minimaal
17-08-2009 om 16:38
Wsnp met kinderen
Wij zitten nog 1,5 jaar in de wsnp, ene keer gaat het prima maar andere keer lopen we gewoon tegen dingen aan en geeft het ook stress in onze relatie. We hebben 2 kinderen van 11 en 9 jaar die begrijpen dat er minder geld is om zomaar iets te kunnen kopen. Al blijft het soms moeilijk om nee te verkopen, gelukkig zijn er familieleden die onze kinderen weleens lekker in de watten leggen, maar het blijft toch moeilijk!
Zijn er nog meer mensen op dit forum die in de wsnp zitten? Hoe gaan jullie daar mee om? Kortom tips en suggesties zijn welkom!
Kaaskopje
18-08-2009 om 02:26
Minimaal
Wij hebben in de wsnp gezéten. Ik hoop dat je nog reacties krijgt van mensen die nú in die situatie zitten. Het voelt soms best een beetje eenzaam, omdat er toch nog een beetje vreemd tegenaan gekeken wordt. Er hangt toch een sfeertje omheen van 'je zal het wel zelf veroorzaakt hebben'. Maar om het toch een beetje positief te houden... wat ik er heel geweldig aan vond is dat wij zonder die hulp nog lang niet klaar waren geweest met onze financiële problemen en dat ons leven er dan heel anders uit had gezien. Door die situatie ben ik min of meer gedwongen om werk te zoeken en daar ben ik beslist niet slechter van geworden.
Voor de kinderen en dóór de kinderen is het extra moeilijk. Ik moest inderdaad ook vaak 'nee' verkopen, we konden buiten de kinderbijslag om niets voor ze doen. Dus als er iets nodig was kregen ze te horen dat ze nog 2 maanden bijvoorbeeld moesten wachten. Kortom, zo wil je dat niet voor ze en dat is pijnlijk. Maar gek genoeg went dat allemaal ook, het is niet anders en dat voelen de kinderen ook wel.
We wisten het toen al, maar achteraf gezien is het ons ook erg duidelijk geworden dat wij het érg getroffen hebben met onze bewindvoerder. Ze was er echt voor ons en had onze belangen voor ogen en niet die van haar zelf zoals je helaas toch nog wel eens hoort. Ik hoop dat jullie ook een goede bewindvoerder hebben.
Voor mijn man en mij is het juist een 'goede' periode geweest. We zijn in die tijd juist meer naar elkaar toegegroeid, we zaten er samen in en deden het ook allemaal samen.
Je moet je niet schamen om het hier te vertellen als je een probleem hebt. Misschien weet iemand er een oplossing voor.
En nog wat... fijn dat jullie 'nog maar' 1 1/2 jaar hoeven! Jullie zijn nu ruim over de helft van de tijd waarin jullie problemen hadden gevolgd door de wsnp. Het is nu echt nog een peuleschil. Alleen de laatste weken zijn een beetje afzien omdat je 'de stal ruikt'. Je bent er dan bíjna en wilt die laatste dagen wel om kíjken.
Je mag gaan aftellen! Sterkte ermee.
inge best
15-01-2014 om 08:51
wsnp
hallo ik zit er nou sinds okt 2013 en herken heel goed wat je bedoelt ik ben een alleenstaande moeder met 3 kinderen en het geeft veel stress dat er bijna nooit geen geld is om iets voor de kinderen te kunnen kopen zoals kleding en schoenen
zolang ik er in zit
heb ik geen kinderbijslag ontvangen ik probeer het uit te zoeken mar kom er niet achter of ze dat steeds mogen pakken om forums lees ik vaak dat die mensen het gewoon hebben gekregen
ik niet en dat vind ik heel erg zou dat betekenen dat ik het dan 3 jaar lang niet zou kunnen krijgen ?
groetjes inge
Emine
15-01-2014 om 14:21
Geen wnsp, wel 'van niets' moeten leven
Ik ben altijd uit de wsnp kunnen bljven, maar wel van niets moeten leven. Ik had op papier wel inkomen, maar dat ik niets overhield doordat mijn ex me kapot procedeerde (en nog wel meer ook) telde voor de papieren niet mee. Ik kwam dus nergens voor in aanmerking.
