Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
cobi

cobi

05-01-2012 om 00:55

Wie nog meer drie weken meivakantie?

Even aanhakend bij een posting in bovenstaande draad: Als ik twee schoolvakanties vooruitdenk kom ik uit bij de meivakantie. Dan heeft mijn enige basisschooltelg maar liefst drie weken meivakantie, twee weken meer dan zijn broers? Zijn er nog meer OOLkinderen die zo rijkelijk bedeeld worden in het voorjaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jessica O

Jessica O

05-01-2012 om 06:44

Geen 3 weken

maar 1 week mei vakantie en dan 1,5 week school en dan weer vakantie, van hemelvaart t/m pinksteren. We hebben hier laat vakantie.

Jessica

Fiorucci

Fiorucci

05-01-2012 om 07:58

Nee

Dochter op de basisschool heeft twee weken, zoon op het vo heeft een week.

knijster

knijster

05-01-2012 om 08:24

Hier loopt zoon het net mis

mijn zoon zou ook 3 weken meivakantie hebben. Alleen omdat hij na de kerstvakantie van school veranderd (hij gaat naar het SBO) loopt hij dat net mis. Zijn nieuwe school heeft maar 1 week meivakantie. en dan nog een week met Pinksteren.

liora

liora

05-01-2012 om 08:36

Waarom kan de school dat niet maken?
Wij hebben bijvoorbeeld veel losse vrije dagen aan het begin vh jaar en ik zou veel liever een extra week meivakantie hebben!

Sascha2

Sascha2

05-01-2012 om 08:44

Twee

Hier hebben onze kinderen twee weken meivakantie, vanaf 21 april tot 6 mei.

Ook twee

En dan vanaf 27 april. Hier in de regio hebben de meeste scholen maar 1 week dus we hebben mazzel en gaan ook 2 weken lekker goedkoop op vakantie

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-01-2012 om 09:44

P, waarom zou de school dat niet kunnen maken? Ik denk dat er trouwens veel ouders best blij mee zijn!

Fiorucci

Fiorucci

05-01-2012 om 09:53

Het team heeft daar niks over te zeggen, het bestuur stelt vakantiedata vast.

sahara

sahara

05-01-2012 om 11:20

Twee weken mei vakantie

Wij hebben twee weken mei vakantie. Vanaf 30 april.

Vervolgens 3 dagen naar school en dan is het hemelvaart.

Echt ik heb zo'n hekel aan de maand mei. Het is ieder jaar zo'n chaotische maand met veel vrije dagen, vakantie, voetbaltoernooien, verjaardagen (twee van onze kinderen zijn dan jarig en oma ook). Daarna begint al het schoolgedoe. Met avondvierdaagse, sportdag, eindfeest, juffendag etc. etc.

Oja, en tussen al vrije dagen en feestdingen door moeten ze ook nog naar school.

1, 2 en 3 weken

De vo-dames hebben 1 week vakantie, zoon op de ene basisschool 2 weken en zijn broer op een andere basisschool 3 weken. Hoe gaan we dat nou eens invullen?

skik

Tink

Tink

05-01-2012 om 15:56

Wow

3 weken, was het maar waar! Want dan geldt natuurlijk niet alleen voor het personeel dat ze goedkoper op vakantie kunnen.
Ik moet bekennen dat ik een beetje jaloers ben hoor
Hier (regio zuid): de 3 basisschoolkinderen hebben 2 weken, VO-dochter maar eentje. Wij zitten dus aan die ene week vast voor onze vakantie.

Tink

Tink

05-01-2012 om 19:58

Cobi

Die weken overbruggen we net als een zomervakantie. In de week/weken dat Tinkman en ik niet vrij zijn, gaan de kinderen gewoon naar de oppas. Nu, tijdens de kerstvakantie, zijn man en ik ook niet vrij, zelfde verhaal. Uiteraard zal dat niet voor iedereen gelden, en dan is het inderdaad lastig als je kinderen meerdere weken aaneengesloten vrij zijn.

Maar zoals gezegd: wij zouden aan 3 weken vrij op de basisschool ook niets hebben, aangezien de oudste op de middelbare zit en maar 1 week heeft. Had zij er ook 3 (of 2, zoals onze andere kinderen hebben) dan zouden we kunnen kiezen welke week we op vakantie wilden. En dat lijkt mij persoonlijk erg handig, niet het minst doordat je dan inderdaad een stuk goedkoper weg kunt.

Tink

Tink

05-01-2012 om 19:59

P.s.

