Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Bart

Bart

29-08-2019 om 18:32

Alimentatie

Lanza

Lanza

02-09-2019 om 13:31

Als je

thuis bent met kleine kinderen, dan maken ze veel meer rommel en viezigheid gedurende de dag. Je bent dus veel bezig met zorgen en schoonmaken, zonder dat er echt veel gebeurt in het huishouden. Je bent al blij als je weer op het 0 punt uitkomt, waar je aan het begin van de dag bent begonnen.

Vraagje: ben jij ooit thuis geweest met meerdere kinderen onder de 4 jaar? Was jij degene die iedere nacht meerdere keren opstond? Gaf je alle (borst) voedingen?

Als je werkt besteed je veel van de zorg uit aan anderen. Maar dat werk moet wel gedaan worden. Van relaxen is in ieder geval geen sprake. Je bent van 6 uur s ochtends tot een of 8 s avonds in de weer.

beter lezen

Paddington "Ik reageerde op jouw aannames dat vader zonder problemen akkoord is gegaan met het maar 3 dagen per week werken van moeder. Dat hoeft namelijk niet, het is jouw aanname."
Ik heb dat nergens gezegd en nee daar is hij niet mee akkoord. Hij wil dat ze vijf dagen gaat werken. Punt is dat hij daar niks meer over te zeggen heeft want ze zijn in scheiding.

Als hij een mening had over haar arbeidsparticipatie, dan had hij die eerder -dus voordat het van scheiden kwam - moeten ventileren.
Maar het heeft er alle schijn van dat hij het helemaal niet vervelend vond dat zij thuis zat bij de kinderen.

"Ik heb nog niet gezien wat TS zegt over welke soort alimentatie. "
Dan moet je beter lezen.

helemaal niks

Lanza "Dus om nou van prinsessengedrag te spreken als een vrouw/ man thuis voor de kinderen zorgt? "
In werkelijkheid gaat het dan ook over slachtoffergedrag van de man.

Dees " In mijn dag dat ik thuis ben doe ik heel veel.huidhouden, bedden verschonen, badkamer en wc poetsen en de woonkamer en slaapkamers "
Heb je daar geen man voor?
Overigens geef ik je dat te doen met 2 kleine kinderen over de vloer.

Je komt tot helemaal niks.

Paddington

Paddington

02-09-2019 om 14:28

M. Lavell

Ik heb het juist over jouw aanname dat het tijdens het huwlijk met wederzijds goedvinden is gebeurt. Dat weet je niet, je was er niet bij.

Kun jij mij verwijzen naar de post van TS waarin hij heel duidelijk aangeeft dat het echt om kinderalimentatie gaat?

En toch kan dat

Paddington. "Ik heb het juist over jouw aanname dat het tijdens het huwlijk met wederzijds goedvinden is gebeurt."
Oh. Dat kon ik uit deze zin niet opmaken "Ik reageerde op jouw aannames dat vader zonder problemen akkoord is gegaan met het maar 3 dagen per week werken van moeder."

Paddington"Dat weet je niet, je was er niet bij."
Ik was ook niet bij de oerknal noch bij de geboorte van mijn vader.

"Kun jij mij verwijzen naar de post van TS waarin hij heel duidelijk aangeeft dat het echt om kinderalimentatie gaat?"

#4 en #5 en hij herhaalt het verderop nog vaker.

Ik ook

Ik ook

02-09-2019 om 15:12

Verdeling

De vrouw kan in deze de wetgever aan haar zijde hebben, maar ik blijf het krom vinden dat er nieuwe afspraken over de zorg voor de kinderen worden gemaakt en dat inkomsten onveranderd blijven. Dan had de man maar eerder aan de bel moeten trekken. Neem aan dat ze met de situatie beide blij waren, tijdens hun huwelijk. Samen gekozen voor een verdeling zorg en inkomsten. Nu wil de vrouw scheiden, wel een co ouderschap, dus minder zorg, maar niet zorgen voor inkomsten.

