Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
liora

liora

28-07-2010 om 20:06

Woedend [kind in hete auto]

Ik ben heel boos, kan wel huilen. Lees net op Teletekst dat in Den Haag een meisje van twee jaar uit een snikhete auto is bevrijd. De Politie herkende de moeder toen die aan kwam lopen: ze had een paar maanden geleden haar dochtertje ook al in de hete auto achtergelaten.

En dan staat er: Jeugdzorg is ingeschakeld.

Wat? Nu pas?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

28-07-2010 om 21:48

Tsja

Dit lijkt me een typisch geval van verwaarlozing, moeder vindt het te lastig om peuter uit de auto te halen. Ik zou de eerste keer inderdaad al verwacht hebben dat er melding gedaan werd. Nu lijkt het me helemaal overduidelijk. Dit type ouders is net iets te gemakzuchtig en te egocentrisch.

liora

liora

28-07-2010 om 22:19

Kan ook dat ze haar kind wil vermoorden want beide keren stond de auto in de volle zon geparkeerd.

liora

liora

28-07-2010 om 22:43

Pelle

Dat vind ik niet te vergelijken. Die eerste keer was ze haar kind niet vergeten maar gaan winkelen en ze dacht dat dat ok was. Dat vind ik minimaal verwaarlozing.

Bastet

Bastet

29-07-2010 om 07:30

Krant

Het is nooit helemaal precies gegaan zoals staat in de krant,dat merk ik regelmatig als er iets heeft plaatsgevonden in mijn buurt en ik lees er later over.Dus ik ben heel voorzichtig met mijn mening klaar hebben.Uiteraard is het heel triest dat deze moeder kennelijk niet geleerd heeft vand eerste keer,maar om gelijk jeugdzorg in te schakelen na de eerste keer...
Bastet

vaker dan je denkt

Vorig jaar is net hetzelfde gebeurd bij een bedrijf dat gevestigd is naast het mijne en waar ik zelf iemand ken.

Heel akelig, pure vergetelheid van de vader. Er is toen een uitgebreid artikel in een tijdschrift geplaatst, over hoe dat toch komt, want het komt echt regelmatig voor, elke zomer wel een kind of 2 (in België dan).
Het wordt hier elk jaar ook eens in het nieuws gezegd, laat je kind niet in de wagen ook niet voor even.

In geval van die man had hij stress op het werk, schoonvader lag ziek te bed met kanker, normaal deed moeder het kindje naar het KDV, ... . Dat arme kindje (8 maanden?) had de hele dag op de parking van dat werk gestaan, waar 's middags mensen langs wandelen om te gaan eten. Maar helaas had de vader verdonkerte ruiten, en was het kindje niet zichtbaar.

Die collega's hebben toen zelfs een korte therapie gehad, omdat velen zich schuldig voelden dat die auto quasi voor hun neus stond de hele dag en dat niemand dat gemerkt had. Vader had gewoon een hele dag gewerkt als altijd, tot hij in zijn wagen stapte en zijn leven ineenstortte.

In het geval dat Liora beschrijft is het mss. anders, maar bijna niemand doet zoiets express met zijn volle verstand. Het zijn pure drama's.

Doet me denken aan dit draadje:

http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=poezie&thread=156542&forumsel=1&forum=1&post=2533656
Dus laat je kind NOOIT alleen achter in de auto. OOK NIET als je DENKT dat je alle maatregelen hebt getroffen. Daar wordt niet voor niets steeds voor gewaarschuwd, en als je dan tóch denkt dat jóu dat niet zal overkomen ben je echt dom bezig.

Gr. Poezie.

liora

liora

29-07-2010 om 12:59

Anders

Volgens mij was dit die moeder die een paar maanden geleden ook auto in de zon had gezet en kind ook door omstanders is gered en buiten westen was. Nogmaals: ik denk dat hier opzet in het spel is.

Liora

Jouw vasthoudendheid om in deze situatie opzet te vermoeden verbaast mij erg. Waar komt dat vandaan? Kan jij je echt niet voorstellen dat er ouders zijn die 2 x dezelfde (ernstige) fout maken? Uit domheid, dwarsigheid of wat-dan-ook. En dan, als deze moeder werkelijk van haar kindje afwilde, denk je dan niet dat er veel simpeler en doeltreffender methodes zijn? Of wil jij gewoon vasthouden aan je morele verontwaardiging, die nog steeds alleen maar gebaseerd is op kranteninformatie? Ik ben werkelijk benieuwd naar je reden.
Onyx

Pelle

Over de betrokkenheid van Bureau Jeugdzorg hoor je mij niet. Zo'n nalatigheid waarbij een kind ernstig gevaar loopt moet naar mijn mening inderdaad onderzocht worden. Bij de eerste keer al. Was de nalatigheid een incident of is er sprake van een patroon van ernstige nalatigheid (=verwaarlozing)? Ik neem aan dat de politie de 1e keer niet betrokken was, anders was er een automatische melding bij Bureau Jeugdzorg gevolgd.
Mijn vraag aan Liora ging over het element van opzet, waar zij zo volhardend aan vasthoudt.
Onyx