En wat de zwakke broeders betreft heb je gewoon gelijk. Zal wel voor meer kinderen gelden trouwens, 3 weken geen school en dan weer in het ritme, dat kost moeite.

Henriette123

Henriette123

05-01-2012 om 21:03

Leraren

Het voordeel van een goedkope vakantie geldt ook alleen maar voor die leraren die geen kinderen op andere scholen hebben. Zijn dat er dan zoveel, dat ze daarom de vakantie aanpassen?

tonny

tonny

06-01-2012 om 10:34

Terug naar paasvakantie

dat zou lekker zijn, zoals dat vroeger bestond.

Het wat latere voorjaar met al dat gesnipper en aan elkaar geplakte feest- en gedenkdagen, resulterend in een (dit jaar in sommige gebieden) erg lange meivakantie maakt inderdaad dat er van leren niet veel meer terecht komt. Zeker als de zomervakantie er zo vlot achteraan komt.

Tijd voor een effectieve organisatorische ingreep!

Paasvakantie

Ja dat kennen we hier (Schotland) ook, de eerste 2 weken van april. Als Pasen hierbuiten valt ( heel soms) dan nog extra goede vrijdag en tweede paasdag. Heel duidelijk, geen gedoe.
Ik vraag me ook af of de examens niet in de knel komen met al die vakantie in april/ mei ? ( Daarom is hier een aantal jaren gelden besloten de paasvakantie niet mee te laten schommelen met de altijd wisselende paasdagen).

Vic

Vic

06-01-2012 om 12:43

2 weken

De basisschool heeft hier 2 weken en het v.o. 1 week. Daarentegen heeft het v.o. 7 weken zomervakantie. Daar heb ik alleen maar last van, met 1 kind in Noord en 1 in Midden op school. Jongste is vrij vanaf 9 juli, oudste vanaf 16 juli, maar wel tot begin september. Wordt weer fijn om al die vrije dagen te combineren met mijn werk.

Vic

Vic

06-01-2012 om 13:54

Niet de hele dag nee, maar ik vind het ook niet fijn om haar 9 uur lang alleen te laten.

tonny

tonny

06-01-2012 om 14:35

Pinksteren en examens

Jawel, Pinksteren en eindexamens vallen soms wel samen. Het scheelt hoe vroeg Pasen valt (en daarmee dus Hemelvaart en Pinksteren), daarin kan bijna een maand verschil zitten.
Wij waren jarenlang een weekend met vrienden weg met Pinksteren, en geregeld zaten mijn eindexamenkandidaten dan tussendoor te leren.

tonny

tonny

06-01-2012 om 14:41

Nou onzin, onzin...

waarom nou onzin?

Je zou ook die week voorjaarsvakantie kunnen schrappen en dan voortaan weer twee weken paasvakantie houden, volgens mij bestaat de paasvakantie in België nog steeds. Het is maar net wat je gewend bent en dan is er tenminste een tijdje rust op school.

Wij zitten met de complicatie 30 april en 5 mei; en die vallen soms erg onhandig ten opzichte van hemelbaartsdag en pinksteren, wat een heel verbrokkelde schooltijd oplevert - want als de zomervakantie in je regio vroeg valt, rol je ook meteen in de schoolreizen, sportdagen, avondvierdaagse etcetera. Qua effectieve lesweken is het huilen met de pet op.

O.t. Toen ik op school zat was 5 mei geen vrije dag (voor schoolgaanders dan he) het is altijd een wat halfslachtige feest/gedenkdag gebleven, en begin jaren 70 was er gewoon school. Ik weet dat zeker, want ik ben die dag jarig en zo'n dag onthoud je als kind wel .

mix

mix

06-01-2012 om 15:05

Wat ik me afvraag, offtopic

is waarom scholen een aantal dingen niet anders aanpakken.
Sportdag kun je elke andere dag organiseren, net na de vakantie bv, als iedereen weer fris en fruitig is. Wij hadden vroeger in maart sportdag, gewoon in de gymzaal, onderbouw dag erna, vast genoeg oplossingen/data te bedenken.
Schoolreisje na de zomervakantie/voor de herfstvakantie, zolang het maar ongeveer droog is is het prima.
Avondvierdaagse lijkt me druk genoeg zo voor de vakantie en daar heb je weinig invloed op.

Fiorucci

Fiorucci

06-01-2012 om 18:17

Mix

Er zijn al aardig wat scholen die bijvoorbeeld de schoolreis laten plaatsvinden in september. Zoals de school van mijn dochter. Alleen dit jaar wordt het in mei gedaan, ivm het jubileum van de school.