Ts ik vrees voor jou dat niet anders is als je vrouw doorzet. Maar ik zou bij haar de redelijkheid trachten te vinden. En anders zelfs de financiën voor de kids gaan beheren. Heeft zij alleen dagelijkse kosten en jij de rest. En jaarlijks de inkomens evalueren om te zien of er aanpassing in de afspraken nodig is.

Naar bed met de huishoudster

"maar ik blijf het krom vinden dat er nieuwe afspraken over de zorg voor de kinderen worden gemaakt en dat inkomsten onveranderd blijven. "
Dat komt omdat je een beetje een vreemd idee van een echtgenote hebt. Ze is in jouw ogen de huishoudster, de broedkast en de hoer en man betaalt daarvoor.
Met dat in het achterhoofd maak je de constructie: Doet zij haar ding niet, dan hoeft hij ook niet te betalen.

De bedoeling van de wet is dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn. Hij zorgt en houdt huis net als zij en hun seksleven heeft niks met geld te maken maar met wederzijdse aantrekkingskracht.

Ook een vader

Ook een vader

02-09-2019 om 15:34

Hypocriet

"Dat komt omdat je een beetje een vreemd idee van een echtgenote hebt. Ze is in jouw ogen de huishoudster, de broedkast en de hoer en man betaalt daarvoor."

Waar maak jij dit nou uit op?
Heb jij een hekel aan mannen?

Ik vind het volkomen logisch dat er gewerkt wordt voor een inkomen, ook als er na scheiding, maar jij vindt het bijna een offer van de vrouw in kwestie dat ze van niet werken naar wel 3 hele dagen werken gaat, terwijl ze daar doordat ze de kinderen de helft van de tijd niet heeft nog genoeg tijd voor heeft ook.

Mijn exvrouw werkt ook 3 dagen, ik 4. Zij vangt meer dan 1100 euro (waaronder de volledige kinderbijslag voor onze 3 kinderen) van de overheid. Ik betaal nog steeds 55% van de kinderrekening, terwijl ik meer dan 55% van de zorg heb.

Hou nou toch eens op met vrouwen zielig te vinden en mannen te generaliseren.
Werken voor je geld. Zij wil scheiden, onafhankelijk zijn, weg bij hem. Ben het dan ook.

Ik ook

Ik ook

02-09-2019 om 15:42

M Lavell

Pardon! Waar baseer je dat op? Ik ga juist voor gelijkwaardigheid in zorg en inkomsten.

Ik ben zelf een vrouw dus zo over echtgenotes denken zou ook wat zeggen over mijn zelfbeeld

Zij moet voor jou betalen

Ook een vader"Waar maak jij dit nou uit op?"
Uit deze zin
"maar ik blijf het krom vinden dat er nieuwe afspraken over de zorg voor de kinderen worden gemaakt en dat inkomsten onveranderd blijven. "

En uit deze "Mijn exvrouw werkt ook 3 dagen, ik 4. Zij vangt meer dan 1100 euro (waaronder de volledige kinderbijslag voor onze 3 kinderen) van de overheid. Ik betaal nog steeds 55% van de kinderrekening, terwijl ik meer dan 55% van de zorg heb..... Werken voor je geld. Zij wil scheiden, onafhankelijk zijn, weg bij hem."

Met een ferm "ben het dan ook" benadruk je opnieuw dat zij moet gaan betalen voor jouw aandeel in het geheel.

Weet je wat dat met je kinderen doet?

Doorelkaar

Sorry ik ook, ik ben al zo slecht in namen en nu kiezen jullie ook nog allemaal nicks die op elkaar lijken.

"Ik ben zelf een vrouw dus zo over echtgenotes denken zou ook wat zeggen over mijn zelfbeeld "

Er zijn heel veel vrouwen die het eens zijn met het huishoudster/hoer model
Ik weet ook niet waarom.
Er zijn ook vrouwen die het model omgekeerd toepassen op hun mannelijke of vrouwelijke echtgenoot.

Lanza

Lanza

02-09-2019 om 16:07

Laten we wel wezen...

...ook als de vader co- ouderschap heeft, blijft de moeder vaak alles regelen. De vader gaat dan gezellig een dagje met zijn kinderen naar de dierentuin en brengt ze de rest van de dagen weg naar andere vrouwen die voor zijn kinderen zorgen ipv de ex- vrouw.

