Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Rosa-

Rosa-

05-04-2011 om 14:08

Yeah! weg epd!

De eerste kamer heeft UNANIEM het EPD verworpen!

Feestje?

Rosa-

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

05-04-2011 om 14:23

Jajaja

Ik vier het feestje mee. Ben blij dat ik destijds voor mijn hele gezin voor de opt out gegaan ben, heb zelfs mijn ouders ervan overtuigd.

Groet, Mamvantwee

Patient consulteren

Wat ik ervan begrijp zijn per direct ook de regionale uitwisselingen niet meer rechtsgeldig.
Per contact zal je huisarts nu aan jou moeten vragen of je toestaat dat er delen van het dossier gedeeld worden.
Ik snap dat huisartsen daar ook van balen maar ben er zelf heel blij mee.
Tot het weer wettelijk geregeld wordt dat ze dat weer wel mogen aangenomen dat het in het belang is van de opdracht van de patient of zoiets.

mijk

mijk

05-04-2011 om 14:38

Geweldig!

Echt feest ja! En de eerste kamer heeft zo maar ineens haar nut bewezen...

Mijk

Tirza G.

Tirza G.

05-04-2011 om 16:39

Blij

Ga meteen een briefje dichten naar ons regionale instituut wat ons wil laten geloven dat het echt heel erg nodig is.

Tirza

Sascha2

Sascha2

05-04-2011 om 20:32

Jieha

Ik feest mee, wat een pak van mijn hart. En wat keek mijn omgeving toch vaak met verwonderde ogen als ik het stokpaardje "nee tegen het EPD" weer van stal haalde. Gna, mooi dat het van de baan is!

Slagroom!!!.

En ijs, en vlaggetjes!

Euh...

kunnen jullie, een van jullie in kort uitleggen, waarom je tegen epd bent? als ik het goed begrepen heb, tenminste...
leek me juist handig?

NaShA

NaShA

05-04-2011 om 21:54

Yep, helemaal super!

Soms komen dingen zomaar goed

Korte uitleg

Joepie, dat is nog eens thuiskomen!
AnneJ:"Wat ik ervan begrijp zijn per direct ook de regionale uitwisselingen niet meer rechtsgeldig."
Dat is maar betrekkelijk. Uitwisseling is altijd rechtsgeldig als je op apegapen ligt (gegevens zijn noodzakelijk om je leven te redden).
Voor alle andere uitwisseling is je toestemming nodig. Dat is zo en dat was al zo. Daar is niets aan veranderd.
AnneJ:"Ik snap dat huisartsen daar ook van balen maar ben er zelf heel blij mee. "
De huisartsen waren tegen het EPD.
Norah, het argument 'wel handig' is een beetje vals. Voor mensen met chronische aandoeningen of allergiën blijft het ook met EPD noodzakelijk dat ze die gegevens altijd bij zich dragen. De veronderstelling dat je 'in heel Nederland' bekend bent en geholpen zou kunnen worden, gaat voorbij aan het feit dat de meeste Nederlanders hun regio nauwelijks verlaten, tenzij ze op vakantie gaan en dat doen ze dan weer net zo makkelijk over de grens.
Heb je weer niks aan dat EPD en moet je toch terugvallen op de gegevens die je bij je hebt.
Ondertussen zouden met dat EPD de medische gegevens altijd over iedereen, ook wie op dat moment niet ziek is, toegankelijk zijn door heel Nederland.
Dus ook door een keurings-/bedrijfsarts die je op grond van een dingetje ongeschikt voor een beroep of levensverzekering kan verklaren. Er kan in dat systeem naar je gevist worden, zoals je op internet gegoogeled kan worden.
Last but not least: hoe groter een systeem, hoe groter de kans op fouten. Die fouten, persoonsverwisseling bijvoorbeeld, komen nu al voor bij verzekeraars. Mensen krijgen rekeningen voor behandelingen die niet zijn ondergaan (oh sorry, het is die andere meneer Jansen). Zelfs de belastingdienst en gemeenten maken fouten met het BSN.
Dat soort fouten zijn heel vervelend als het over geld gaat, ze kunnen dodelijk zijn als het over medische gegevens gaat.
Kortom: het systeem is geen waterdichte oplossing en ondertussen wel een extra risico.
Groet,
Miriam Lavell

Sancy

Sancy

06-04-2011 om 09:37

Ook blij maar

Ik ben ook erg blij dat de Eerste Kamer het plan heeft afgeschoten.
Maar de vingerafdrukkenopslag bij het aanvragen van een paspoort gaat nog steeds door, en ik hoorde vanmorgen in halfwakkere toestand iets over DNA van verwanten van verdachten testen als de verdachte zijn DNA niet wil afstaan voor onderzoek.
Privacy en lichamelijke integriteit blijft op de tocht staan.

mijk

mijk

06-04-2011 om 13:29

Handig?

Nou ik heb van mijzelf een zeer veel voorkomende voor en achternaam> En nu schijnt er dus ook iemand te zijn die dezelfde geboortedatum heeft en derhalve ook een bsn nummer dat bijna het mijne is. En zo heeft het Kadaster van mij laatst een brief gestuurd over mijn nieuwe huis, dat van haar was. Ik moet er niet aan denken dat ik in het ziekenhuis lig en zij suikerpatient is ofzo...

het was niet de eerste persoonsverwisseling en het zal vast niet de laatste zijn maar alsjeblieft niet met mijn patientengegevens.. En dat dus helemaal los van privacy waarborging, veiligheid

Mijk

M9ijk

Moek

Moek

06-04-2011 om 13:34

Miriam

De huisartsen waen niet alleen tegen het EPD, maar hebben ook massaal voor opt-out gekozen voor zichzelf en hun families!

Willemijn v.d. O

Willemijn v.d. O

11-04-2011 om 23:06

Database

Ook wij hebben destijds gebruik gemaakt van de opt-out mogelijkheid, mede dankzij de heldere uiteenzettingen van jou Rosa en anderen op dit forum.

Ik vond het trouwens wel een enorme spagaat. Om ergens UIT te blijven moesten we eerst met zijn allen ergens IN.

Met recht reden voor een feestje, maar laten we beginnen met een schone lei.

Wat gebeurt er namelijk met die database waarin wij met zovelen destijds verzameld zijn. Heeft er ergens in den lande al iemand op de wis-gegevens-knop gedrukt, of blijft deze opt-outers-EPD-database tot in de lengte der dagen stof verzamelen?

Dat wil ik toch wel eens weten, wie het weet mag het zeggen.

Groet, Willemijn

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.