.

Aapie2023

Aapie2023

08-12-2024 om 12:31 Topicstarter

Er komt zoveel op je af. En ik weet dat hij straks een hogere functie krijgt. En dan word het natuurlijk met dit huidige loon berekend. En krijgt hij ook dus KGB maar straks dus ook hoger inkomen.. en ik wil geen ruzie en gezeik. Maar ik vertrouw hem gewoon niet. Niet financieel en niet met het ouderschapsplan. We zitten nu nog in de regelmodus van alles. En nog geen aparte woningen. ( birdnesten )

Die mediator heeft hier niet specifiek voor geleerd hoor. Veel van hen weten bijzonder weinig over fiscale zaken. Plus dat ze vaak dingen willen regelen en vastleggen waarvan het echt niet handig is om die in beton te gieten (haardracht, nieuwe partners). Meestal wordt het door de belastingdienst wel geaccepteerd als je de kinderen ‘verdeelt’ zodat beide ouders KGB krijgen.
Wij zijn gegaan voor de ouderwetse manier. De kinderen ingeschreven bij mij (ex woonde alweer samen), en ik kreeg alimentatie. Een kinderrekening kan veel gedoe opleveren als je daarover niet op één lijn zit.

Co-ouderschap is helemaal geen juridisch begrip. Er wordt inderdaad meestal mee bedoeld dat de zorg ongeveer gelijk verdeeld is, maar er zijn ook mensen die al over Co-ouderschap spreken als er gezamenlijk ouderlijk gezag is en het kind substantieel contact heft met beide ouders.

Een kindrekening, daar komt vziw vaak gelazer van als er op enig moment toch wantrouwen om de hoek komt kijken. Ik zou gewoon kiezen voor kinderalimentatie, wel zo overzichtelijk en duidelijk voor iedereen

Aapie2023 schreef op 08-12-2024 om 12:31:

Er komt zoveel op je af. En ik weet dat hij straks een hogere functie krijgt. En dan word het natuurlijk met dit huidige loon berekend. En krijgt hij ook dus KGB maar straks dus ook hoger inkomen.. en ik wil geen ruzie en gezeik. Maar ik vertrouw hem gewoon niet. Niet financieel en niet met het ouderschapsplan. We zitten nu nog in de regelmodus van alles. En nog geen aparte woningen. ( birdnesten )

Jullie gaan nú scheiden en alles zo goed als mogelijk regelen op papier met het (gezamenlijke) inkomen wat er was en nú is! Dat hij straks wellicht een hogere functie krijgt, dat kan net zo goed voor jou gelden, dus waarom ben je daar nu zo gefocust op? Je wilt geen ruzie en gezeik, schrijf je, maar met deze instelling gaat dat geheid komen natuurlijk.

Jullie gaan nú uit elkaar dus daarop wordt de evt alimentatie berekend. En ja, ook bij een 60/40 of 70/30 regeling kan men spreken van co-ouderschap. Een kindrekening werkt alleen, zoals vele voorgangers al zeggen, als jullie qua uitgaven op 1 lijn zitten, dus persoonlijk zou ik daarvoor niet kiezen in jullie geval gezien het wantrouwen. Sterkte!

MMcGonagall schreef op 08-12-2024 om 12:43:

Die mediator heeft hier niet specifiek voor geleerd hoor. Veel van hen weten bijzonder weinig over fiscale zaken.

Een mediator heeft hier zéker wel voor geleerd (MfN-register), velen ook met aanvullende (juridische) opleidingen, en werken zij meestal ook samen met advocaten. Het kaf is op internet inmiddels goed van het koren te scheiden in ieder geval!

Aapie2023 schreef op 08-12-2024 om 12:31:

Ik denk dat je er goed aan doet om je intuïtie te vertrouwen. En te checken of alles klopt. Eventueel kun je nu al tijdens de mediatie een berekening laten doen voor de situatie met het hogere salaris van je ex man. Beter nu wantrouwend dan achteraf spijt als je hebt ondertekend en bleek dat je te goed van vertrouwen was.

Als de scheiding achter de rug is, is het allemaal veel lastiger om nieuwe afspraken te maken, zeker als dat voor je ex nadelen oplevert (meer moeten betalen).

Succes ermee. En kom goed voor jezelf op!

Vliegerd schreef op 08-12-2024 om 18:19:

[..]