Terwijl de moeder op haar dagen met de kinderen naar de tandarts gaat, de logopedist, kleding gaat kopen, allerlei zaken regelt voor school, sport, vriendjes. Zij behoudt het overzicht en zorgt dat papa schone kleertjes meekrijgt in de tas en op de hoogte is van de medicijnen van zijn jongste, waarvoor zij naar alle gesprekken bij de dokter is geweest.

En wat voelen die vaders zich betrokken met hun drie dagen, waarvan zij er zelf een aanwezig zijn. En wat voelen zij zich superieur als ze meer verdienen. Die plaat voor de kop zie ik bij zoveel gescheiden vaders. Zodra ze een vriendin krijgen schuiven ze alles af op haar en storten zich nog meer op hun werk. En maar zeuren over de prinsesjes die al het werk voor hem opknappen.

Verwijten

`'Laten we wel wezen...
...ook als de vader co- ouderschap heeft, blijft de moeder vaak alles regelen. "
Daar gaat de wet niet van uit.

De som is een tamelijk koude: Hoofdverblijf wordt bepaald, totaal bedrag alimentatie, totale aftrek voor verblijf bij andere ouder.
De som kan op 0 uitkomen.

Het punt is dat er onder vrouwen allerlei gemeenplaatsen zijn over mannen en hun manier van zorg (die natuurlijk helemaal niet goed is) en onder mannen over vrouwen en hun manier van inkomen verdienen (die natuurlijk helemaal niet goed is).
Daaruit ontstaan dan zelf gemaakte slachtoffers: Hij zorgt niet goed, dus moet ik extra zorgen.
Zij verdient niet goed, dus ik moet extra betalen.

Niki73

Niki73

02-09-2019 om 17:25

Werkelijk Lanza?

Is dat werkelijk je ervaring als je om je heen kijkt? Hier echt niet hoor, en ook niet in mijn omgeving. Hier, bij 50-50 verbijf, is het pa die kleren met ze gaat kopen (ik heb een hekel aan shoppen) van de kinderrekening die we vullen naar rato van onze inkomens (dus ik betaal meer, want ik verdien meer).

Johan

Johan

02-09-2019 om 17:45

Niet betalen dan piept ze wel anders

Dat er kinderalimentatie bestaat als je alles voor de kinderen hebt geregeld, kan fair zijn. In jouw geval is dat niet zo. Gewoon niet betalen of akkoord gaan. Er is een hofnorm die bepaalt hoe hoog de alimentatie voor haar en voor jou moet zijn.

Verder kan ze in het onderwijs makkelijk 4 dagen werken met het lerarentekort. Ze heeft de plicht om in haar eigen onderhoud te voorzien. Gewoon geen partneralimentatie betalen. Het is grote onzin en we trappen er als vaders ook nog in ook....

Lanza

Lanza

02-09-2019 om 18:50

Het is niet

mijn ervaring, maar het komt keer op keer uit alle onderzoeken die gedaan worden. Vrouwen werken een uur of twaalf minder gemiddeld, maar deze uren halen ze ruimschoots in met al het onbetaald werk dat ze verrichten.

Ik val daarom over het woord prinsesjes, voor moeders die parttime werken. Vaak maken die prinsesjes meer uren dan de vaders.

Ik heb het nu even over gebundelde. Gelukkig heb ik hier zelf geen ervaring meer. Wij verdelen werk en zorg gelijk.

Eppos

Eppos

02-09-2019 om 19:11

"Mijn advies is om haar financieel te raken"

Johan
Is dit een advies bij meerdere kwalen ten gevolge van echtscheiding? Niet alleen voor als je ex de kinderen met PAS opzadelt maar ook als je ex-vrouw volgens jou te weinig werkt?
De ene ouder vindt dat de andere ouder meer MOET werken.

Ik zou bijna zeggen scheiden maakt meer kapot dan je lief is...

Johan

'. In jouw geval is dat niet zo. '

Hoe weet je dat?

Bart

Ben je er nog?

