Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Petr@

Petr@

30-12-2012 om 20:19

Zonen 2 weken alleen thuis?

Afgelopen zomer zijn we met het gezin naar vrienden in Curacao geweest. Een geweldige vakantie gehad, met name door de schitterende duiken die we gemaakt hebben. Wij hebben toen afgesproken dat we op hun huis zullen passen als zij volgend jaar op vakantie gaan.
In april 2013 gaan ze op vakantie en willen wij er 2 weken naartoe. Onze zonen moeten dan gewoon naar school/werken dus wij gaan met z'n tweeën.
Zonen zijn 19 en 17 jaar en zijn wel eens een weekend alleen thuis geweest, maar nog nooit 2 weken.
Nu wordt het dus tijd om tickets aan te schaffen en begin ik te twijfelen of ze het wel aan kunnen en of ik het wel kan maken om 2 weken afwezig te zijn. Familie en vrienden wonen op minimaal drie kwartier rijden afstand. Maar er is wel een buurvriend die ik kan vragen of hij een oogje in het zeil wil houden en als ze hulp nodig hebben bij hem aan kunnen kloppen.

Graag jullie mening/advies!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Het hangt natuurlijk van de kinderen af of dat gaat werken of niet. Maar veel kinderen wonen zelfstandig op die leeftijd (bijvoorbeeld op kamers). Als de kinderen goed met elkaar kunnen opschieten lijkt het me geen probleem.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Zelfstandig

Ik zou me afvragen wat je kinderen nodig hebben om zelfstandig te leven en op jullie huis te passen. En dan even nagaan of ze dat kunnen. Dat zal per gezin verschillen. Maar de leeftijd lijkt me geen bezwaar. Misschien juist wel goed om eens even zonder ouders door te brengen. Die buurvriend is al een goed idee. Want soms zijn er toch dingen die even overleg vragen met iemand die meer ervaring heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2012 om 23:03

De leeftijd is geen bezwaar

Als je ongerust bent, zul je moeten bedenken waarom je ongerust bent. Zie je ze fuiven en feesten als jullie weg zijn? Maken ze er een zwijnenstal van? Doen ze de deuren niet op slot? Laten ze kranen lopen? Laten ze vuur branden, of juist gas openstaan zonder vuur? Gooien ze met de pet naar school en werk? Enzovoorts.
Wij zijn vorig jaar twee hele weken weggeweest. Kinderen waren toen 18 en 20. Superhandig in verband met de katten

Petr@

Petr@

31-12-2012 om 00:07

Fijn

jullie reacties! Bedankt! Ik voelde mij nl. best een "ontaarde moeder" die haar 2 bloedjes van kinderen 2 weken alleen liet Maar nu niet meer... Ik heb dus net geboekt.

Het is inderdaad een goed idee om te bedenken waarom ik ongerust ben en dat dan ook te communiceren met de heren.
Vuur laten branden en kranen laten lopen zie ik inderdaad niet gebeuren. En v.w.b. deuren: ze zetten trouw het alarm erop als ze laat thuis zijn. Maar er zal ongetwijfeld een feestje gehouden gaan worden. Hoewel ze dat tijdens een weekendje weg ook niet gedaan hebben. Althans nooit iets van gemerkt.
Jongste is bezig met een horeca opleiding dus met koken zit het wel goed. En voor overige praktische zaken start ik t.z.t. wel een draadje.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-12-2012 om 00:20

Mooi

Veel plezier met de voorpret

Fiorucci

Fiorucci

31-12-2012 om 09:09

Kan wel hoor

Vanaf mijn 16e bleef ik elke zomer een maand alleen thuis, als mijn ouders naar Frankrijk afreisden. Ging prima!

Annet

Annet

31-12-2012 om 09:42

Zouden ze samen op vakantie mogen

twee weken in een huisje ergens in Nederland?
Waarschijnlijk wel.
Dan lijkt me thuis nog veiliger en praktischer.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

31-12-2012 om 10:34

Fijn!

Gelukkig dat je gaat, veel plezier alvast!

Toen ik 19 was woonde ik in m'n eigen (huur)huis en was ik zwanger van m'n 2e kind. Nou was dat natuurlijk ook niet van de ene op de andere dag zo gekomen, maar 2 weken alleen moet zeker lukken op die leeftijd!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jade

Jade

01-01-2013 om 13:55

Petr@,

"Maar er zal ongetwijfeld een feestje gehouden gaan worden. Hoewel ze dat tijdens een weekendje weg ook niet gedaan hebben. Althans nooit iets van gemerkt."

Dan hebben ze het goed gedaan, als je niks hebt gemerkt van een feestje, die ze vast hebben gehouden

Heerlijk vooruitzicht, snap je bezwaren prima.

Mijn zoon is 2x een weekend thuis gebleven (hij was 17) en dat is goed gegaan. Goede afspraken gemaakt over feestjes ed (en dan met name geluidsoverlast en opruimen) en het is goed gegaan. Geluidsoverlast is er niet geweest, de buren zijn van tevoren geïnformeerd en hij heeft zelf een aantal vriendinnen de deur uitgewerkt toen die begonnen te gillen ("wat een aanstellers zeg, wegwezen". Het is iets anders dan 2 weken weg, maar de basis (een weekend alleen thuis) is gelegd. Hoe hij soms het leven doorbanjert (*jaiks*), maar deze verantwoordelijkheid heeft hij goed opgepakt.

Onze ongerustheid hebben wij ook gecommuniceerd naar hem en de buren verderop hebben als het ware een "oogje in het zeil" gehouden (zijn niet constant wezen kijken hoor, maar van beide kanten wisten ze dat als er wat was mijn zoon dan langs kon komen)

Praktische zaken: uitleg bij wasmachine, droger en eventuele afwasmachine altijd handig (beknopte beschrijving opplakken), maar goed, je start t.z.t. een draadje hierover, dus ik laat het dan hierbij

Moet kunnen

Tuurlijk, ze zouden op deze leeftijd toch ook op kamers kunnen? Waarom dan niet alleen thuisblijven in hun eigen huis, met alle gemakken?
Veel plezier!

Frouke

Frouke

02-01-2013 om 20:19

Zie er geen problemen in

Zie er geen problemen in vooral als een buurt vriend zo nu en dan kom kijken. Het zal voor de oudste een mooie leerervaring zijn en een kleine test voor hem en jullie als ie op zich zelf woont.

Denk wel goede afspraken maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.