Actiemoe(der)
10-12-2013 om 13:41
Zucht: kerstkaarten van je eigen kind kopen?
Na mijn draadje "Gek word ik van de kinderpostzegels en de groteclubactie" kan ik weer aan de bak: nu voor Warchild en het schoolplein door middel van de verkoop van mijn zoons eigengemaakte kerstkaarten.
Ik word er zo moe van, weer wordt er op elkaar gelet: Ja mijn zoon stond samen met 2 anderen onderaan op de lijst die naar iedereen gestuurd werd van zijn sportclub en ja hij heeft maar 1 setje kinderpostzegels verkocht want je moet natuurlijk wel je best doen om minstens 8 setjes te verkopen. Het actieboekje is ontzettend positief ingesteld, er is notabene ruimte voor 35 verkochte setjes (want alleen de eerste 8 zijn voorgedrukt). Zodra de actie is aflopen worden die setjes binnen een week op school geleverd? Zullen we eens het aantal dagen tellen tot de kerstvakantie? Jawel nog 10!
Tip: als je het laatste setje dreigt te verkopen, houd dan een kaart achter zodat je die kan laten zien aan mensen in de straat of in de buurt. Zijn er werkelijk mensen zo gek dat ze getekende kaartjes van een buurtkind of onbekend kind kopen a 6 euro voor 8 kaartjes?
Zucht. Natuurlijk koop ik een setje maar wat ben ik totaal niet blij hiermee en nee de opa's en oma's en tantes en ooms wonen niet in de buurt en die hebben ook vast geen zin om zoveel geld te spenderen aan kerstkaarten met een tekening van hun neef of kleinkind erop.
Wiens kind heeft hier ook aan mee gedaan en hoeveel heeft hij of zij er verkocht?
Hanne.
10-12-2013 om 13:52
0 verkocht
Hier hadden we dat een paar jaar geleden en ze hebben er exact 0 verkocht. Zelfs aan mij dus niet
Ik was al niet blij want 6 euro a 3 kinderen =18 euro voor kaartjes die ik nooit gebruik. Maar toen ik las dat school er vervolgens maar 2 euro per set aan over houdt ben ik direct gestopt.
En voor dat bedrag durf ik opa en oma nieteens te vragen.
Ik heb de kinderen uitgelegd dat als ze een mooie tekening maken ik die met alle liefde uitprint op ansichtkaart formaat, maar dat ik school liever 2 euro geef zonder een commercieel bedrijf te sponsoren. School heb ik een envelop met 6 euro en de zelfde mededeling gegeven.
Actie(moeder)
10-12-2013 om 13:57
2 euro
Ik begrijp dat het geld naar Warchild en het schoolplein gaat. Moet ik nu begrijpen dat die 2 euro daar voor is en 4 euro voor de makers van de kaartjes of 2 euro voor het schoolplein en 4 euro naar de makers én Warchild?
Hanne.
10-12-2013 om 14:56
2 europ
Uit mijn hoofd zeg ik dat het 4 euro voor het bedijf was en 2 euro totaal voor school.
Heb even zitten googelen maar de meeste bedrijven zetten hun prijzen niet op internet. Bij schoolacties betaal je 5 euro en krijgt school 2.50.
In onderstaande link een overzicht van hoeveel school af moet staan aan de aanbieder. (wat een set kaarten kost staat er helaas dan weer niet bij....)
http://schoolacties.nl/hoe-werkt-geld-inzamelen-voor-basisschool/vergelijking-aanbieders
troelahoep
10-12-2013 om 16:27
stomme acties
haha, ik dacht al, die nick past niet bij de inhoud van het berichtje
Hier werden de kinderen de straat op gestuurd om bloembollen te verkopen voor de schoolbieb. (school had geen geld voor nieuwe boeken, bieb was zwaar verouderd er stonden zelfs totaal achterhaalde einformatieve boekjes uit het begin jaren 70 in....)
toen we de prijzen van de bloembollen zagen en hoorden wat de school daarvan zou krijgen heeft onze zoon ook maar niks verkocht. Het is zowiezo een beetje tegen onze principes om de kinderen daarvoor aan het werk te zetten (de jongste kinderen die het moesten doen waren 7!), maar de bollen waren dus 3x zo duur als bij de Hema of Intratuin en de school kreeg ook maar een derde van de opbrengst. Kwam nog eens bij dat de bloembollen pas eind november zouden worden uitgedeeld, dus dat vind ik ook al wat laat om nog in de tuin te gaan graven (het kán wel, maar dan moeten ze ook direct de grond in). Wij hebben besloten om maar zelf een extra ouderbijdrage over te maken. Beetje onder protest, want school geeft het geld wel op een rare manier uit...
Emine
11-12-2013 om 12:07
Gewoon niet doen
Gewoon niet doen, ik geef dit soort dingen altijd gewoon mee terug. Mijn kinderen hoeven niet langs deuren te gaan schooien. Ik vind het zeer ongemakkelijk als buren omdat ze geen nee willen zeggen toch maar kopen. School kan zoveel doen om wat binnen te halen (denk bv aan rommelmarkt, trekt altijd publiek en rommel kun je inzamelen onder ouders, of een fancy-fair, etc.)
Anyway, ik stuur ze er niet mee de straat op, draai ook zelf niet op voor de kosten en de kinderen weten dat ook en maken er geen punt van, nemen het gewoon mee retour of pakken het al niet eens meer aan.
rutiel
13-12-2013 om 12:56
Keuze
Ach ja, ik zou me niet zo druk maken geloof ik. Je hebt toch een keuze om wel of niet mee te doen?
