Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Monique D*

Monique D*

13-07-2015 om 12:35

Zwemles nieuwe stijl: Superspetters

http://nos.nl/artikel/2046351-eerste-diploma-s-voor-zwemles-nieuwe-stijl.html

Er is een nieuwe methode: genaamd Superspetters. Kinderen die hieraan hebben meegedaan hebben hun zwemdiploma ontvangen.

Hhet grootste verschil zit in de volgorde van de aangeleerde zwemslagen. Bij ABC-zwemlessen leren de pupillen eerst school- en rugslag. Bij Superspetters worden eerst borst- en rugcrawl geleerd en dan de andere slagen. Het idee hierachter is dat borstcrawl voor beginnende zwemmers veel natuurlijker is dan schoolslag. Dat zal het leren makkelijker en leuker maken, zeggen de voorstanders.
Ook mogen ze een duikbril of badmuts gebruiken.

"Als een kind in de sloot ligt, zal het ouders een zorg zijn of het zich redt met borstcrawl of schoolslag"

Mijn vader heeft zichzelf leren zwemmen en dat is de borstcrawl. Waarom moeten ze zo'n onnatuurlijke slag leren als de schoolslag?

Ik ben hiervan een voorstander. Helaas is dit alleen voor mijn toekomstige(?) kleinkinderen weggelegd..

mwah

Het lijkt me allemaal een beetje lood om oud ijzer. Want al beginnen ze hier dan met borst en rugcrawl, die andere slagen moeten ze toch ook leren.

En waarom dan schoolslag? Nou, omdat het een slag is die je heel lang vol kunt houden, veel langer dan borstcrawl. Het kost minder energie om toch vooruit te komen en vooral ook om boven water te blijven als je die slag beheerst. En daar gaat het toch allemaal om.

Mel

Mel

13-07-2015 om 13:08

maar

"Als een kind in de sloot ligt, zal het ouders een zorg zijn of het zich redt met borstcrawl of schoolslag"

maar dan heeft dat kind geen zwembrilletje op

Voor de rest vind ik het allemaal prima, als ze maar leren zwemmen

Gelukkig zijn die van mij allang klaar met zwemlessen

Limi

Limi

13-07-2015 om 13:13

ze leren wel schoolslag

Ze beginnen er alleen niet mee. En waarom ze het wel moeten leren: het kost veel minder energie om lange stukken schoolslag te zwemmen dan borstcrawl, bovendien kun je dan zien waar je naartoe gaat. Je rubberbootje zal maar leeglopen midden op een meertje...

Wat mij ervan bijstaat

Een tijd geleden was er een meneer uit de zwemwereld die bepleitte dat het zwemonderwijs op de schop moest, er zou onder andere meer borstcrawl gezwommen moeten worden. De motivatie van deze meneer: meer kinderen moeten de zwemsport beoefenen. Krijgen we meer Kromowidjojootjes van. Nu gaan kinderen op zwemles voor de diploma's, en als ze hun c hebben ben je ze kwijt, maar als ze zwemmen nou gaan zien als een leuke sport, zoals voetbal of turnen, dan blijven ze langer.

Hoho, riepen toen de mensen van het traditionele zwemonderwijs, die ABC-opbouw is niet om Kromowidjojootjes te kweken, die is er om te zorgen dat kinderen niet verdrinken als ze te water gaan. Vandaar ook die schoolslag, dan blijf je het makkelijkst boven water (zie ook Limi).

Het verhaal van de crawl en de zwembrilletjes past in de eerste opvatting: zwemmen als sport. De traditionele zwemdiploma's passen in de tweede opvatting: zwemmen als overlevingssstrategie.

Aangezien Nederlanders hun kinderen massaal op zwemles doen om te zorgen dat ze niet verdrinken (en niet voor de sportbeoefening), denk ik dat de gemiddelde Nederlander geen belang heeft bij Superspetters (die afschuwelijke kreet nog even daargelaten) maar beter bij de oude ABC-structuur kan blijven.

Want inderdaad: als je kind overboord slaat of door het ijs zakt, heeft het ook geen zwembrilletje op.

Ik denk dus eigenlijk dat de zwembond hier gebruik maakt van het grote belang dat Nederlanders hechten aan kunnen zwemmen om hun eigen bondje een opkontje te geven.

