Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Boekenwurm

Boekenwurm

20-06-2016 om 08:48

E-reader?

Voor de komende vakantie overweeg ik een E reader te kopen. Ik lees graag en kan er aardig het tempo in hebben als ik de tijd en rust heb. Nu de kinderen iets groter zijn hoop ik dat te hebben haha.

Nou merk ik dat als ik langer op een iPad of telefoon zit ik het wel voel, niet echt zware hoofdpijn ofzo maar niet prettig. Dus ik ben een beetje bang dat ik dat ook zou hebben met een E reader.
En als dat obstakel van de baan zou zijn: welke koop ik?

Kortom, ervaringen, tips zijn zeer welkom.
Alvast dank!

Kobo!

Er zijn al wat draadjes over geweest, en volgens mij raadt de meerderheid je Kobo aan. Ik ben er in elk geval heel tevreden over. Welk model moet je zelf even bekijken, ik zou gaan uitproberen wat het lekkerst in de hand ligt. Het grote voordeel vind ik de verlichting, die ingebouwd is. Misschien zijn er inmiddels trouwens meer merken die dit aanbieden hoor, dat zou kunnen. Wmb is verlichting een must.
Zo'n scherm is heel anders dan een tablet- of smartphonescherm, het is een heel rustig beeld voor je ogen. Ik vind het net een krant. Ook als de zon er recht in schijnt, kan ik nog goed lezen.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-06-2016 om 09:04

Heel anders

Een ereader leest heel anders dan een tablet of telefoon, door de verlichting van het scherm. Het is veel rustiger aan je ogen, en ziet er eigenlijk uit alsof je een gewoon boek leest. Let dan wel op dat je er eentje hebt met e-ink, en niet met een led-scherm, want dan heb je alsnog hetzelfde. Door de e-ink kun je bovendien heel goed in de zon lezen ofzo, terwijl je met een tablet dan amper nog wat ziet. Er zijn ook e-ink tablets met achtergrondverlichting, maar dat geeft ook weer een heel ander, en veel rustiger licht.
Op dit moment doen de kobo's het erg goed. Ik heb zelf een inmiddels wat oudere kobo glo, met achtergrondverlichting, en ik ben erg tevreden mee. Als ik er op dit moment een moest kopen zou het waarschijnlijk ook weer een kobo worden, en dan zou ik me even verdiepen in de functionaliteiten en prijzen van de modellen die op dit moment te koop zijn.
Er is een tijdje terug trouwens ook een e-reader-draadje langsgekomen, daar zijn er veel tips en meningen over verschillende modellen gegeven, misschien de moeite om ook nog even terug te zoeken. En er is een Nederlandstalige site over e-readers, met goede recensies en veel gebruikersreviews.

Juno

Juno

20-06-2016 om 09:30

Kobo

Ik heb de Kobo H2O, kan ook tegen water. Hij mag mee in bad, schijnt zelfs onder water te kunnen maar ik vind het prettig dat ik niet panisch hoef te zijn als er eens wat water op komt. Ik heb wel een hoes erbij gekocht, vind het lekker dat je dan meer een 'boekgevoel' hebt.
Scherm is e-ink en de batterij gaat ontzettend lang mee. Achtergrondverlichting is geweldig, gebruik ik mn in bed zodat partner geen last heeft als ik lees.
Enige nadeel maar dat is met alle e-readers, is dat je niet snel kunt bladeren. 'Even' iets opzoeken is er niet bij en tijdschriften lezen is echt prut op zo'n apparaat. Nou heb je een tijdschrift of krant zo uit, dus dat doe ik op de iPad.
Ik vind het een heerlijk ding en lees zelden nog een papieren boek.

Caesar

Caesar

20-06-2016 om 10:30

Kindle

Ik ben zeer tevreden over de Kindle Voyage. Erg licht, hoge resolutie en adaptieve schermverlichting.

Ik heb dezelfde als Juno KOBO H2O

Ik vind t ook veel rustiger lezen als een Ipad, daar krijg ik altijd een raar gevoel van achter mn ogen, net of ze zicht erg moeten inspannen.
Ik mis bij deze wel t bladerknopje wat mijn sony wel had. Die was wat makkelijker in te stellen maar is niet meer te koop.

margaretha

margaretha

20-06-2016 om 11:11

en ik heb

een sony (dochter en zoon hebben ook een sony maar dan een nog ouder model) die ik heel fijn vind maar die heeft geen verlichting en sony maakt er geen meer. Daarnaast een autovision (bij Blokker gekocht) die wel verlichting heeft. Dat is het fijne van deze maar verder niet echt fijn. De av gebruik ik in bed ivm de verlichting (of als het ergens wat donker is), de sony overdag en om mee te nemen. Een aanraakscherm is wat gevoeliger en kwetsbaarder dan niet=aanraak en voor mij voegt het maar weinig toe, knoppen aan de zijkant zijn fijner ivm op mijn zij in bed lezen.

