Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Advies gevraagd

Hallo allen,

Ik wil graag advies. Zoals hierboven gaan mijn man en ik scheiden.Eigenlijk zijn we het met alles eens. Ook voor de kinderen. We hebben nog 1 zoon van bijna 18 dus verplicht een ouderschaps plan. Onze zoon gaat straks niet op vaste dagen naar  van de ouders. Als hij behoefte heeft aan vader dan is hij daar en andersom.
Onze kinderen staan voorop.
Nu heeft de mediator gesteld dat er allimentatie betaald moet worden voor onze zoon. Maar aangezien we alles samen doen wil ik voorstellen of dit anders kan. Bijvoorbeeld een kind rekening.
Heeft iemand hier ervaring mee?
En mag je dit zelf voorstellen?

Alvast bedankt🤗

Of gelijk op zijn eigen rekening als hij binnenkort toch 18 jaar wordt. 

en ik zou ook niet veel tijd in een uitgebreid ouderschapsplan steken. Kind is bijna 18, en handel nu al bijna volledig zelfstandig verwacht ik.

Als het goed gaat heb je het niet nodig, gaat het niet goed heb je er niets aan.

Juist omdat je kind bijna 18 wordt, moet je een bedrag vaststellen, zodat dat naar je kind kan worden overgemaakt zodra hij meerderjarig wordt. 

waar je voor je kind vooral goede afspraken over moet maken is dat de alimentatie doorbetaald wordt tot het kind afgestudeerd is ook als dat na de 21e verjaardag is.

En wat de verhouding is tussen het bedrag dat de alimentatiebetaler betaald en de en het bedrag dat de andere ouder bijdraagt. 
Want als kind dan uit huis gaat is duidelijk wat elke ouder moet bijdragen. En dat kan hoger of lager zijn dan het voorgestelde bedrag van Duo. 

Bij ons was ten tijde van de scheiding de verhouding tussen onze salarissen 1:3, dus alle kosten buiten de alimentatie werden door 4 gedeeld, ik betaalde 25% en mijn ex 75%. Dus nu zoon op het punt staat het huis uit te gaan, betaal ik straks 1/3e van het huidige alimentatie bedrag direct aan zoon.

Forever53

Forever53

09-12-2024 om 10:58 Topicstarter

Bedankt allen. Het is zoveel regelwerk. En idd een ouderschaps plan is eigenlijk alleen een formaliteit. Zoon is bijna volwassen maar het is verplicht om op te stellen. 

A.s Man moet nu een x bedrag aan allimentatie betalen en voelt dit straks echt in zijn portemonee. Is ook best een aardig bedrag. Hij betaald verder ook mee aan alle kosten. Zal hier in de toekomst ook niet moeilijk om doen. We doen het samen en blijven dat doen. Als ik de berekening ook zie dan denk ik. Hé...kost een kind zoveel...hoe hebben wij dat dan jaren gedaan met gewoon een modaal salaris.

Is meer dat ik als alleenstaande straks meer achter de streep heb als hij als alleenstaande man. Daarom dacht ik als oplossing een kind rekening.  Dan dragen we samen de lasten. Ik vind dat eigenlijk ook fijner voelen ofzo. Besef me dat dit natuurlijk niet in elke situatie haalbaar is.

Ik ben eigenlijk nog een beetje huiverig om dat geld op de rekening van zoon te storten. Hij geeft alles uit..werkt er zelf voor maar als straks de vaste lasten van bijv de zorgverzekering etc betaald moet worden dan heb ik daar liever nog even zicht op en dat we dat langzaam op gaan bouwen naar zelfstandigheid en hem daar in kan begeleiden.

Nou verschillende opties..ik ga me er nog even in verdiepen wat voor ons het handigst is. En wat mogelijk is juridisch.

Ik heb eens even opgezocht welke eisen de wet stelt aan een ouderschapsplan, en eea staat in art 815 lid 3 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (ofwel: art. 815 lid 3 Rv):

In het ouderschapsplan worden in ieder geval afspraken opgenomen over:

Dus als je opschrijft dat jullie kind zelf bepaalt hoe en hoe vaak hij contact met zijn ouders heeft, dat hijzelf zijn ouders op de hoogte zal houden van belangrijke ontwikkelingen in zijn leven en jullie noemen het alimentatiebedrag, en je zet daarboven "Ouderschapsplan" dan is dat voldoende. 

