Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Anneke van Dam

Anneke van Dam

28-12-2009 om 09:51

Your baby can read. helpt dat?

Ik zag van de week een heel programma over Your baby can read op tv en dat lijkt me wel wat voor mijn zoontje van 8 maanden maar mijn man vindt het zonde van het geld.

Is er iemand op dit forum die er mee gewerkt heeft en waarvan het kind nu al op school zit? Hoeveel tijd ben je er aan kwijt?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

28-12-2009 om 10:13

Waarom?

Waarom zou je dat willen? Is er niet voldoende ander speelgoed/ontwikkelingsmateriaal voor een baby van 8 maanden?
Even googlen laat je veel reakties en ervaringen zien.
Als ik mijn eigen oordeel erop loslaat dan roep ik: dit is geen lezen maar operant conditioneren.

Spelletje

We hebben eerder een golfje van dit soort spelletjes gehad, al is het in Nederland niet echt aangeslagen. In Amerika heeft het een complete beweging van Hyperparents opgeleverd. Je hoort er niet zoveel meer van. De bui zal wel weer over zijn. Het zijn commerciële versies van behandelmethoden bij zwakbegaafden of kinderen met Down of ernstig autistische kinderen, die op die kinderen een positief effect blijken te hebben. Het helpt inderdaad. En hoe eerder hoe beter. Kinderen met Down kunnen zelfs leren praten van het volgens dit soort methodiek leren lezen. Autistische kinderen leren ervan communiceren, etc.
De commerciele versies zijn natuurlijk maar een slap aftreksel van de oorspronkelijke behandeling. Maar dat doet aan de basis niets af: Inderdaad, baby's kunnen leren lezen.
"Wat is operant conditioneren?"
Dat is wat je met de hond doet. Je roept 'af' en hij gaat liggen. Maar het is wat je ook met je kind doet. Je zegt 'eten' bij het eten en kind gaat het woord aan de handeling verbinden.
Zo kun je ook leren lezen. Lezen is nu eenmaal een kunstmatig trucje en geen biologie. Het leent zich daarom juist uitstekend voor 'dresseertechnieken'. En ja, dat levert lezen op.
Het verschil tussen kinderen en honden is dat kinderen dat wat zij leren kunnen verbinden tot iets nieuws. Ze kunnen met bekende woorden nieuwe maken, of van nieuwe woorden de bekende delen herkennen en komen zo tot een groter vocabulair.
Het grootste deel van het leren praten, leert kind zichzelf op die manier, zolang er maar voldoende gepraat wordt tegen het kind.
Dat kan met lezen ook.
Helpt het? Tja... Er is natuurlijk geen probleem. Er is geen noodzaak voor een kind van 8 maanden om te beginnen met leren lezen, tenzij het een kind met Down is of een ernstig autistisch kind. In die gevallen zou ik dat niet doen met zo'n commercieel programma. Ik zou toch kijken of daar meer deskundige begeleiding bij te vinden is (hoewel ik niet uitsluit dat dit soort programma's ook kunnen werken. Dat zal vooral van de chemie tussen ouders en kind afhangen.)
En verder...?
Ach, het is een spelletje. Er zijn ouders die het niet makkelijk vinden om spelletjes te verzinnen met hun baby. Dit is een makkelijk spelletje om samen te doen.
Als je er maar geen resultaten aan hangt of je niet zorgen maakt als het niet tot lezen leidt en je bent ondertussen wel zo af en toe gezellig bezig met dat spelletje, dan het precies dat: gezellig samen bezig zijn.
Dat is altijd leuk, toch?
Groet,
Miriam Lavell

Fatima

Fatima

28-12-2009 om 12:54

Bah

Wat een calvinistische opmerking van Minet: Is er niet voldoende ander speelgoed of ontwikkelingsmateriaal voor een baby? Roep je dat bij elk nieuw speelgoedje?

Overigens is dit meer een tv-programma dan speelgoed. En als je het samen doet besteed je tenminste aandacht aan je kind. Dat lijkt me beter dan de volgende rammelaar.

Minet

Minet

28-12-2009 om 13:23

Fatima

Ik ben inderdaad nogal kritisch op (duur) speelgoed, waar dit toch onder lijkt te vallen. En over een rammelaar heb je mijn niet gehoord Fatima.