Juline

Juline

20-06-2016 om 18:37

Kobo h2o

Ik zit nog wel eens naast het zwembad te lezen en dan is het erg fijn dat het niet geeft als er ineens allemaal spetters water op komen.
Ik kon me niet zoveel voorstellen bij een ereader, was een echte boekenfanaat. Maar ik ben helemaal om. Hele bibliotheken gaan er mee op vakantie en ik hoef niet van te voren te bedenken welke boeken ik straks zin heb om te lezen. De batterij gaat ook eindeloos mee. Als manlief nog slaapt, dan zet ik hem wat minder licht en heeft hij nergens last van. Ideaal!

Boekenwurm

Boekenwurm

20-06-2016 om 20:23

Wauw

Superbedankt voor alle snelle reacties. Heel fijn om te krijgen. We zijn graag op en rond het water dus volgens mij moet ik de kobo H2O bestellen. En ik begrijp dat je ook een deal kan maken met de bieb? Handig!
Dank !

Mams

Mams

20-06-2016 om 21:03

Hier ook een kobo h2o

Inderdaad, de kobo h2o bevalt mij ook supergoed, hoewel ik ook nog wel 'echte' boeken lees. Maar de e-reader gaat altijd mee in bad en straks ook lekker mee op vakantie. Geen gesjouw meer met zware tassen vol boeken. En ruimte over in de auto

Dat lezen van de bieb op je kobo schijnt inderdaad te kunnen. Hoe, dat heb ik nog niet ontdekt. Blijf dus even meelezen of iemand anders daar nog iets over kan vertellen...

Bieb

Als je lid bent van de bieb kun je boeken lenen op je e-reader. Ik doe dat via de laptop. Inloggen bij de bieb en dan kiezen voor een e-book. Er is inmiddels al een redelijk grote selectie. Instructies volgen (je moet eerst een soort boekenkast downloaden op je laptop, maar dat staat wel duidelijk aangegeven). Vervolgens kun je boeken aanklikken die je wilt lezen. Die download je op de laptop en vervolgens hang je de e-reader aan de laptop en synchroniseer je de boel. Klinkt ingewikkeld, maar na de eerste keer is het een kwestie van een paar minuten werk. Boeken van de bieb zijn drie weken te lezen, daarna kun je ze niet meer openen op je e-reader.

Het kan vast ook makkelijker, als je met de e-reader zelf een internetverbinding maakt via wifi, maar dat heb ik nog nooit gedaan.

Elke

Elke

20-06-2016 om 21:27

Bieb

Je kan bij de Bieb een boek downloaden, dat open je vervolgens met Adobe Digital Editions (eerst even downloaden) en daarmee zet je 'm op je Kobo. Als je het boek niet binnen drie weken uit hebt kan je het gewoon nog een keer 'lenen'. De keuze is alleen nog niet echt reuze, maar soms zitten er wel boeken tussen die ik graag wil lezen, en ook voor de lijst van mijn kinderen is het best een goede bron.

bieb

Als mijn kobo aangesloten is op de computer dan kan ik de boeken van de bieb meestal meteen er naar toe overhevelen. Let er wel op dat je ze (10) maar 3 weken mag en je ze daarna niet meer kan zien.....daar had ik me in vergist. Je kunt dus niet opsparen.
Ik had een proef Bliyoo abonnement bij de bruna afgesloten maar daar heb je met een ereader dus niks aan alleen met een Ipad of speciale reader.

De boeken van Bol die ik toen had besteld voor mijn Sony kan ik niet meer lezen/ophalen met mijn Kobo... daar moet ik dus op puzzelen ( of iemand moet t weten haha)

illegaaltje

illegaaltje

20-06-2016 om 22:00

ook kobo

Hier ook een Kobo naar volle tevredenheid. Behalve legaal via de bieb kun je natuurlijk ook illegaal via allerlei websites boeken downloaden. Ik haal veel weg bij spotnet.

Tip

Om legaal wat goedkoper uit te zijn, naast lenen bij de bieb:
Tom Kabinet. Een site waar je "tweedehands" e-books kunt kopen en verkopen.

illegaaltje

illegaaltje

05-07-2016 om 11:41

Kobo vervangen door Kobo 2

Ik ben altijd supertevreden geweest met mijn simpele Kobo van de eerste generatie. Supersimpel, zonder licht, vrij klein scherm. Naar aanleiding van dit draadje heb ik onlangs een H2O aangeschaft en ik ben er superblij mee. Leest erg fijn in het donker, makkelijker dan met een lampje dat ik op mijn oude kobo klikte. en ik kan straks in de vakantie mijn e-reader gewoon meenemen naar het strand. Hoef niet bang te zijn voor wat zand. Ook een waterbestendige cover erbij gekocht (van Gecko) dus na een middagje strand kan ik m even afspoelen onder de kraan en weg is al het zand....