Moeilijker hoeft het niet te zijn.

Ik denk dat veel ouderschapsplannen nodeloos ingewikkeld worden omdat er modellen worden gebruikt met veel te veel keuzemogelijkheden. Maar dat hoeft dus helemaal niet. 

Forever53 schreef op 09-12-2024 om 10:58:

Bedankt allen. Het is zoveel regelwerk. En idd een ouderschaps plan is eigenlijk alleen een formaliteit. Zoon is bijna volwassen maar het is verplicht om op te stellen.

A.s Man moet nu een x bedrag aan allimentatie betalen en voelt dit straks echt in zijn portemonee. Is ook best een aardig bedrag. Hij betaald verder ook mee aan alle kosten. Zal hier in de toekomst ook niet moeilijk om doen. We doen het samen en blijven dat doen. Als ik de berekening ook zie dan denk ik. Hé...kost een kind zoveel...hoe hebben wij dat dan jaren gedaan met gewoon een modaal salaris.

Is meer dat ik als alleenstaande straks meer achter de streep heb als hij als alleenstaande man. Daarom dacht ik als oplossing een kind rekening. Dan dragen we samen de lasten. Ik vind dat eigenlijk ook fijner voelen ofzo. Besef me dat dit natuurlijk niet in elke situatie haalbaar is.

Ik ben eigenlijk nog een beetje huiverig om dat geld op de rekening van zoon te storten. Hij geeft alles uit..werkt er zelf voor maar als straks de vaste lasten van bijv de zorgverzekering etc betaald moet worden dan heb ik daar liever nog even zicht op en dat we dat langzaam op gaan bouwen naar zelfstandigheid en hem daar in kan begeleiden.

Nou verschillende opties..ik ga me er nog even in verdiepen wat voor ons het handigst is. En wat mogelijk is juridisch.

Als jullie kind bij jullie blijft wonen voel jij het ook in je portomonee, alleen indirect. Dus het lijkt of jij meer overhoud maar dat zal wel meevallen omdat de kind kosten daar nog niet vanaf zijn.

Ga maar eens optellen wat hij eet, wat de eventuele vrienden/vriendinnen eten die mee eten, energie verbruikt, verzekeringen, vervoerskosten etc. Ze zijn er wel, maar verborgen.

Wat wij hebben gedaan, maar wij zijn gescheiden toen zoon 0 was, ik kreeg de alimentatie op mijn rekening gestort, dat krijg ik nu zoon 18+ is nog steeds. Hij is nog steeds met mij  meeverzekerd voor de zorgverzekering. En ik stort het bedrag min de zorgverzekering door naar zoon. Hij heeft mij ook gemachtigd om mee te kijken op zijn bankrekening. 

Wel kijken we elk jaar of het financieel slimmer is om hem zijn eigen zorgverzekering te laten hebben, tot nog toe niet. Maar dat kan volgend jaar natuurlijk anders zijn.

A.s Man moet nu een x bedrag aan allimentatie betalen en voelt dit straks echt in zijn portemonee. Is ook best een aardig bedrag. Hij betaald verder ook mee aan alle kosten. Zal hier in de toekomst ook niet moeilijk om doen.

Dit klopt natuurlijk niet en dan houd hij natuurlijk minder over. Want die alimentatie is of alles omvattend en dan zal je zoon het er mee moeten doen, samen met het bedrag dat jij in natura betaald, de zorgtoeslag, stufie en wat hij zelf bij verdiend. 

Of de vaste alimentatie gaat omlaag en jullie betalen per keer volgens een vaste verhouding, nou dat gaat echt gedoe opleveren dus zou ik niet adviseren.

Wat is 'bijna 18'? Als dit binnen een paar maanden is zou ik de procedure wat rekken en alles afstemmen op 'meerderjarig'. 

Het lijkt mij best wel lastig om het geld op de bankrekening van de 18-jarige te storten zonder verdere afspraken wat de 18-jarige daarvan moet betalen.

Want zo lang hij onder de 18 is, betaal je van de alimentatie o.a. kleding, kost&inwoning, schoolspullen, medegebruik van bv een auto, een fiets, laptop, telefoon maar ook verborgen kosten zoals woonverzekeringen, tandarts, meubels. Die kosten lopen uiteraard gewoon door na de 18, daar verandert een leeftijd niets aan. (tenzij kind uit huis gaat)

Ik zou daar dan wel wat over afspreken, zo lang mijn kind nog bij mij in huis woont.
Misschien is een kindrekening vanuit dat oogpunt best een goed idee. Zodat jullie zoon ook weet dat dat geld ook bedoeld is voor levensonderhoud en niet alleen voor leuke dingen/zakgeld.