Kinderen kunnen ook leren lezen door een boek te pakken met daarbij het woord onder elk plaatje, je zingt er een leuk liedje bij, en zie daar, nog meer aandacht voor het kind, en dezelfde uitkomst, als je het maar vaak genoeg doet.
Alleen is er geen weldenkend mens die bewust deze activiteit doet met een 8 maanden oude baby. Waarom zou je, een kind leert wanneer het er open voor staat. Wanneer het eerst goed heeft leren praten volgt het lezen. Het lijkt me nl. nogal zinvol dat een kind dat hardop leest de letters/woorden ook kan uitspreken zoals ze er staan.

Spelletje 2

Pelle:"Ik denk alleen dat die al heel goed lezende kinderen uit het filmpje wel de wat hoger begaafde exemplaren waren die zonder filmpje ook wel in groep 1-2 zelf zouden gaan lezen?"
Dat zou kunnen, maar ondertussen komt dit soort training juist van het werken met zwakbegaafden of anders beperkten, die er ook van leren lezen en soms zelfs via dat lezen leren praten.
Het commerciele idee komt juist voort uit de ontdekking dat 'zelfs zij' het kunnen. En als 'zelfs zij' het kunnen leren, dan is, zo is de gedachte, succes haast verzekerd bij de veel grotere groep niks aan de hand kinderen.
En dat is een pakkende gedachte, want de meeste niks aan de hand ouders denken dat hun kind dat allemaal niet kan. Een product met een geweldige belofte dus. Dat is goed voor de zaken.
Minet:"Alleen is er geen weldenkend mens die bewust deze activiteit doet met een 8 maanden oude baby."
Dat vind ik een groot waarde-oordeel. Lekker samen spelen is een prima bezigheid. Dat lukt het beste met spelletjes die je als ouders ook snapt en leuk vindt. Kiezen tussen een spel als dit of iets anders, is dus een kwestie van smaak. Het resultaat van dat kiezen is in alle gevallen gezellig samen spelen.
Minet:"Waarom zou je, een kind leert wanneer het er open voor staat. Wanneer het eerst goed heeft leren praten volgt het lezen. "
Maar dat is niet waar. Ook niet als kind 4 of 6 is. Lezen komt al eeuwen ruim voordat het praten, de woordkennis, compleet is. Nog sterker: kunnen lezen verhoogt de woordkennis. Dat is al eeuwen waar voor normaal begaafden. Bij zwakbegaafden is dat verschijnsel soms zelfs al met 8 maanden zichtbaar. Ze leren praten door te lezen.
Je moet het niet groter maken dan het is. Het is een spelletje, meer niet. Oh ja, het is vast een heel erg duur spelletje. Dat lijkt me een legitiem bezwaar.
Groet,
Miriam Lavell

bibi63

bibi63

28-12-2009 om 14:27

Toch lijkt het mij een vreemde volgorde

Ik bedoel, je moet toch eerst leren praten? De gewone dingen dan, je hoeft niet een enorme vocabulaire te hebben om te leren lezen, immers het beginnen met lezen gaat over dingen die ze vocabulair al wel weten. Ik bedoel, het is toch logisch dat een baby/dreumes eerst leert dat het uitgesproken woord 'beer' bij dat betreffende beest hoort. Dus jij wijst het aan, zegt beer, doet dit herhaaldelijk en baby begrijpt op een gegeven moment dat dat uitgesproken woord 'beer' betekent. Daarna gaat baby het zelf proberen te zeggen. Daar ga je toch niet eerst allerlei symbolen (letters) voor gebruiken? Dat is iets wat DAARNA weer komt.
Groetjes Bibi.