Dees

Dees

05-07-2016 om 16:45

h2o

Toen ik een ereader ging kopen bedacht ik me in hoeverre de kbo H2O nu daadwerkelijk van nut was. Hoe vaak lig ik bij het zwembad te lezen en hoe vaak wordt een normaal boek nat bij het zwembad? Dat is me dus nooit overkomen, net zoals lezen in bad dat doe ik dus zelden en die paar keer dat ik het deed is mijn boek nooit nat geworden.

Dat is mij die 30 euro extra niet waard.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-07-2016 om 17:10

Dees

Ik heb mijn partner er laatst een kado gedaan en trok dezelfde conclusie. Het is inmiddels alweer de derde e-reader die ik koop (early adopter die ik ben) en die waterdichtheid heb ik tot nu toe nog niet gemist. (even afkloppen!)

pimpelpaars

pimpelpaars

05-07-2016 om 20:50

Natte boeken

Ik heb dus echt al heel erg vaak boeken in bad laten vallen, in mijn leven. Dan lig ik te lezen en dan dommel ik weg. 'Oh nee, niet weer!'

Vandaar dat de H2O hier echt goed bedacht is door mijn man. Hihi

margaretha

margaretha

05-07-2016 om 22:41

re waterdicht

voor mij ook niet nodig. Die enkele keer dat ik in bad ga ben ik niet in slaap gevallen en zwembad/ zee ben ik geen fan van.

Boekenwurm

Boekenwurm

05-07-2016 om 23:20

Nou

Ik ben onwijs blij met mijn H2O. Ik lees wel graag in bad, op het strand en bij het zwembad en ben best een kluns dus ideaal. Nogmaals dank voor de goede adviezen! Ik lees nu veel vaker dan eerst en vind t heerlijk!

Puck

Puck

06-07-2016 om 13:41

niet in bad, maar wel zand

Ik heb mijn H2O niet gekocht omdat ik in het bad wil lezen. Maar behalve waterdicht is hij ook stofdicht waardoor ik m mee kan nemen naar het strand. Dat doe ik en namelijk wel. Er kan dan ten eerste geen beschadigend zand inkomen en als er wel zand op terecht komt (probeer dat maar eens te voorkomen op het strand) kan ik m makkelijk schoonmaken. Dat is voor mij de meerwaarde van de H2O

Juno

Juno

06-07-2016 om 14:17

Natte handen

Ik was graag mijn handen maar vind een handdoek vaak niet zo'n fris idee. Ik loop vaak met handen die halfslachtig aan mijn broek zijn afgeveegd en kan zonder zorgen de e-reader pakken. Als ik een heel spannend boek heb lees ik door tijdens het koken en dan komt er ook wel eens wat water op. Ook op de camping vind ik het ideaal, hoef me niet druk te maken om natte kinderen in de buurt van het apparaat.
In bad Netflix ik meestal .

Pimpelpaars

Pimpelpaars

06-07-2016 om 19:21

Tijdens koken ja!

Haha, ik lees ook tijdens het koken en dan hindert het niet als ik met natte handen bladzijdes omtik.

Laatst stond ik wel op de hoek van het kookboek te tikken. Mijn zoontje kwam niet meer bij.

Pimpelpaars

LOL. Iets dergelijks heb ik ook wel eens, wanneer ik in de hoek van de krant de tijd probeer af te lezen

StormrotS

StormrotS

07-07-2016 om 07:53

Beste aankoop van mijn leven

Ik kocht een jaar of 5 geleden mijn eerste e-reader, en dat heeft mijn leven grondig veranderd (in goede zin). Ik heb nu een sony prs-t3 (die worden helaas niet meer gemaakt, maar er zijn vast andere goede e-readers).
Het leest als een boek, geen last van je ogen, geen hoofdpijn. Het leest eigenlijk beter dan een boek. Je zal merken dat je veel meer gaat lezen met zo'n e-reader.
Ik lees voornamelijk in het Engels. Er zijn in het Engels immers veel meer (goedkope) e-books te verkrijgen, maar het aanbod Nederlandstalig wordt ook steeds groter.
Ik lees elke dag, en moet het toestel maar om de 2 maanden opladen. Super ding!

Niki73

Niki73

08-07-2016 om 13:22

Kobo en leesbril?

Een e-reader is veel rustiger voor je ogen dan een ipad- of computerscherm. Ik heb een groter model Kobo met verlichting, maar niet de waterdichte. Ik ben fan.

Maar misschien moet je ook eens nagaan of je met een leesbril niet minder hoofdpijn krijgt? Juist als je net voor het eerst wat minder begint te gaan zien, krijg je alleen maar hoofdpijn als je ogen vermoeid raken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.