Groeten,

Temet

Limi

Limi

13-07-2015 om 16:15

geld

De zwembond wil overal geld uit slaan, Temet
Er staat niet precies bij hoeveel je moet betalen om dit diploma aan te bieden, maar je moet wel betalen. Nu gaan de eisen van de NRZ aan zwemlesaanbieders ook ineens omhoog met bijkomende kosten, dus wellicht blijkt het goedkoper om dan over te stappen op deze nieuwe methode. Als het aantal aanbieders toeneemt wil dat dus niets zeggen over de kwaliteit. De superspettersjuffrouw is ook bij onze vereniging komen promoten en echt revolutionair anders was het allemaal niet.

Jamie

Jamie

13-07-2015 om 16:25

Temet en Limi

Probleem is natuurlijk wel dat je een kind sneller die crawl aanleert en een jong kind slaat niet om in zijn bootje midden op een meer maar dondert gewoon de sloot in of loopt te ver een meertje in achter zijn bootje aan. Ik ben wel van mening dat het veel te lang duurt voor een kind 20 meter kan overbruggen als het op zwemles is gegaan en dát zou wel sneller kunnen en als dat met de crawl zo is: prima.

Limi

Limi

13-07-2015 om 17:24

Jamie

Geef je zwemles?

Jamie

Jamie

13-07-2015 om 17:27

Nee

Moet dat dan om hier mee te schrijven?

Limi

Limi

13-07-2015 om 17:33

Nee

Maar je zegt zo stellig dat je een kind de crawl eerder aanleert. Dus ik vroeg me af, heb je dat zelf ervaren of praat je dit na van de superspetterspromotie?

Deze ervaring hebben ik en anderen namelijk helemaal niet, terwijl ook bij ons na het drijven al borstcrawl wordt geleerd naast schoolslag. Ja, een paar krabbels zonder ademhalen, dat gaat snel, maar dan houdt het snel op.

puppyzwemmen

Zoon heeft puppyzwemmen gedaan. In mijn herinnering was dat een aparte techniek, geen borstcrawl uiteraard maar ook geen schoolslag.
En daarmee kon hij zich al zo'n 20 meter zelf redden in het water. Daarna maakt het denk ik niet meer uit. Het minimum is er.

Jamie

Jamie

13-07-2015 om 17:40

Maar

Ze zeggen toch dat je het sneller aanleert? Het is toch algemeen bekend dat de schoolslag de moeilijkst aan te leren zwemslag is?

Limi

Limi

13-07-2015 om 17:57

valt wel mee

De combinatie armen/benen kan wat lastig zijn voor kleintjes van 4. Ik doe nu geen lagere groepen, maar heb ze wel eens gedaan en oudere kinderen van 6/7 hadden de schoolslag zo te pakken.

Het is maar net welke leeftijd je als uitgangspunt neemt volgens mij.

Monique D*

Monique D*

14-07-2015 om 14:24

Ben er wel voor en ik geef geen zwemles

Ik heb het voorbeeld van mijn vader genoemd. Hij heeft nooit zwemles gehad en met borstcrawl redt hij zich prima.

Hetzelfde geldt ook voor mijn ex-man. Hij heeft zichzelf leren zwemmen in de zee (Caraïbisch gebied). Heeft ook nooit zwemles gehad. Hij zwemt als een speer (borstcrawl) en kan hele afstanden onder water zwemmen. Hij lijkt dan op een duikboot.

Ik ben van mening dat borstcrawl veel makkelijk aan te leren is als je dat als eerste leert. Schoolslag is een onnatuurlijke slag. Dit is ook heel moeilijk om aan te leren. En als je het eenmaal kunt is de borst- en rugcrawl ook moeilijk om dit onder de knie te krijgen.
Vandaar dat idee om eerst de borst- en rugcrawl te leren en daarna de schoolslag.

Dat met die (duik)bril is volgens mij gewoon "voor de leuk". Geen last van prikkend water in de ogen. En inderdaad, als je een keer in het water valt dan heb je geen duikbril bij je.

Ik vermoed wel dat badmeesters en -juffrouwen die jarenlang lesgeven ook voor het eerst leren van de schoolslag zijn. Dat is hen jarenlang zo ingepompt..