Samen spelen

bibi"Ik bedoel, je moet toch eerst leren praten? "
Volgens mij weten we dat allemaal niet zo precies. Behalve dan dat overduidelijk is dat er voor leren interactie nodig is. Samen spelen. Samen doen. Samen praten en het maakt helemaal niet uit waarover dat gaat.
De logica die je opsomt past wel mooi in een schema, maar ik denk dat leren ingewikkelder is dan dat. Dat het ook onvoorspelbare wegen kent.
Dat gehandicapte kinderen van het spelletje leren lezen, kunnen leren praten, is een feit. En dan werkelijk: het eerste uitgesproken woord is een gelezen woord.
Maar het is best mogelijk dat dat helemaal niet door de inhoud van het spel komt, maar door het samen bezig zijn op een gestructureerde manier.
Is niet erg, toch?
Groet,
Miriam Lavell

Belangrijk

Is het belangrijk voor het kind of hebben sommige ouders extra aandacht en erkenning nodig? Dat vraag ik me dan af. Het is natuurlijk ook heel leuk voor jezelf als je kind al vroeg kan lezen.

Sommige kinderen geven zelf aan dat ze iets met woordjes willen doen.Om een klein kind te leren lezen heb je helemaal geen dure cursus nodig:als een kind letters/lezen leuk vindt kom je met een boek uit de kringloop en boekjes uit de bieb ook een heel eind. Dat kost je dan misschien 3 euro.

Gebarentaal lijkt me dan inderdaad heel wat nuttiger.

Damajo

Tirza G.

Tirza G.

28-12-2009 om 16:12

Gebarentaal doen we allemaal

bij baby's. In je handen klappen en dan je armen naar een baby uitstrekken: kom maar bij me zitten! Baby zal na een aantal keren reageren met uitgestrekte armpjes: kijk, hij wil opgetild worden!
En zo is er zo veel. Let voor de grap maar eens op als je een baby voert: je doet zelf ook heel vaak je mond open. Haaaaaaaap! Goed zo!
Bezig zijn met je kind, daar leren ze van. Ronddragen, dingen bekijken, benoemen, samen zingen.
Enne Anneke, kunnen lezen in groep 1 is geen zegen. Integendeel.

Tirza

Verschil met honden

Pelle:"Algemeen: ik geloof nog niet dat een niet meerbegaafd kind kan leren lezen hiermee omdat de stap van woordbeelden naar nieuwe woorden vrij groot is."
Maar dat is helemaal niet waar. Ook bij kinderen met grote leesproblemen blijkt dat zij van bestaande kennis gebruik maken om nieuwe woorden te kunnen maken of lezen. De gedachte dat je zou moeten leren om in stukjes te knippen om daarna weer aan elkaar te plakken, raakt meer en meer achterhaald.
Dat in stukjes knippen, bekende delen gebruiken voor iets nieuws, gaat vanzelf.
Kinderen zijn geen honden. Niet alles hoeft geconditioneerd te worden.
Dus ja, van woordbeeld lezen kun je leren lezen.
Groet,
Miriam Lavell

Selah

Selah

28-12-2009 om 18:24

Lara

Babies gebarentaal leren is enorm nuttig inderdaad. Het is ook niet moeilijk. Zoals Tirza beschrijft is het iets wat je vaak vanzelf deels al doet met kleine kinderen. Echter door dit georganiseerd en consequent te doen kan je de communicatie met kleine nog niet goed sprekende kinderen veel makkelijker maken.

Je kan er hier meer over lezen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sign_language_in_infants_and_toddlers

http://www.babies-and-sign-language.com/

http://www.signingbaby.com/main/

Er is nog veel meer informatie op internet over te vinden. Wel is het meeste engelstalig maar omdat het om gebaren gaat maakt dat voor baby natuurlijk niks uit. Baby gebaren zijn in de meeste boeken gebaseerd op ASL (American Sign Language) maar omdat taal hiervoor natuurlijk verder niet belangrijk is kan je dit dus gewoon gebruiken.

Mijn ervaring hiermee is echt heel positief. Bij mijn jongste kind ben ik met 6 maanden hiermee begonnen en ik vond het echt heel nuttig, leerzaam en ook erg leuk.

