Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Anne

Anne

23-12-2012 om 13:11

Zo'n gejaagd gevoel/iedereen druk?

Ik merk dat ik de laatste dagen zo'n ontzettend gejaagd gevoel heb. Ben altijd al druk (te weinig uren in een dag), maar het lijkt nu nog wat erger.
Is natuurlijk een drukke tijd met Sinterklaas en Kerst, dus misschien is het in januari weer beter.
Maar het valt me op dat heel veel mensen (vriendinnen/kennissen) het ook zo ontzettend druk hebben, velen zijn bijv. dit jaar erg laat met kerstkaarten (niet zo belangrijk, maar valt me wel op).

Vraag: herkennen jullie dit als tijdgeest? (dit jaar erger dan vorige jaren?)
Hoe zou dat dan komen?

En wie heeft tips voor mij om het voor mezelf beter te maken?
Ik kan natuurlijk wel af en toe rustmomenten inplannen (bijv. filmpje kijken, doe ik ook af en toe), maar de to do lijst (veel regeldingen, adminstratie, onderhoudsklussen huis, opruimen naast al het andere) blijft wel gewoon liggen....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

23-12-2012 om 13:48

Wat dan?

Wat heb je dan allemaal op je to-do list staan wat ook allemaal nog moet de komende twee weken? Ikzelf heb ook wel van die lijstjes, maar die werk ik regelmatig af, geeft wel een voldaan gevoel. Het lijstje komt nooit leeg, maar dat geeft niet, ik laat me er in ieder geval niet gek door maken. Gisteren moest ik nog wat kadootjes kopen voor de kerst maar ik had me er van te voren al op ingesteld dat het druk zou zijn en dan ga ik ook met die instelling het winkelcentrum in, en gewoon in de rij staan bij de kassa, soort van 'go with the flow' modus, dat werkt dan het beste.
Nu moet ik vandaag nog eens verzinnen wat ik met de kerst ga eten (krijg mijn ouders op visite) maar dat komt wel goed, heb al wel iets in mijn hoofd en dat ga ik morgen kopen bij de supermarkt (zal ook wel druk zijn daar) maar het komt vast allemaal goed (en anders eten we wat anders

Prakje

Prakje

23-12-2012 om 13:52

Zeg wat vaker nee

ik merk dat de mensen die druk-druk-druk zijn ook nooit nee (kunnen) zeggen. Hier kunnen we dat prima. We hebben maximaal één activiteit in het weekend, rest zeggen we af.

Alleen Sint feest op school, en thuis bijvoorbeeld, verder alles afgezegd.

Gisteren moest jongste afzwemmen, daarom feest van schoonzus vrijdagavond afgezegd. Vandaag "pyjama-dag", heb net op mijn gemak een kast uitgemest. Hier dus niet druk, maar heerlijk rustig

En inderdaad zoals mijn voorgangster zegt "go with the flow" als het om je heen druk is... helpt heel goed.

amk

amk

23-12-2012 om 14:00

Moet het echt?

moet het echt of vind jij dat het moet?
Kijk eens kritisch naar dat lijstje. Ik zou nu bv de was moeten vouwen, maar als die nog 2 of 3 dagen in de wasmand staat vergaat de wereld echt niet.

Ik had het ook heel vaak druk, druk, druk, maar sinds ik kritisch naar het lijstje kijk, valt dat allemaal best mee.
Prakje geeft ook al een goed advies: zeg vaker Nee.

Time out

Ga eens wandelen zonder ipod, mp3 of wat ook.

Zet de muziek af en lees een spannend boek.

Ga langs het strand lopen, lekker tegen de wind in.

Voor mijn gevoel worden we gejaagd doordat we door het leven heen zappen, het wordt steeds lastiger echt gefocust met 1 ding tegelijk bezig te zijn.