Ik begrijp de 'moeheid' wel hoor, maar vind het op zich ook niet verkeerd als school meedoet aan bepaalde goede doelen. Zolang het maar niet opgedrongen wordt.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik sinds kort ook aan de andere kant van het verhaal sta. Mijn dochter is onlangs ambassadeur van de Stichting Opkikker geworden en uiteraard 'verwacht' of hoopt de stichting dat zij probeert geld in te zamelen. Ik ben blij met haar betrokkenheid en haar enthousiasme om acties te verzinnen voor deze club. Natuurlijk begrijp ik dat er niemand op haar gebedel zit te wachten, maar ik hoop eerlijk gezegd dat ze niet al te veel zure reacties te verwerken krijgt. We zullen het zien!
Hombre
15-12-2013 om 09:55
Onsmakelijk en hypocriet
Mijn zoon's oude school was daar ook dol op. Een goed doel koppelen aan een schooldoel en je vervolgens via je kinderen onder druk zetten om mee te betalen.
Was een christelijke school, had er vast niets mee te maken, maar op een of andere manier heb ik dat nu gelinkt aan religie.
Zoon's nieuwe school (openbaar) heeft daar voorlopig geen last van gehad. Een euro voor de Filippijnen, dat was het wel. En dat vind ik wel een sympathiek doel, niet gemengd met andere (eigen)belangen en een te overzien bedrag.
Dat hele liefdadigheidscircus loopt wat mij betreft volledig uit de hand, school is daar maar een voorbeeld van. Er wordt steeds enthousiaster op je geweten gespeeld om het goede doel te dienen. En steeds vaker blijkt dat er naast die goede doelen ook niet heel wat andere niet zo goede doelen een rol spelen.
troelahoep
15-12-2013 om 21:10
creabea
ja vreselijk soms, de goede doelen op school. Laatst hadden hoogste groepen hier op school het Ouderenfonds als "doel". Ik heb het niet gezien, maar ik hoorde later dat ze bij Geer en Goor op tv zijn geweest.......Ik wil daar eigenlijk helemaal niet mee geassocieerd worden! Gelukkig zaten mijn kinderen er niet bij.
Actiemoe(der)
16-12-2013 om 13:27
Maar n@nny
Zou jij, zoals gesuggereerd wordt, je kind de straat op sturen met 8 door hem of haar zelf getekende kerstkaarten met zijn naam achterop voor 6 euro? Wie koopt dat nou? Zou jij kerstkaarten kopen voor die prijs (waarvan je dus weet dat er max 2 euro naar het één of andere goede doel gaat) van een kind uit de straat? Een buurmeisje of -jongen wellicht? Ik ken genoeg goede doelen maar ik durf de opa's niet eens uit te leggen dat 2/3 gewoon naar de makers van die kaartjes gaat in plaats van naar dat goede doel, laat staan mensen uit de straat! Geef jij aan een goed doel als je weet dat 2/3 daar helemaal niet terecht komt?
Kaaskopje
17-12-2013 om 00:14
Veel geld
Ik heb geen moeite met de actie, maar ik vind het bedrag voor de kaarten wel brutaal. Ik zou ze ook niet versturen, denk ik, hooguit naar opa en oma. Ik hou niet van dat soort leukigheid met kerst. Net als gezinsfoto's in kerstsfeer als kerstkaart versturen. Het is niet aan mij besteed.
rutiel
17-12-2013 om 12:26
Actiemoe(der)
Nee ik zou die kerstkaarten niet kopen. Ik zou mijn kind ook niet de straat op 'sturen', maar als ze dat zelf wil zou ik haar niet tegenhouden. Als maar aan de ontvanger duidelijk is dat het merendeel van hun geld aan de strijkstok blijft hangen, moet diegene zelf weten of hij hieraan mee wil werken.
Zoals ik al zei: je hebt een keuze. Daarom kan ik me er niet zo druk om maken.
Hanne.
17-12-2013 om 13:26
Morele verplichting
Ik vind het toch wat anders of ik de keuze krijg wel of niet loten van de grote clubactie/kinderpostzegels te kopen of dat ik de keuze krijg om een schilderij/tekening van mijn kind wel of niet te kopen.
Als ik het eerste niet doe zeg ik 'nee' tegen een grote organisatie. Als ik het 2e niet zeg ik toch ook een beetje 'nee' tegen mijn kind. 'Nee ik wil jouw tekening niet kopen'.
Voor mij voelt het wel anders.
Actiemoe(der)
17-12-2013 om 17:16
N@nny
Maar juist dat weten ze niet, ik moest het ook hier horen en later kregen we een mail. Jij vindt het dus goed, als je kind dat wil tenminste, dat het de straat op gaat maar ondertussen ook goed moet uitleggen dat van die 6 euro er maar 1 naar het schoolplein en 1 naar Warchild gaat?
troelahoep
18-12-2013 om 10:44
morele verplichting 2
ja, inderdaad. Het is ook wel sneu voor je kind als het op school komt zonder kaarten verkocht te hebben, omdat de eigen ouders er niet achter staan. Dat vond ik ook met de bloembollenactie die wij laatst aan ons voorbij hebben laten gaan. De kinderen werden zelfs gemotiveerd om bloembollen te verkopen door er een wedstrijd van te maken, met een prijs voor de grootste verkoper. En je kreeg een 'coole sleutelhanger' bij deelname, 'wie wil dat nou niet?'....
En als je je kind laat uitleggen dat er tweederde van het geld naar een commerciële organisatie gaat, koopt er niemand kaarten lijkt me.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.