Ik zal dit eens voorleggen aan mijn vriendin, die ook zweminstructrice was.

Is het niet zo dat men in (dacht ik) Nieuw-Zeeland ook gebruik maakt van het systeem (eerst borst- en rugcrawl en dan schoolslag)?

Jamie

Jamie

14-07-2015 om 14:58

Limi

In Nederland is het een zeldzaamheid als kinderen pas met 6/7 beginnen met zwemles dus vergeet die groep gewoon. Het gaat juist om jongere kinderen en ik heb heel vaak gehoord dat die moeite hebben met het niet gelijktijdig (dus asymmetrisch) bewegen van armen en benen. Lijkt met toch algemeen bekend?

Peddelend zwemmen


https://www.youtube.com/watch?v=2BEmCY0x1b0
Gevonden op youtube. Peuters zwemmen trappelend en peddelend.

Limi

Limi

14-07-2015 om 16:07

Deze nieuwe methode is ook niet voor niets pas vanaf 5 jaar. Tegen de tijd dat de schoolslag aan bod komt zijn ze ook weer een paar weken ouder en 2 uur per week ervarener.

Maar mijn jongste is bijna klaar met lessen en daarna ga ik wat anders doen in die tijd, dus het maakt me niet uit of ze het hier ooit gaan invoeren

Charis

Charis

14-07-2015 om 16:38

Van een zweminstructrice

"Inderdaad is de Borstcrawl een veel natuurlijkere zwemslag.
Het aanleren ervan zal ook wel sneller gaan, dat doen we al jarenlang.
Er zijn ook al jaren zwemscholen die met de borstcrawl beginnen (met die methode ben ik het trouwens niet eens),...da's niks nieuws.

Nadelen:

1) De KNZB vergeet dat je met Borstcrawl toch een aanzienlijk kortere afstand kunt overbruggen als je bootje gezonken is in het midden van een meer (kost meer energie).
Met schoolslag kun je dat veel langer volhouden. Kortom: met schoolslag zijn ze zwemveiliger en behendiger (bijv. watertrappen)!

2) Schoolslag aanleren na de borstcrawl heeft meer schaar-/wreefslagen (kickfouten bij de schoolslag) tot gevolg, volgens de diploma- en wedstrijdeisen moet de schoolslag zonder schaar-/wreefslag. In Amerika en Australie (waar ze eerst borstcrawl leren) zie je ook veel schaarslagen bij de schoolslag (ALS ze de schoolslag al doen).

3) De juiste ademhaling bij de borstcrawl is moeilijk aan te leren, waardoor de zwemveiligheid in het geding komt.

Dus:

Ik zie niet in waarom de borstcrawl eerst aangeleerd moet worden. Ja, het is gemakkelijker aan te leren..... Het is scoren,... Voor de ouders LIJKT het alsof de kinderen al snel kunnen zwemmen,..maar dat is niet zo. Het kind heeft het niet gemakkelijker in het water.

Zullen kinderen dan ook de schoolslag (want die willen ze toch uiteindelijk ook aangeleerd zien worden) makkelijker leren daarna? Ik denk het niet!
Het aantal schaarslagen en wreefslagen zal toenemen,...dat betekent: kinderen die niet op de efficiënte manier stuwen en daardoor met meer moeite zwemmen.

Wij hebben geen problemen met het aanleren van de schoolslag!!
Onze kinderen zwemmen met groot plezier bij ons, ze vinden niet alleen wedstrijdjes leuk (ook iets ineens kunnen omdat je het steeds geoefend hebt is leuk). Geen problemen dus.

Ik houd er ook niet van dat het NOG onduidelijker wordt voor de ouders om te kiezen en dat een methode wordt opgelegd.
Gewoon de eindtermen (wat moeten kinderen kunnen) vastleggen van A, B en C, zoals nu,,..en de weg erheen (methode; net als Montessori of Jenaplan) vrij laten (zeg ik). Nu wordt het een oerwoud voor ouders.

Tot slot nog even 2 voorbeelden:

1) er kwam een nieuwe leerling bij mij op les, compleet angstig, van een andere zwemschool.
De ouders vertelden mij dat ze bijna was verdronken in de zomervakantie omdat ze de kant niet haalde,...ze kon alleen borstcrawl en werd te moe.
Of ik haar alsjeblieft goed wilde leren zwemmen.

