Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Feetje

Feetje

21-07-2015 om 13:56

Zoon 9 ramen ingegooid

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw en wilde graag even van gedachten wisselen.
Mijn zoon van 9 heeft met een aantal oudere jongen ramen ingegooid bij een school.
Hij heeft meegedaan en is net zo schuldig al al die andere jongs. Elkaar lekker lopen opjutten en dan durven we ineens allemaal.

Maar wat is nou een gepaste straf.
Zelf zat ik te denken aan een x periode zakgeld inleveren, 2-4 weken geen computer gebruik en eventueel klusjes in huis gaan doen.
Maar wil ook weer niet overdrijven, is voor het eerst. Maar wil dit gedrag niet accepteren en wil dit wel gelijk de kop indrukken.

En iemand eventueel ervaring met verzekering of dit nu wel onder avp valt of niet?

Alvast bedankt met meedenken.

De echte consequenties

Ik zou hem vooral mee laten doen aan de echte consequenties. Hij is zelf waarschijnlijk ook al genoeg geschrokken van zo'n impulsieve actie. Vooral uitleggen hoe het werkt als je elkaar ophitst tot fout gedrag. Dat moet je altijd zelf beoordelen en dan je onttrekken aan die acties. Hem gereedschap geven om het wel goed te doen.
En als de verzekering het niet betaald dan laat je hem meebetalen want het raam moet wel vergoed.
En ook zou ik hem een handgeschreven brief laten sturen aan school waarin hij zijn excuses aanbied.

mama2

mama2

21-07-2015 om 16:00

straffen

Inderdaad wat AnneJ schrijft. Laat hem een excuus brief aan de school schrijven en deze persoonlijk laten overhandigen. Ik denk dat het schaamte gevoel een zeer gepaste straf is.

Ik zou zelf, en hoewel ik begrijp dat dit iets is wat zeker niet gepast gedrag is, eerder kiezen voor een goed gesprek met je zoon plus bovenstaande dan allerlei straffen gaan uitdelen gezien het de 1e keer is, ik denk dat hij er zelf al heel erg van is geschrokken. Daarnaast vind ik, maar dat is natuurlijk mijn opvoeding, dat je niet 3 verschillende straffen hoeft te geven voor 1 ding. Straffen geven wil niet zeggen dat ze er iets van leren

toffee

toffee

21-07-2015 om 16:12

van straffen ondergaan leer je niet perse iets

Wel van inzicht krijgen in je gedrag zodat je voortaan op tijd stopt, meebetalen aan de schade en opbiechten bij de betrokkene (de school) wat je hebt gedaan. Helemaal eens met de voorgaande reageerders.

creabea

creabea

21-07-2015 om 17:51

mijn buurvrouw had een keer zoiets

Zoon van destijds 11 of 12 had met een paar jongens een bushokje gemolesteerd. Zij hadden zoon zelf een straf laten bedenken, en die had toen besloten dat hij dat jaar maar geen kinderfeestje mocht (was bijna jarig toen ze het hadden gedaan). Dat was een zwaardere straf de buren in gedachten hadden, maar ze waren positief verrast over de schuldbewustheid van hun zoon.

Misschien kun je zoiets ook proberen, je zoon vragen wat hij zelf voor straf in gedachten had (ik ben heel ouderwets niet tegen straffen).

Tek

Tek

21-07-2015 om 18:17

ook ik

Ook ik ben niet tegen straffen, alleen is het in dit geval misschien nog handiger om de straf te maken laten hebben met het voorval.
Excuses in een brief en die persoonlijk brengen vind ik een goede.
Het goede gesprek sowieso, maar een privilege afnemen vind ik ook niet onterecht.
Schaamte is misschien genoeg straf, maar door het ook thuis te laten voelen kun je extra duidelijk maken dat niet alleen politie/buurt/school dit niet accepteert, maar dat je er ook thuis niet van gediend bent.

Mijn man ook

Die heeft het vroeger ook eens gedaan, hij moest van zijn vader persoonlijk excuses maken bij de directie. Jochie in zijn eentje voor zo'n tafel met 'grote mannen'. Hij weet het gevoel nog precies. Nu had hij tijdens het gooien ook al een slecht gevoel over wat hij deed, dat werd achteraf nog erger. Hij heeft het nooit meer gedaan. Hij bleef wat uit de buurt van die jongens en leerde zichzelf ook 'nee' zeggen!

mee eens

Ik zie meer in persoonlijk verontschuldigen en helpen de troep op te ruimen. Verder zie ik niet het nut in van straffen zoals geen zakgeld of computertijd.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-07-2015 om 11:35

Ach

Straffen hoeven wat mij betreft ook niet perse iets te maken hebben met de "daad", een ook niet nuttig te zijn. Het is leuk als het wel kan, maar is geen vereiste. Anders kunnen gevangenisstraffen en boetes ook wel afgeschaft worden.
Als mijn kind van 9 ruiten in zou gaan gooien, zouden daar toch stevige straffen tegenover staan, want hij weet toch heel goed dat dat niet mag.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-07-2015 om 11:56

Jullie noemen het geen straf

Maar op de knietjes naar de directeur is ook geen pretje.
Voor mij zou dat, als de school daarvoor openstaat, en klusjes doen om de schade gedeeltelijk te vergoeden voor een eerste keer voldoende zijn. Denk ik.

Jaina

Jaina

22-07-2015 om 12:20

Goed maken

Ik zou aan kind zelf vragen hoe hij denkt dit goed te gaan maken: tegenover de school en tegenover ons als ouders want hierdoor zijn wij ook geld kwijt en bovendien kijken mensen ons er op aan. Dus hij zou wat goed te maken hebben. Ik zou vragen hoe hij van plan is dat te gaan doen. Als suggesties zou ik aandragen excuses aanbieden op de school (liefst persoonlijk) en aan ons en daarnaast een deel van zijn gespaarde zakgeld afstaan aan ons om de schade van te betalen. Ik weet niet hoe hoog de schade is dus ik weet niet of ik het hele bedrag zou vragen. Hangt er wat van af. Als het enigszins kan wel want ik denk dat het goed is om de gehele schade te betalen. Heeft hij geen gespaard zakgeld dan zou hij de komende tijd geen zakgeld krijgen en daarnaast extra klussen in huis doen. Als de schade te hoog is dan is helemaal afbetalen misschien geen optie maar dan in elk geval een gedeelte.En dan nog een extra straf zoals huisarrest of niet mogen computeren. Gewoon omdatje als 9 jarige heel goed weet dat je geen ruiten in mag gooien en daar best een flinke straf tegenover mag staan.
Misschien heeft het kind overigens betere suggesties om het weer goed te maken. Ik zou het kind eerst een poosje zelf laten nadenken over die vraag voordat ik met mijn suggesties zou komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.