Echtscheiding en erna
Forever53
08-12-2024 om 18:32
Advies gevraagd
Hallo allen,
Ik wil graag advies. Zoals hierboven gaan mijn man en ik scheiden.Eigenlijk zijn we het met alles eens. Ook voor de kinderen. We hebben nog 1 zoon van bijna 18 dus verplicht een ouderschaps plan. Onze zoon gaat straks niet op vaste dagen naar van de ouders. Als hij behoefte heeft aan vader dan is hij daar en andersom.
Onze kinderen staan voorop.
Nu heeft de mediator gesteld dat er allimentatie betaald moet worden voor onze zoon. Maar aangezien we alles samen doen wil ik voorstellen of dit anders kan. Bijvoorbeeld een kind rekening.
Heeft iemand hier ervaring mee?
En mag je dit zelf voorstellen?
Alvast bedankt🤗
IMI-x2
10-12-2024 om 20:27
Ysenda schreef op 10-12-2024 om 20:22:
maar daar is die alimentatie dan ook voor, daarvan moet je voor deze onverwachte uitgaven reserveren, maar voor die 6 maanden zou ik het echt niet zo ingewikkeld maken. Want vanaf dat je zoon 18 is zal de alimentatie naar hem gaan tenzij je zoon het anders wil. Hij is dan meerderjarig.
Je vergeet dat je kind ook eet, energie verbruikt, etc.
Juist. Als je zoon de alimentatie gaat ontvangen, zit geld voor zijn levensonderhoud daar bij in. Dan zul je dus ook met hem moeten afspreken wat hij bijdraagt aan het huishouden, dus kostgeld betalen of bepaalde kosten direct betalen.
Ysenda
10-12-2024 om 20:37
IMI-x2 schreef op 10-12-2024 om 20:27:
[..]
Juist. Als je zoon de alimentatie gaat ontvangen, zit geld voor zijn levensonderhoud daar bij in. Dan zul je dus ook met hem moeten afspreken wat hij bijdraagt aan het huishouden, dus kostgeld betalen of bepaalde kosten direct betalen.
Dat hoeft dan ook weer niet perse, de alimentatie is niet kostendekkend, want de ouder waar hij woont moet ook bijdragen en dat kan in natura zijn: kost en in woning. Alle andere zaken komen dan uit de alimentatie, toeslagen en bijverdiensten.
Ysenda
10-12-2024 om 20:45
tsjor schreef op 10-12-2024 om 08:31:
Die verlengde zorgplicht voor volwassen kinderen is er als kinderen zelf niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Als ouders niet gescheiden zijn en het kind wordt 18 gaan ouders erop achteruit: geen kinderbijslag, kindgebonden budget etc. meer, wel veel meer kosten. Dan moet je je uitgavenpatroon ook aanpassen, kijken wat kind zelf kan vergaren door een bijbaantje en/of studiebeurs en/of studielening.
Tsjor
hier wil ik toch nog wel een opmerking over maken. Ook bij gescheiden ouders gaan de inkomsten net zo hard achteruit. Alleen de alimentatie blijft idd door lopen. Maar de kinderbijslag, kindgebonden budget etc behoren tot de kind inkomsten en niet tot die van de ouders. En de alimentatiebetalende ouder krijgt deze toeslagen meestal niet, dus die merkt geen verschil in inkomen als het kind 18 wordt, dus zo gek is het niet dat de alimentatie dan ongewijzigd door blijft gaan. Want ook die stopt als een kind met 18 wel voldoende inkomsten heeft, al zullen dat er weinig zijn.
Het bedrag dat op mijn rekening kwam toen zoon 18 werd was netto bijna €1000 per maand minder, een deel was verschuiving, alimentatie van mij naar rekening van zoon, maar de rest viel echt gewoon weg idd. Ik had het geluk dat ik makkelijk meer kon werken, mijn werkgever had die ruimte om mij meer uren te geven, en verder idd bezuinigen. Net zo als andere ouders dat zullen moeten.
Forever53
10-12-2024 om 21:50
Ysenda schreef op 10-12-2024 om 20:22:
maar daar is die alimentatie dan ook voor, daarvan moet je voor deze onverwachte uitgaven reserveren, maar voor die 6 maanden zou ik het echt niet zo ingewikkeld maken. Want vanaf dat je zoon 18 is zal de alimentatie naar hem gaan tenzij je zoon het anders wil. Hij is dan meerderjarig.
Je vergeet dat je kind ook eet, energie verbruikt, etc. Je noemt alleen zeer aanwijsbare bedragen die je van de kinderbijslag deed.
Die alimentatie is een berekening op basis van inkomen en vastgestelde uitgaven.Zou jij het reëel vinden als jij een modaal inkomen verdiend, netto € 2700 en je ex netto € 10.000 per maand overhoud en dan €300 voor jullie kind betaald?
Want naast het bedrag op de kindrekening hoeft je ex niets bij te dragen, tenzij jullie het jezelf moeilijk maken en gaan proberen elke uitgave vooraf te berekenen of te verrekenen. Kan je doen voor 6 maanden maar het lijkt me niet fijn voor je zoon om bij elke uitgave steeds bij zijn ouders een tikkie te moeten inleveren. Je wil gewoon scheiden en dan ook gescheiden levens gaan leiden, zeker op financieel gebied.
Netto 2700..nou daar zou ik voor tekenen..en a.s ex man 10.000..nou dan had ik niet gaan scheiden( grapje overigens)
Man 3000. Ik 2000. Samen goed salaris. Maar wel overal op letten en geen toeslagen. Energie rekening 2 jaar geleden van 500 euro per mnd.studerende dochter. Dus gewend om wel op te letten. En dat eigenlijk al jaren. Kinderopvang/ trein etc etc.