2) in Amerika vertelde een vrouw dat ze 'het' maar net overleefd had want ze moest wel 75 meter zwemmen!! Tssss,...da's een makkie met schoolslag!"

creabea

creabea

14-07-2015 om 17:25

kinderen te vroeg op zwemles

Dat is het toch gewoon? Omdat jonge kleuters eigenlijk nog geen schoolslag kunnen en daardoor zwemles relatief lang duurt (en ouders gaan klagen) hebben ze dit bedacht. Volgens mij is de oplossing gewoon dat kinderen weer pas met een jaar of 6/7 beginnen met zwemles ipv met een jaar of 4/5.

Die zwembaden maken de ouders helemaal de kop gek met het idee dat een kind zo vroeg mogelijk moet leren zwemmen, tegen verdrinking. Bij het zwembad hier wordt op ouders ingepraat dat babyzwemmen écht héél erg belangrijk is voor de veiligheid van je kind. Deuh....

creabea

Misschien heb je een punt, maar als ik de exameneisen zie (zie hier: http://www.superspetters.nl/ouders/het-knzb-zwemdiploma) dan zijn die volgens mij niet heel veel minder dan bij het zwem-ABC. Dus per saldo doen de kinderen er vermoedelijk minstens even lang over.

Trouwens, het valt mij op dat er naast Het Gat ook een duik gemaakt moet worden naar 1,5 m diep. Dat lijkt me voor veel kinderen minstens zo'n groot probleem als het gat, dus wat dat betreft kon het nog wel eens tegenvallen.

groeten,

Temet

o wacheffe

Het KNZB-diploma is maar éen diploma. Kijk, da's natuurlijk wel aantrekkelijker voor de zwemschool, want waar kinderen met het zwemabc nog na a of b kunnen stoppen zal het bij de Superspetters meer in het systeem zitten om door te gaan tot het felbegeerde diploma eindelijk is bereikt. Want er is er maar 1.

Groeten,

Temet

Mijn kinderen vonden schoolslag juist makkelijker.

En ik vind borstcrawl juist onnatuurlijk, mijn vader heeft mij leren zwemmen, hij heeft me beiden geleerd en ik vond schoolslag veel fijner. Met borstcrawl zit je helft van de tijd met je hoofd onder water en, zoals al gezegd is, kost veel energie.

Over uit Amerika

Ik denk dat dit idee is overkomen waaien uit Amerika, waar kinderen eerst leren drijven en peddelen met de benen zodat het verplaatsen in water sneller wordt opgepakt.
Kinderen beginnen ook zonder zwembandjes om de armen want die zitten de armbeweging in de weg. Ze krijgen een zwemvest.
Als de beenslag er goed in zit, gaat het zwemvest af . Door eerst te leren peddelen, liggen ze als een plank in het water. Kinderen die eerst de schoolslag leren omdat ze met de schoolslag nu eenmaal hun hoofd boven water houden en voordurend zien waar ze naartoe gaan, maar laten hun benen wel eens wat zakken. Ze liggen dan schuiner in het water dan een peddelaar. Hun armslag compenseert de vertraagde beweging wat een extra belasting is voor de armen.
Daarom is borstcrawl ook minder vermoeiend.

Nadeel van borstcrawl is dat men sneller in botsing komt met een andere zwemmer, voordeel is dat er meer uit het drijfvermogen en de beenspieren wordt gehaald.

met borstcrawl

zou ik allang verdronken zijn.

We gaan graag naar Italië toe en daar heb je vaak verraderlijke stromingen direct bij het strand. Daarom dat er om de zoveel meter een reddingszwemmer op zit.

Schuin in het water hangend met een mengeling van peddelen en slecht uitgevoerde schoolslag ben ik nog altijd het water uitgekomen, terwijl de geoefende zwemmers naast me uit het water werden gehaald. De reddingszwemmer gaat er weliswaar in borstcrawl naartoe, maar die heeft een perfecte techniek, uithoudingsvermogen en hulpmiddelen.

In het zwembad is het makkelijk om na zoveel armslagen met je mond boven water te komen en eventjes lucht te happen. In zee ziet dat toch heel anders uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.