Onyx

Uit het beginbericht: 'De Politie herkende de moeder toen die aan kwam lopen: ze had een paar maanden geleden haar dochtertje ook al in de hete auto achtergelaten.' Dus ook de eerste keer was de politie erbij.
We hebben een keer een situaite gehad bij de buren: buurjongetje liep 's nachts moederzielalleen op straat. Buurman kwam bij mj. Bij de buren was het donker, voordeur stond open, toch maar naar binnen gegaan, bovenop de trap lag een kind, ik schrok me dood. Bleek gelukkig te slapen (deed dat wel vaker op de gang). Ander kindje gezocht en gevonden in de armen van een grote beer. Politie al meteen gebeld.
Politie wist de ouders op te sporen, die zaten bij de andere buren.
Wat de politie dan direct doet is kijken of het verhaal klopt (op de babyfoon stond iemand anders wekker) en hoe de ouders reageren (zeer geschrokken en onthutst). Daarmee is het dan voor de politie af. Daar hoeft BJZ verder niet bij te komen.
Als het een tweede keer gebeurt, dan zijn eventuele geschrokken reacties en beloftes niet meer direct op het eerste gezicht geloofwaardig. Daar moet dan meer onderzoek naar gebeuren. Dus dat de politie dan BJZ inschakelt vind ik logisch.

Tsjor

liora

liora

29-07-2010 om 17:25

Onyx

Je zegt echt te willen weten waarom ik vind wat ik vind, maar je valt me aan dus heb ik geen zin om op je vragen in te gaan.

Bastet

Bastet

29-07-2010 om 18:44

Aanvallen?

Onyx stelt gewoon een vraag,en ik ben ook benieuwd naar het antwoord.
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

29-07-2010 om 20:11

Heb het ook op het nieuws gezien

Vreselijk toch?! Ik vind het echter wel héél erg makkelijk nu bij de tweede keer te roepen dat Jeugdzorg de eerste keer er al bijgehaald had moeten worden. Van de eerste keer weet je amper iets af, behalve dat de politie daarvan op de hoogte is. Was de moeder toen al aan haar lurven naar Jeugdzorg gesleept dan was men dáár verontwaardigd over geweest. Ik bedenk me altijd maar dat je er weinig over kunt zeggen vanaf de zijlijn. Het lijkt me op zich terecht dat Jeugdzorg zich er nú mee gaat bemoeien. Het mag gewoon geen derde keer gebeuren dat is duidelijk.

ayla

ayla

30-07-2010 om 08:33

Ik ben het voor een groot gedeelte met liora eens

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je zoiets een tweede keer kan doen zonder dat je je de gevolgen kan overzien. En voor iemand het zegt, nee ik heb nog nooit, werkelijk nog nooit mijn kinderen alleen in de auto laten zitten. Als zij in de auto zitten ben ik binnen hoor of oogafstand.
Zo'n moeder mag naar mijn idee aangeklaagd worden voor doodslag.

je hoort altijd iedereen praten over de moeder maar laten we het eens hebben over het kindje. Je zit vastgesnoerd in een snikhete auto, je hebt niets te drinken, je krijgt geen lucht, je moeder heeft je daar laten zitten. Je kutn jezelf niet losmaken. Je bent volledig hulpeloos. Zo sterven is een ware lijdensweg.

Dan ben ik liever maar heel hard, van mij mogen ze het kind daar weghalen en de moeder aanklagen

Puck

Puck

30-07-2010 om 09:02

Didi

De voorbeelden die jij noemt over rokers, te dikke mensen, pubers zonder helm. Ik denk dat die wel degelijk weten wat de gevolgen zijn maar daar gewoon niet naar handelen of denken dat het allemaal wel meevalt of dat "hun dat niet overkomt". Dat ze niet geloven wat er over gezegd wordt dat geloof ik dan weer niet zo snel.
En nee, ik kan er niet bij dat je je kind dan voor de 2e keer in een bloedhete auto achterlaat en vind het ook terecht dat er nu verdere actie ondernomen wordt. Als de moeder het verhaal niet "zou geloven" maakt dat de zaak er niet minder ernstig van.

Bastet

Bastet

30-07-2010 om 10:32

Nou gelukkig

He gelukkig,wat een grenzeloze perfectie heerst hier weer,werkelijk een genot.Ik vind zondermeer dat verder gekeken moet worden naar de situatie van deze vrouw.Hier speculeren heeft natuurlijk weinig zin,want gebaseerd op slechts een krantenartikeltje.Doodslag vind ik een ander uiterste,want dat vergt toch voorbedachte rade in dit geval,lijkt mij.

