Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Marga

Marga

12-01-2011 om 20:58

Wiens kind heeft een sova training gehad en helpt het?

Hallo,

Een van mijn kinderen is erg verlegen en subassertief. Hij is negen jaar. Ik denk erover om hem een SOVA training te laten volgen. Wij wonen in Delft.
Wat zijn jullie ervaringen? Zowel van jongere kinderen als tieners (want misschien moeten wel juist even wachten).

Marga

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

12-01-2011 om 22:16

Wat heb je nodig: sova of weerbaarheid?

Sova betekent sociale vaardigheden. Mijn kind werd gepest maar had uitstekende sociale vaardigheden. Eerder te goed.
Zij heeft een individuele weerbaarheidstraining gehad en daarna van dezelfde trainer een groepstraining in groep 8.
Hier heeft ze geleerd stevig te staan, een arrogante houding aan te nemen, kinderen duidelijk aan te spreken op wat je niet wilt dat ze doen bij jou, zelfbewust lopen, etc. Eigenwaarde kwam natuurlijk ook voorbij. Wat willen pesters nou eigenlijk, waarom doen ze dat?

Oja, arrogant is niet negatief bedoeld. Dat betekent voor mijn dochter een niet onzekere houding, niet afhankelijk zijn van de reacties van anderen.

Hier heeft het haar flink op weg geholpen. Ze is beschadigd maar niet gebroken uit groep 8 gekomen en is op het VO heel goed opgekrabbeld. Dit heeft ze vooral te danken aan haar eigen positieve spirit maar ook aan de trainer die haar bijstond.

Goed gehad op de sova-training

Dochter heeft via de basisscool een training gehad op de speciale netwerkschool in de buurt. Dat werkte goed voor haar, met name omdat juf en ib-er ook meededen. We gingen gezamenlijk naar de introductie. En er werden ook op school, naast thuis, oefeningen gedaan. Daardoor leerde de juf dochter met haar pokerface beter kennen en kregen ze een goede band waardoor de juf haar adekwater kon helpen in haar gedrag en situatie op school. Naast de sociale vaardigheden kreeg dochter een paar eigen leerpunten die de leiding goed gezien heeft, ik blijf daar nog steeds op letten.
Ik had haar ook graag naar Judo gehad, maar ondanks dat ze soms twijfelde, we gingen jaren met haar broer mee naar judo op de zaterdag, is dat ons beiden niet gelukt om door te zetten.
Later heb ik haar op drumles gedaan, gewoon omdat dit haar optreden wat stevigheid kan geven en ze was daar zelf zeer gemotiveerd voor. Maar toen had ze de pech dat door een rotgeintje van kinderen op de overblijf, die het voor elkaar kregen om voor de grap herhaaldelijk in haar oren te krijsen, ze het eerste half jaar veel pijn in haar oren kreeg en steeds met haar handjes de bekkens zat te dimmen.

Janeway

Janeway

14-01-2011 om 18:33

Dochter

Heeft ook een sova training gedaan, via school, volgens mij heette het "water en rots". Dochter vond er niet veel aan en heeft er eerlijk gezegd niet veel aangehad. Nu is ze aangemeld bij de ggz voor een sova training.. Daar gaat ze in feb mee starten.
Wij wonen ook in Delft

Zoon

van 8½ heeft gisteren de laatste bijeenkomst gehad van Sova training bij het maatschappelijk wer. Training heet katjs, schatjes watjes. Zoon moet leren zich eerder en beter te uiten, hij heeft het dus wel om een andere reden de sova gedaan maar er zat ook een meisje bij hem in de groep die erg verlegen was. Zoon vond het leuk, wat hem al gelijk goed deed was dat hij in een groep zat met kinderen die allemaal iets kwamen leren. Hij voelde zich niet meer alleen in zijn probleem. Wat wij nu al wel merken dat zoon conflichten achteraf samen met ons kan "analyseren." Hij heeft weinig nodig om achteraf aan te geven wat mis ging en hij is nu meer bereid om zelf terug te gaan naar de persoon met wie hij een conflicht had. Vind ik na een cursus van 9 keer al een mooie opbrengst en heb wel het gevoel dat zoon er iets aan heeft gehad. Weet nu alleen nog niet hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

Succes in elk geval.

Gr Pham

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.