Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Zembla vandaag: 21.15 uur NPO2: Adoptiebedrog

https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/extra-video-bij-adoptiebedrog-deel-3-interview-voormalig-kamerlid-ed-nijpels

"Adoptiebedrog
Zembla onderzoekt: wat wist en weet onze overheid van de georganiseerde wereldwijde kinderroof?"

"Overheid aansprakelijk voor misstanden adopties
Advocaten van adoptiekinderen uit Sri Lanka en Indonesië die in de jaren tachtig naar Nederland zijn gehaald, stellen de overheid aansprakelijk voor de misstanden rond hun adopties."

"Overheid, leer van het verleden en stop met interlandelijke adoptie’
Interview met voorzitter van ‘Sri Lanka Family Project’, opgericht na ZEMBLA’s uitzending over adoptiebedrog"

lieverdje

lieverdje

29-03-2018 om 09:47

jaa, vreselijk

Die vrouw die als meisje van 10 in Indonesië werd ontvoerd en hier in een adoptiegezin werd geplaatst. Die kon zich alles nog herinneren, afschuwelijk. Ze is gewoon verkocht terwijl haar moeder van niks wist en haar kind kwijt was en nog tijden naar haar gezocht had.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-03-2018 om 14:30

Wat niet wegneemt

Dat er ook genoeg gevallen zijn van legale adopties. Ik denk niet dat die mensen ermee geholpen worden als we met tendentieuze termen als "georganiseerde wereldwijde kinderroof" geen smijten.

Leuk als je volstrekt legaal geadopteerde kind op school wordt aangesproken als slachtoffer van kinderroof.

Vraag en aanbod

De vraag naar adoptiekinderen is helaas veel groter dan het aanbod. Dat werkt misstanden in de hand. Interlandelijke adoptie heeft echt geen toekomst meer. Je moet jarenlang op een wachtlijst en de kans is groot dat - voordat je aan de beurt bent - je bemiddelingsbureau de contacten met het aanbodland opzegt wegens onvoldoende 'waarborgen' in de procedure of simpelweg omdat het aanbod opdroogt.

Ik geloof best dat er vroeger veel terechte adopties geweest. Toen HIV nog onbehandelbaar en dodelijk was. Of nog langer terug, toen 400000 Ethiopiërs konden overlijden in één hongersnood. Maar de derde wereld van nu staat er echt veel beter voor dan 20 jaar geleden. In steeds meer landen hebben zwangere vrouwen en moeders toegang tot effectieve HIV medicatie. Steeds meer vrouwen hebben toegang tot contraceptie. En in steeds meer adoptie"aanbod"landen ontstaat een stevige middenklasse maar al te bereid is om kinderen te adopteren.

Ik weet niet wat ik moet vinden van de trend dat (alleen nog) kinderen met steeds zwaardere handicaps en medische problemen voor interlandelijke adoptie worden aangeboden. De vraagouders hebben daar niet bewust voor gekozen, ze moeten wel want ze hebben geen andere optie. Zijn ze er op toegerust? Zijn die kinderen hier beter af dan daar?

Voor de "gewone" weeskinderen waar niets mis mee is, zou ik zeggen: stop de interlandelijke adopties. De alternatieven zijn beter, de kans op misstanden is te groot.

Maar goed, de interlandelijke adoptie via de officiële bemiddelingsbureau's droogt vanzelf wel op. Wat Nederland moet doen is de onofficiële adopties aanpakken. De wet is prima maar de uitvoering moet veel sneller. Geen maandenlange juridische procedure met aan het eind de conclusie dat de ouders onrechtmatig gehandeld hebben maar dat het kind inmiddels 'gehecht' is. Een onofficieel geimporteerd kind moet per direct uit huis geplaatst worden en binnen een week zijn overgedragen aan het herkomstland voor familiehereniging.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.