Druk zijn of druk doen

De laatste weken van het jaar zijn er gewoon veel leuke dingen te doen. Als ze niet leuk zijn dan maak ik ze leuk. Boodschappen doen combineren met een gezellige lunch. Cadeautjes kopen en mijn gekregen cadeaubonnen opmaken. Huis opruimen combineren met verse bloemen en gezellig maken met koffie en wat lekkers. Ik vind die drukte altijd wel gezellig en maak me vooral niet druk. Kerstkaarten later dan vorig jaar? Ik zou het niet weten, ik krijg er ieder jaar steeds minder.
Verder heb ik de komende 2 weken geen vakantie, alleen de feestdagen zelf ben ik vrij. Dat is niet extra druk, dat is extra gezellig op het werk. Dat go with the flow is ook misschien een beetje de leeftijd? Rond de dertig met kleine kinderen voelt anders dan nu rond de veertig met een puber? Ik bedoel daarmee dat ik kan gaan en staan waar ik wil, geen oppas meer hoef te regelen, dat scheelt ook.

Biene M.

Biene M.

24-12-2012 om 07:00

Crisis

Afgezien van alle drukte die je zelf over je afroept speelt de crisis nu ook een rol in de drukte op het werk. Op mijn werk moet enorm bezuinigd worden, overall 10% per jaar en voor het specifieke werk wat ik doe zijn de budgetten gehalveerd. Dat betekent dat we al anderhalf jaar met zijn tweeën het werk voor vier mensen doen, zo goed en zo kwaad als het kan.

Op het kdv van mijn jongste zie ik dat er veel efficiënter wordt gepland waardoor de leidsters nu vrijwel altijd het maximale aantal kinderen in hun groep hebben. Doordat er minder wordt gekeken naar de leeftijdsopbouw in de groepen om maar geen nee te hoeven verkopen aan ouders zijn er nu soms 5 kleine baby's (jonger dan 6 maanden) in een babygroep en is er maar 1 dreumes. Dat is flink aanpoten voor de leidsters. (Over de consequentie dat de kwaliteit van de opvang hierdoor achteruit gaat zal ik het hier niet hebben.)

Als je al uitgeput bent door je werk ben je in je vrije tijd ook een stuk minder relaxed en slechter in het stellen van prioriteiten.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

24-12-2012 om 10:11

Precies, biene

Bij ons op school is ook flink bezuinigd, wat betekent dat alle docenten minder tussenuren hebben omdat ze veel vaker moeten invallen. Ook zijn veel RT- en trainingsuren wegbezuinigd, waardoor je minder vaak een groep van zes kinderen draait. Er zijn sowieso minder collega's, waardoor je ook weer vaker hal- en pleinwacht draait. Door de toegenomen werkdruk vallen er collega's uit, en die moeten ook weer worden vervangen. Ik denk dat mijn schoon niet de enige is. En dat het in elke branche hetzelfde verhaal is of wordt. Aanpoten, niet lullen maar pellen, en zo goed en zo kwaad als het gaat de gaten vullen.
Overigens klaag ik niet, ik begrijp dat er geen potten met goud met uit de hemel vallen en ben erg blij dat ik nog gewoon werk heb.

Die 10%

Gaat er hier ook jaarlijks van af.
Ik wilde vanaf september een week vrij nemen, is pas gelukt afgelopen week. En toen werd ik ziek.

Verder ben ik heel blij met de suggestie van Tonny, die neem ik ook ter harte.

Ik herken het dus ook Anne, en de kerstkaarten zijn nog niet compleet de deur uit hier.

zebra

zebra

24-12-2012 om 14:27

Geen herkenning

want ik maak me niet druk om kerst en alles wat erbij hoort. We gaan een dag naar familie maar ook daar een redelijk eenvoudige (maar daardoor niet minder lekker) maaltijd. En de dag erna komt er misschien gewoon een pan spaghetti op tafel.

Met het schrijven van kerstkaarten ben ik heel laat begonnen en sommigen heb ik een ecard gestuurd. Shoppen voor een feestoutfit doe ik niet, in onze kast hangt er genoeg kleding die ook bij kerst gedragen kan worden. Vind het allemaal prachtig hoor maar vaak o zo onpraktisch en vaak ook zo koud (mouwloos jurkje met panties, brrrr zo koud, en schoenen met hoge hakken waarop ik helaas niet kan lopen zonder mijn enkels te verzwikken).

Stel dat ik toch familie of vrienden te eten zou krijgen dan zou ik iets afhalen bij de Chinees, dus hier totaal geen stress.