Kinderen onbeheerd achterlaten

En dan te bedenken dat het de staat zelf is die tot voor kort er geen probleem mee had om kinderen (met hun ouders) zonder dak, geld of verzorging op straat te zetten, met als enige bezit een dagkaart voor de trein. Voor 1 dag. Of het nu heet is of vriest, dat maakte niet uit.

De Nederlandse staat is daarvoor al vaak op haar vingers getikt, maar pas deze week is er echt een uitspraak gekomen dat het niet mag.

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3143027.ece/Staat_moet_zorgen_voor_kind_van_illegaal_.html

Hirsch Ballin moet nog bedenken hoe hij dit op gaat lossen: ouders toch onderdak bieden of de kinderen gedwongen weghalen bij de ouders.

Tsjor

ayla

ayla

30-07-2010 om 11:42

Pandia

dan sta ik naast de auto, het verste dat ik ooit bij de kinderen weg was was van de auto naar de pinautomaat en ik denk dat dat 3 meter was.

ayla

ayla

30-07-2010 om 12:11

Weet ik

ik ben ook eerder bang dat iemand met mijn auto er vandoor gaat inclusief kinderen. Ik probeer het ook echt te vermijden. Ben zo'n zeikerd in die dingen

ayla

ayla

30-07-2010 om 12:13

Ik vind het trouwens wel een verschil

die vrouw laat haar kind 2 keer in een auto achter in de volle zon. dat vind ik totaal iets anders als ergens langs de weg staan en even op een infobord gaan kijken. Bij een infobord heb je zicht op de auto en ben je binnen bereik. dat was die vrouw niet. Een kind raakt ook niet binnen drie minuten helemaal versuft. Dan moet je toch echt al langer wel zijn.

ayla

ayla

30-07-2010 om 12:16

Er staat

dat de auto minimaal een half uur in de volle zon heeft gestaan, dat betekent dat de moeder minimaal een half uur weg is geweest

mirreke

mirreke

30-07-2010 om 16:55

Jee tsjor

Het artikel suggereert zelfs dat HB ook nog ervoor zou kunnen kiezen het gezin uit elkaar te trekken. Kinderen wel opvang, ouders niet, lekker púh moeder, moet je maar terug naar Angola...
Ongelooflijk. Ik vond het allemaal al zo diep gezonken, kinderen op straat zetten, maar als ze dit willen gaan proberen (kinderen fijn bij pleegouders) laat dat wel helemaal goed zien hoe de prioriteiten van de autoriteiten in deze liggen.
Enne, sorry Ayla en liora, dit was even off topic.
Verder, ik ga regelmatig even de supermarkt in of pinnen, of weet ik wat, met zelfs vier kinderen in de auto. Die willen dan allemaal niet mee, dus gaan alle ramen open, soms ook deuren (dat wel) en blijven ze lekker zitten. Sleuteltje haal ik wel altijd eruit natuurlijk. Ze zijn al wel wat ouder hoor, jongste is zes.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2010 om 20:45

Ayla

Ik ben het ook voor een deel met Liora eens. Als het heel erg warm is laat je je kind sowieso niet in de auto achter zonder ventilatie en moet je de tijd waarin je kind alleen zit heel kort houden. Even een brief in de brievenbus gooien of zoiets. Een kind wat al iets groter is en dus begrijpt dat je een raam of deur open kunt zetten kan wel iets langer alleen wachten. Op zich is het geen schande om een kind even in de auto te laten wachten, het gaat om de omstandigheden.
In het geval van deze moeder en dit kindje waren de omstandigheden niet best. Je kunt de moeder onverantwoordelijk gedrag verwijten. Ook zonder meer van haar te weten. Maar je kunt de moeder niet beschuldigen van doodslag en al dat soort kreten meer, zonder alle feiten te kennen. Je kunt de politie ook niet verwijten dat ze de eerste keer geen melding bij Jeugdzorg gedaan hebben.
Je kunt stellen dat ze deze moeder het voordeel van de twijfel hebben gegund. Als je zelf eens miskleunt, of je hebt de schijn tegen je, wil je dat voordeel ook lijkt me. Dan wil je niet gelijk jeugdzorg op je dak.
Er zijn meer omstandigheden waarbij je de ouders onverantwoord gedrag ten laste kunt leggen en waarbij 'men' dus kan oordelen dat kinderen daar niet langer aan blootgesteld mogen worden. Als Jeugdzorg bij ál die situaties in zou grijpen zou het huis te klein zijn. Nu wordt er bij de twééde keer melding gemaakt bij Jeugdzorg en vinden sommigen dat schande. Ik vind het best vermoeiend hoe sommigen het weter denken te weten dan de politie en jeugdzorg.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2010 om 20:50

Weter = beter

...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.