Lord of the rings

Pelle:"Ik neem aan dat de kinderen met down ook niet rond hun derde hele boeken lezen."
Nee. Gewoon avi 2/3 eind groep 3 en zo lekker met de kudde en naar streefniveau's mee. Dat is dus beter dan een flinke groep lln en ze hebben er ook echt leesplezier van (boeken lezen). Maar Lord of the Rings lezen ze nog niet
Groet,
Miriam Lavell

Annet

Annet

28-12-2009 om 21:05

Waarom het niet fantastisch is als je kind al kan lezen als het

Een kind dat met 4 jaar naar school gaat, moet nog twee jaar doorbrengen in de kleuterklassen. Kunnen lezen heeft in deze klassen geen zin, het is niet leuk!
En ja, natuurlijk zijn er kinderen die dan al wel kunnen lezen (enkele), maar dat maakt het voor die kinderen echt niet fijner in de kleuterklassen.
Ik ben geen voorstander van het tegenhouden van de ontwikkeling van je kind. Ik probeer wel mijn kinderen andere dingen te leren dan op school, zodat ze op school ook nog wat te doen hebben. Helaas lukt dat niet helemaal en hebben ze toch altijd een voorsprong gehad.
Maar ik moet er niet aan denken om mijn kind als baby al te leren lezen. Er zijn juist op die leeftijd zoveel andere leuke dingen om te leren. Leer ze dan piano spelen, muziekschrift, drummen, etc.

Kiki

Kiki

28-12-2009 om 22:52

Het is helemaal niet leuk om vroeg te kunnen lezen

ons onderwijssysteem is daar helemaal niet op ingesteld.

Ik en drie van mijn broertjes konden allemaal al lezen voor we überhaupt al op school kwamen.

Dat hadden we onszelf geleerd, met gewone interesse hebben in letters en cijfers. Aanwijzen in een boekje en uiteindelijk de link met de woorden leggen.

Mijn zoontje van 22 maanden heeft ook bovenmatig interesse in letters en cijfers en weet ondertussen de helft van het alfabet aan te wijzen en de helft van de cijfers van 0 tot 10.
Ben ik er blij mee? Nee! Ga ik het tegenhouden, nee ook niet. Interesse op die manier houd je niet tegen, maar stimuleren zal ik het nooit.

Ik kan me nog herinneren hoe vreselijk saai ik de kleuterklassen en groep 3 vond. ik heb ook gezien hoe vreselijk mijn broertjes vastliepen in ons onderwijs.

Ik zou nooit op die manier met woorden en letters in de weer gaan bij een baby die daar niet om vraagt.
Als ze interesse in die letters hebben komen ze er vanzelf mee.

En natuurlijk leren kinderen op die manier lezen en schrijven. Ons hele onderwijssysteem is daarop gericht.

Massi Nissa

Massi Nissa

29-12-2009 om 08:05

Eens met annet en kiki

Ik kon al vroeg lezen en heb het mijn jongere zusje ook geleerd toen ze drie was. Wij hebben ons beiden ka-pot verveeld op school. Hier ook een leergierige peuter en een moeder die de leesboot angstvallig afhoudt. Ze mag thuis echt van alles, kleien, vingerverven, de mooie bouwwerken door de hele kamer maken, maar lezen: nee. Nog niet.
Groetjes
Massi

Bastet

Bastet

29-12-2009 om 09:02

Massi

Een vroege lezer hou je echt niet tegen!Ik heb mijn jongste nooit vroeg gestimuleerd tot lezen,behalve veel voorlezen.Ze kon lezen,bleek ineens,zomaar op een dag,nog voor haar vijfde.Als een kind eraan toe is,leert het toch wel lezen,desnoods via een cornflakes-pak of verkeersborden....
Bastet

Met je eens, bastet

Een vroege lezer leest gewoon. Mocht mijn jongste op school niet lezen, dan maar gewoon thuis, zonder enige stimulatie mijnerzijds. Hij is nu vijf en heeft de boeken van broer en zus gepakt, steeds wat moeilijker en nu leest hij AVI 5 en 6.
Gelukkig

Aanvulling

te vroeg verzonden
Gelukkig werkt onze school dus wél mee in dit opzicht. Kleuter of niet, als je leest, mag je boekjes uit de bieb halen op het niveau dat je aankunt, in plaats van "mijn eerste woordjes" en "roos is boos". En in groep 3 en hoger mag je nog altijd op je eigen niveau verder. Ik begrijp dat ik er nog blijer mee moet zijn dan ik al was...