Tikje ot: kerstoutfit

Zebra: "Shoppen voor een feestoutfit doe ik niet, in onze kast hangt er genoeg kleding die ook bij kerst gedragen kan worden. Vind het allemaal prachtig hoor maar vaak o zo onpraktisch en vaak ook zo koud"

Nou inderdaad ja. Kennelijk staat bij al die huizen de verwarming hoog. En hoeven mensen niet per fiets of lopend naar die schitterende feestjes waar ze zo staan te stralen.

Bij mij speelt nog een andere reden voor het ontbreken van een echte feestuitdossing. Wij vieren kerst thuis (en anders meestal bij de schoonfamilie). En daar dragen wij geen schoenen. Ik loop op teenslippers. Nou je begrijpt, als ik een feestoutfit overweeg en ik ben in gedachten bij mijn voeten aangeland, dan denk ik: lamazitte. Glitterpanty en teenslippers - mwah.

Glitterpanty zonder teenslippers leidt tot glij- en valpartijen, en om nou speciaal schoenen in huis aan te gaan trekken voor die ene dag, alweer - mwah.

Ik ben niet uit het juiste kersthout gesneden

Groeten,

Temet

Mea Proefrok

Mea Proefrok

24-12-2012 om 17:39

Temet (suggestie)

Glitterpanty met... Spaanse sloffen.

neteret mut

neteret mut

24-12-2012 om 18:18

Geen stress

geen familie die langskomt en wij hoeven zelf ook niet ergens heen (behalve kerkgang), eten en kleding kan dus gewoon makkelijk. Vandaag hutspot en morgen weet ik nog niet, weet ook nog niet met hoeveel we dan zullen zijn (zijn er kinderen weg of blijven ze thuis, komt oudste nog naar huis en dan met vriendin of zonder?).
En wat warm betreft...tussen de middag kwam de levering van stookolie dus brand de verwarming weer, scheelt toch wel ook al is het buiten niet koud.

merel

merel

24-12-2012 om 20:26

Geen probleem

Ik ben wel eens naar een 'echt' kerstfeestje geweest (oh nee het was een nieuwjaarsfeest) in vol ornaat. Op de fiets, met jogginbroek over mijn panty en uggs aan. Pumps in een tasje (lekker warm hoor) en toch ook wel eens leuk en prima opgelost toch zo?

an

an

27-12-2012 om 17:58

Hier ook druk

Denk niet dat het echt iets te maken heeft met de feestdagen,kan er voor een deel toe bijdragen natuurlijk,maar...mensen leven nu eenmaal anders dan een halve eeuw terug.De stress door prestatiedruk,werk,geld...dat is waardoor men niet echt meer tot rust kan komen.Ik merk dat hier ook.Ben de laatste maanden ook opgejaagd door alles en nog wat en het ergste van al is,dat men bij de minste tegenslag of probleem,gewoon over-reageert.
Ik heb medicatie gekregen,maar niet echt de juiste oplossing.Het helpt even,ja dat wel,maar ik probeer ook te ontspannen door naar de film te gaan,wandelen,de stad intrekken,met vriendinnen afspreken en wat leuks gaan doen enz...
Voor mij wordt het extra moeilijk omdat ik thuis alles op orde wil en door de stress er ook niet altijd aan toe kom om elke dag op te ruimen.Dan wordt ik pas ongelukkig en moeilijk.
Of er echt een oplossing bestaat weet ik niet.De druk van elke dag is er nu eenmaal,want men moet gaan werken,men moet koken,wassen,strijken,kinderen opvoeden,begeleiden en noem maar op.

Anne

Anne

27-12-2012 om 18:37

Bedankt en ann....

Iedereen bedankt voor de reactie, maar het dreigde een beetje "kerstdrukte"-draadje te worden en dat is precies wat ik niet bedoelde. Dat is maar een van de dingen.

Ik heb gewoon aldoor een lange lijst met dingen die "to do" zijn: wissellijst kopen, fiets kind laten repareren (onderhoud), dingen ruilen in winkel, laarzen laten repareren, energieeindafrekening checken, dingen regelen voor team van dochter (ik ben coach en heb allerlei daaraan gekoppeld regelwerk, zelfs nu nog in de vakantie paar dingen nog uit te zoeken/te doen), logeerpartijtjes kinderen regelen, vakantiegidsen doorkijken om eens niet zo laat te boeken (minder keus, vluchten veel duurder), was, opruimen, opruimen, kinderen aanmanen op te ruimen, onderhoudsklus huis uitzoeken (offertes checken en beslissen) etc etc.