Dees

Dees

02-09-2019 om 20:46

Lanza

Is hier niet van toepassing hé, vader krijgt straks 50 % van de tijd de zorg over de kinderen.

Lanza

Lanza

02-09-2019 om 21:15

Die 50% zegt niet zoveel

... het gaat erom hoeveel uur hij daadwerkelijk voor zijn kinderen zorgt in die 50% van de tijd. Ik kan me zo voorstellen niet zoveel, aangezien hij alleen maar aan het werk is. Hij ziet ze s ochtends een uurtje, s avonds een uur of twee en dat is wel.

Ik kan me voorstellen dat zijn ex liever zou zien dat hij minder ging werken en nu eindelijk eens aandacht voor zijn kinderen had. Juist na een scheiding hebben kinderen daar zoveel behoefte aan.

Lanza

'Hij ziet ze s ochtends een uurtje, s avonds een uur of twee en dat is wel.'

Serieus?

Dees

Dees

02-09-2019 om 21:28

Nou

O ja.....dat zeg jij. Maar dat hoeft niet. Hij gaf aan minder te gaan werken, zou dus zomaar zo kunnen zijn dat hij in de week dat de kinderen er niet zijn overuren maakt en die in de week dat de kinderen er niet zijn niet maakt.

Kan me zomaar voorstellen dat die moeder dat ook zou kunnen doen. Maar dat lijkt ze te weigeren dus die werkt 3 dagen ook in de week dat de kinderen er niet zijn. Kan me niet voorstellen dat ik dan mijn hand zou durven ophouden bij mijn ex.

bieb63

bieb63

02-09-2019 om 22:07

Overigens

Is een afspraak als de één 5 dagen werkebn en de ander 3 in geval van een gezin, niet perse een prinsessenleven voor de vrouw en een weinig tijd hebben voor de kinderen voor de man. Vooral dat lastste klopt niet. Want doordat de vrouw 2 dagen thuis is en daardoor veel huishoudelijkr taken inde ruime zin van het woord dan kan doen, heeft de man JUIST na werk en in het weekend meer tijd voor de kinderen. En die tijd heeft hij nu dus minder.

"Vader" van 3

"Vader" van 3

02-09-2019 om 22:42

bieb63

TS gaat scheiden en heeft zijn eigen huishouden naast fulltime baan en 50% kinderen. Ik kan mij slecht voorstellen dat zij in de 2 dagen die zij minder werkt het huishouden van TS gaat doen.

Sorry maar wanneer je de kinderen maar 50% hebt, niet meer dan 3 dagen werkt en ook nog KA van je ex krijgt ben je een prinses of prins. Ik hoop voor de kinderen dat zij de KA besteed aan de kinderen ipv haar vaste lasten en eigen kosten ervan betaald die ze ook kan betalen van fulltime werken.

Ook een vader

Ook een vader

02-09-2019 om 23:00

Dit dus

"O ja.....dat zeg jij. Maar dat hoeft niet. Hij gaf aan minder te gaan werken, zou dus zomaar zo kunnen zijn dat hij in de week dat de kinderen er niet zijn overuren maakt en die in de week dat de kinderen er niet zijn niet maakt."

Ik vang de kinderen op op 'haar dagen', omdat zij niet op tijd op de opvang kan zijn. Geef ze een warme maaltijd, breng ze naar de voetbal.

Ga naar de dokter, de kapper, ben wel met ze op vakantie geweest in mijn eentje met 3 kinderen (en dat is best pittig), sta elke zaterdag, ook in mijn 'vrije weekenden' (om de week) gewoon langs het sportveld van 1 van de 2 zodat er altijd een ouder geïnteresseerd langs de lijn komt kijken. Heb ook een huishouden, boodschappen en een hypotheek en ondertussen een baan met gelukkig veel flexibiliteit waar ik ook deels blijf werken juist vanwege die flexibiliteit in werktijden. Maak overuren op de dagen dat ik de kinderen niet heb zodat ik ze niet tot 6 uur op de bso hoef te laten zitten als ze bij mij zijn.

