Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zorg opvoeding

hallo allemaal, 
Hopelijk kunnen jullie me tips geven, ik ben radeloos. 
Mijn ex en ik zijn al 4 jaar uit elkaar, wij hebben 2 kinderen van 12 en 15 jaar, na een relatie van 11 jaar besloot zij veder te gaan met een andere, ik de deur uit een week later de nieuwe erin. 
Met omgaan regeling onderling werd afgesproken dat de kids in het weekend bij mij mogen zijn maar ik wil al de hele tijd dat hun om de week bij mij zijn. De moeder is alleen maar aan het werk vooral nacht diensten en ik zie en merk uit berichten vanuit school en omgeving dat de opvoeding niet al te best gaat, geen huiswerk slecht presteren en soms is pesten ook aan de orde. Ik ben een persoon dat erg op de waarde en normen hamer en zij is degene dat alles mag er is dus geen lijn in de opvoeding, nu begint uit de hand te lopen en als het fout gaat dan mag ik ingrijpen maar ik vind lastig als de moeder weinig inbreng. Als ik het wel voor zorg is de verandering gelijk merkbaar beter presteren en beter gedrag maar helaas verwaterd dat al na een paar dagen omdat er geen continuïteit in is. Ik loop een beetje vast omdat ik wil dat mijn kinderen dan ook bij mij ingeschreven zijn maar dat wil de moeder niet maar ze wil dus wel dat ik ingrijp als het niet goed gaat. 

Hoe doe ik wijs hieraan 

Het is mij niet helemaal helder, de situatie: hoe grijp jij dan in? En waarom kan dat niet zo blijven doorgaan?

Ik denk dat het inschrijven op jouw adres vooral weerstand geeft omdat het invloed heeft op de financiën (kindgebonden budget, kinderbijslag), dus dat zou je nog zo kunnen laten zodat het daar niet op vasrloopt, en dan meer dagen de zorg op je nemen.

Jij hebt als vader recht en plicht tot 50% van de opvoeding. Ik zou zeggen eis je recht op. Ex wil dat niet, maar dat wil toch niet zeggen dat jij je daar bij neer moet leggen? Waarom zou haar wens zwaarder wegen dan de jouwe?

Zolang zij de kinderen niet mishandelt of verwaarloost bepaal jij niet hoe het bij haar thuis gaat. Je hebt deze omgangsregeling afgesproken en daar heb je je dus aan te houden. Als je iets anders wil dan stap je naar een advocaat en ga je naar de rechter. 

De kinderen hebben ook de leeftijd dat hun zelf gevraagd kan worden wat ze willen. Kunnen jullie niet samen naar een mediator (met de kinderen).

Hoe ver wonen jullie uit elkaar en bij school vandaan? Want dat is wel belangrijk denk ik. Ook wat de kinderen zelf willen is belangrijk, ze hebben daar op deze leeftijd wel inspraak in.
Wat bij moeder thuis wel/niet mag heb je niks over te zeggen maar als er vanuit school klachten komen over gedrag en werkhouding, dan vind ik dat ook de moeder daar wat mee moet. En daar mag je haar best op aanspreken. En je kinderen natuurlijk, want die zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag en hun huiswerk. 

Zo te lezen is de omgangsregeling onderling afgesproken. Het lijkt me heel logisch dat jij alsnog gaat voor een 50-50 verdeling. Uiteraard alleen als je kinderen dat ook zien zitten. 

Lastig TO...want herkenbaar helaas. 
Als moeder niet mee werkt, kun je als vader gewoon weinig.

Joshua

Joshua

22-12-2021 om 06:55 Topicstarter

Ik dan jullie voor jullie adviezen, de 50/50 daar word overwogen maar helaas is de reis afstand naar school groter hun wonen in Zaandam ik in Amsterdam maar ik vind dat moet geen belemmering zijn, helaas wordt toch elke keer de baal bij mij gelegd, dat ik dan alsnog toezicht zou moeten houden ook als ze thuis zijn bij de moeder dus kijken of de huiswerk is gedaan of ze op tijd zijn opgestaan en dan is het door mij, wat betreft de financiële ik hoef al die toeslagen niet dat mag ze houden…

Is de school nog op fietsafstand vanuit jouw huis?
Het is natuurlijk van de zotte dat jij moet controleren/bellen dat ze opstaan en huiswerk maken als ze bij hun moeder zijn. Daar zou ik mee stoppen. Ze zijn inmiddels ook wel oud genoeg om zelf een wekker te zetten en een agenda bij te houden. Die verantwoordelijkheid ligt bij hun en anders bij moeder. Laat het maar een paar keer fout gaan met voorkomen/nablijven/strafwerk als gevolg. Misschien leren ze er dan van.
Het is vrij vreemd dat de school jou belt bij veelvuldig te laat/niet komen en huiswerk als de kinderen daar doordeweeks nooit zijn.
Bij jouw kinderen kun je wel aangeven dat jij daar klachten over ontvangt van de school en dat je daar niet blij mee bent, teleurgesteld zelfs. En wat ze er aan gaan doen om hun gedrag en houding te verbeteren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.