Forever53

Forever53

09-12-2024 om 13:54 Topicstarter

Nu net bericht van mediator gehad. We gaan een kindrekening openen.  Voelt voor mij toch even fijner. Voor mij voelde het niet gooed zo van ik krijg allimentatie en regel het allemaal maar. ( even zwart wit gesteld)Omtrent communicatie en afspraken rond zoon zijn er geen problemen. Dit kunnen we heel goed afbakenen en los zien van onze persoonlijke issues.Nu kunnen we gezamelijk afspreken wie wat regelt enzo. Zo heeft mijn a.s. ex mijn zoon bij zijn zorgverzekering en kan hij die met hem afsluiten als hij 18 jaar is. En hij betaalt Nu al zijn telefoon etc. Dan hoeft dat allemaal niet veranderd te worden.

Idd ouderschaps plan kun je zo ingewikkeld maken. Is nu zo goed als rond.  Alleen het financiële stuk moest nog afgerond.
En hij wordt eind Juli 18 dus het allemaal rekken is best lastig omdat ik per 1 Januari een ander huis heb en dus appart een huishouden ga voeren .

Maar iedereen bedankt voor de input. Het is zoveel informatie wat je op je afkrijgt 🤗

Vliegerd schreef op 09-12-2024 om 12:56:

Het lijkt mij best wel lastig om het geld op de bankrekening van de 18-jarige te storten zonder verdere afspraken wat de 18-jarige daarvan moet betalen.

Want zo lang hij onder de 18 is, betaal je van de alimentatie o.a. kleding, kost&inwoning, schoolspullen, medegebruik van bv een auto, een fiets, laptop, telefoon maar ook verborgen kosten zoals woonverzekeringen, tandarts, meubels. Die kosten lopen uiteraard gewoon door na de 18, daar verandert een leeftijd niets aan. (tenzij kind uit huis gaat)

Ik zou daar dan wel wat over afspreken, zo lang mijn kind nog bij mij in huis woont.
Misschien is een kindrekening vanuit dat oogpunt best een goed idee. Zodat jullie zoon ook weet dat dat geld ook bedoeld is voor levensonderhoud en niet alleen voor leuke dingen/zakgeld.

maar vanaf 18 wordt wel verwacht dat het kind dat zelf doet, tenzij je met het KIND en dus niet met de andere ouder, daar afspraken over maakt.

Die verlengde zorgplicht voor volwassen kinderen is er als kinderen zelf niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Als ouders niet gescheiden zijn en het kind wordt 18 gaan ouders erop achteruit: geen kinderbijslag, kindgebonden budget etc. meer, wel veel meer kosten. Dan moet je je uitgavenpatroon ook aanpassen, kijken wat kind zelf kan vergaren door een bijbaantje en/of studiebeurs en/of studielening.
Alleen bij alimentatie die betaald wordt geldt dat niet, daarvan wordt verwacht dat die gewoon blijft en doorbetaald wordt.
'Hé...kost een kind zoveel...hoe hebben wij dat dan jaren gedaan met gewoon een modaal salaris. Is meer dat ik als alleenstaande straks meer achter de streep heb als hij als alleenstaande man.' Dat vraag ik me ook altijd af en bij die berekeningen. En dan kun je wel alles optellen, maar als ouder heb je ook een dak boven je hoofd nodig, en verzekeringen en rioolbelasting etc. Ik zie ook bedragen passeren waarvan ik denk: hoe krijg je dat ooit op aan uitgaven voor een kind in 1 maand?

Tsjor

tsjor schreef op 10-12-2024 om 08:31:

'Hé...kost een kind zoveel...hoe hebben wij dat dan jaren gedaan met gewoon een modaal salaris. Is meer dat ik als alleenstaande straks meer achter de streep heb als hij als alleenstaande man.' Dat vraag ik me ook altijd af en bij die berekeningen. En dan kun je wel alles optellen, maar als ouder heb je ook een dak boven je hoofd nodig, en verzekeringen en rioolbelasting etc. Ik zie ook bedragen passeren waarvan ik denk: hoe krijg je dat ooit op aan uitgaven voor een kind in 1 maand?