Overigens pas de laatste jaren goed omhoog gegaan qua salarisen en man heeft jaren stil gestaan en nu hogere functie.
Wat ik bedoel is..allimentatie wordt zeg..300. Man geen toeslagen. Huurtoeslag/ kgb. Overigens met 18 jaar gaat alles eraf. Dat besef ik. Maar zoon gaat w.s. half bij mij en half bij vader. Dus vader heeft ook de kosten van verblijf etc etc.
Als ik met mijn salaris en huurtoeslag/ zorgtoeslag rond de 2600 zit. (Als kind 18 jaar is.) Dus dan halen we de kgb eraf.En zoon dan bij ons beide verblijft. Half/ half. Waarom moet de vader dan zoveel allimentatie betalen. Man werkt 5 dagen. Ik werk 21 uur. Kan ook kiezen voor meer werk en meer salaris. W.s. kijk ik daar ook een beetje voor uit want dan heb ik misschien net geen recht op huurtoeslag ik kan er nog voor kiezen om 2 zondagen te werken. Betekent 2200 pm netto en dan huurtoeslag en zorgtoeslag. En dan heb ik dus meer dan man.
Huurtoeslag/ zorgtoeslag/ allimentatie 300.( ervan uitgaande dat allimentatie op mijn rekening gestort wordt)
zit ik op 3000 en man 2700.
Als hij dan 300 allimentatie moet betalen zit hij rond hetzelfde maandbedrag( misschien wel minder) dan ik bij wijze. En ik hoef er dan niet voor te werken.
Maar dat is mijn denkwijze. Man heeft altijd alles voor kinderen betaald. Wat natuurlijk ons gezamenlijk inkomen was dus ik ben er niet bang voor dat hij dat dan niet meer gaat doen.
Forever53
10-12-2024 om 22:07
En...ik kreeg vroeger( bedenk ik me opeens allimentatie gestort van mijn vader. 500 gulden per maand en dan nog studiefinanciering. Was toen iets van 250 gulden ofzo. Ik hoefde niet af te dragen aan mijn moeder. Die kreeg een behoorlijke allimentatie. Mijn vader was wel heel goed bemiddeld.
Nou ik was heel rijk in die tijd. Heb financieel een goede jeugd gehad. Weegt niet op tegen de vechtscheiding die jaren geduurd heeft en de mentale gevolgen die ik daarvan ondervonden heb. Moeder depressief( waar ik dus voor moest zorgen). Geen contact met vader.
Dus stel je kind krijgt de allimentatie op de rekening gestort. Dan zou hij dus een soort van verblijfvergoeding moeten gaan betalen. Nou..mijn zoon moet nog een hoop leren wat betreft uitgaven etc. Hij werkt er zelf voor gelukkig maar als hij zoveel op zijn rekening gestort krijgt Nou...hou mijn hart vast. ( heeft w.s. vorm van add dus vergeet mega veel) Dan zou ik dus alles in de gaten moeten houden wat weer niet kan omdat hij 18 jaar is.
Ingewikkeld allemaal. Dus daarom wil ik het niet op deze manier regelen. Zo kan vader ook nog een hele grote bijdrage leveren wat betreft deze zaken en dat met hem samen doen.
Nou ja.. het ouderschaps plan is zo goed als klaar. En idd..niet al te ingewikkeld.
Ysenda
10-12-2024 om 22:21
wij zijn gescheiden toen zoon heel jong was, dus ik had zeg maar 17 jaar om mezelf en hem er op voor te bereiden. Begonnen met kleedgeld toen hij naar de middelbare ging en vanaf zijn 15e kreeg hij elke maand zijn sportkosten gestort. Die moesten op verschillende momenten in het jaar betaald worden, 2x grote bedragen waar je echt voor moest sparen en een aantal keren kleinere bedragen. En dat moest hij zelf doen. Omdat ik wist dat hij met 18 de hele alimentatie zou krijgen.
Nu is hij 19 en heeft hij mij wel gemachtigd om mee te kijken op zijn rekening. Idd omdat hij die grote bedragen ook erg spannend vond.
Wij hebben het ouderschapsplan meerdere keren aangepast omdat kind ouder werd. En wat past/nodig is bij een dreumes past niet meer bij een middelbare scholier of student.
Forever53
11-12-2024 om 01:20
ja...dat is een hele goede..alvast voorbereiden op als hij 18 wordt. Kleedgeld verdeelt hij zelf nu al heel goed. Dat gaat hem prima af.
Sas-OO
21-12-2024 om 13:05
Bij onze scheiding hebben we zelf het bedrag aan kinderalimentatie bepaald. Kind was toen 16 jaar. In dat bedrag zaten de kosten die we toen al hadden voor hem, we maakten elk ons deel over naar de kindrekening en daar konden we allebei bij. Het ging om sportclub, kleding, fiets, laptop, collegegeld, etc.
De leef/woonkosten zijn zijn niet meegenomen in de berekening. Wij hadden 50/50 co-ouderschap, ik betaalde wat meer dan ex ivm hoger inkomen.
Toen kind 18 werd, kreeg hij een maandelijkse bijdrage van ons, weer gebaseerd op werkelijke kosten. Hij studeerde toen al en bleef nog een tijd wisselend bij bij beide ouders wonen.
Je bent niet verplicht om de berekening van de mediator over te nemen, zolang je het samen eens bent.