Ik denk dat je er goed aan doet om je intuïtie te vertrouwen. En te checken of alles klopt. Eventueel kun je nu al tijdens de mediatie een berekening laten doen voor de situatie met het hogere salaris van je ex man. Beter nu wantrouwend dan achteraf spijt als je hebt ondertekend en bleek dat je te goed van vertrouwen was.

Als de scheiding achter de rug is, is het allemaal veel lastiger om nieuwe afspraken te maken, zeker als dat voor je ex nadelen oplevert (meer moeten betalen).

Succes ermee. En kom goed voor jezelf op!

Serieus, gaat het dan écht enkel om meer geld krijgen bij een betere baan in de toekomst van je ex!?

Kersje schreef op 08-12-2024 om 19:34:

[..]

Serieus, gaat het dan écht enkel om meer geld krijgen bij een betere baan in de toekomst van je ex!?

Ik denk dat iedereen vanuit zijn of haar ervaring schrijft wat ook prima is. Dan kan de TO zelf bepalen aan welke adviezen en ervaringen hij/zij het meeste heeft.

Misschien kun jij aangeven vanuit welke situatie je schrijft; ben je zelf gescheiden? Hoe was jouw scheiding en hoe was het contact met je ex?

Vliegerd schreef op 08-12-2024 om 20:12:

[..]

Ik denk dat iedereen vanuit zijn of haar ervaring schrijft wat ook prima is. Dan kan de TO zelf bepalen aan welke adviezen en ervaringen hij/zij het meeste heeft.

Misschien kun jij aangeven vanuit welke situatie je schrijft; ben je zelf gescheiden? Hoe was jouw scheiding en hoe was het contact met je ex?

Ik zie jou vaker zeggen dat degene die reageert eerst moet uitleggen hoe haar/zijn prive leven is. Maar weet je, je kunt ook goed advies geven omdat je kennis van zaken hebt, omdat je hebt gezien hoe het bij anderen in je nabije omgeving goed of juist slecht is gegaan of omdat je een ouder bent die perspectief van de kinderen voorop stelt. Niemand hoeft hier zijn doopceel te lichten voordat hij of zij op dit forum reageert

Is het een optie om te kijken naar wat jij nodig hebt voor de kinderen?
Wat vindt jij acceptabel om rond te komen met de kinderen? 
Je ex kan de loterij winnen maar je zal na de scheiding toch vooral je eigen toko moeten draaien. Als je dat kan en je bent uit elkaar, hebt alles geregeld en rust, dat lijkt me al heel veel waard. 

Alkes schreef op 08-12-2024 om 20:38:

[..]

Ik zie jou vaker zeggen dat degene die reageert eerst moet uitleggen hoe haar/zijn prive leven is. Maar weet je, je kunt ook goed advies geven omdat je kennis van zaken hebt, omdat je hebt gezien hoe het bij anderen in je nabije omgeving goed of juist slecht is gegaan of omdat je een ouder bent die perspectief van de kinderen voorop stelt. Niemand hoeft hier zijn doopceel te lichten voordat hij of zij op dit forum reageert

Dat klopt ja.
Er zit wel een verschil tussen advies geven met kennis van zaken of een TO (meestal negatief) veroordelen in een situatie waar je zelf geen enkel verstand van hebt omdat je het nooit hebt meegemaakt. Typisch gevalletje van de beste stuurlui staan aan wal. En in diverse gevallen hebben de stuurlui nooit vaarlessen gehad, maar willen ze wel graag aan anderen uitleggen hoe de boot vaart

Vliegerd schreef op 09-12-2024 om 00:48:

[..]

Dat klopt ja.
Er zit wel een verschil tussen advies geven met kennis van zaken of een TO (meestal negatief) veroordelen in een situatie waar je zelf geen enkel verstand van hebt omdat je het nooit hebt meegemaakt. Typisch gevalletje van de beste stuurlui staan aan wal. En in diverse gevallen hebben de stuurlui nooit vaarlessen gehad, maar willen ze wel graag aan anderen uitleggen hoe de boot vaart

Je vergeet alleen dat je dat van niemand weet of hoeft te weten. Mensen reageren vanuit kennis, ervaring, beroep of met een blik van buitenaf. 

Je blaast wederom knap hoog van de toren door mensen ter verantwoording te roepen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.