Omgekeerde wereld

Dames, jullie draaien de zaken om. Leren lezen doe je niet voor school, maar voor jezelf. School is er niet voor school, maar voor jou, om je te leren lezen bijvoorbeeld. Kunnen lezen is leuk en het verschaft je een instrument, een spel, vermaak, verdieping, die je zelf in de hand hebt. Je kunt het zoveel doen als je zelf wilt.
Als je het kan dan gebruik je het overal. Bij elk spel, elke autorit, elke tv uitzending, elke website. Dat is fijn. Dat maakt dat je je op de achterbank naar oma nooit meer hoeft te vervelen.
Kiki:"Als ze interesse in die letters hebben komen ze er vanzelf mee. "
Er is niks mis met aandragen. Dat doe je met rammelaars ook. Die leg je binnen handbereik. Je doet het ook met foto's maken of lichaamshygiene (badje) of leuke kleertjes. Je doet het met badeendjes, baby-badboekjes, nijntje, liedjes en gedichtjes. Je doet het in hoge mate voor jouw lol, die baby zal het worst wezen.
Het belang is de interactie die uit dit soort aandragen en ontvangen ontstaat. Wie met de eigen baby ongelooflijk veel pret beleeft met spelletjes lezen, die moet dat zeker doen. Dat is goed voor de interactie. Het mogelijke bijëffect, kunnen lezen voordat de school begint, is geen nadeel voor het kind. Het is een voordeel. Een zelfstandig spel erbij.
Kiki:"Ga ik het tegenhouden, nee ook niet. Interesse op die manier houd je niet tegen, maar stimuleren zal ik het nooit. "
Dat zou ik wel doen, hij vindt het nu al leuk. Lezen in een vreselijk leuk spelletje. Het is zonde om je kind dat te onthouden.
Groet,
Miriam Lavell

Bastet

Bastet

29-12-2009 om 11:39

Genista

Ja,dat is inderdaad fijn,een meewerkende school,mijn dochter mocht in groep 2 soms ook een prentenboek voorlezen aan een groepje eersteklassers.Overigens,ze neemt zelf boeken mee voor het vrij lezen op school.
Inmiddels,groep 6,leest ze Alice in Wonderland in het engels,dat is haar nieuwste hobby,engels lezen.Eerlijk gezegd heb ik dat niet eens overlegd met haar juf...gewoon meegegeven.
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2009 om 11:48

Miriam

Dat maakt dat je je op de achterbank naar oma nooit meer hoeft te vervelen.
Tenzij kindlief een klein probleempje heeft met zijn evenwichtorgaan en al groen wordt van het kíjken naar een boek in de auto
Kiki:"Ga ik het tegenhouden, nee ook niet. Interesse op die manier houd je niet tegen, maar stimuleren zal ik het nooit. "

Dat zou ik wel doen, hij vindt het nu al leuk. Lezen in een vreselijk leuk spelletje. Het is zonde om je kind dat te onthouden. ===

Zoals je het hier zet ben ik het niet met je eens. Kiki zegt dat ze de drang om het aan te leren niet zal tegenhouden, maar dat ze het ook niet zal aanmoedigen. Als een kind die drang tot letterleren niet voelt is het geen onthouden. Het woord onthouden impliceert iets negatiefs en een kind van 2 bijvoorbeeld niet aanmoedigen om te lezen is niet negatief zolang hij er niet zelf om vraagt. Ik heb mijn dochters altijd 'vermaakt' met plaatjesboeken van het type appel, emmertje, hond en oranje, maar ook telboekjes, 1 schaap, 5 knikkers. Ik vind het al heel wat als een kleintje van 3 goed weet wat wat is. Letters komen later wel. En dan heb ik het uiteraard over een doorsnee kind. Ik heb voor ze naar groep 3 gingen boekjes in huis gehaald om het schrijven te leren, maar dat mocht niet voorkomen dat mijn dochter de 8 niet kon schrijven toen het moest. Aanmoedigen kán leuk zijn, maar het kind bepaalt wat het aankan. Zolang een kind er niet om vraagt om te leren lezen hoeft aanmoedigen helemaal niet leuk te zijn. Alles op zijn tijd.