Tango

Tango

07-01-2012 om 14:09

Ik ben jaloers

3 weken meivakantie, lijkt me heerlijk! Hier maar 1 armzalig weekje meivakantie, alleen de week van 30 april. Valt dus ook nog koninginnedag in en dan willen we altijd op de vrijmarkt staan om overtollig speelgoed te verkopen, dus van een weekje weggaan komt ook niets.
Verder ook geen weekje vrij in juni of met hemelvaart of pinksteren, helemaal niets. O ja, toch wel. Met pasen hebben ze een donderdag ervoor en een dinsdag erachter geplakt. Maar daar heb je dus ook niet veel aan.

Tango

Drie weken meivakantie is leuk als het hele gezin dat heeft. Dan kan je bijvoorbeeld relatief goedkoop en rustig op vakantie. Maar op mij hoef je niet jaloers te zijn hoor, met 2 kinderen die 1 week vrij hebben, 1 kind dat twee weken vrij heeft en 1 kind dat 3 weken vrij heeft. Ik zou niet weten hoe ikzelf die weken een beetje aangenaam doorkom.

skik

passiebloem

passiebloem

07-01-2012 om 19:16

P- carnaval en pasen

Er zit tussen carnaval en pasen altijd 6 weken! Alleen kan carnaval relatief dicht bij de kerstvakantie liggen. Waarom heeft eigenlijk niet heel het land in dezelfde week carnavalsvakantie?
Ik zou ook niet zitten wachten op 3 weken mei vakantie. Het nadeel van de paasvakantie is dat het weer vaak nog niet zo best is. Als de mei vakantie nou eens eind mei zou vallen. Dan heb je iets meer kans op mooi weer! Dit jaar hebben mijn kinderen 2 weken mei vakantie en ik moet 1 van die weken zelf wel naar school! Dat vind ik wel een lastige combinatie omdat mijn schoolweken altijd erg vol zitten.

gr Passiebloem

groetjes Passiebloem

Tango

Tango

07-01-2012 om 19:32

Ja, maar

Hier zitten beide kinderen op dezelfde school dus zouden ze allebei dezelfde vakantie hebben. Dan lijkt het me toch wel lekker. 2 was ook genoeg geweest hoor, maar 1 vind ik wel erg magertjes. Ach, zo hebben we altijd wel wat te klagen.

passiebloem

passiebloem

07-01-2012 om 21:37

Nee, ik pleit inderdaad niet voor de paasvakantie, liever eind mei. Ik vind hem eind april eigenlijk ook nog te vroeg!
Tja en wat betreft carnaval.... Jullie noordelingen weten niet wat jullie missen.... Mijn zoon van 8 vindt carnaval het leukste feest van het jaar, sinds hij niet meer in sinterklaas geloofd...Carnaval valt dit jaar trouwens gunstig, 6 weken na de kerstvakantie. We zijn hier al aan het nadenken hoe we dit jaar verkleed gaan!

groetjes Passiebloem

Ik snap er niks van.

Hier (noord0 dit jaar weeeer laat zomervakantie, maarre niks hoor. Na een weekje herfst & 2 weken kerstvakantie moeten we het vanaf nu tot eind juli redden met

- 1 weekje voorjkaarsvakantie (eind feb)
- 1 weekje meivakantie (vanaf koninginnedag)

En dan de vrijdag na hemelvaart (maar da's vrij standaard) en een extra dinsdagje na Pinksteren. That's uit. En dan weer iets van 8 lange (zomer)wekenvakantieloos tot hwet eindelijk 23 juli of zo is. Ik hoef ook niet echt 3 weken vrij in mei, maar ik vind het bij ons wel erg karig. Vraag me ook af hoe dat zit qua uren en zo. Waar halen die langemeivakantiescholen al die dagen vandaan?? Of zijn dat de 2 weken die wij eind augustis nog vrijwaren of zo? Omdat we vorig jaar ook 'laat' waren met de zomervakantie?

Ingrid

Fiorucci

Fiorucci

09-01-2012 om 16:41

Ingrid

Ja, heel vroeg of heel laat is een regio altijd twee jaar achter elkaar.

Puck

Puck

10-01-2012 om 08:40

Aanvullend op fio

De cyclus van de vakantiespreiding is 2 jaar vroeg - 1 jaar midden - 2 jaar laat - 1 jaar midden - en dan weer 2 jaar vroeg - etc.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.