Met weinig geld is het altijd uitkijken dat het niet volledig opgaat aan boodschappen.Ik heb altijd geleefd volgens het motto: wat ik in de supermarkt niet uitgeef, hou ik over voor iets anders.
Dit betekende:
-kinderen heel snel zindelijk zien te krijgen
-water in plaats van frisdrank (wel thee, soms siroop)
-niet elke dag/bijna geen vlees meer (alternatief ei of bv witte bonen in tomatensaus of portie linzen als extra bij/door maaltijd)
-niets van eten weggooien, je kan er altijd nog wel wat mee (oud brood bv, zoek maar eens op broodpudding of broodtaart, bij alles opzoeken wat je er nog mee kan)
-in het seizoen aardappelen oprapen, met je hele gezin
-weekmenu maken adhv wat er in de aanbieding is/je hebt liggen en daarnaar inkopen.
-weerstand van je kinderen beantwoorden met dat het idd niet altijd even leuk is, maar je zo probeert nog iets over te houden om iets leuks te kunnen doen
Overig:
-sim-only-abonnement nemen, scheelt heel veel!
-verwarming laag/uit, dekens op de bank.
-spullen die je niet meer gebruikt verkopen, bv op de rommelmarkt
-Zonder ergens om te vragen open kaart spelen naar je omgeving, bij mij was het amazing wat ik toegeschoven kreeg aan kleding, speelgoed en soms zelfs eten.
Zo hield ik toch iets over om nog wat voor mijn kinderen te doen. Ook ik kon en kan mijn kinderen niet altijd geven, maar echt tekort zijn ze niet veel gekomen.
Iselo
15-01-2014 om 18:29
Gratis op te halen
Voor de mensen in de wsnp. Er zijn toch ook sites met gratis op te halen spullen. Ik vermoed dat vervoer een probleem is, maar als je echt iets nodig hebt, een fiets voor schhol bijvoorbeeld, en je kunt het op zo'n site vinden, is dat wel een uitkomst.
Ik heb drie jaar een gezin in de wsnp een beetje geholpen. Als eerste geholpen het overzicht op orde te krijgen. Kaaskopje zegt wel dat mensen altijd denken dat je het er wel naar gemaakt zal hebben, maar via dit gezin ken ik nog twee gezinnen die erin zaten, en alle drie de gezinnen hadden het moeilijk met het overzicht houden waar geld vandaan kwam, wat prioriteit had en waar geld heen ging. En door die chaos waren ze ook in de problemen gekomen. Te lang kop in t zand gestoken.
Voor 'mijn gezin' deed ik eens in de week boodschappen. Bij mijn weekboodschappen haalde ik een tas extra en dan ging ik bij hen thee drinken en de boodschappen brengen. Kostte mij zo'n 20 euro in de week, en zij hoefden net wat minder op een houtje te bijten. Verder zorgden wij voor tweedehands kleding, liefst gratis, doordat ik iedereen in mijn vriendenkring vertelde dat ik die-en-die maten kon gebruiken. En zo hielden ze geld over om bijv voor 20 euro een nieuwe, goede winterjas voor de kinderen te kopen bij H&M.
Nu zijn ze eruit, moeten nog steeds zuinig leven, want laag opgeleid en een slecht betaalde baan, maar nu lukt het ze omdat ze gewend zijn met weinig rond te komen.
Tigress
15-01-2014 om 19:01
Jajajaja
Ik moet nog precies 9 maanden. Ik zeg ook wel dat ik in verwachting ben van de 'schone lei'.
Het is inderdaad niet makkelijk maar ik heb geleerd met weinig tevreden te zijn. Bij mij is het niet zozeer het minimale aan bestedingsruimte als wel het continue inzage in je leven geven waar ik het moeilijk mee heb.
Nog even volhouden.
Dendy Pearson
15-01-2014 om 22:37
Hoe kom je aan zo'n gezin??
Ik doe momenteel vrijwel alle kinderkleding naar de kringloop, omdat er geen gezinnen momenteel in mijn omgeving zijn met kinderen in de leeftijd van mijn kinderen.