Ik doe continu dingen van mijn to do lijst en continu komen er weer nieuwe bij. Ik kan wel af en toe ontspannen (film kijken, tijdschrift of boek lezen), maar dan nog: het gaaaat maar door en er is zoveel te doen. En ons huis is geen showroom, ik ben geen superopgeruimd type maak het mezelf wat dat betreft niet moeilijk). En nu heb ik nog vakantie (dus meer tijd), normaal gesproken werk ik 4 dg per week. Ik kom niet toe aan dingen die ik zou willen doen (hobby), geen tijd of te moe... En die eindeloze lijst die lang blijft geeft me zo'n opgejaagd gevoel.

En amk: moet het echt? Nou, de meesten moeten wel (in elk geval een keer), sommige niet (energieafrekening checken hoeft niet, je kan gewoon bijbetalen, maar ik check toch graag of het klopt). Alles uitstellen lost het niet op: wordt berg was groter, krijgen we grotere problemen met onderhoud etc.

Anne

Hier nog zo een. Er liep hier ooit eens een draadje over to-dolijstjes. Ik kon na het lezen van de eerste paar postings alleen maar een hol gelach uitbrengen. Met mijn to-do lijst zou ik een kamer kunnen behangen. Ware het niet dat dat alleen maar meer werk op zou leveren . En inderdaad, het is net zo'n mythische draak: je werkt éen klus weg, er komen er twee voor in de plaats.

Ik snap die mensen ook niet die beweren dat zij bij het winnen van de jackpot hun baan niet opzeggen. Ik zou het onmiddellijk doen. Dan ga ik eerst eens alle achterstallige klussen wegwerken en daarna mijn tijd nuttig vullen met vrijwilligerswerk. Voor zo'n 20 uur per week, zodat ik de rest van de tijd heb voor het in toom houden van to-dolijstjes.

Maar ja, ik speel niet mee in de loterij

Groeten,

Temet

Baan opzeggen?

Ik zou mijn baan niet opzeggen en ik heb een lege to do lijst. Misschien hebben jullie veel kinderen? Ik heb er 1 en man en ik werken beiden 4 lange dagen. Maar geen klussen die nog moeten.

Ik doe alle was in de machine en de droger, strijk praktisch niks, opvouwen is meer effe dubbel doen, heb geen idee van een eindafrekening, doe eens per week boodschappen en ruim eens per week wat op. Ik ben denk ik niet meer dan vijf uur per week bezig met iets in het huishouden.

Dus genoeg tijd voor krant, tv, kat aaien en kwartetten met dochter.
Loes

neteret mut

neteret mut

29-12-2012 om 01:18

Temet

bij het winnen van de lotto zou ik al veel to-do-dingen kunnen laten doen, uitbesteden die verfklussen en het tuinonderhoud.

amk

amk

29-12-2012 om 09:05

Volgende vraag

moet JIJ het doen?
Of kan iemand anders het ook of niet zo GOED als jij? Moet alles van dat interne stemmetje perfect en ben jij de enige die dat zo kan?

Zet jezelf dan ook op het to-do lijstje en wel helemaal boven aan. Alleenals je goed voor jezelf zorgt kun je de andere dingen doen.

Juist door tijd voor jezelf te nemen creer je overzicht en daarmee tijd voor de rest.

Jij bent echt de enige die dat kunt doen.

Loes 3

Dan kan ik alleen maar concluderen dat jij je zaakjes goed op orde hebt. Waarvoor mijn felicitaties en bewondering. Maar dat geldt dus niet voor mij. Die orde kan ik wel scheppen, maar dat kost tijd, en daarvan heb ik onvoldoende over naast de tijd die werk, huishouden etc ook al kost.

Komt mogelijk allemaal nog goed, maar niet deze maand.