Tsjor

Dat weet je best Tjor, want het heeft te maken met de levensstandaard voor een kind.

Het blijkt dat kinderen een redelijk vast percentage van het inkomen opnemen. Bij 1 kind 17%, bij 2 25% en bij drie 33%. Maar 25% van €100 is natuurlijk wel minder dan 25% van €1000 in absolute zin, maar het blijft 25%. D

Dus de gezinnen met een grote beurs gaan naar Curaçao in een luxe resort en op wintersport, en die met de kleine beurs gaan met de auto naar Frankrijk. 

Geld op krijgen is nooit een probleem. Je koopt duurdere kleding, gaat vaker op vakantie etc. Dat je gaat scheiden betekend niet dat het kind bij de ene ouder op een houtje moet bijten en bij de ander verzuipt in weelde. 

Forever53

Forever53

10-12-2024 om 19:19 Topicstarter

Dat bedoel ik dus. Wij hebben samen altijd gepuzzeld met ons inkomen. Onze kinderen kwamen niet tekort. In onze ogen maar...als ik dan om me heen keek bij ouders die het wel beter hadden. Tja..daar kun je je dan niet aan meten. Maar ik ben persoonlijk niet echt heel materialistisch. En ik wil ook dat man straks gewoon een normaal leven kan leven. En dan gezamenlijk de financiële zorg voor onze zoon gaan dragen. En dan naar draagkracht. Hij misschien iets meer omdat hij meer verdient. Maar ik vind die berekening eigenlijk gewoon schokkend. Maar erken wel dat idd alle kosten eromheen voor mij gewoon normaal zijn. Dat hoort gewoon bij het leven en zo hebben wij het altijd gedaan. Heel veel ging altijd naar de kids. En soms bleef er een beetje over. Maar ja dat weet je als je kinderen hebt.

Ik ben wel heel blij dat we daar samen over eens zijn. Maar sorry..ik schrok echt van die bedragen.
Ik deed altijd alles van de kinderbijslag. Kleedgeld/ zakgeld/ kapper/ sport.  Als het op was iets van het salaris en schoolvakanties/ kamp...onze dochter met trein naar middelbaar...ook gewoon zelf allemaal bekostigd. Geen enkel recht ergens op in verband met leeftijd. Dus ff tandje minder met andere dingen ook gewoon van ons salaris en daarbij heeft zoon nu 2 bij baantjes. Dus is ook gewend om er zelf voor te werken.
Nou ja. Ik snap wel dat het nodig is hoor als de relatie na een scheiding niet goed is tussen beide partners. Maar ik vond de berekeningen gewoon zo absurd. Even voorbeeld. 300 euro allimentatie voor zoon/ kindgebonden budget dus 740 allen voor dit en dan nog kinderbijslag.  Nou pffff...echt wat een bedragen.
Ik stelde ook de vraag aan de mediator. Als ik deze allimentatie ontvang moet ik dan ook alle kosten op me nemen. Dit was wel het geval. Dus extra kosten bijv bril/ medische zorg etc etc.

Ben nu heel blij met onze uitkomst voor een kindrekening en dat we het samen kunnen doen.

maar daar is die alimentatie dan ook voor, daarvan moet je voor deze onverwachte uitgaven reserveren, maar voor die 6 maanden zou ik het echt niet zo ingewikkeld maken. Want vanaf dat je zoon 18 is zal de alimentatie naar hem gaan tenzij je zoon het anders wil.  Hij is dan meerderjarig.

Je vergeet dat je kind ook eet, energie verbruikt, etc. Je noemt alleen zeer aanwijsbare bedragen die je van de kinderbijslag deed. 

Die alimentatie is een berekening op basis van inkomen en vastgestelde uitgaven. 

Zou jij het reëel vinden als jij een modaal inkomen verdiend, netto € 2700 en je ex netto € 10.000 per maand overhoud en dan €300 voor jullie kind betaald?  

Want naast het bedrag op de kindrekening hoeft je ex niets bij te dragen, tenzij jullie het jezelf moeilijk maken en gaan proberen elke uitgave vooraf te berekenen of te verrekenen. Kan je doen voor 6 maanden maar het lijkt me niet fijn voor je zoon om bij elke uitgave steeds bij zijn ouders een tikkie te moeten inleveren. Je wil gewoon scheiden en dan ook gescheiden levens gaan leiden, zeker op financieel gebied.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.