Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
23-03-2009 om 22:04
Mijn zoon van 11 wil meedoen aan "Het Beste Idee van Nederland". Hij heeft een idee (ik zeg natuurlijk niet wat) wat op zich fantastisch is voor een kind van 11 maar niet goed genoeg om een kans te maken. Tot nu toe hebben wij gezegd dat we het idee geweldig vonden, maar nu hij zich in wil gaan schrijven ben ik gaan twijfelen.
Ik vind het altijd sneu als er aan de X-factor o.i.d. kinderen meedoen die eigenlijk helemaal niet kunnen zingen/dansen. Waarom grijpen die ouders niet eerder in?
Nu sta ik dus zelf voor het dilemma. Moet ik hem zijn gang laten gaan en er op vertrouwen dat hij de voorrondes niet doorkomt, met het gevaar dat hij op TV afgezeken wordt door een jury? Of zal ik toch ingrijpen en het hem verbieden om zich in te schrijven. Hij is erg vastberaden dus met een paar subtiele hints of argumenten lukt het niet.
24-03-2009 om 08:24
Ervaring op zich
even dat idee daargelaten en bekijk het 'anders', bekijk het als een 'ervaring' . Hij ontmoet daar gelijkgestemden (leuk!), ziet een paar beroemdheden van t.v. in 't écht (leuk) en hoort nu eens werkelijk door mensen die er verstand van hebben en van wie die het waarschijnlijk ook wel aanneemt wat de mogelijkheden van zijn idee zijn. Ga ervan uit dat er heus wel rekening gehouden wordt met het feit dat het kinderen zijn. En bekijk 't eens zo........
Hier doet oudste ook van die dingen. Zo heeft ze al meegedaan aan achmea kenniskwis en ook X-factor. Meestal verteld ze het zelfs pas als de uitnodiging binnen is....(ach, ja, dat is waar ook...), dus het is écht helemaal háár initatief. Het ligt misschien ook wel aan je verwachtingen. Oudste is realist genoeg om te beseffen dat de kans dat je wordt afgewezen stukken groter is dan andersom en als je daarvan uitgaat is de dag al veel leuker bij voorbaat. Dochter ziet het als een 'belevenis', een leuk dagje uit. Dat x-factor was ik eerst echt niet blij mee, maar ze moest zelf zo nodig, dus uiteindelijk hebben we toegestemd (mét vriendin ging ze dat dan weer wel). Dat ze zou worden 'afgezeken' was ik eigenlijk niet zo bang voor..ze was toen 13, een echt 'kind' nog...die 'zeiken' ze echt niet zomaar af, daar zou heel nederland over vallen.En qua zang, ze zingt best leuk, maar een toptalent lijkt me ook iets teveel gezegd, heeft jaren zangles gehad. Dus genoeg om niet helemaal voor gek te staan lijkt me. Dat bleek ook wel uit het commentaar van de jury. Ze moest maar terug komen als ze wat ouder was....verder waren ze best positief. Dus kind helemaal blij....
ondertussen(we zijn nu meer dan 2 jaar verder) heeft haar zangcariérre allang andere richtingen ingeslagen en daar is ze (denk ik) tevreden mee. Ze wil niet eens wat proffesioneel met d'r zang of muziek. Dus ik denk dat dat meedoen aan dit soort programma's ook verleden tijd is...maar je weet maar nooit.
Dochter heeft in ieder geval die dag met X-factor de leukste dag van de vakantie gehad (viel in de vakantie), daar kon zelfs geen 3 weken strand tegenop.
groeten albana
24-03-2009 om 13:35
Leuk
lijkt mij juist wel een hele leuke ervaring voor je zoon. Indd zou ik er maar nonchalant en wat relativerend over zijn 'ach ja, wel leuk zo'n dag maar meer zal het wel niet zijn, het is niet zo belangrijk' anders wordt het potentieel zo'n groot debacle.
24-03-2009 om 22:12
Bedankt!
Bedankt voor alle reacties. Ik heb het programma blijkbaar nooit goed genoeg bekeken en het teveel vergeleken met de voorrondes van de X-factor. Fijn te horen dat het er bij "Het Beste Idee" net wat anders aan toe gaat.
Zoon heeft zich inmiddels ingeschreven. Het schaalmodel en de presentatie zijn al klaar. Ik weet niet hoe ik op het idee kwam dat ik enige inbreng had