En nee ik ben niet elke vader wellicht, maar dat generaliseer hier dat vrouwen wel parttime móeten werken omdat ze alle zorg dragen ook bij coouderschap is zo 1984.. genoeg mannen die wél hun zorgplicht onder ogen zien, hard werken, maar ondertussen toch mogen dokken.

Roepen dat manlief maar minder moet gaan werken terwijl vrouwlief weigert oplossingen te zoeken en de schuld dat ze niet meer kan werken maar in de schoenen van exman schuift.. tenenkrommend voor alle vaders die wél hun stinkende best doen er gewoon te zijn in een situatie die ze vaak zelf niet gewild hebben nu de moderne vrouw hun man eruit smijt bij een zuchtje tegenwind in het huwelijk.

Iets minder de slachtofferrol voor de vrouw zou fijn zijn.

Overigens ben ik blij met de manier waarop mijn exvrouw en ik het samen regelen. De kinderen komen financieel en emotioneel niks te kort en we gunnen elkaar nog genoeg. Neemt niet weg dat je als man maar klakkeloos alles hoeft te accepteren.

Ben he een totale eikel die inderdaad zijn kids in de steek laat en de zorg grotendeels bij moeders neergooit, dan is het terecht dat je mag betalen, maar ik vind het ergens wel bizar dat de kinderbijslag vollefog naar ex gaat om de draagkracht gelijk te trekken en zaken als kgb en zorgtoeslag niet meetellen voor diezelfde draagkracht.

Sjaan

Sjaan

03-09-2019 om 01:27

De aanname van M Lavell

Dat Bart gewild heeft dat zijn (ex)vrouw thuisblijfmoeder was is nergens op gebaseerd. Ik snap werkelijk waar niet waarom dat keer op keer als uitgangspunt wordt genoemd.
Dat iemand thuis blijft betekent niet automatisch dat zijn partner het daarmee eens is of sterker nog, dat als wens heeft.

Sjaan

"Dat iemand thuis blijft betekent niet automatisch dat zijn partner het daarmee eens is of sterker nog, dat als wens heeft." Dat is waar. Maar het is ook waar dat veel stellen het wel een prettige verdeling vinden. Dat een huwelijk spaak kan lopen en dat die gemaakte verdeling dan consequenties kan hebben is niet wat de meeste mensen voor ogen hebben (andere mensen scheiden, niet zij).
Overigens krijg ik wel kriebels van het zeer traditionele beeld dat hier van een vader wordt geschetst. Ik ken meer vader zoals Ook een vader. Misschien ligt dat aan mijn sociale omgeving. Dat kan.

Sjaan

Sjaan

03-09-2019 om 07:59

Alkes, eens

Eens, het komt zeker voor, dat ontken ik niet. Maar we weten niet hoe het bij Bart is gegaan en M Lavell blijft haar aannames gebruiken in de opbouw naar haar punt en daar reageer ik op. Zo zegt ze:

“Maar bovendien: het is er ook voor haar want zij heeft voor hém haar baan opgezegd en zijn kinderen verzorgd.“

Ik krijg de kriebels van dat ‘voor hém’ , nergens is terug te lezen dat dit ook maar enigszins geldt voor Bart en het zet wel de toon. Dit is niet de enige opmerking van die aard, ik heb deze even als voorbeeld gebruikt. In een algemene discussie over dit soort situaties snap ik het maar zolang het over Bart zijn situatie gaat vind ik het, met de kennis die we hebben, een onterechte aanname

Kalm aan maar weer

Sjaan
je citeert “Maar bovendien: het is er ook voor haar want zij heeft voor hém haar baan opgezegd en zijn kinderen verzorgd.“
En zegt "Ik krijg de kriebels van dat ‘voor hém’ , nergens is terug te lezen dat dit ook maar enigszins geldt voor Bart "
Het is jammer dat je niet vermeldt waar je dat citaat vandaan hebt maar ik heb het gevonden. Het komt uit #66. Dat is een algemene beschrijving van alimentatie. Het gaat helemaal niet specifiek over Bart.

Neemt niet weg dat ook hij het profijt heeft genoten van haar thuisblijven in de zorg voor ook zijn kinderen en ook zijn huishouden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.