Maar ik vind de kringloop hier best duur eigenlijk en ik kan me niet voorstellen dat mensen met heel weinig geld hier wel kunnen kopen.
Het op gratis af te halen zetten doe ik ook niet, want het is nog echt mooi spul, ook merk. En ik heb begrepen dat dat voor sommige mensen een hele leuke bijverdienste is. Het zelf verkopen is me eigenlijk teveel moeite en doe ik ook niet, omdat er ook dingen tussen zitten die ik zelf heb gekregen.
Een kledingbank is hier in de stad wel opgezet door iemand, maar dat bleek ook niet te deugen. Die persoon kreeg een hoop en verkocht dat vervolgens. Heeft niet lang geduurt, maar ik vond dat echt akelig!
Er zou eigenlijk ergens een databank moeten zijn waarop mensen die krap zitten kunnen aangeven wat ze kunnen gebruiken.
amk
15-01-2014 om 22:39
Dendy
neem eens contact op met de voedselbank, vaak zit daar ook een goederenbank aan gelieerd.
Annet
15-01-2014 om 22:53
Hier ook de lokale voedselbank
Die hebben sinds kort ook een soort winkel waar alle kleding komt te liggen.
Zelf heb ik ook een tijdje een sponsorgezin gehad. Dit is toen via de voedselbank geregeld. Zij leveren 1x per 2 weken een tas, ik deed voor één gezin de andere week. De organisatie gaf aan wie dat nodig was. Het eerste gezin ging via de voedselbank (die heb ik nooit gezien), het tweede gezin kreeg de tas van ons rechtstreeks.
Emine
16-01-2014 om 00:53
Echt niemand?
Opvang (niet perse vrouwenopvang) in je buurt bellen en vragen of er mensen zijn die de spullen kunnen gebruiken. Kan ook voor andere dingen dan kleding.
Voedselbank doe ik met alle respect liever niet. Er zijn zoveel mensen die ook hulp nodig hebben, maar op papier overal buiten vallen of nog geen hulp krijgen. Daar richt ik mij liever op. Hoe je ze vindt? Tja, ogen en oren open en toevallig op de juiste plaats staan, denk ik.
Temet
16-01-2014 om 12:14
Dendy
Dat idee heb ik nou ook wel eens gehad.
Eigenlijk met name voor babyspul. Er zijn enorm veel mensen die babydingen afdanken die eigenlijk nog gewoon goed zijn, die nauwelijks wat opbrengen en die ze met alle liefde zouden weggeven aan mensen die ze gebruiken kunnen. Aan de andere kant zijn er mensen die bijzondere bijstand bij de gemeente aanvragen voor de aanschaf van een babyuitzet. Daar moet toch wat mee te doen zijn, zou je denken.
Maar dat kan je natuurlijk breder inzetten. Je zou een soort systeem moeten maken waarin klanten van de schuldhulp en van de gemeentelijke sociale dienst (dit om te voorkomen dat handelaars zich melden) hun wensen kunnen opgeven en mensen die met overschotten zitten daaraan gekoppeld kunnen worden. Een en ander op gemeentelijk niveau. Goh, misschien moet ik eens een briefje sturen naar onze wethouder soc. zaken
En voor Minimaal: je moet dus inderdaad tegen mensen die het goed met je voorhebben open zijn over je situatie. Zie de posting van Emine. Dan kan er ook nog eens wat goeds je kant op komen.
Groeten,
Temet
Dendy Pearson
16-01-2014 om 15:44
temet
Het zou een soort winkel moeten zijn. Waar alleen mensen mogen kijken die in de bijstand of schulhulpverlening zitten. Waar goede spullen ingeleverd kunnen worden die anderen weer kunnen gebruiken.
En dan dus gratis. Want ik heb begrepen dat mensen die in de wsnp zitten echt geen stuiver kunnen missen. En ik vind echt dat kringloopzaken veel te duur zijn.
Dalarna
16-01-2014 om 17:18
Dendy
Het vervelende is dan dat mensen die net uit de bijstand zijn het misschien nog wel veel moeilijker hebben....