Overigens: het is dus ook geen kwestie van uitbesteden. We besteden al dingen uit. Maar orde scheppen in de chaos moeten we toch echt zelf doen. Die paar lampen die dan nog opgehangen moeten worden is klein bier, daarbij vergeleken.
Tuinonderhoud is voor mij dan weer geen straf, dat is hobby

Groeten,

Temet

Oh temet

Kom jij mijn tuintje doen, ga ik bij jou wel aan de slag

Anne

Anne

01-01-2013 om 20:31

Temet, heerlijk ....

die herkenning.
Wij begrijpen elkaar .

Alleen zou ik denk ik toch niet mijn baan opzeggen, die vind ik dan toch weer te leuk. Maar een hele lange sabatical lijkt me heerlijk!

Vraag is: willen wij te veel en dingen te goed?.... Dat is toch de enige verklaring die ik mezelf kan geven.

En voor alle duidelijkheid van anderen: to do lijstje is niet zozeer vol door "gewone" huishoudelijke klussen (we hebben al veel hulp voor schoonmaken en zo), maar door heeeeel veel andere (regel)dingen, sporten, sociale afspraken (niet overdreven veel hoor) en zo.

kaatje43

kaatje43

02-01-2013 om 17:03

Loslaten en to do lijst afschaffen

Juist een to do lijst maakt mij ontzettend gejaagd. Want er gaat er 1 af en komen er 2 bij. Op mijn werk gebruik ik het ook niet meer. Heeft geen zin, het komt toch nooit af. Hooguit de echte belangrijke dingen in je hoofd zetten. En verder laat het los, meid. Makkelijker worden. Wat heeft het voor zin om jezelf in de stress te werken. Daar is niemand bij gebaat.

Anne

Er zullen meer mensen zijn die je gejaagde gevoel herkennen, ik ook. Maar een mens kan veranderen en minder jachtig of als je wilt chaotisch worden. Dan kan je even druk zijn maar geen opgejaagd gevoel meer hebben. Of je teveel wilt en te goed, dat kan niemand beoordelen. Jij vindt dat je veel doet, of moet van jezelf en dan moet het ook nog perfect. Misschien doet een ander, met meer rust in het lijf, het sneller en beter.
Ieder gezin moet werk, school,huishouden, afspraken, sport, sociale contacten enz. combineren. Door een goede planning hoeft het niet chaotisch aan te voelen. Dat geeft rust in je hoofd en is beter voor je bloeddruk.

Hoe het voor mij werkt en werkte

Ik herken het wel, maar ik probeer er tegenwoordig een beetje anders mee om te gaan dan vroeger.
Vroeger maakte ik op een vrije dag een lijstje van alles wat ik die dag zou willen doen, dat waren zowel dingen die moesten als leuke dingen etc. Meestal was aan het eind van die dag niet alles gedaan wat ik had willen doen. Daar baalde ik dan vervolgens weer van. Tegenwoordig maak ik hooguit een lijstje van de dingen die echt die dag moeten en meestal lukt het gewoon om dat allemaal te doen (want lijstje is veel korter, 3 dingen ipv 7/8). Het bovenstaande betreft eigenlijk het maken van een lijstje die je helpt om prioriteit te bepalen.
Wat hierbij ook prettig (dus niet-stress-verhogend) werkt is als je bv. voor jezelf een geeltje aan de computer plakt (of op je bureau ernaast) van slechts 2 dingen die bv binnen het komende halfjaar gedaan zouden moeten zijn (in mijn geval bv: vakantie boeken, kado-fotoboek ouders maken). Momenteel hangt er niets.

Een andere reden van lijstjes maken is om dingen niet te vergeten. Daar had ik in de laatste 2 weken van school van dochter / mijn eigen 2 laatste werkweken echt last van, want er was bijna elke dag wel iets bijzonders om niet te vergeten. Allemaal niet echt bijzonder ingewikkeld of zo, maar toch iets dat afweek van normaal. Het bleef maar in mijn hoofd rondtollen. daar hoorde ik op het schoolplein en op het werk ook veel andere mensen over. Dat heb ik toen gewoon per dag opgeschreven op een klein briefje. Toen ik het opgeschreven had voelde ik opluchting: mijn hoofd was leeg en ik kon niets belangrijks meer vergeten. Het briefje heb ik op een keukenkastje gehangen en daar elke ochtend even op gekeken om te checken of ik niets vergat.
Ik ben een echt lijstjesmens maar ik ben er in de loop van de tijd wel anders mee om gegaan, zodat het me dus vooral helpt en ik er niet door ontmoedigd raak.