Astrid

Astrid

29-12-2009 om 12:04

Je mag best stimuleren

Ik vond het destijds juist leuk dat mijn zoon met 22 mnd. het halve alfabet al kon lezen van nummerplaten. Hij begon uit zich zelf, hij maakte er een spelletje van en wij moesten bij elke auto aan hem vragen wat er stond. Natuurlijk stimuleer je een kind daardoor. Met 3 jaar las hij Jip en Janneke aan ons voor. Natuurlijk ga je daar wel in mee en koop je boekjes zodat hij verder kan. Op z'n 4e had hij een eigen bibliotheek.

Zoon had nog een hobby op z'n tweede: atlassen. Eerst een baby atlas en op z'n 3e trok hij onze atlas uit de kast om te bekijken. Toen heeft hij maar een eigen kinder atlas gehad. Daarna op z'n 4e z'n 1e eigen volwassen atlas. Had ik dat dan niet moeten doen? Had ik ze ver weg in de kast moeten stoppen? Hij wilde zelf zo graag. Het gevolg was dat hij op de 1e dag in gr. 1 op AVI uit zat, dat hij al redelijk goed kon schrijven en dat hij de atlas al uit z'n hoofd kende. Hij ging zelfs z'n kleuterjuf overhoren.

Ik ben helemaal niet tegen stimuleren, als een kind het nou leuk vindt. Ik heb bij zoon lopen en fietsen ook gestimuleerd (dat mag dan weer wel), maar dat vond zoon niks en was daar extreem laat mee.

Kiki

Kiki

29-12-2009 om 12:34

Astrid, als dat al stimuleren is

Hij wijst aan, ik geef antwoord. De nummerplaten, de letters op onze kleren, de letters in boekjes. Hij is er verzot op. Als dat zo doorgaat leest hij binnen de kortste keren zelf.

En toen ik van de week bij de Dille/kamillewinkel of zoiets stond en leuke koekbakvormpjes van cijfers en letters zag heb ik dat ook gekocht.
Daar hebben pappa en zoon heel fijn koekjes mee zitten maken, ook een heel leuk spelletje.

Maar ik hoef het nog niet leuk te vinden, wat moet hij straks in de kleuterklas gaan doen dan als dit doorzet.
Mijn oudste broertje vecht nog steeds demonen van zich af doordat hij twee groepen oversloeg en het leven uit getreiterd is. Ik ben geen fan van versnellen.

En dan kan dat misschien ouderwets zijn, maar mijn een na jongste broertje is net 14, dus zo verschrikkelijk lang geleden is het niet dat ik met scholen te maken had die helemaal niets deden voor een hoogbegaafde jongen, met enorme gedragsproblemen als gevolg.
OK, misschien hebben we pech met de scholen gehad en ik raak hier heel erg van het onderwerp af.

Maar ik zie gewoonweg niet in waarom je een baby die er niet om vraagt wilt leren lezen. Wacht gewoon lekker af, misschien komt het kindje vanzelf met die interesse. Dan kan je je daarin mee laten voeren. Of misschien ook wel niet, dan leert hij/zij het vanzelf in groep 3

Bastet

Bastet

29-12-2009 om 14:29

Kiki

Die hele slimme kinderen ontwikkelen zich toch wel,of je stimuleert of niet.De problemen komen dan toch wel,als je kind werkelijk hoogbegaafd is of heel slim.Het staat of valt echt niet met thuis stimuleren.Als ik bij mijn dochter merk dat ze dingen wil leren waaraan school niet mee zal werken,doe ik het thuis.Het is al vervelend genoeg dat je op school soms dingen moet herhalen die je na een keer al weet,of allang wist voor men er uberhaupt mee begon.Laat het dan thuis nog een beetje uitdagend zijn,als je kind er goed op gedijt!
groetjes,bastet

Selah

Selah

29-12-2009 om 14:58

Stimuleren

Het is niet mijn doel geweest om mijn kinderen jong te leren lezen maar ik heb wel een bijdrage geleverd aan hun kunnen lezen. Vanaf dat ze heel klein waren heb ik ze altijd veel voorgelezen. Dat heeft hun interesse in lezen gegeven en hun woordenschat vergroot.