Dendy Pearson
16-01-2014 om 17:48
Dalarna
"Het vervelende is dan dat mensen die net uit de bijstand zijn het misschien nog wel veel moeilijker hebben...."
Dan mogen die van mij ook komen!
Emine
16-01-2014 om 19:35
'vind ik leuk'
Dendy en Dalarna, als je hier kon liken zou ik jullie beider opmerkingen een vind ik leuk geven.
Er zit idd veel armoede onder mensen die op papier boven de norm zitten. Of dat nu is door net te veel verdienen en nergens voor in aanmerking komen of torenhoge lasten, veroorzaakt door wat dan ook.
Paal
16-01-2014 om 20:56
Bij ons op facebook zit een weggeefhoek . Gekoppeld aan ons netnummer.
Dus: weggeefhoek 0....
Iedereen kan van alles er op zetten en iedereen kan reageren. Mensen loten dan of kiezen zelf aan wie ze het willen geven.
Misschien bij jullie ook?
tsjor
17-01-2014 om 09:39
Vraag van Inge Best
Weet iemand antwoord op de vraag van Inge Best: mag je kinderbijslag houden als je in de WSNP zit? Ik kan het antwoord niet vinden.
Tsjor
Emine
17-01-2014 om 09:54
'beslag op kinderbijslag'
Als ik google op 'beslag op kinderbijslag' dan vind ik overal dat er op de kinderbijslag geen beslag mag worden gelegd, tenzij dit nodig is ervoor te zorgen dat de kinderbijslag voor de verzorging van het kind wordt gebruikt.
Ik ken de situatie van Inge niet, maar heb hier in de omgeving eens gezien dat de kinderbijslag wel degelijk gebruikt werd om schulden in te lossen. Dit was echter met toestemming van de betrokkene. Die kreeg er iets voor terug als zij akkoord zou gaan met het meenemen van de kinderbijslag in de aflossingen. Ik meen dat het iets was met dat ze dan in kortere tijd meer zou kunnen aflossen en de schuldeisers dan bereid waren meer te laten zitten, waardoor ze er uiteindelijk beter vanaf kwam. Maar zeker weet ik het niet meer.
Maar wellicht is het dus zoiets, dat Inge (ongemerkt) toestemming heeft gegeven voor de inhouding?
Tigress
17-01-2014 om 11:12
Ik weet wel...
Ik mag de huur- en zorgtoeslag houden. Ik krijg vakantiegeld en ook de bijdrage van het CAK voor chronisch zieken die aan het einde van het jaar wordt gestort mag ik houden.
Hier is een link naar een forum waar ik veel aan heb (gehad).
Kaaskopje
18-01-2014 om 12:00
Kinderbijslag
Hoe het nu is weet ik niet, maar in 'onze' tijd werd alles met betrekking tot de kinderen buitenschot gehouden. Kinderbijslag mochten we houden. Dat was echt ontzettend welkom. Ik heb daar altijd de kleren van gekocht, gewoon uit de winkel.
Kaaskopje
18-01-2014 om 12:12
Iselo
Kaaskopje zegt wel dat mensen altijd denken dat je het er wel naar gemaakt zal hebben, maar via dit gezin ken ik nog twee gezinnen die erin zaten, en alle drie de gezinnen hadden het moeilijk met het overzicht houden waar geld vandaan kwam, wat prioriteit had en waar geld heen ging. En door die chaos waren ze ook in de problemen gekomen. Te lang kop in t zand gestoken.===
Dat zal bij veel mensen in de WSNP zo zijn. Ik denk dat ik onszelf daar ook onder moet scharen. We doen ons best om het zo goed mogelijk te doen, dat zeker wel. Het is voor ons dus ook zeker een les geweest. En ik denk dat dat voor veel mensen geldt die toch in de wsnp raken. Er hoeft namelijk maar iets te gebeuren wat te groot is om direct op te lossen en je komt in een neerwaartse spiraal terecht. Bij ons was dat het direct wegvallen van een salaris aan de ene kant en aan de andere kant het uit de wao gekeurd worden, maar geen werk kunnen vinden. Ik schreef in mijn bijdrage dat ik tijdens de wsnp wel werk móest vinden en dat is ook gelukt. Maar ik had in de periode nadat ik uit de wao was gekeurd zoveel negatieve ervaring, dat ik het uiteindelijk opgegeven heb. De baan die ik vervolgens wel kreeg, is mij in de schoot gevallen, omdat mijn man daar al werkte. Je moet soms een beetje geluk hebben.