Vonda

Getting things done van david allen

Lees dit boek eens. Gaat erov dat we van alles werk/prive moeten/willen en dat blijft in je hoofd malen. Als je het opschrijft geeft dat echt rust in je hoofd. Hij heeft een methode daarvoor. Drie lijsten die ik gebruik is next actions: dingen die ik deze week echt wil doen, ooit/misschien voor dingen die ik niet wil vergeten maar geen prioriteit hebben en wachten op, alles wat ik aan anderen gevraagd heb of waar ik op wacht en moet bewaken.

ekeim

Mea Proefrok

Mea Proefrok

09-01-2013 om 12:34

Ekeim

Ik heb van een bedrijfspsycholoog ooit ongeveer dezelfde methode aangereikt gekregen. 1. Lijstje maken (telkens aanvullen op het moment dat er iets nieuws bij komt, ik heb het lijstje in mijn werkagenda die standaard in mijn tas zit. Elektronisch bijhouden is voor mij nog lastig omdat ik op mijn werk niet op mijn mobiel mag zitten).
2. Op een vast tijdstip per dag lijstje bekijken en indelen in nu/snel/urgent, later/ooit, en uitbesteden/hulp inschakelen. En dan afstrepen. Het klinkt suf, maar het werkt gewoon echt. Mijn vaste tijdstip is na afloop van mijn laatste les. In het weekend: om acht uur 's avonds als de kinderen op bed liggen.
3. Probeer van regelmatig terugkomende dingen een gewoonte te maken. Altijd op zondagavond dit, altijd op woensdagmiddag dat, etc. Routine neemt druk weg.
4. Doe altijd iets. Dus voel je je gejaagd omdat het huis smerig is, neem dan een kwartier de tijd om een doekje langs het sanitair en het aanrecht te halen en even snel de grootste rommel op de grond ergens in of achter te smijten. Dat scheelt meteen en dan verdwijnt dat paniekgevoel.

Tinus_p

Tinus_p

09-01-2013 om 16:28

Deels eens

Ekeim:
"Gaat erov dat we van alles werk/prive moeten/willen en dat blijft in je hoofd malen. Als je het opschrijft geeft dat echt rust in je hoofd. Hij heeft een methode daarvoor. Drie lijsten die ik gebruik is next actions: dingen die ik deze week echt wil doen, ooit/misschien voor dingen die ik niet wil vergeten maar geen prioriteit hebben en wachten op, alles wat ik aan anderen gevraagd heb of waar ik op wacht en moet bewaken."
Deels eens. Efficiency helpt. maar tegelijk vind ik het ook belangrijk (en mss wel belangrijker) om je af te vragen of al die dingen nou eigenlijk wel nodig zijn. je kunt je huishouden heel efficiënt doen -en je kunt ook besluiten om van alles gewoon NIET te doen.

Tinus_p

Tinus_p

10-01-2013 om 11:42

Anne

Nog steeds gejaagd?

Anne

Anne

10-01-2013 om 12:55

Tinus

Ja, en druk .

Lees af en toe de tips (iedereen bedankt), maar nog niet echt tijd en rust gehad alle tips te laten bezinken. Jouw laatste opmerking vond ik trouwens heel waar, daar zit denk ik voor mij het grootste probleem.

Aan de andere kant: er is ook wel erg veel steeds te doen en er komt ook steeds weer van alles bij. Ik kan ouderavond niet voorbij laten gaan, BSO, oppas, hulp informeren/instrueren & betalen, huiswerk kinderen af en toe (niet super veel maar toch) begeleiden, sporten zelf en van kinderen (veel wisselende acties en overleg met anderen vereist), huishoudelijke klusjes die ik niet allemaal aan hulpen kan uitbesteden. Het gaat maar door....

Soms wel zin om gewoon helemaal niets meer te doen....
Moet missschien kijken wat ik inderdaad niet meer ga doen (kan helaas niet met alles).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.