Voor peuters zijn er heel veel verschillende spelletjes in omloop die lezen bevorderen of aanleren zoals cd rom spelletjes van Sesamstraat om het alfabet te leren, puzzels met letters erop, boekjes om woorden mee te leren lezen, magneet letters, dvds van baby einstein....
Wij hebben heel veel van dat soort speelgoed in huis. Ik heb altijd veel leerzame activiteiten gedaan met de kinderen. Niet alleen activiteiten die gericht zijn op letters en cijfers te leren maar ook allerlei andere dingen.

Mijn jongste dochter is dol op cijfers en letters. Ik heb onlangs dit gekocht voor haar:

http://www.leapfrog.com/en_gb/families/tag/tag_system/tag_reading_system.html#utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=leapfrog%20tag%20reading%20system%20green&utm_campaign=Tag&gclid=CIe5qbnl-54CFVVu4wodwA8lIw

Je hebt veel meer van dit soort spelletjes en materiaal waarmee kinderen al jong kunnen leren lezen en rekenen. Ik vind het juist heel leuk om te zien hoe die kleine kinderen al die informatie in zich opnemen en zich allerlei vaardigheden eigen maken.

Als kinderen ergens geen interesse in hebben of nog niet aan toe zijn dan hebben al dat soort activiteiten helemaal geen zin want dan vinden ze het toch niet leuk. Als ze interesses in letters tonen dan ga ik niet wachten tot ze naar school gaan of zelfs naar groep 3 gaan om ze te helpen met lezen te leren.

Jade

Jade

29-12-2009 om 16:26

Eens met...

....Pandia.

Waarom in den-Goden-naam een kind van 8 (!) maanden leren lezen?? Ik krijg altijd een beetje de kriebels van dit soort dingen, sorry

Jade

Jade

29-12-2009 om 16:28

Stimuleren,

prima, heb ik ook gedaan. Mijn kinderen gaven aan interesse in iets te hebben (auto´s, kleuren etc) en dan pas "deed" ik er iets mee. Maar toen waren ze al veel ouder en geen baby meer.

Massi Nissa

Massi Nissa

29-12-2009 om 21:44

Je houdt het niet tegen

Dat klopt, je houdt het niet tegen als een kind het echt wil leren. Toch vind ik dat die eerste drie, vier jaar in het teken mogen staan van de grote ontdekking van de eigen wereld. Dat daar letters en cijfers in voorkomen, prima. Er is echter nog oneindig veel meer in de wereld van een peuter: alle zintuigen staan voortdurend op scherp, alles moet betast, beroken, bekeken en beluisterd worden (en vaak ook nog geproefd, haha); het taalgevoel ontwikkelt zich met enorme sprongen (ik sta er echt van te kijken, het is werkelijk prachtig om te beleven) onder invloed van liedjes, gesprekjes, rijmpjes, voorleesboekjes; de motorische ontwikkeling staat ook nooit stil, het kind bedenkt zelf voortdurend nieuwe uitdagingen. In deze drukke wereld vol verrassingen vind ik zelfstandig boekjes lezen nog niet zo nodig.
Op school is het aanbod lang niet zo divers als thuis. Mijn dochter kijkt al een jaar uit naar school (en moet daar nog 11 maanden op wachten). Ze denkt dat school een soort walhalla is waar je Echt gaat Leren (dit denkbeeld heeft ze niet van mij, ze heeft veel oudere neefjes en nichtjes die al naar school gaan). Ik vrees zo dat het tegen gaat vallen, die hele school. Het lijkt mij handig als er dan in elk geval nog *iets* te leren valt, zoals lezen.
Aan de andere kant zie ik wel in hoe leuk (en handig) het is als kinderen vroeg lezen. Tja, we zullen zien. Als ze het echt wil, is er toch geen kruid tegen gewassen. Dan maar de lucht in .
Groetjes
Massi

Tijgeroog

Tijgeroog

29-12-2009 om 21:53

Selah

Die Leapfrog ziet er inderdaad leuk uit, ik geloof wel dat mijn oudste dat ook erg leuk zou vinden. Maar zijn er ook nederlandse boeken voor te krijgen?

Massi Nissa

Massi Nissa

30-12-2009 om 08:37

Pandia

Hahaha, dat is exact wat ik bedoel, die hooggespannen verwachtingen van 'school'.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.