Ik vind het niet helemaal juist om mensen die wel hun best doen, maar niet goed met geld zijn, te veroordelen als zouden ze met harde opzet in de problemen zijn geraakt. Ieder zijn talent, zal ik maar zeggen. Belabberd als geld beheren niet tot je talenten behoort. Om die reden zal ik ook nooit direct een mening hebben over mensen die in de wsnp zitten.
Dalarna
18-01-2014 om 15:11
Kaaskopje
Het probleem bij niet goed kunnen omgaan met geld is ook dat men niet op tijd aan de bel trekt maar de kop in het zand steekt. Men maakt de verkeerde keuzes, stapelt ongeopende rekeningen en pas als het echt helemaal mis gaat trekt men aan de bel.
Ik ben van mening dat je in dat soort gevallen veel makkelijker ergens terecht moet kunnen, een soort huisarts voor geldzaken. Iemand die het eens even rustig op een rijtje zet voor je want vinden dat 'ieder zijn talent' heeft mag je gewoon niet gebruiken hier. Je zit op kosten van anderen in de WNSP door dat je iets niet kunt. Tja als we allemaal zouden zeggen dat omdat we A niet kunnen B maar moeten laten gebeuren.... Iemand gaat toch ook zijn hele leven lang niet koken alleen omdat hij nooit geleerd heeft hoe dat moet (tenzij je het geld er voor hebt om altijd uit eten te gaan misschien).
Ik geloof niet in 'niet met geld om kunnen gaan', ik geloof in flinke tegenslagen gecombineerd met niet adequate maatregelen, kop in het zand en vluchtgedrag.
Kaaskopje
18-01-2014 om 19:42
Dalarna
Zo'n 'huisarts' voor geldzaken zou ik ook een goed idee vinden. In zekere zin zijn dat soort mensen er al. Sociaal Raadslieden, medewerkers van de gemeente. Maar daar zul je dan wel heen moeten gaan.
winterzonnetje
18-01-2014 om 23:39
buro sociale raadslieden/maatschappelijk werk
Je kunt altijd bij bovenstaande instanties terecht.
Daarnaast kunnen woningbouwverenigingen, electrabedrijven en de zorgverzekeringen misschien meer waarschuwen als je achter gaat lopen met betalingen. Hoe eerder je dat signaal binnen krijgt, hoe eerder je iets kan doen. Nu verdienen er ook veel bedrijven aan de schulden van anderen. Zoals de weekamp (17% rente als je op afbetaling koopt) en deurwaarders bijvoorbeeld.
Temet
19-01-2014 om 14:43
winterzonnetje
`Daarnaast kunnen woningbouwverenigingen, electrabedrijven en de zorgverzekeringen misschien meer waarschuwen als je achter gaat lopen met betalingen`
Hier in Amsterdam doen woningbouwverenigingen dat nu inderdaad. Niet pas na drie maanden vette schriftelijke aanmaningen sturen, maar al eerder contact opnemen. Bellen, of bij ergere achterstanden meen ik zelfs langsgaan, kijken waar de problemen zitten en waar de oplossingen gevonden kunnen worden. Natuurlijk voorkomt dat niet alle ontruimingszaken, maar er wordt wel degelijk ellende voorkomen. Trouwens niet alleen ellende voor de mensen zelf, maar ook financieel leed voor de woningbouwvereniging, want naast de misgelopen huur zitten die ook met de kosten van de ontruimingsprocedure. Voorkomen is dus ook voor hen beter dan genezen.
Dus ja, het is een goed idee. En het zou misschien inderdaad meer moeten gebeuren.
Bij de zorgverzekering zou het leven er voor iedereen veel makkelijker op worden als we niet die onzinnige basispremie hadden maar dat gewoon via de belastingen lieten lopen, maar goed, dat zal wel een vrome wens blijven.
Groeten,
Temet
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.